Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Volgens mij een electromagneet, gebruikt als electronische 'rem' om het toerental te kunnen regelen.

@Tidak, we zitten steeds hetzelfde te lezen...

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 7 juli 2011 22:37:51 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik hou het op een inductieve sensor. Een electromagneet om het toerental te regelen zou een wervelstroomrem zijn. Deze is meestal in de vorm van een U met een nauwe opening en werkt gelijkmatig op een soort van schijfrem (dus niet op 1 enkel geboord gaatje). Deze wordt doorgaans gebruikt in combinatie met kortsluitankermotoren. Toepassingen in consumentenelectronica: electronische toerenregeling in Philips N1500/N1501 video en in Sony eerste generatie betamaxvideo, mechanische pitchcontrol in oude Philips platenspelers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

De weerstand meet ca 180 ohm. Dat kan makkelijk een spoel zijn. Als er dan een stuk metaal in de buurt van de kop komt dan verandert de spoel wat van waarde en dat kan je dan meten door deze spoel in een LC kring te plaatsen.

Heb ik het zo goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat er in dit soort schakelingen vaak sprake is van een soort dipmeter, de spoel is dan in een oscillator opgenomen die verstemd wordt als er wat langsvliegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Magnetische sensor ,worden vaak in industrie gebruikt om toerentallen te meten
Kunnen kleine oppervlakken zoals tanden van tandwielen dedecteren omdat alleen het middelste "pinnetje" gevoelig is,
Zijn alleen gevoelig voor echte ferro metalen.
Industrieele zijn vaak helemaal van roestvast staal maar toch alleen in het midden gevoelig

Magnetic sensors detect moving ferrous metal. The simplest magnetic sensor consists of a wire coiled around a permanent magnet. A ferrous object approaching the sensor changes magnetic flux through the coil, generating a voltage at the coil terminals.

Een soort transistor met opschrift C206i

Never mind het is de 2SC2061

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 12 juli 2011 00:07:04 (30%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hier ben ik weer,

heb een transistor met opschrift 103B ik denk een BC103B want het ziet eruit als en BC547(B) maar als ik begin te zoeken bestaat die blijkbaar niet :/

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Zo wordt een BC547B ook nooit gestempeld. Ik denk dat een foto'tje misschien al iets zou kunnen helpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is wel juist Maarten.
Heb er juist en foto van genomen en zien nu dat die B een 8 is

http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/crunch%2…

En nu vind ik dat dus wel het is dus A1038 of te wel 2SA1038. Man man wat een foto kan doen.

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 14 juli 2011 07:12:58 (19%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

Tip:
Een stevige loep doet vaak ook wonderen

Zoiets:

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&pr…

of zoiets:

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&pr…

Kijk ook eens bij een opticiën. Die zijn wel duurder, maar dt bespaart je reis- of portokosten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heeft iemand enig idee wat dit voor printje is?
het lijkt mij gewoon een printplaat met een lang spoor erop, een antenne ofzo, zo ja wat voor een??
http://img15.imageshack.us/img15/8703/20110716161643.jpg

Buitenspiegelverwarming? Ik roep maar wat geks hoor...

Wat heeft het voor dikte? Ik zie er iets transparants omheen zitten?

If you want to succeed, double your failure rate.

dat is het plastic waar het in verpakt is en de "printplaat" is tussen 0,5 en 1 mm dik

net even gemeten: de weerstand bedraagt 1 ohm van het begin tot het eind van het spoor

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op zaterdag 16 juli 2011 20:11:22 (34%)

Op 16 juli 2011 16:36:14 schreef RS2^Racer^:
heeft iemand enig idee wat dit voor printje is?
het lijkt mij gewoon een printplaat met een lang spoor erop, een antenne ofzo, zo ja wat voor een??

Als het een antenne is zou je de lengte van het spoor even op moeten meten, dan weet je ook op welke frequentie(s) deze afgestemd kan worden. En dan weet je ook waar het misschien voor gebruikt zou kunnen zijn.

-edit- Om niet ellelang te posten: Er zijn genoeg mede forum members die zo uit hun mouw kunnen schudden wat de golflengte is in een printplaat met de juiste er-waarde.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 16 juli 2011 20:31:51 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

de totale lengte is 1 meter, weten jullie misschien wat voor antenne dat dan zou kunnen zijn?

Ik denk gewoon het plaatje voor een vochtsensor/watersensor.

komt er water op twee strookjes dan geleid het, en gaat de buzzer.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zaterdag 16 juli 2011 20:52:35 (37%)

Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in, want dan zou er dat vreemde ingekorte spoor er niet zitten. En het is maar 1 geleider geen twee.

Ik denk dat de frequentie ergens rond 144 MHz zal liggen?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 16 juli 2011 21:03:02 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

zou ik dat op kunnen meten? (totaal geen verstand van dit inderwerp)

Als je een HF generator en een SWR meter hebt wel, maar aan de vraagstelling te merken zul je die niet hebben (heb ik ook niet).

Op een printplaat is de looptijd anders als in lucht, voor de halve (of kwart) golflengte berekening moet je er relatieve permeabiliteit (van FR4 printmateriaal in dit geval zo te zien) meenemen + het feit dat de sporen redelijk dicht bij elkaar lopen. Die berekening heb zo ook niet in mijn hoofd zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoewel het van mij komt, kan ik ook niet zeggen wat het precies is, maar Jochem zijn idee over een verwarmingsprintje (spiegel)lijkt mij erg in de buurt komen.
Ergens hier op het forum is er ooit iemand bezig geweest om d.m.v. printsporen op een stukje epoxy een verwarmingsplaatje te maken voor een etsbak.

Ik denk dat de frequentie ergens rond 144 MHz zal liggen?

Aan een interne antenne heb ik ook al gedacht.
Voor 144 Mhz zou dat danb een 1/2 golflengte zijn.

maartenbakker

Golden Member

Ik hou het op een antenne of een ander HF-onderdeel, ook gezien dat al genoemde vreemde ingekorte stukje. Een verwarmingselement hoef je immers niet zo te trimmen.

@Hugo: goed punt

@Jochem: kan inderdaad ook nog, maar vind de andere opties waarschijnlijker aangezien de print dan ook nog wel eens op vorm gezaagd zou kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 17 juli 2011 12:34:34 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Shunt of laagohmige weerstand kan ook nog.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat ingekorte stukje zou in geval van een verwarmingselement te maken kunnen hebben met de vorm van het te verwarmen object.

Maar ik sluit de andere opties ook niet uit hoor.

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Op 16 juli 2011 20:07:38 schreef RS2^Racer^:
dat is het plastic waar het in verpakt is en de "printplaat" is tussen 0,5 en 1 mm dik

net even gemeten: de weerstand bedraagt 1 ohm van het begin tot het eind van het spoor

Hoe heb je dat precies gemeten?
Lage weerstanden kun je eigenlijk alleen maar betrouwbaar meten met een 4-punts meting.
Oftewel: met 2 draden laat je een stroom door het object lopen, en met 2 andere draden meet je de spanningsval over het onderdeel.

Met een huis-tuin-keuken universeelmeter heb je al snel te maken met contact en draadweerstand van 0,1 tot 0,5 ohm.

Dit topic is gesloten