Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

Op 9 augustus 2011 16:39:28 schreef marald_mec:Ondertussen mijn CO labvoeding maar is in elkaar gezet.

Die zwarte behuizing ziet er strak uit :9

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Op 9 augustus 2011 20:06:17 schreef wieltje:
@marald_mec: zolang al jouw frontjes er zo netjes uit zien als die van je voeding, doet het uiterlijk van de printjes er op zich niet zoveel toe.

Waar komt die behuizing vandaan? En heb je die zelf gegraveerd?

Wellicht Schaeffer AG? Daar heb ik ook weleens zoiets laten maken, ze hebben Front Panel Designer software die erg gemakkelijk werkt en waarmee je gelijk je bestelling doet.

If you want to succeed, double your failure rate.
help

Golden Member

Inderdaad ! ziet er erg netjes uit.
Freeswerk uit eigen 'keuken' of laten doen ?
[color=grey]( En 'k ben stiekem wel benieuwd hoe je uitlezing lcd etc. in elkaar steekt ?)[/color]

Op 9 augustus 2011 21:58:59 schreef Jochem:
[...]Wellicht Schaeffer AG? Daar heb ik ook weleens zoiets laten maken, ze hebben Front Panel Designer software die erg gemakkelijk werkt en waarmee je gelijk je bestelling doet.

Klopt, daar heb ik inderdaad de frontplaat laten maken. Software werkt inderdaad erg makkelijk en het is nog wel betaalbaar. De rest van de behuizing heb ik zelf gemaakt.

Op 9 augustus 2011 22:03:23 schreef help:
[color=grey]( En 'k ben stiekem wel benieuwd hoe je uitlezing lcd etc. in elkaar steekt ?)[/color]

De stroom en spanning meet hij met een opamp en spanningsdeler op de 10 bits adc van de pic. Niet heel erg nauwkeurig, maar voor mij nauwkeurig genoeg.
[color=grey]Als je een schema of software wilt, moet je maar even mailen.

[Bericht gewijzigd door marald_mec op woensdag 10 augustus 2011 10:59:10 (33%)

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.

Na het maken van een reeks printen moet ook de software gemaakt en getest worden. Hulpmiddelen zijn hierbij heel belangrijk. Zo hoef je niet te gaan vragen aan anderen waarom het niet werkt. De belangrijkste hulpmiddelen zijn voor mij de STK600 voor de programmatie en testen van de AVR controller en anderzijds de Intronix logic analyser die de signalen weergeeft tijdens het testen. Daarvoor heb ik een hangende opstelling om de LA tot boven de testprint te brengen om zo de signalen keurig en vooral veilig te kunnen verbinden. Zo gaat de software ontwikkeling heel snel en worden problemen vroegtijdig gezien en verbeterd. Hierbij een paar foto's van de huidige opstelling:

http://farm7.static.flickr.com/6066/6029501126_f796e59bc8_z.jpg
fotoopa_20110810_9974 by fotoopa, on Flickr

Hier de PC waar de Intronix logic analyser de signalen van de RFM12B controller weergeeft. Eerst werkte het niet maar na het aansluiten van de SPI signalen aan de LA zag ik onmiddelijk waar de problemen zaten. De serieele data stream, zijnde 16 bits codes worden mooi in 16 bit hex formaat weergegeven. Je kun heel eenvoudig zelf iedere vorm van protocol maken zodat je de resultaten direct op het scherm afleest. Dit is een van de beste investeringen die je kunt maken om hardware en software te testen:

http://farm7.static.flickr.com/6193/6029500658_f1c84faeb3_z.jpg
fotoopa_20110810_9970 by fotoopa, on Flickr

De basis print is mijn centrale die als domotica systeem moet werken. De RFM12B wireless controller stuurt alles. Een DCF77 signaal zorgt voor de juiste datum/tijd. Nu werkt de wireless ook. De volgende stap is om 8 van de ontvanger modules te maken en in de rolluiken te monteren. Maar de eerste is getest en klaar voor de inbouw en proefdraaien.

Een bouwkraan, die een LA torst?! :D
Ongewoon is het zeker, maar het lijkt me wel erg praktisch.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

We zijn met zijn allen keihard aan het werk om iets op te leveren dat in de buurt komt van fotoopa zijn imposante werken ;-)

Op 17 augustus 2011 21:04:39 schreef Stynus:
Mijn belichtingsbak is nu af:

Slimme oplossing zo met die lade!
Mijn BB heeft staand in de kast altijd ruimte aan de bovenkant nodig.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Stynus, je belichtingsbak staat op Hackaday. ;-)
Mooi werk! Het ziet er echt strak uit.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Nieuw project in opbouw, home-automation systeem:

Enkele eigenschappen/mogelijkheden

• Webinterface door middel van Linksys WRT54GL router draaiend op linux (openWRT)
  • Aansturen van lichten/rolluiken/versterkers/...
  • Uitlezen van elektriciteit, gas en water verbruik
  • 1 draads bus (Zie picbasic.nl, wel zeer klein beetje aangepast)
  • Flash applicatie op andriod-phone en computer.
  • PIC-microcontrollers als slaves.
  • ...

Op deze moment werkt het al om doormiddel van een flash-programma op mijn andriod-phone over het draadloos netwerk enkele relais te schakelen. Er moet echter nog wel een print voor ontwikkeld worden. Om dit te kunnen bereiken heb ik aan de WRT54GL-router een serieële poort en microSD-card toegevoegd. Kwestie van een paar draadjes te solderen.

https://lh4.googleusercontent.com/-BSaVfGDMc34/Tk-hySz3e9I/AAAAAAAAAw4/yg46_UJ2duA/2011-08-15%25252013.10.11.jpg

Verder hier nog een klein-screenshotje van het flash-programma. Het is mijn eerste keer dat ik in flash werk. Voorlopig staat er nog maar 1 knop, aangezien alles nog in test/ontwikkelfase zit. Als men op een kamer klikt zoomed het programma in op die kamer. De rode pijl brengt je naar de bovenverdieping.

https://lh3.googleusercontent.com/-ldNNztu_iQ0/Tk-no-CYb1I/AAAAAAAAAxU/Zaor_XMVuqs/Selection_183.jpg

Het flash programma roept een webpagina (PHP) op (stijl: http://router/setrelais.php?nummer=1). De PHP-pagina verzend vervolgens een commando over de seriële poort naar de eerste microcontroller die vervolgens de relais aanstuurt of het commando doorgeeft op de bus.
Later hoop ik dit allemaal door middel van web-services te doen.
De moeilijkheid zit hem er nu nog in om data terug te lezen van de seriële poort. Dit ben ik op deze moment nog aan het uitzoeken. (Werk nu in de richting van een C-programma dat de ingelezen waarden wegschrijft naar een text-bestandje wat uitgelezen kan worden door de php-code)

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Upload de pdf gewoon, als je geen pdf kan openen in je browser is het misschien wel tijd om te upgraden.

@chrome (ironisch btw), Chrome heeft tegenwoordig de optie om PDF's direct in google docs te openen ipv via Adobe Reader i.v.m. security issues e.d. :-) Dus dan bestaat de kans dat iemand die URL knipt en plakt ipv de 'echte' url. Also, het is mogelijk om direct documenten die je zelf geschreven hebt te linken vanuit google docs, wat hij waarschijnlijk gedaan heeft. Waarom twee maal iets uploaden als het er toch al staat?

[Bericht gewijzigd door Daan Timmer op zondag 21 augustus 2011 00:58:10 (29%)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 20 augustus 2011 14:42:31 schreef roelvh:
Nieuw project in opbouw, home-automation systeem:

Kwestie van een paar draadjes te solderen.

[

Leuk, hoe kwam je hier achter dat je wist wat je moest doen?
Zelf heb ik een avm fritzbox en kan weinig doen denk ik.
Ga je je project publiceren?

Zou zo'n linksys er aan willen hangen met een eigen netwerk ssid voor home automatisering.

Op 20 augustus 2011 20:30:03 schreef wilske:
beste allemaal
ik heb vandaag een ledcube gemaakt RGB,

het staat in dit PDF bestand,
even graag je mening

Een led kubus zoals alle anderen? Op welk vlak wil je onze mening?
'kvind het niveau van je schrijven wel bedroevend. Nederlands wordt ook nergens meer (op een praktische manier) gegeven. Laat je tekst dus eens nalezen door de mama of de papa.

3u met 2 mensen lijkt me vrij realistisch. ik heb mijn 3*3*3 in een uur of 4 gedaan.

Ik heb een controller gemaakt voor m'n RGB-strip.
Zijn ook mijn eerst geëtste printjes.

http://cl.ly/9Zbx/Image_2011.08.24_12_08_20.png

Het onderste bordje met ATTiny2313, power transistors voor de RGB-strip en wat klein grut om wat meer I/O's te maken. Ik had er 2 te weinig...
De blauwe draden gaan naar een ISP connector.

http://cl.ly/9ZYh/Image_2011.08.24_12_09_43.png
http://cl.ly/9Yw8/Image_2011.08.24_12_10_15.png

En de onderkanten, bij het onderste bordje had ik wel een transistor aan de onderkant moeten solderen omdat er een spanningsregelaar overheen zat aan de bovenkant. Ontwerpfoutje.
Er zitten SMD condensators bij de spanningsregelaars. Maar die kan je nauwelijks zien.

http://cl.ly/9ZFl/Image_2011.08.24_12_10_46.png
http://cl.ly/9aOF/Image_2011.08.24_12_11_37.png

Lucky Luke

Golden Member

Die printjes zijn wel netjes ja, maar ze verdienen een camera waar je niet mee kan bellen, en wel mee kan macrostanden :) (Of gewoon meer licht en minder compressie, dan valt er waarschijnlijk nog best wat mee te doen. Ze zijn wel scherp op zich, maar vergaan van de beeldruis)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Met een iPod kan je niet bellen, gotcha :P
Maar misschien kan iets proberen met een scanner volgende keer.

Op 24 augustus 2011 17:28:47 schreef Stijntjhe:

OOOO Yes you can ( hint Touch )!
Plaats een mic en een voip app.

Verder zonder gekheid. maar idd de foto's van een phone zin niet echt geschikt voor closeup's van printjes .

Op 21 augustus 2011 22:55:46 schreef Lord Anubis:
[...]

Leuk, hoe kwam je hier achter dat je wist wat je moest doen?
Zelf heb ik een avm fritzbox en kan weinig doen denk ik.
Ga je je project publiceren?

Zou zo'n linksys er aan willen hangen met een eigen netwerk ssid voor home automatisering.

De linksys aanpassen qua hardware is niet zo veel werk, gewoon deze pagina volgen. Makkelijker kan het niet :-)
Om de software aan te passen is een basis-kennis linux (via command-line) wel handig.

Het probleem voor het inlezen van de data via de seriële poort heb ik ondertussen opgelost via een shell-script.

Ik wil gerust alle code & schemas openbaar maken, maar enkel als het allemaal afgewerkt en getest is.

Een SSID voor home automation is zeker geen probleem, openWRT kan meerdere SSID's tegelijk aan. Ik ga mijn domotica-systeem ook bereikbaar laten maken van over het internet. (Bv: Het regent, je zit op school en je raam staat open... Even simpel je rolluik laten zakken via je gsm :-) )

[Bericht gewijzigd door roelvh op woensdag 24 augustus 2011 19:39:36 (15%)

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Op 24 augustus 2011 17:28:47 schreef Stijntjhe:

While we're at it:
Op de een of andere manier vond je het ook nodig om er PNG bestanden van te maken. Dat is prachtig voor lijntekeningen (schema's etc), maar voor foto's is JPG nu juist prima. Dan had je bij deze afmetingen zo'n 50kB per stuk gehad in plaats van bijna 1 MB per stuk wat ze nu zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 24 augustus 2011 19:34:18 schreef roelvh:
Ik ga mijn domotica-systeem ook bereikbaar laten maken van over het internet. (Bv: Het regent, je zit op school en je raam staat open... Even simpel je rolluik laten zakken via je gsm :-) )

Maak het wel robuust! Jaren geleden had ik een oude PentiumII-PC ingezet als domotica-controller. Die dreef via een zelfbouw ISA-kaartje allerlei spullen aan, waaronder een rolluik.
Op een nacht werd ik wakker van een vreemd geluid. Oorzaak: een spanningsdipje (denk ik) had de PC van zijn stuk gebracht, zonder fatsoenlijke reset. Al wat hij nog deed, was het rolluik alsmaar op-en-neer bewegen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 24 augustus 2011 19:34:18 schreef roelvh:
[...]

Het probleem voor het inlezen van de data via de seriële poort heb ik ondertussen opgelost via een shell-script.

Dat shell script, stuurt dat dan ook de data ontvangen van de serial port door via wireless of/en ethernet?
Wordt er ook data verstuurd via de seriele poort?

Oke, ik zal wachten tot je klaar bent. ;-)

btw openWRT opgezocht en is eigenlijk wel cool.

zal voorlopig marktpl/ebay in de gaten houden.

Dit topic is gesloten