[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

Henry S.

Moderator

Uit de startpost van het introductietopic:

http://www.display.nl/media/catalog/product/cache/1/image/326x238/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/4/04.01.465.jpg

lengte 100mm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 oktober 2011 20:15:05 (43%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo, ik heb ook een vraag betreffende het koelblok.

Ik heb hier een koelblok liggen met volgende afmetingen:
lengte = 106 mm
hoogte = 37 mm
breedte = 58 mm

Hierop zijn 9 vinnen voorzien met een breedte van +/- 2,5mm per vin en een hoogte van 30 mm. Het koelblok heeft dus een "volle" zone van 7 mm dik aluminium.

Als zoek naar gelijkaardige fisher koelblokken, vind ik geen gelijkaardige, maar wel varianten op dit koelblok. Op basis van de informatie van ficher veronderstel ik dat mijn koelblok ongeveer 2 K/W is, dus theoretisch net iets te weinig...

Kan ik gewoon proberen met dit koelblok en controleren of het TE warm wordt, of is dit toch te riskant, en moet ik gewoon een nieuw koelblok kopen.

Edit: Het kloeblok ziet er ongeveer zo uit: Klik hier, maar dan wel met de hierboven vermelde afmetingen.

Met vriendelijke groet.

[Bericht gewijzigd door STINO88 op woensdag 15 juni 2011 23:03:53 (33%)

Natuurlijk kun je dat proberen. En als jij die labvoeding niet tot het uiterste gaat belasten, dan hoef je natuurlijk ook niet dat volle koelvermogen te hebben. Maar zo uit je uitleg lijken me de thermische eigenschappen van jouw koelblok wat slechter dan wat hier werd voorgesteld.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hallo,

ik heb mijn labvoeding eindelijk volledig opgebouwd, maar ik zit toch nog met een vraagje.

Wanneer ik met R3 een uitgangsspanning van kleiner dan 10 V instel, en ik draai R4 helemaal naar links, gaat de rode LED aan, en zakt de uitgangsspanning naar 0V.

Wanneer ik nu met R3 een spanning instel die hoger is dan 10V en ik draai R4 helemaal naar links, gaat de rode LED aan, maar zakt de uitgangsspanning niet en blijft deze op de ingestelde waarde, is dit normaal?

-- EDIT --

Probleem opgelost denk ik, ik heb net een aantal metingen terug gedaan en nu doet hij het blijkbaar wel goed...

[Bericht gewijzigd door STINO88 op maandag 27 juni 2011 17:25:39 (12%)

Waarschijnlijk had je er geheel geen belasting eraan hangen op het moment dat je aan het testen was. En bij de tweede keer wel.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Dat kan het niet zijn, compleet opgebouwd is er al een belasting aanwezig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zit met een vraag betreffende het inbouwen van mijn labvoeding.

Ik ga gebruik maken van een metalen behuizing, maar ik kom er niet uit wat ik moet aanvangen met de aarde.

Moet ik deze verplicht verbinden met de behuizing of is het beter om deze niet te verbinden en gewoon niet aan te sluiten?

Ik hoef dus geen aarde te verbinden als ik met volgende zaken rekening houd:

-dubbel isoleren.
-print goed monteren op kunststof busjes of zelfklemmende pootjes.
-het 230V gedeelte van bovenaf afschermen met kunststof tegen aanraken
-rekening houden met een goede scheiding tussen 230V en laagspanning.

In het artikel van elektuur staat dat er een platte euro netstekker moet gebruikt worden. Is dit echt verplicht of mag ik ook gebruik maken van een IEC connector en de aardingspin van deze connector gewoon los laten, of is dit niet toegestaan?

Ik zou persoonlijk niet de schijn wekken van een geaard apparaat, door zo'n stekker te gebruiken.

Waarom de behuizing niet aarden dan? Of heb je geen geaarde WCD in de buurt?

If you want to succeed, double your failure rate.
marcob

Golden Member

Wanneer je een metalen behuizing gebruikt zou ik de behuizing aarden. Ik doe het zelf ook. De massa (0 nul) van de voeding natuurlijk niet aan de kast vast maken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Aard draad kan je aan de behuizing hangen.
Zorg er wel voor dat de behuizing iig niet aan de 0 van de voeding hangt, dan kan je namelijk rare dingen krijgen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb mijn voeding eindelijk opgebouwd, en zit nu met een raar probleem:
Spanning over pin 4 en 7 van de voetjes van de opamps is ruim 32VDC.
Als de opamps geplaatst zijn en beide potmeters dichtgedraaid dan gaan de rode en de groene led branden. Als ik de stroompotmeter wat open draai gaat de rode led uit.
Als ik aan de spanningpotmeter draai kan ik de uitgangsspanning echter enkel regelen tussen enkele milivolts. Iemand enig idee waar ik die fout kan gaan zoeken?

meet eens wat er gebeurt op de ingang van u2 als je aan de potmeter draait?

Q1 wel goedom?

Verwissel de beide opamps eens, misschien is er 1 defect.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb beide opamps gewisseld en nu werkt de voeding wel... Misschien een slecht contact in een IC voetje...

Ik snap ook één ding nog niet aan mijn voeding, zowel de spanning en stroom begrenzing werkt. Met een 20W halogeen lampje als verbruiker kan ik deze zowel spanning als stroom regelen.

Maar op een kleine 12V verbruikt dit lampje zo'n 1.5A, je zou zeggen de maximale stroom van de voeding. Als ik nu het voltage omhoog draai gaat er meer stroom lopen en gaat de voeding niet in de stroom begrenzing. Deze zou toch boven de 1.5A in moeten grijpen? Nu kan de stroom zo oplopen tot >2.5A... (de stroom is dus nog steeds wel terug te regelen met de R4)

Ik heb geen modificaties gedaan aan de voeding/print, op de 2 shunt weerstanden na, deze heb ik vervangen door 1 maal 0.15Ohm 3W.

Henry S.

Moderator

Dit komt door de nieuwe shunt, die is net even kleiner. Als je R1+R2 aanpast dan kan je het stroombereik weer op 1.5A (of iets meer - afhankelijk van de trafo) zetten. Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/93073 (kopje Mod2).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Shunt is inderdaad net even kleiner, maar scheelt natuurlijk maar weinig met 2x 0.33 Ohm parallel.

Tussen R1 en R2 heb ik een extra potmeter geplaatst om een nieuwe waarde voor R1+R2 te bepalen. Blijkt dat ik hier ongeveer 10k extra nodig heb om tot een maximale stroom van 1.6A te komen. Kan dit kloppen?

Waarden van de weerstanden zijn standaard:
R1 6.8k, R2 2.7k, R4 1k lin.

Henry S.

Moderator

Dat kan zeker kloppen, bedenk dat je met dezelfde schakeling ook een 10A regeling kan maken met een 0.1Ω shunt( en dus hele hoge R1+R2).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik wil vandaag bij farnell het een en ander bestellen en zo ook nog wat onderdelen voor de voeding.

in de bijlage van de print staat bij twee condensatoren

100nf - .1k63, geel ca 2,5*7mm
en
1uF - 1k63, geel ca 5*7mm

welke zijn dat? ( artikel nummer )

ik zag wel gele maar op de afbeelding staat 150k http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/145763507-40.jpg

( http://nl.farnell.com/kemet/c320c104k1r5ta/capacitor-100nf-100v-x7r-2-… )

de maximale ametingen zijn belangrijk en de leadpitch.
Daar moet je even op filteren, dan blijft er vanzelf wat over.
De kleur maakt voor de werking overgens niet uit ;) wima's zijn rood bijvoorbeeld.

bijvoorbeeld 1166036 of 1685476 en 1692372 of 1890139. maar je moet zelf de datasheet er even bij pakken en controleren.

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 20 juli 2011 14:30:42 (23%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dank je.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 juli 2011 17:55:34 (96%)

als je die gele condensator bedoeld, daar staat '105' op dat is dus 10 + 5 nullen is dus 1.000.000 pF is dus 1 µF. En '104' is dus 100nF.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Hallo

Ik heb gisteren mijn CO voeding gesoldeerd. De transformator die ik gebruik is een 24Vac 50VA. Onbelast meet ik 30Vac zo dat ik een voedingspanning van ruim 40Vdc bekom voor de opamps. Wetende dat de spanning te hoog ligt heb ik toch maar eens de opamps ingeprikt en de voeding werkt: spanning regelbaar van 0V-29,4V + stroombegrenzing. Nu die 40Vdc gaat niet bepaald goed zijn voor de levensduur van de opamps. Daarom is er iemand die suggesties heeft wat ik hiermee moet doen, alvast bedankt?

En als die print eraan hangt heb je nog steeds ruim 40VDC over? Of alleen als die trafo echt los hangt?

Misschien een vermogensweerstand over die trafo, hoewel het een beetje jammer is van het toch al krappe vermogen.

If you want to succeed, double your failure rate.