ik heb een versterker (powerstrike ps700) die ik gebruik voor m'n subwoofer. ik gebruik daarvoor een gelaccu uit een zitmaaier, maar daar heb ik geen officieele oplader voor. ik heb hem een keer opgeladen met een adapter waar 12v uitkwam, dit duurde ongeveer anderhalve dag. het werkte wel want de multimeter gaf iets van 12.6 volt aan.
maar toen ik de accu aansloot op de versterker brande de zekering (15A) meteen door. omdat ik geen nieuwe zekering had heb ik de zekering vervangen door een stukje koperdraad, waarna er alleen maar een zware brom meer uitkomt en niks geen muziek meer, ook niet als ik er de adapter die ik daar ook wel eens voor gebruikt er op aansloot.
nu heb ik vandaag die accu er nog eens op aangesloten en gemeten wat er door de zekering ging, de accu was nog maar 10.5 volt, maar er ging wel 18ampère door de versterker. en nu is de vraag:
heb ik nu gewoon mijn versterker opgeblazen door de zekering weg te laten of is het waarschijnlijk iets anders? en valt dit makkelijk te verhelpen?
Klinkt als.... Eindtrap(pen) van de versterker opgeblazen.
Een zekering tript niet voor niets, vervang je die door koperdraad kan je er op wachten dat er wat meer RIP gaat.
Een autoversterker is bedoeld voor voeding via het boardnet van 13,8V cq. 12V en gaat niet zomaar kapot door er en accu met een klempanning van 12,6V op aan te sluiten. Er moet dus wat anders aan de hand zijn geweest. Kortgesloten LS uitgangen o.i.d.
oke, ik ben niet echt bekend met alle termen, een LS uitgang is dat gewoon een van de uitgangen waar je een box op aansluit?
en als ik de accu (zonder zekering) aansluit gebeurt er nog niks, maar zo gauw ik een tulpstekker in de versterker druk begint deze te brommen , ook als ik geen muziek afspeel.
maar de versterker is gezekerd op 15A, is mijn versterker dan nu gewoon echt kapot omdat er 18A doorheen is gegaan?
Brom komt niet van een accuvoeding, ook niet bij een defect.
En inderdaad zeg je later ook dat je pas brom krijgt als je een tulpstekker insteekt.
Het klinkt dus alsof er een massa/afscherming/buitenmantel/aarde los ligt.
Controleer eens de aansluitingen in je pluggen en chassisdelen.
Is er ook brom als je alleen maar een tulpsnoer aansluit, dus met niets aan de andere kant?
Op 24 augustus 2011 21:02:46 schreef egwin#18:
en als ik de accu (zonder zekering) aansluit gebeurt er nog niks, maar zo gauw ik een tulpstekker in de versterker druk begint deze te brommen , ook als ik geen muziek afspeel.
En met muziek?
maar de versterker is gezekerd op 15A, is mijn versterker dan nu gewoon echt kapot omdat er 18A doorheen is gegaan?
Wie zegt dat er 18A door heen gegaan is, dan kan best veel meer geweest zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die zekering zal wel doorgegaan zijn door omgepoold aansluiten ofzo... Met een beetje geluk zonder blijvende gevolgen. Het brommen zou in dat geval ongerelateerd zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sommige fabrikanten maken een kortsluitbeveiliging op hun apparaten:
Je zet een diode over de ingang, zodanig dat die geleidt bij verkeerdom aansluiten. Voor die diode zet je nog een zekering. Sluit je hem verkeerdom aan, dan heb je een korte tijd 0.6 ... 1.0 V over de schakeling staan in de verkeerde richting. Daarna brandt de zekering door. Dat gaat mestal wel goed.
Maar vervang je de zekering door een stuk koperdraad en probeer je het nog eens, dan zal je diode na enkele seconden doorbranden en kort daarna ook de rest van de schakeling.
hallo, ik heb weer wat meer getest, met nu iets meer resultaten
de gel accu pomp nu nog 16.31A door de versterker
een ander accu (rc auto) maar 1.29A
en de adapter 0.91A
bij de accu uit de auto ben ik voor de rest niet aan testen toegekomen, het was maar 3000mah ofzo, dus die was zo leeg.
de adapter daarin tegen geeft iets meer resultaten:
als ik de adapter aan sluit en een tulp stekker erin druk geeft dit een zware brom, maar zo gauw ik muziek aan zet en alles op voluit zet, dan hoor ik nog steeds een zware brom maar ik hoor wel muziek door de brom maar dat gaat niet echt hard.
de versterker is 700watt, maar desondanks ik de versterker op voluit heb staan is de brom lang niet het volume van 700watt.
hopelijk geeft deze informatie meer duidelijkheid.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
'Volume van 700 Watt'
Zoiets bestaat niet... Ik kan mezelf m'n kamer uitblazen als ik m'n installatie hier met 4 luidsprekers die ongeveer 15 Watt per stuk uitsturen voluit zet...
Wat betreft de stromen die je meet: dat is niet realistisch. Die accu die je eerst gebruikt is gemaakt voor die forse stromen, en heeft dus een lage inwendige weerstand.
De accu voor die RC-auto is misschien gemaakt voor grotere stromen, maar dikke kans dat zijn spanning hartstikke inzakt als je die aansluit.
En die adapter... nou, de naam zegt het eigenlijk al: die is hoogstwaarschijnlijk echt niet in staat om dat ding te voeden.
Staar je daarnaast niet blind op een opgegeven vermogen: een opgegeven vermogen van 700 Watt geeft bij een rendement van 100 % (wat natuurlijk echt niet zo is) al een stroom van dik 58 Ampere...
Dat die adapter brom geeft is niet gek: die is heel waarschijnlijk volkomen verkeerd gebouwd voor audiotoepassingen, waar je voedingslijnen toch al zo kort mogelijk wil houden.
Op 25 augustus 2011 19:44:04 schreef weardguy:
Dat die adapter brom geeft is niet gek: die is heel waarschijnlijk volkomen verkeerd gebouwd voor audiotoepassingen, waar je voedingslijnen toch al zo kort mogelijk wil houden.
toch vind ik het apart, nadat ik de gelaccu heb opgeladen met een adapter en hem daarna aansloot op de versterker is alles misgegaan. de versterker deed het eerst wel op de accu (die toen was opgeladen door iemand anders met een normale acculader) en ook werkte de versterker prima op de adapter. maar sinds ik dus de zekering heb vervangen door een koper draadje komt er een brom uit de versterker.
Op 25 augustus 2011 19:44:04 schreef weardguy:'Volume van 700 Watt'
Zoiets bestaat niet... Ik kan mezelf m'n kamer uitblazen als ik m'n installatie hier met 4 luidsprekers die ongeveer 15 Watt per stuk uitsturen voluit zet...
ik bedoel dat de versterker een vermogen heeft van 700watt, of klopt dat nog niet?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik probeerde het geheel nogal relatief te schetsen: dikke kans dat die versterker die 700 Watt helemaal niet haalt.
Ik bedoel dus puur dat jij echt geen 700 Watt aan geluid wil horen. Een luidspreker die een echte 700 Watt aan vermogen uit kan sturen produceert hoogstwaarschijnlijk een enorme hoop kabaal... dikke kans dat jij daar niet eens meer bij in de buurt wil komen als het zo ver is (daarom dus dat voorbeeld van m'n stereo-installatie in m'n eigen kamer)
Maar verder zegt vermogen niet veel: het gaat meer om de opgegeven gevoeligheid.
En tja: Je had gewoon de zekering niet moeten overbruggen, punt.
Op 25 augustus 2011 20:15:51 schreef weardguy:
Ik probeerde het geheel nogal relatief te schetsen: dikke kans dat die versterker die 700 Watt helemaal niet haalt.
Met een 15A zekering nooit.
Op 24 augustus 2011 21:49:55 schreef Frederick E. Terman:
Het klinkt dus alsof er een massa/afscherming/buitenmantel/aarde los ligt.
Controleer eens de aansluitingen in je pluggen en chassisdelen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
iedereen bedankt voor deze reacties.
ik heb vandaag even aan de telefoon gehangen met iemand die hier ook wel veel verstand van heeft, hij zij dat het ook geen slecht idee was om de kabels af en toe eens te vervangen. en toen heb nog een keer de kabel in de versterker gedrukt en toen ik flink in die kabel kneep kwam er allemaal gepiep en gebrom uit, daarna ben ik naar de kringloop gefietst om een nieuw adiokabeltje te halen, het koste maarliefst €0.50
en het probleem is verholpen.
maar alleen het probleem van de accu nog niet, volgens mij is die gewoon kapot, ook als hem op een andere versterker zet die maar 120 watt levert, daar moet zeker een zekering in van 15amp, dat staat er op, maar ook daar geeft hij 19A. daar moet ik dus een nieuwe voor zien te krijgen.
Op 29 augustus 2011 15:09:20 schreef egwin#18:
....maar alleen het probleem van de accu nog niet, volgens mij is die gewoon kapot, ook als hem op een andere versterker zet die maar 120 watt levert, daar moet zeker een zekering in van 15amp, dat staat er op, maar ook daar geeft hij 19A. daar moet ik dus een nieuwe voor zien te krijgen.
Leg eens uit hoe je die 19A meet?
Ik heb een vermoeden dat je de botweg de kortsluitstroom van die accu meet door je A-meter over de aansluitklemmen heen te zetten.
Ja... de accu kan nooit meer stroom leveren dan de versterker wil hebben.
Sluit hem eens gewoon helemaal nergens op aan.. 'meet' je dan ook 19A?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
daarna ben ik naar de kringloop gefietst om een nieuw adiokabeltje te halen, het koste maarliefst €0.50
Afzetters, bij Action heb je voor 0,69 een nieuw kabeltje...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 29 augustus 2011 16:31:15 schreef Hugo Welther:
[...]
Leg eens uit hoe je die 19A meet?Ik heb een vermoeden dat je de botweg de kortsluitstroom van die accu meet door je A-meter over de aansluitklemmen heen te zetten.
ja, over de aansluit klemmen van de zekering ja.
maar dan meet ik toch hoeveel A er door de zekering is gegaan of zit ik nu helemaal fout?
moet ik dan mijn A-meter tussen de plus van de accu en de aansluiting voor de plus op de versterker zetten?
Op 29 augustus 2011 22:01:40 schreef Roland van Leusden:
ik ben bij de action geweest en daar waren ze op.
Op 29 augustus 2011 16:41:17 schreef Frederick E. Terman:
Ja... de accu kan nooit meer stroom leveren dan de versterker wil hebben.Sluit hem eens gewoon helemaal nergens op aan.. 'meet' je dan ook 19A?
eh, nee dan niet, bij een motortje van de meccano ofzo niet nee.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Op 30 augustus 2011 19:05:22 schreef egwin#18:
[...]ja, over de aansluit klemmen van de zekering ja.
...
Dat kan prima, maar dan wel die zekering er uithalen.
Meet je daadwerkelijk 19A zonder die zekering dan is dat wel een erg hoge stroom voor een versterker die nergens op is aangsloten.
weardguy
Op 29 augustus 2011 22:01:40 schreef Roland van Leusden:
Inclusief alle storingen die je er gratis bijkrijgt: die dingen daar hebben geen afscherming (ja, die hebben ze wel, maar dat zijn 3 dunne adertjes die LANGS de signaal ader lopen, en er op geen enkele manier omheen gevlochten zijn.
Kijk daarnaast niet gek op dat bij het lostrekken van zo'n plug de plug zelf wel eens blijft zitten, en je de plastic huls in je handen houdt.
@ egwin: Doe dat NOOIT meer met de zekering erin... Stel nu dat er iets mis was met het apparaat... dan zou de kortsluitstroom dus door jou meter lopen, die dat hoogstwaarschijnlijk niet fijn zou vinden.
Ik heb vandaag de accu aan de lading gehad met een officieele accu lader, want iemand vertelde mij als de spanning van de accu zakt moeten er meer amperes komen om het gelijkwaardig te maken, en missxhien kwam ik daarom wel op 19A, maar nadat ik hem had opgeladen en op de versterker aansloot brande de zekering alsnog meteen door, ook met een autoradio die het zekerweten op die accu gedaan heeft.
Dan nu het apparte, toen ik de accu aansloot op de lader + op + en - op - begon het lampje bij 'reverse' te branden, toen deed ik + op - en - op + en toen brande het lampje bij 'charge' wat wel goed is. Toen hetlampje groen werd zat er ook keurig 13volt in de accu, en toch brande alles door. Het lijlt mij wel een beetje appart dat je een lader omgekeerd op de polen aan moet sluiten. Dat heb ik bij het opladen met de adapter (300mA) niet gedaan. Heb ik nu iets verkeerd gedaan? Of is het nog wel op te lossen?
testman
de accu zal wel goed zijn , maar de versteker gewoon wegmikken en een andere halen . daar is iets aan stuk waar je zelf zo te lezen beter niet aan kunt beginnen . als de versterker is omgepoold dan is er intern het eea doorgebrand wrs....
Op 4 september 2011 01:16:48 schreef testman:
de accu zal wel goed zijn , maar de versteker gewoon wegmikken en een andere halen . daar is iets aan stuk waar je zelf zo te lezen beter niet aan kunt beginnen . als de versterker is omgepoold dan is er intern het eea doorgebrand wrs....
Toch appart dat de versterkers het wel doen aan een adapter of een andere accu, daarbij brand er niks door, en ook de autoradio deed het altijd perfect aan die accu, en nu brand de zekering ineenkeer door.
Op 24 augustus 2011 19:43:51 schreef egwin#18:
het werkte wel want de multimeter gaf iets van 12.6 volt aan.omdat ik geen nieuwe zekering had heb ik de zekering vervangen door een stukje koperdraad,
Mogelijk was het gewoon iets heel simpels maar door dat stukje koperdraad heb je het nu dus behoorlijk gesloopt. En 12,6V van een gelaccu is zeker geen te hoge spanning en kan ook (hoogstwaarschijnlijk) niet het probleem zijn.
Op 3 september 2011 23:49:15 schreef egwin#18:
Dan nu het apparte, toen ik de accu aansloot op de lader + op + en - op - begon het lampje bij 'reverse' te branden, toen deed ik + op - en - op + en toen brande het lampje bij 'charge' wat wel goed is. Toen hetlampje groen werd zat er ook keurig 13volt in de accu, en toch brande alles door.
Dan denk ik toch dat je de verkeerde polen hebt gekozen, probeer eens met een voltmeter met de min op de minpool van de accu en de + op de plus. Meet je dan + of - 12V(ongeveer)?
testman
als de versterker een sperdiode over de plus en min heeft , was wrs alleen die stuk . maar met een doorverbonden zekering kan er wel meer geklapt zijn....