Ja, heel erg grappig dit verschijnsel.
Heb ook een keer voor l*l gestaan toen ik voor een vriend even snel een oersimpele "licht nog aan"-verklikker voor in z'n auto in elkaar wilde zetten. Drie weerstanden, één buzzer en een BC639. Nadat de derde tor ook met een knal uit elkaar gespat was kwam ik erachter dat de pinout in de Siemens datasheet anders was dan in die van andere merken...
Nee, op die manier maak je geen professionele indruk bij je vrienden ...
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 11 september 2011 16:53:56 schreef Frederick E. Terman:
Wat een gemene streek.
Met de diodetest is de basis gemakkelijk genoeg te vinden, maar welke van de twee andere is nu de collector?
Een tipje, een componententester op een scoop, zoals er hier een Hameg staat, komt dan reuze van pas. Eenmaal de basis gevonden meet je zowel basis-collector als basis-emittor door als een diode, met dat verschil: de diode basis-emittor in sper vertoont geleiding bij een 6V (zenereffect), de basis-collector overgang heeft dit niet.
Door een componententester op de scoop kan je dat in de curve in 1 oogopslag zien, reuze handig.
- - big bang - -
Maar dat is niet zo aardig voor de transistor. Bij het doorslaan komt er een bende ruis uit, maar daarna is de tor ook ruiseriger geworden. Hij is er dan echt op achteruit gegaan.
De eerste keer ontdekte ik dat met een ohmmeter in de hoogste stand, waarbij in dat toestel een batterijtje van 22,5V gebruikt werd.
Nee, ik deed (nadat ik de basis had opgezocht en dus ook wist of het PNP of NPN was) een 'diodetest' op collector en emitter. Als ik dan de basis via een hoogohmige weerstand met de collector verbond, kreeg ik geleiding te zien op de diodetest (méér dan alleen van de weerstand
).
Kreeg ik dat niet, dan had ik dus de emitter te pakken in plaats van de collector.