[AC] AVR programmers (ook HVSP)

Introductie

Na een eerste, goed verlopen, verkoopronde hier op CircuitsOnline wil ik in dit topic de animo peilen voor een nieuwe ronde.
Tijdens de vorige actie was er ook vraag naar de HVSP programmer, welke nu is toegevoegd.

De AVR programmer is gestoeld op het AVR-doper project. De sourcecode voor de AVR wordt van dit project gebruikt, de printplaten zijn door de organisatie ontwikkeld.
Er is voor gekozen de printplaten zelf te ontwikkelen zodat de productiekosten zo laag mogelijk zijn.

Het systeem werkt onder Windows XP, Vista en 7 en biedt ondersteuning voor zowel 64 als 32 bits. Als ontwikkelomgeving is AVR Studio te gebruiken alsmede enkele andere.

Buiten twee programmeer borden, een met en een zonder HVSP, is er ook een ZIF bordje aanwezig in deze actie. Dit maakt het mogelijk om via de ISP header AVR's te programmeren. Zo kun je een ISP header op je printplaat overslaan, maar ook de AVR vervolgens op je breadboard steken om je project te ontwikkelen.

De printen worden professioneel gemaakt bij Itead Studio. Met deze firma heb ik prima ervaringen na ruim 100 printjes. Heldere communicaties en nette printen.

Producten

AVR programmer
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc03876.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/overview_components_avr.jpg
AVR programmer inclusief geprogrammeerde AVR, verder alle onderdelen zoals afgebeeld. Op een compact printje, inclusief bevestigingsgaten.

AVR programmer met HVSP
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/avr-doper_vrdn_hsvp.jpg
Een nieuw product, dus moeten we het nog met een illustratie doen. De ZIF-socket op deze afbeelding is alleen voor HSVP AVR's. Dit zijn de ATtiny 11, 12, 13, 15, 24, 25, 44, 45, 84 en 85. Verder heeft deze module de zelfde functionaliteit als de variant zonder HVSP.

ZIF-programmer bord
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc03883.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/overview_components_zif.jpg
Handige ZIF programmer voor het "low voltage" (ISP) programmeren van 8, 14, 20, 28 en 40 pins AVR's. Met behulp van de meegeleverde jumpers stel je in wat voor AVR je wilt programmeren. Je kunt de AVR daarna op je print of in je breadbord plaatsen.
Voeding via de ISP kabel (welke je bij een programmer krijgt) of extern via de kroonsteen. Laatst genoemde voedingsoptie is praktisch als je USB poort een te onstabiele 5V levert.
Op de foto waar een opgebouwd exemplaar is getoond heb ik de kroonsteen niet gemonteerd.

Documentatie
Voortkomend uit de vorige actie de onderstaande documentatie. Voor de HVSP variant wordt dit op een zelfde wijze samengesteld.

Kosten
Bij mijn vorige actie al aangegeven dat de verzendkosten hoger uitvielen, maar ook heb ik toen ter tijd een miscalculatie gemaakt met de ZIF-programmer. In de kostenberekening was uitgegaan van het klein formaat bord, maar dit moet een groot formaat bord zijn.

De prijzen zijn als volgt, en omvatten alle onderdelen alsmede verzend en verpakkosten. Bij de programmer bordjes wordt ook een 10 aderige kabel meegeleverd.
AVR programmer: 12,50 euro
AVR HVSP programmer: 16.25 euro
ZIF bordje: 9,25 euro

Deelnemers
Hier komt je naam te staan als je interesse hebt.
AVR programmer
AVR programmer met HVSP

  1. Sjoerd Kreyns

ZIF-programmer bord

Doorgaan actie
De AC gaat over naar een IA als er in animo is getoond voor het afnemen van 15 producten. Ik stel voor de AC 3 weken open te houden.
Afhankelijk van hoe een en ander loopt kan bovenstaand nog aangepast worden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tot zover de informatie, heb je vragen of opmerkingen dan hoor ik dat graag.
Bestellingen ook via een reactie, je krijgt dan een e-mail met verdere informatie zodra de IA start.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Je mag mij inschrijven voor

1X AVR HVSP programmer: 16.25 euro

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Ik heb de programmer en ik ben er erg blij mee.
Komt er ook een IA met een developer board ?

@Sjoerd:
Je staat er bij.

@Chuck:
Dat zou inderdaad een mooie toevoeging zijn, wat zou jij dan zoal erop willen?

Zoiets als dit:

http://rgfw.home.xs4all.nl/ATMega8_proto_foto_small.jpg

Zit voeding + serieel en proto area op. Ik haal ze nu uit Indonesië voor ongeveer 10 Euro. Nadeel is de levertijd en ik zou graag wat lege printen op stock willen. Ipv van een Mega8 kan er ook een Mega88 / 168 / 328 op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je met die HV progger ook AVR's uit de atmega reeks kunt programmeren: Interesse voor 1 stuk!
(Morgen eens rondvragen... misschien wel meer)

@Roland
Heb je wat meer info over dat bordje? Namaken is natuurlijk niet mijn intentie, maar als inspiratie ziet het er interessant uit.

@Stijn S.
Zover ik weet zijn de ATmega series niet te programmeren met HVSP. Ik heb dit op internet niet kunnen vinden. Mocht dit wel mogelijk zijn dan ga ik het bordje reviseren.
Natuurlijk kun je wel "low voltage" programmeren met beiden AVR programmeer bordjes. De zif module maakt het dan eenvoudig om AVR's in serie te programmeren (zoals ik dat doe als ik de geprogrammeerde AVR's uitlever) of voor gebruik op je breadboard etc.

zo iets als Roland poste lijkt mij wel wat , alleen dat proto area hoeft van mij niet.

een lcd aansluiting lijkt mij wel makkelijk (HD44780-compatibele)

en een 40 pin avr

Shema:

http://rgfw.home.xs4all.nl/atmega8_proto_shematics_small.gif

Grotere versie: http://rgfw.home.xs4all.nl/atmega8_proto_shematics.gif

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 25 september 2011 14:04:27 (31%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

waar zijn die Q3 en Q4 voor nodig ?
voor isp denk ik .
Maar met de programmer die we al hebben ,zijn die waarschijnlijk overbodig.

Nee, voor POR (Power on reset).

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 september 2011 11:15:52 schreef significant:
@Stijn S.
Zover ik weet zijn de ATmega series niet te programmeren met HVSP. Ik heb dit op internet niet kunnen vinden. Mocht dit wel mogelijk zijn dan ga ik het bordje reviseren.
Natuurlijk kun je wel "low voltage" programmeren met beiden AVR programmeer bordjes. De zif module maakt het dan eenvoudig om AVR's in serie te programmeren (zoals ik dat doe als ik de geprogrammeerde AVR's uitlever) of voor gebruik op je breadboard etc.

Volgens de datasheet van b.v. een ATmega168 behoort "Parallel (High-voltage) Programming mode" tot de mogelijkheden. Ik was gewoon even benieuwd of je programmer dus ook overweg kon met deze chipjes.

Ah kijk, daar hebben we het. De bordjes ondersteunen HVSP ofwel Serial ipv Parallel.

Toch interessant omdat parallel eens nader uit te zoeken!

Blijkbaar is de interesse voor een tweede ronde niet erg hoog, of is de topic titel onduidelijk?

Laatste kick, nog een week AC en indien geen aanmeldingen meer ga ik er vanuit dat er op dit moment geen behoefte is.

Op 25 september 2011 11:31:36 schreef Chuck:
zo iets als Roland poste lijkt mij wel wat , alleen dat proto area hoeft van mij niet.

een lcd aansluiting lijkt mij wel makkelijk (HD44780-compatibele)

en een 40 pin avr

Voor mij lijkt het ook wel wat, maar dan wel met prototype area.
LCD +1
USB +1

Dat HVSP moet ik uitzoeken wat voor voordeel het heeft, nog geen tijd gehad,

Ok met proto area er bij dan.

uiteraard pin compatibel met de programmer die we van roel hebben.

om dat ik meerdere pcb's wil hebben gaat het mij enkel om de pcb.

wat header'tjes en print kroonsteentjes er bij vindt ik ok ,maar geen must.

Op 29 september 2011 17:33:58 schreef significant:
Laatste kick, nog een week AC en indien geen aanmeldingen meer ga ik er vanuit dat er op dit moment geen behoefte is.

Ik heb nog niet eens tijd gehad de eerste programmer in elkaar te zetten...

-

LoL beetje door solderen.

mijne had ik sneller in elkaar gesoldeerd dan geconfigureerd op win7/64Bit

maar bij elkaar toch binnen 2 1/2 uur

Zou mij ook puur om de PCB gaan, afhankelijk van de prijs 5 a 10 stuks.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Goed, geen AC maar ga eens kijken naar een development board.

HD44780 compatible, voeding van 3V3 en 5V onboard, I2C, 40pinner AVR, kristal, programmeer socket, ledjes, drukknopjes.

Anders nog iets?

Yahoo , aktie

Rs232 en i2c dan is het wel vol denk ik ?

Alvast bedank Significant

Ik had zelf ook zo iets ontworpen maar dan voor een PIC. Het is maar een idee, maar misschien is dit wel uit te werken. Als je het niets vindt is het ook goed.

Op het 'main' board zat alleen een uC met ISCP connector, een voedings connector en drie rijden met headers langs beide kanten(+, - & signaal).
Daar had ik veel kleine printplaatjes bij ontworpen met een standaard afmeting. Deze boards hebben ook 3 pinnen(+, - & signaal) en bijvoorbeeld een schakelaar met pull-up weerstand of een led met weerstand. Zo kun je veel meer verschillende dingen aansluiten terwijl je niet afhankelijk bent van een vaste pin. Voor bijvoorbeeld een lcd-display of een voeding was wel een apart board. Ook kun je voor verschillende uC's, verschillende main boards maken.

Ieder project is anders en zo kun je er creatief mee omspringen.

Bleh heb hier een programmer liggen maar is op de LPT poort :( waar ik dus niets meer mee ben.

ha boeh lees juist dat er geen ac meer is :( ik hou dit topic in de gaten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar