Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

@Sonytech: dat is echt een ontzettend net resultaat! Mooi werk!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@stijnos en Sony: Allebij voorbeeldig gedaan. Petje af.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sonytech

Overleden

Dank voor de lovende woorden over mijn inbouwproject. Heb het alleen maar in een kastje gezet hoor! Volgens mij komt Wouter van Ooijen meer eer toe.

@Shiptronic : Voor de stickers bovenop en aan de zijkanten heb ik een ontwerp gemaakt met CorelDraw en dat geprint op bedrukbare, zelfklevende transparante folie. Daarna heb ik een iets gestructureerde zelfklevende transparante beschermingsfolie er overheen geplakt. (Het is wel even uitkijken dat er geen luchtbelletjes tussen komen heb ik gemerkt.) Dan de benodigde uitsnedes gemaakt met een Swan-Morton-scalpel en ze op de behuizing geplakt. De stickers aan de onderkant, in het batterijklepje en op het kastje in de kabel heb ik met een Brother labelprinter gemaakt en daaroverheen een gladde zelfklevende transparante beschermfolie geplakt.

Alle gebruikte onderdelen en materialen zijn in deze lijst terug te vinden.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Henry S.

Moderator

Op 4 oktober 2011 20:58:53 schreef Sonytech:
Om de aansluitingen van de ZIF-socket aan te kunnen passen aan verschillende PIC's heb ik het batterijvak van het kastje als 'patchruimte' gebruikt waarin je door het omsteken van zes draadjes op pin headers elke gewenste configuratie kan instellen.

Slim gebruik gemaakt van die anders loze ruimte :).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.spruce.nl/forumimages/hwhnp_board.jpg

Vandaag maar eens mijn weerballon moederbord afgemonteerd.
Het board bevat een radiomodule om data naar aarde te sturen.
MicroSD kaart om alle data tijdens de vlucht te loggen.
Een Telit GSM/GPS module om hem te kunnen bellen of smsen.
Een backup lassenIQ GPS module, die hebben we hard nodig aangezien de Telit module boven de 18km stopt en crashed.
Zelfs de fabrikant weet me niet te vertellen in welke state hij dan terecht komt.

De 18km grens is opgelegd door de amerikanen. Gelukkig kan de lassenIQ wel gewoon oneindig GPS data ontvangen.

Verder nog een gyroscope, buzzer, temperatuursensor en de nodige in en uitgangen voor externe hardware zoals bediening van de camera en verdraaiing van de camera middels servo's

Gaaf! Waarom die telit-brakke-GPS er niet afgooien? Ah Gevonden: die doet ook GSM.
Ik neem aan dat de batterij de backup is voor diverse low-power dingen, en dat "normaal bedrijf" gevoed wordt uit een andere batterij?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 oktober 2011 11:19:30 schreef rew:
Gaaf! Waarom die telit-brakke-GPS er niet afgooien? Ah Gevonden: die doet ook GSM.
Ik neem aan dat de batterij de backup is voor diverse low-power dingen, en dat "normaal bedrijf" gevoed wordt uit een andere batterij?

Cool he :)
Dit is officieel mijn allereerste printje dat ik heb laten produceren.
0,25mm spacing componenten zitten er ook op.
Rest allemaal zoveel als mogelijk SMD componenten.

Het reflowen op een bakplaat liep van geen meter en daarmee heb ik zelfs al 1 print mee gesloopt. Ineens liep de hars eruit, maarja wat wil je bij bijna 300 graden! :P

Die Telit module is echt een heel gaaf ding, kan je echt bizar veel mee. Alleen de ingebouwde restrictie dat hij boven de 18 km geen gps data mag geven, brengt hem in een vage state.
Ik moet dat in software eens goed gaan dicht timmeren.
Gelukkig kan ik compleet de 3,7v naar de telit aan en uit zetten.
Ik kan dat niet via een SMS commando doen, omdat de module op dat moment niets meer doet en dus ook geen sms kan ontvangen.

De backup batterij is voor de RTC en voor de lassenIQ.
Die laatste heeft dat nodig om veel sneller een hotfix te krijgen.

De radiomodule zend straks ook allerlei gegevens door via een 10mW! zender :p Op 35km hoogte nog te ontvangen (als het goed is)

Ik zoek nog radio amateurs in nederland die tijdens de lancering mee willen helpen tracken van de ballon.
Onmisbaar voor het geval onze radio in de auto hem niet meer ontvangt.

PM me maar als je daaraan mee wilt helpen
Hij zal in de omgeving Den Haag / Delft de lucht in gaan richting het oosten.
Vooral radio amateurs aan de duitse grens zijn zeer welkom

die hoogtegrens had toch iets met balistische raketten te maken oid?

ik meen ooit gelezen te hebben dat ze of een bepaalde snelheidslimiet hebben, of een bepaalde hoogte, of beiden

Op 6 oktober 2011 10:00:08 schreef spruce:
[afbeelding]...weerballon moederbord ...

Waaw!!

Hoge resolutie foto's graag!

Suffering from wiseass oneliner blackout
Shiptronic

Overleden

Op 5 oktober 2011 18:38:37 schreef Henry S.:
[...]
Slim gebruik gemaakt van die anders loze ruimte :).

Ik heb hier interfaces ==> RS232 die voorzien zijn van een USB-dongele.

de intrerface verdwijnt in een overmaat behuizing met baterijvak, de module is nu extra beschermd , extra trek ontlasting (orginele is bagger) en per interface kan ik nu de juiste dongel erbij bewaren , want die gaat in het batterij vak ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Waaw!!
Hoge resolutie foto's graag!

Alstublieft:

http://www.spruce.nl/forumimages/hwhnp_board2.jpg

Groter mag helaas niet van het forum.
Heb ze wel groter

En geen enkel project gaat zonder fouten:
http://www.spruce.nl/forumimages/reflow_fail.jpg

[Bericht gewijzigd door spruce op donderdag 6 oktober 2011 22:04:23 (21%)

Mooi project!! zeer proper!

Tipje van Flipje, Je foto linken mag wel en kan je zo groot gaan als je wild.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 6 oktober 2011 22:03:35 schreef Tinus016:
Mooi project!! zeer proper!

Tipje van Flipje, Je foto linken mag wel en kan je zo groot gaan als je wild.

Thanks, ik ben wel bang dat ik mijn microfoon versterker voor het telefoneren naar de ballon te dicht bij de radiomodule heb zitten.
Ben geen EMC kenner.

Op 6 oktober 2011 13:53:52 schreef spruce:
[...]

Ik zoek nog radio amateurs in nederland die tijdens de lancering mee willen helpen tracken van de ballon.
Onmisbaar voor het geval onze radio in de auto hem niet meer ontvangt.

welke freq gaat het om en wanneer gaat ie de lucht in? ben je zelf radioamateur?
groet Fred

Op 6 oktober 2011 22:14:06 schreef michielbrink:
Is dit de tweede ballon dan?
Ik heb laatst nog zon ballon project op co gezien.

Nee dit is mijn eerste lancering.

Overigens zijn er 2 GPS restricties.
Boven een bepaalde hoge snelheid en/of boven de 18km hoogte.
Met name in dat EN/OF zit het hem.
De lassenIQ heeft het als een AND operatie geïmplementeerd, dus aangezien we nooit een hoge snelheid halen blijft hij het gewoon doen. De telit module heeft het als een OR operatie er in staan en stopt er gemakshalve boven de 18km ook gelijk helemaal maar mee.

De fabrikant kan me niet vertellen welke state je dan zit.
Zie de boel maar eens te simuleren, dat lukt je niet.
Hoe fake ik een gps module dat hij denkt dat hij op 18km hoogte zit? :)

In een drukvat/-tank ;)

Ow wacht gps :/

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 6 oktober 2011 22:32:59 (29%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Geen druk maar een vacuum!
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Wijzigt in een vacuum de lichtsnelheid van een of meer satellietsignalen zodanig dat de GPS-ontvanger denkt dat hij op 18km hoogte zit? ;-)

Op 6 oktober 2011 22:56:33 schreef ohm pi:
Wijzigt in een vacuum de lichtsnelheid van een of meer satellietsignalen zodanig dat de GPS-ontvanger denkt dat hij op 18km hoogte zit? ;-)

Haha :)

Enkel als je GPS als General Pressure Sensor uitlegt ;)

In het kader van ik wil ook hoge resolutie fotos zien...

code:


[url=<url-naar-hoge-resolutie-foto>][img]<url-naar-800x600-postzegel>[/img][/url]
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het niet mogelijk om het GPS deel van de Telit niet uitschakelen? dan weet hij niet hoe hoog hij zit. Misschien jammer van het geld, maar dan heb je nog wel je communicatie.

Sonytech

Overleden

@spruce Heel mooi werk! Dit is wel even andere kost dan die paar gaatjes van mij in een plastic kastje die ik hier een paar post eerder heb laten zien.

@rew @spruce Foto('s) kan je eventueel ook naar mij mailen, dan zet ik hier weer de link er naartoe neer.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Wat betreft die limieten van de GPS chip, dat heeft met COCOM export limitations te maken.

http://ravtrack.com/GPStracking/cocom-gps-tracking-limits/469/

Hier spreekt men zelfs over de Telit chip voor een ballon en de bijhorende problemen:
http://blog.jgc.org/2010/11/gaga-1-cocom-limit-for-gps.html

Er zijn een aantal andere fabrikanten die wel boven 18km gaan. Bij een module van Sparkfun kan je ook de ruwe gps signalen uitlezen maar dat kost een hoop geld en daarmee weet je de positie nog niet:
http://www.sparkfun.com/products/8238

Dit topic is gesloten