Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

@flash2b ik denk dat dat gelakt koperdraad is. Dit wordt ook gebruikt om spoelen mee te wikkelen.

Experimenten bouw ik ook meestal met dit draad in verschillende diktes.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Het versturen naar de module gaat met de FTDI chip. Die maakt gewoon een COM poort aan. Maar dat was wel bekend neem ik aan.

Per simulator verschilt het wel eens wat de mogelijkheden zijn. Live for speed heeft een netwerk protocol. De sim die ik veel rijd is rFactor waar plug-ins voor beschikbaar zijn. Dat gebeurd onderhuids dan met shared memory of een API beschikbaar gesteld door de simulator.
De informatie die je daar uit kan halen is helaas erg beperkt. Ik kan soms niet eens de banden temperatuur in zien.

Daarom ben ik zelf er mee aan de slag gegaan en heb ik met *kuch* handige tools de geheugen addressen van de telemetrie waarden opgezocht. Deze blijven constant aan het process, of zijn met een paar pointers te herleiden. Ik kan dan op eigen initiatief (i.p.v. stream met beperkte 'sampling rate') alles bekijken.

Op de PC draait dus op de achtergrond een DIY applicatie die gegevens doorstuurt naar de PIC. Het voordeel is dat ik in die PC applicatie makkelijk het wisselen tussen simulator kan afhandelen en vervolgens 1 pakkettype kan hanteren die ik naar mijn dashboard toe stuur. Dat betekent iets meer programmeerwerk op de PC, maar de libraries die ik schrijf zijn altijd goed her te gebruiken (denk aan data-logging o.i.d.)

[Bericht gewijzigd door hans1990 op donderdag 3 november 2011 11:51:40 (15%)

flash2b

Special Member

Op 3 november 2011 10:13:42 schreef jovak:
@flash2b ik denk dat dat gelakt koperdraad is. Dit wordt ook gebruikt om spoelen mee te wikkelen.

Krijg je dan geen sluiting bij een kruizing? Ik bedoel tijdens bouw, maar ook nadat de schakeling een tijd in bedrijf en gemodificeerd.

Het is een methode die ook bij reparatie en modificatie gebruikt wordt in de electronica.

http://www.circuitrework.com/guides/6-1.shtml

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

de lak geleidt niet. om de draad te kunnen solderen, lak-laagje er afkrabben, afbranden e.t.c..

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Tidak Ada

Golden Member

Wirewrapdraad gaat ook !

@Jochem:

Op 2 november 2011 21:53:35 schreef Jochem:
[....]
Het frame waar de oude CRT in hing was nog steeds een handig ding, zij het met de gaten op de verkeerde plaats, maar dat kan natuurlijk aangepast worden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0241.jpg

[....]

Jochem, wat is die gemeniede(?) machine links op de foto ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

mooi werk weer allemaal!
@Jochem, mooi gemaakt! Maar waarom heb je die oude kast eigenlijk gebruikt? En niet gewoon een geheel nieuwe gemaakt.. Zoveel verschil zit er niet meer in. En ik zie nog een leuke attractie voor een bepaald moment..
@AC/DrieC, mooi gemaakt. Lijkt me dat het toch wel wat in de weg moet zitten zo om de hals heen. Heb je ook een filmpje dat hij in gebruik is? T liefst natuurlijk op een podium met meer lichteffecten eromheen ;)
@hans1990: erg mooi gemaakt. misschien de ledjes van de bar nog even iets gelijkmatiger zetten?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Jochem, wat is die gemeniede(?) machine links op de foto ?

Lijkt wel een buigpers.

Verder hebben jullie niet stil gezeten, er zijn weer erg mooie projecten voorbij gekomen.

http://www.stijnmaes.nl/CO/gpsTN1.JPG
http://www.stijnmaes.nl/CO/gpsTN2.JPG
http://www.stijnmaes.nl/CO/gpsTN4.JPG

Even simpel projectje tussen door:
Een Klok en snelheid meter voor in de boot. Haalt zijn data uit een GPS ontvanger van skylab, zoals te zien is op de print.
Helaas net de ULN verkeerd aangesloten voor 1 segment en 1 spoortje vergeten. Blijft ook altijd wel iets aan te merken op een pcb die je laat maken.

@Stijnos: Maar dat was gelukkig op te lossen, het komt zelfs bij professionele layouts ook voor.
Is verder heel netjes.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 3 november 2011 16:50:11 schreef MAH:
@Jochem, mooi gemaakt! Maar waarom heb je die oude kast eigenlijk gebruikt? En niet gewoon een geheel nieuwe gemaakt.. Zoveel verschil zit er niet meer in.

Nou, omdat deze exact is wat ik wilde hebben. Als je al dat hout, T-molding, fineer, verf, een coindoor, sluitwerk etcetera allemaal los moet kopen ben je een vermogen kwijt EN ik zat daarbij met een tijdsbudget.

En ik zie nog een leuke attractie voor een bepaald moment..

Attractie?

Op 3 november 2011 13:51:12 schreef Tidak Ada:
Jochem, wat is die gemeniede(?) machine links op de foto ?

Op 3 november 2011 17:31:18 schreef Kareltje:
[...]Lijkt wel een buigpers.

Vraag me de exacte naam niet, maar volgens mij kun je ermee kanten. En hij is inderdaad nog niet zolang geleden van een nieuw laagje verf voorzien :)

Het spul is allemaal van m'n schoonvader (die liever niet met z'n kop op internet staat). Veel oude machines, maar ze zijn er niet minder bruikbaar om. Een deel heeft hij bij z'n oude werkgever over kunnen nemen toen de boel daar dicht ging. Speciaal voor het doel heeft hij krachtstroom in z'n garage aan laten leggen :) (zaagmachines, lasapparaat, etc).

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

die liever niet met z'n kop op internet staat

Ik dacht dat je de foto's uit de Telegraaf had :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

:)

Het ziet er wat overdreven uit (en dat is het misschien ook wel), maar ik heb hem niks gevraagd met betrekking tot plaatsen van die foto's, dus ik dacht.. telegraafje doen :+

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

In dit geval misschien niet overdreven, maar ik he ooit ergens een voorbeeld gezien hoe iemand, die zich met het 'swirl tool' uit PhotoShop onherkenbaar had gemaakt en wat met hetzelfde tool gerestored werd.
Ik geloof dat het ging om iemand die iets op z'n geweten had en op die manier is opgespoord.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, je moet naar de informatie-inhoud kijken. Die veranderd met de swirl niet, maar met vervagen of een balkje wel. Maar dan nog blijkt dat je verrassend veel informatie soms nog kan achterhalen. Ze hadden ooit een nummerbord geblokt, zag je niks meer aan. Simulatie nummerbord, zelfde blokjes-maak algorithme er over en vergelijken met de gepubliceerde foto. Alle 10^ zoveelste nummerborden proberen en klaar is kees. De beste match wint.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Volkomen non-elektronisch, maar even over geblokte foto's.
http://www.uploadarchief.net/files/download/genfrac.png
De linkerfoto is een sterk vergroote foto van een wiel van een speelgoedauto. Rechts dezelfde afbeelding waar ik een speciaal programma op los gelaten heb. Verbluffend resultaat: zelfs het aantal spaken klopt!
Ik heb deze software, en deze afbeeldingen heb ik persoonlijk gemaakt omdat ik het niet kon geloven. Beide afbeeldingen waren standaard BMP's en de eerste afbeelding is gemaakt met een gewoon digitaal toestelletje, van flinke afstand.
Met nummerplaten werkt het net zo.

[offtopic] Naam/link van het programmatje? [/offtopic]

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje moeilijk te geloven, aangezien de rechter foto details bevat die kleiner zijn dan de blokjes in de linker foto. Ik kan me niet voorstellen dat de linker foto voldoende informatie bevat om de rechter foto te kunnen construeren.

Het klinkt net iets teveel als een slechte film waarin ze een reflectie in een winkelruit gebruiken om een gezicht te kunnen herkennen, waarbij er een auto die in de weg staat wordt weggehaald, een extra lichtbron wordt toegevoegd, en de hele foto wordt geroteerd omdat zelfs toen alleen de achterkant van het hoofd zichtbaar was.

@GJ_: naam van het programma, linkje naar de website, o.i.d.?

Het is wel een beetje off-topic (sorry...), maar ik vond het dusdanig interessant dat ik het niet kon laten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

[joining: offtopic]
Kijk eens door een spleetje (of wazig) van een afstandje naar de linker foto. Verbazingwekkend genoeg zie je ook de spaken verschijnen ;)

Het zit er wel degelijk nog (gedeeltelijk) in. Wel dik staaltje werk, die software. Ben ook wel benieuwd naar linkje...
[/offtopic]

e: Nog even on-topic dan ook maar.

Tijdje geleden al gemaakt: 433 MHz receiver. De uC filtert het ontvangen signaal en haalt hier een voorbepaald type packetje uit. Deze zet hij door op de serieele poort.
Zit een grote fout in de PCB maar het was dan ook mijn eerste printje. (let op het kristal, deze zit juist wel goed..)

http://www.redsam.nl/wp-content/uploads/433-rec-kl.jpg

En de PCB:
http://www.redsam.nl/wp-content/uploads/433-rec-pcb1-e1320408231689.jp…

http://www.redsam.nl/wp-content/uploads/433-rec-pcb2-e1320408276557.jp…

Werkt verder prima, behalve dan dat er een goedkope (china) 433 M.a.w. ik heb een freq. mismatch met de zenders, die ik niet gemaakt heb. En dus een zeer korte range.

GJ_

Moderator

De naam van de software weet ik niet uit mn hoofd, dan zou ik hier in mijn back up archieven moeten duiken. Ik heb het al jaren niet meer geïnstalleerd staan omdat ik er toch niks nuttigs mee deed. Het kwam ergens via een "ondeugende " en onduidelijke omweg van de Los Alamos laboratories of zoiets dergelijks.

Op 4 november 2011 11:54:37 schreef SparkyGSX:
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje moeilijk te geloven, aangezien de rechter foto details bevat die kleiner zijn dan de blokjes in de linker foto. Ik kan me niet voorstellen dat de linker foto voldoende informatie bevat om de rechter foto te kunnen construeren...
...Het is wel een beetje off-topic (sorry...), maar ik vond het dusdanig interessant dat ik het niet kon laten.

Het is idd zwaar off topic, maar jullie begonnen er over en ik kon het even niet laten. Dat het erg ongeloofwaardig is vond ik ook, maar dit heb ik hoogstpersoonlijk gedaan, met eigen spullen op m'n eigen computer.

Het meest bizarre is nog dat deze software niet meer nieuw is maar al minstens 15 jaar oud!

Zo, nu het worldskills verhaal voorbj is ga ik weer verder met mijn normale leventje (wat normaal is tenminste.)

nu een vraag van iemand of ik een bord kon maken waarbij als er op een knopje wordt gedrukt er een willekeurig getal op verschijnt. (simpel!)

Het moest wel van een afstand gelezen konden worden. Dus een groot display was wel van belang. No problem! En het was voor een loterij dus de getallen moesten bewaard blijven (bewaren in een array en getal verglijken als die uit de random generator komt, anders optellen tot er een getal komt die nog niet is geweest.

echter, grote 7 segment displays waren te duur
ach dan soldeer ik een aantal ledjes op een grote printplaat.

Deze printplaat kon nog net door de etsmachine op school heen.
De 300 ledjes koste ongeveer 15 euro, dus dat scheelt wel voor twee grote 7 segmentdisplays van ieder 27 cm doorsnede
http://www.uploadarchief.net/files/download/2011-11-04%2013.49.59.jpg
Hier het getal 47
de blauwe stekker is om het ic te programeren, ik ben dit keer zo dom geweest om de programeerstekker op de print te vergeten

http://www.uploadarchief.net/files/download/2011-11-04%2013.50.29.jpg
en de achterkant,

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer
Sonytech

Overleden

@ SparkyGSX Er zijn natuurlijk wel meer dingen die moeilijk te geloven zijn. Neem de evenaar, die heeft een lengte van 40.000 kilometer. Nu neem je een rol touw en je knipt daar per abuis geen 40.000 kilometer, maar één meter teveel vanaf. Nu span je dat touwtje van 40.000.001 meter om de evenaar. Doordat je die ene meter teveel afgeknipt hebt zal er dus ruimte ontstaan tussen aarde en touwtje. We gaan ervan uit dat die ruimte over de hele evenaar constant is. Hoeveel denk je dat het touwtje boven de grond komt doordat je op die 40.000.000 meter je er 1 hebt vergist?

a - 0,15 mm
b - 0,15 cm
c - 0,15 m

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Mooi gemaakt! Genereer je nu random getallen tot je er een hebt die nog niet in je array staat, of tel je vanaf het gegenereerde getal omhoog tot je er een vindt die nog niet geweest is?

In het laatste geval is de kans op elk overgebleven getal niet meer gelijk.

Een andere methode die ik ooit gebruikt heb, is bijhouden hoeveel getallen je nog over hebt, dat gebruiken als de bovengrens voor de pseudo-random number generator, en het random getal gebruiken om het zoveelste ongebruikte getal te vinden. Op die manier blijven de kansen gelijk, en loop je niet het risico dat je tig keer een random nummer moet genereren als je bijna de hele range gebruikt hebt. Voor de duidelijkheid: als de SRNG een 5 oplevert, doorloop je de array op zoek naar het 5de ongebruikte getal.

Aangezien je maar 2 decimalen hebt, kun je maar 100 getallen genereren. Als de controller groot genoeg is, kun je simpelweg een array van 100 bytes gebruiken om bij te houden of het betreffende getal al voorgekomen is of niet. Als je daar niet genoeg ruimte voor hebt, kun je natuurlijk een bitje gebruiken voor elk mogelijk getal. Op die manier hebt je maar 13 bytes RAM nodig, maar de code wordt wel wat ingewikkelder.

@Sonytech: 0.15m, gewoon voor beide gevallen de radius berekenen en het verschil daartussen nemen. Ik zie niet in hoe dat moeilijk is om te geloven, als het volkomen verklaarbaar is. Het verhaal van GJ_ kan ik moeilijk geloven, omdat het gaat om verklaarbare informatie theorie. Bij het sterk verlagen van de resolutie van een afbeelding gooi je onherroepelijk informatie weg. In het meest extreme geval reduceer je een afbeelding tot 1 pixel; je zult toch met me eens zijn dat je daaruit nooit meer een echte foto kunt halen, simpelweg omdat er theoretisch oneindig veel foto's zijn die hetzelfde pixel (gemiddelde kleurwaarde) zouden opleveren?

Maar dit gaat alweer een stuk verder offtopic dan de bedoeling was; misschien kunnen we hier beter een nieuw topic voor beginnen, of is de relatie met elektronica onvoldoende om hier op het forum te horen?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 4 november 2011 15:29:09 (26%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als er een getal komt die al is geweest telt die er eentje bij en controleert die dat getal. zoverder tot er een getal komt die nog niet is geweest.
en...
...
...
je hebt gelijk...

eens is iets op vinden...

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer

Dit topic is gesloten