Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

en die grote? is dit een stappenmotor? er zitten geen draadjes aan, maar een soort van 'lint' zoals je bij lcd's altijd ziet met 2 bredere aansluitingen aan de buitenkant, en 3 minder brede aan de binnenkant.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Tidak Ada

Golden Member

Op de meeste elektronica beeurzen staat een man die dat soort motortjes verkoopt, met vertragingskatje. Voor bedargen in de orde die Kareltje noemt.
Ze worden ook in chemische analyse apparaten gebruikt voor slangen/rollenpompjes.
Een vergelijkbaar merk is het Zwitserse Escap®
Die extra aansluitingen zullen voor een optische encoder dan wel een servotachogeneratortje zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het probleem met dit soort motoren is de warmteontwikkeling in de motor zelf.

Als je hem op 1V laat draaien, maar je houdt hem tegen, dan kan er zomaar 20A gaan lopen -> 20W -> te veel -> kapot.

Terwijl als je hem met een geschikt toerental op 60V laat draaien en de stroom blijft onder bijvoorbeeld 2A, dan kan ie daar prima tegen.

Tja, bij een bepaald toerental wordt de interne mechanische weerstand zodanig dat de stroom boven de max gaat komen. Maar dat zal niet zo snel gebeuren.

De stroom is evenredig met het koppel. Dus als je het koppel laag houdt, kan ie een hoop hebben denk ik.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even een korte vraag...

Ik kwam hier een zakje diodes tegen. Ze zien er uit als de 1n4148.

Kleurcode is oranje (kathode), bruin, violet.
Is het dan de BA317?

[EDIT]
Ik denk het antwoord al gevonden te hebben...

Door te Googelen op "1n317" kom ik op dit topic uit:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/83856

En daar staat dat het een BA317 is. :-)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Totale beginner

Golden Member

Hallo,

een tijdje geleden hield mijn erea labovoeding er met een grote knal mee op. Ik heb hem vandaag eens opengevezen en zag volend component parrallel op de binnenkomende 230 volt zitten, vlak na de aan/uit schakelaar.

De setup is dus als volgt:

code:



--------/ ---|--------|------------
             |        |
230V~    component   neonlampje        rest van voeding
             |        |
--------/ ---|--------|------------

Het component is het volgende:
http://dptechnics.com/component.jpg

Met volgende opschriften:

code:


100Ω
2222 276 10109
250V~       X
40/085/21 GPG
3.74  dve 560.7
BS2135

Is dit gewoon een 100Ω weerstand of is het toch iets meer. Ik kan me namelijk geen reden bedenken om een weerstand parrallel met de 230V te zetten.

Alvast bedankt,
Daan

100 ohm met 230V er over, dan gaat er 2.3A lopen en dan zou de weerstand 500W verstoken.

Ik kan je verzekeren, dat is geen 500W weerstand. :-)

Ik verwacht op die plek een condensator. En hij ziet er ook uit alsof het een condensator is. 276 kan 27uF betekenen.

Hier op CO is de consensus dat je voor toepassing op 230V aan een 250V~ condensator niet genoeg hebt. Als je dat toch doet dan knalt ie er op een bepaald moment uit....

De hamvraag is: Hield ie er echt mee op, of knalde ie alleen?

Deze condensator is m.i. bedoeld om de powerfactor wat te corrigeren. Zonder doet ie het ook wel, maar is ie een minder brave burger op het electriciteitsnet. (de verliezen in de hoogspanningsleidingen zijn hoger dan waar jij voor betaalt!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Totale beginner

Golden Member

De voeding ging er met een knal uit, maar dat komt omdat het ontplofte component nu nog maar 0,1Ohm doormeet en geen capaciteit meer heeft.

Als ik het goed door heb is dit een ontkoppelingscondensator, maar is 27µF dan niet een beetje veel? Ik zou daar eerder dan een 100nF verwachten.

Mvg,
Daan

... dat je voor toepassing op 230V aan een 250V~ condensator niet genoeg hebt ...

Het is IMHO wèl zo, dat een 400V= condensator ongeschikt is voor 230V~, maar als de opdruk 250V~ aangeeft, zou hij zonder meer moeten voldoen.

Wat die 100Ω betreft: er bestaan ook condensators met een ingebouwde weerstand.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Hugo Welther

Moderator

X-condensator of een snubber netwerkje (een condensator en weerstand in serie).
Dat 222 nr lijkt op een Philips onderdeelnummer.

Het zal wel een simpele condensator zijn. 250V AC is wat krapjes, top staat er 325V overheen. Vervangen door een 0,1µF 400V AC X type.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Nee helaas, die zijn niet geschikt voor netspanningen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Totale beginner

Golden Member

Ik zie juist volgend product bij dickbest

http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3560

Deze heeft een gelijkaardig opschrijft:

Mijn oud component: 40/085/21
Bovenstaand nieuw: 25/085/21

Zou het dan toch een combinatie weerstand, condensator zijn?

pa3gws

Golden Member

Doet de voeding het ook niet zonder de condensator?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Totale beginner

Golden Member

De voeding werkt perfect zonder de condensator, maar ik denk dat het toch beter is dat er één in zit.

Ik heb hier volgende condensatoren liggen, zou ik een van deze als vervanger kunnen gebruiken?

http://www.dptechnics.com/vervang2.jpg

Met bovenkant van de blauwe en zijkant van de kleine witte (groot):
http://www.dptechnics.com/vervang1.jpg

Mvg,
TB

Die groene condensatoren zijn zeker van Philips. Dus Hugo: klopt!

Die zaten vroeger ook in de K9 TV's van Philips over de C-E van de hoogspanings transistor en gingen daar nogal eens kapot.
Dan kreeg je een mooi klein beeld omdat de hoogspanning ineens veel te hoog werd. Dat waren van die exotische waarden van 11.5nf, 9nf, 13nf of zoiets. Ik heb van andere waarden er nog ergens diverse van liggen.

In je 12NC nummer ontbreekt nog een extra '2'. Vast wel ergens op de ASWO of andere onderdelen site nog te vinden.

-edit-: Net even gekeken, die ik nog heb liggen zitten in de 278 serie.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Totale beginner

Golden Member

Zijn deze phillips condensatoren te vervangen door een van deze in mijn bovestaande post? Ik denk dat ik beter een andere condensator dan de originele gebruik om te vermijden dat hij er nog eens uit klapt?

Mvg,
Daan

Henry S.

Moderator

De bovenste twee niet, de eerste is geen MKP X, de tweede is maar 250V~ (Kan, maar liever niet). De blauwe condensator is geschikt, dat had je met de geposte eisen ook kunnen bepalen. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Totale beginner

Golden Member

Bedankt voor de hulp, ik ben niet zo thuis in wat MKP, MKP X, MKT, ... allemaal inhoudt en had daarom graag nog eens bevestiging.

Nogmaals bedankt,
Daan

-edit- : ik heb de condensator juist gemonteert, alles werkt weer als een tierelier.

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op zaterdag 19 november 2011 14:57:38 (22%)

Heb hier juist nog iets gevonden van een oude printer denk ik.
NEC 8316PX
D7800G

64pins asymmetrische dip

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Sine, ik ben het met je eens. Klinkt als een voorhistorische microcontroller.

Maar je linkt naar de 78 duizend serie microcontrollers waarvan bijvoorbeeld de 78024 een 64 pins uitvoering is.... En niet naar een 78 honderd....

@Hugo hieronder: Yep, zo'n NEC gevoel had ik eigenlijk ook al. Of in ieder geval japans....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 21 november 2011 09:31:33 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Hugo Welther

Moderator

De datasheet KLIK
Zoals de Jappen "2S" weglaten bj torren laten ze ook de "µP" weg bij dit soort IC's. De "µ" wordt voor het gemak ook als "U" geschreven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten