Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Dat is wel een erg algemene uitspraak. Alleen NEC en daarmee Renesas laten uP weg. Andere fabrikanten laten andere letters weg.

Bij transistoren is het inderdaad overzichtelijker, daar laten Japanners meestal 2S weg en Koreanen meestal K. Philips liet de B nog wel eens weg, maar die transistoren zien er heel anders uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

hallo iedereen,
ik moet voor een vriend een printplaat herstellen die de snelheid regelt voor een rookpomp voor in zijn vliegtuig.
http://img840.imageshack.us/img840/1333/print2dh.th.png
op de 2e foto is er dus een smd diode stuk, er heeft rook uitgekomen vertelde die persoon. de diode is een pj929 en eronder staat sk2. ik heb hem eens willen meten, en ik meet op de diodestand 0,13V. kan er iemand mij meer info geven over die diode? op internet vindt ik er echt niets van. al de rest van de componenten heb ik uitgemeten en die gaan, buiten de transistor, hoe kan ik die uitmeten? het gaat over een L2203NS

http://img28.imageshack.us/img28/268/print1ac.th.png

free_electron

Silicon Member

Op 21 november 2011 20:30:05 schreef tarsam:
hallo iedereen,
een rookpomp

en

er heeft rook uitgekomen

dus? heeft correct gewerkt toch ? >:)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

douw er gewoon een diode tussen, een diode is een diode. misschien kan je dan een beetje tijd besteden aan hoe die diode kapot komt?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

douw er gewoon een diode tussen, een diode is een diode.

Hoe komen ze erbij, om zo verdomd veel verschillende diodes te maken :+

Henry S.

Moderator

Hele foute post dus. :P

@Tarsam: Zo te zien beschermt de diode tegen ompoling van de voedingsspanning, het doorgebrande spoortje is de tweede beveiliging.

Spoortje herstellen en de diode door een standaard diode in sper vervangen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat spoortje is volgens mij een vliegend spoortje dat dient als zekering, zie 2 soldeer druppels links en rechts.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

hallo, speelt het dan geen rol welke diode het is? moet het dan niet aan bepaalde eigenschappen voldoen? en die 2 tin bolletjes heb ik zelf gedaan, want dat printbaantje was idd doorgebrand, en daar zal ik gewoon een kabeltje tussen solderen

Henry S.

Moderator

Op 21 november 2011 22:19:45 schreef tarsam:
hallo, speelt het dan geen rol welke diode het is? moet het dan niet aan bepaalde eigenschappen voldoen?

Ik heb geen gegevens kunnen vinden.

Normaal hoeft de diode alleen maar DC te sperren, dat doet elke diode is sper. En in geval van nood moet deze een paar ampère kunnen verdragen om het baantje op te laten roken, bijv een diode in SMA of SMB behuizing, zoals de SS24

en die 2 tin bolletjes heb ik zelf gedaan, want dat printbaantje was idd doorgebrand, en daar zal ik gewoon een kabeltje tussen solderen

Gebruik een zo dun mogelijk draadje, je spoortje is een zekering. Of zorg voor een externe zekering.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 november 2011 20:30:05 schreef tarsam:
al de rest van de componenten heb ik uitgemeten

Heb je ze allemaal even uitgesoldeerd bij het meten?

If you want to succeed, double your failure rate.

neen dat heb ik wel niet gedaan. maar het zal wel die ene diode zijn denk ik. maar hoe kan ik dan uitmeten of die nog werkt als ik er geen gegevens van heb? en ik heb nog een vraagje tussen die 2 rode dioden, zenerdioden denk ik :p zit ook een smd componentje, hoe kan ik weten wat dat is? van smd ken ik echt niet veel

Uit m'n hoofd ziet dat ding er uit als een weerstand. Lees de getallen eens af, op je foto zijn ze door reflectie niet te lezen.

Een diode die in de diode stand 0.13V afleest zou een hele heftige zijn. Onwaarschijnlijk lage waarde. Dan zou het een scottkey ding zijn. Maar goed. Wat meet je in de andere richting?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hallo, in de omgekeerde richting meet ik oneindig. en ja ik heb ik ook al gedacht dat het een weerstand was, maar het is grijs wit van kleur, en er staat niets op hoor.

Dat een gewoon een ceramisch condensatortje, zo te zien een lage waarde. Ik schat orde grootte een paar honder pF max.

edit: Ik zie nu dat het lijkt dat er iets op staat 200?
Het zou misschien ook een smd fuse kunnen zijn.

P.S. De diode+C zit aan pin 1 van het SO8 chippie, en die is van microchip, dus denk ik het reset circuit, dus toch een c-tje!

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 22 november 2011 19:21:55 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

hallo, dat grijs/wit smd componentje heb ik eens doorgemeten en dat gaf 12,7nF dusja dat zou wel kunnen zeker. maar die diode die pj929 hoe kan ik dan zeker weten dat deze kapot is? en dat het niet gewoon dat kapot printbaantje was?

mag ik ook een plaatje van een print posten?
(als dat niet mag dan mijn excuses)
wat was dit oorspronkelijk?
http://94.100.119.228/1441350001-1441400000/1441360501-1441360600/1441360584_6_6jBo.jpeghttp://94.100.114.52/1441350001-1441400000/1441360501-1441360600/1441360510_6_xDrM.jpeg

Eerder 'n tert as 'n koek

Op 22 november 2011 20:39:55 schreef 1marcelfilms:
wat was dit oorspronkelijk?

Inderdaad een printer.
Met de nadruk op WAS:is goed gekannibaliseerd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

da's 'n flinke elco zeg! maar het ziet er wel goed uit. ik herken de aansluiting van de oudere hp deskjets.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Op 22 november 2011 21:03:15 schreef henri62:
[...]
Inderdaad een printer.
Met de nadruk op WAS:is goed gekannibaliseerd.

tja volgens mij had ik m gesloopt toen ik 9 was, maar ik vond m net op zolder en dacht: oh... wat was dat ook al weer? bedankt
[EDIT] dit lach er ook bij http://94.100.113.1/1441350001-1441400000/1441380201-1441380300/1441380267_6_pKJU.jpeg

[helaas was de Elco beschadigt]

Eerder 'n tert as 'n koek

Op 22 november 2011 20:17:34 schreef tarsam:
hallo, dat grijs/wit smd componentje heb ik eens doorgemeten en dat gaf 12,7nF dusja dat zou wel kunnen zeker.

Ook gewoon in-circuit met de draden aan de multimeter denk ik?

If you want to succeed, double your failure rate.

Wie kan mij helpen aan gegevens over / van deze onderdelen:

LCD display 8digit ( DIL 68 ) " D094030R020L "
DBL1014 ( DIL 16 )
U416B ( DIL 14 )

Dank Theo

http://www.uploadarchief.net/files/download/dbl1014u416bd094%20-%20copy2.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 november 2011 18:30:55 (42%)

maartenbakker

Golden Member

De U416B is een AM/FM ontvanger/middenfrequent van Telefunken, op jouw foto een exemplaar van een derde partij. De DBL1014 is van Daewoo en zou equivalent moeten zijn met de KIA6040, wat ook een AM/FM ontvanger/middenfrequent is: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/69369/KEC/KIA6040.html

Van de Telefunken helaas zo snel geen datasheet te vinden, maar misschien is hij ook wel equivalent?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 november 2011 21:05:38 schreef Murmeltier:
ik herken de aansluiting van de oudere hp deskjets.

Deskjet 600 series of daar in de buurt. Heb er ook een aantal gesloopt, voor de motoren.

Op 22 november 2011 21:08:34 schreef 1marcelfilms:
dit lag er ook bij

Zou dat uit een radiografisch autotje kunnen komen? Daar denk ik aan, die 4 torren onderaan als H brug en dat opsteekprintje als ontvanger.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten