Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

zo, vandaag een lading voor mij gratis en voor mijn vader zeer goedkoop spul opgehaald: het waren 2 marktplaatspartijen.
de eerste was in vessem, een boerengat in de buurt:
2 rakokastjes met de hele e12 serie, nog netjes op de strips en een stel willekeurige condensatoren. €15,- geen slechte deal zou ik zeggen.
dan de tweede: een doos vol met rf spul, powertorren, complete ic's en een boel weerstanden en elcos die je nooit van je leven opkrijgt. ik ben nu alles aan het sorteren. onder andere meer dan 10x 2n3055. voor de gene die ik overboden heb: sorry.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
fred101

Golden Member

Wauw, complete ICs, ik vind meestal alleen incomplete IC's :-)
Twee raco kastjes voor 15 euro is niet verkeerd ( hoeveel weerstanden per waarde ?) e12, dat is toch 10% ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

de hoeveelheid per waarde varieerd, ik had liever een paar 1k meer gezien. maarja, bij de hf partij zaten ook helemaal intacte philps-weerstandassortimenten. jammer genoeg had die man alles in een doos geflikkert, dus moet ik nu alles uitsorteren.

joopv

Golden Member

Als er 1 manier is om de kleurcodes goed van buiten te leren dan is het wel het sorteren van enkele honderden weerstanden.

Om kleurcodes van buiten te leren is voor mij het probleem niet.
Maar een kleurenblinde mol als ik, kan niet zonder multimeter.

die heb ik volgens mij voorbij zien komen , die to3's vielen mij ook al op . dan heb je nog geluk want vaak zijn het veel antieke condensatoren en oude weerstanden die niet echt nog bruikbaar zijn in moderne schakelingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Op 17 december 2011 21:54:05 schreef fred101:
Wauw, complete ICs, ik vind meestal alleen incomplete IC's :-)

zucht. kon ik maar incomplete ic's vinden... ik vind alleen zand ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ testman,
er zit een beetje antiek spul tussen, maar het is ook redelijk veel modern spul. je ziet wel dat het overduidelijk afkomstig is uit zenders.

fred101

Golden Member

Dat antieke halfgeleider spul is perfect voor reparaties. Zuinig op zijn. ( als je tenminste ooit een verzameling antiek meetspul gaat aanleggen ;-) )
Elcos, en zo te horen oud ( maar misschien nooit gebruikt) , zijn bruikbaar maar niet zo zonder meer gebruiken. Eerst formeren.
Als die oude philips weerstandseries maar geen kool composiet weerstanden zijn. Daar heb je niet zo veel aan. Hooguit bij wat hogere spanningen in buizen appartuur . Ze hebben een erg hoog tempco en ze varieren nogal in waarde. Ik heb er ook best veel voor restauratie werk maar je moet ze echt meten. Een 2k2 is zo bv 1k9 of 2k5 zeker als het 10% versies zijn dan kunnen ze nog verder afwijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

fred, wat is formeren als ik dat vragen mag? ik weet niet of die philipszooi koolcomposiet of gewoon kool is, het is zo'n ongelofelijke bulkpartij dat ik nog maar op 10% ben met uitzoeken na 5 uurtjes. had 4 vooraadkoffers gehaald bij de action, maar dat is veel te weinig!
ps. als je nog iets nodig hebt, laat maar weten, dan kunnen we vast en zeker iets regelen.

[Bericht gewijzigd door Murmeltier op zondag 18 december 2011 08:34:30 (14%)

fred101

Golden Member

http://www.electronics-tutorials.ws/resistor/res_1.html
De carbonverie hakverwege, je herkent ze aan de vorm. Het zijn kleine rechte pijpjes dus niet dunner in het midden en dikker an het einde. Als je er een doorbreekt zie je het ook. Ze zijn massief carbon en niet allen een laagje om en keramisch lichaam. Ook een makkelijke test is ze aan een ohm meter te hangen en er en keer op blazen. Verlopen ze een beetje tot niks: metaalfilm, iets meer koolfilm, hel veel dan is het composite carbon. ( relatief dn natuurlijk, een paar honderd ppm) Ze zijn voor veel werk nog goed bruikbaar.

Formeren , stast op mijn site een hel stuk over, ik plaats zo een link.
http://www.pa4tim.nl/?p=114
http://www.pa4tim.nl/?p=1385

nou, dan heb ik geluk, het is geen composite carbon.
dit zijn ze, in de officiele philips service hoesjes(sorry voor de webcamfoto's):http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/weerstand1.jpg

en een close-up van het label:
http://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand2.jpg

de laatse partij heb ik trouwens opgehaald vlakbij een van de meest markante 'littekens'(op strijp na dan) van philips, het evoluon. hoe vaak je dat gebouw ook ziet, het blijft indrukwekkend.

[Bericht gewijzigd door Murmeltier op zondag 18 december 2011 09:20:59 (20%)

fred101

Golden Member

Gaaf in originele verpakking. Ik heb ook een doosje met originele weerstanden. Maar dan heel klein, een soort miniatuur luciferdoosje.
Ik heb ook nog een doos origineel Tektronix spul. Dan heb je bv 1 tot 3 weerstanden of condensators in een papieren zakje, met en papiertje erbij met nummer, dat in een plastic zakje en dat geheel weer in een overzak.
http://www.pa4tim.nl/?p=2701 ( germanium)
http://www.pa4tim.nl/?p=2291 ( tek)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 18 december 2011 09:25:15 (10%)

klopt fred, ik heb zelf ook een beetje een zwak voor spullen van philips, uit de tijd dat het nog 'het grote eleKtronicabedrijf' was, en niet zomaar een willekeurige fabrikant van 'wel aardige' tv's enzo, weggepest door de jappen.

fred101

Golden Member

Ik heb net de eerste electuur gedownload, alleen was de naam toen ander. Die is uit 1961. Daarin staan wel wat leuke dingen. Oa dat er in Nederland en grote belangstelling voor electronica was en dat 50% van de mannen als kind wel eens een radio had gemaakt. Die belangstelling had ook te maken met de enorme groei die het grote wereld concern, Philips, had doorgemaakt.
Er staat ook in dat er een nieuwe ontdekkimg was gedaan, de brandstofcel, 150 vooraanstaande laboratoriums over de hele wereld werken er aan, en in de toekomst rijden alle autos daar mee, schreef men 50 jaar geleden al. Nu roepen we dat nog steeds ;-)

Ik ben twee keer in het evoluon geweest toen het nog in functie was. Erg leuk, jammer dat het dat niet meer is.
Een keer begin jaren 70 en een keer begin 80.

fred, ik ben jaloers, wij moeten het nu doen met dat flut-nemo. bij nemo mis ik vooral diepgang; oke, dit gebeurt er, en hoe komt dat nou?. en wat die branstofcellen betreft: volgens mij is dat puur economisch, toen ik 10 was had ik al mijn eigen waterstofvooraadje. over de hoeveelheid daarvan gaan we het niet hebben, en over hoe chloorvrij het geproduceerd was ook niet, maar een beetje een pientere gast maakt binnen een paar dagen een generator die een aantal liter per dag kan maken. de enige oplossing daarvoor zou zijn om een verbod te maken op titanium/platina. is dat te doen? nee. een aantal jaar geleden(was er al vroeg bij) was ik op de open dag van de tu/e, en daar stond een audi die keurig op waterstof kon rijden; de techniek is er, maar soms zijn(jammer genoeg?) economische voordelen die zwaarder wegen.

waterstof is het beste , maar dat tanken is bij veel pompen gewoon gevaarlijk . gaat er 1 rubber stuk in die slang dan is het spul zo explosief dat de pomp vrij snel een grote krater is geworden. net als die pomp op de a12 van de week , met waterstof was de a12 nu doodlopend geweest op die plek. en met een aanrijding klapt de ganse auto uiteen ( ps er is een topgear aflevering met een waterstof auto in florida zijn er pompen voor aangelegd ) maar offtopic..

een tijdje terug had ik ook zo'n partij componenten gehaald wat bijna allemaal halfgeleiders waren , sorteren kostte 3 dagen en ondertussen zit ik aan de 95 sorteerdozen , met de al vergaarde onderdelen erbij natuurlijk .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die Tek weerstanden http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/weerstandTek.jpg van Fred zijn dus een mooi voorbeeld van composiet-koolweestanden.
Een moderne vorm daarvan heeft een tijd opgang gedaan als MOX-weerstanden (MetaaalOXide) ze zijn véél stabieler dan koolcomposiet weerstanden en zelfs stabieler dan koolfilm.

Oude weerstanden zijn vaak goed voor hen, die zich met buizen en hoge spanningen bezig houden. Vaak wordt tegenwoordig namelijk de maximale bedrijfsspanning van weerstanden vergeten bij het uitzoeken.

Ook is de dissipatie in een weerstand "verschoven" in de trend naar kleiner en door koelere apparatuur. In een buizenbak kun je daarom best één catagorie hoger gaan zitten met het Wattage.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 18 december 2011 08:53:38 schreef fred101:
De carbonverie hakverwege, je herkent ze aan de vorm. Het zijn kleine rechte pijpjes dus niet dunner in het midden en dikker aan het einde. Als je er een doorbreekt zie je het ook.

Vreemd...
Ik heb hier oude cilindrische weerstanden... dus van die "pijpjes".
Ze zijn beigekleurig.

Voor de aardigheid even een gewone weerstand en zo'n oude doorgeknipt en geen verschil. Bij beide is de kern wit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/res_c.jpg

fred101

Golden Member

Dan zijn het beide koolfilm. Meestal zijn het dan composiet carbon weerstanden. Een koolfilm en metaalfilm heeft meestal een kapje en dat maakt die bobbel.

Was die weerstand een hele lage waarde ? Want er zat volgens mij meer of minder carbon in samen met een vulstof om de weerstand te bepalen ( daarom heet het denk ik composiet carbon) als die vulstof niet zwart was zal een lage waarde ook niet zwart zijn. Als de pootjes niet op een kapje zitten maar echt in de weerstand is het geen koolfilm.

Edit, zie nu de foto, dat zijn twee koolfilm weerstanden, je ziet de kapjes zitten. Die zijn even dik van materiaal. Die andere weerstand is veel groter, daarom is het kapje in verhouding veel minder opvallend.

Ik heb die cilinders ook een maatje kleiner, vermoedelijk 1/8W. Het zijn de hogere waardes. Om eerlijk te zijn, zie ik daar de kapjes niet zitten. Maar de kern is gewoon spierwit... dus weinig koolstof.

Net nog even gemeten... Op de kern meet ik geen weerstand (oneindig), op de buitenrand meet ik ongeveer de halve waarde van de oorspronkelijke weerstand.

Maar het blijft dus verwarrend... het zijn blijkbaar koolfilmweerstanden maar de kapjes zijn zeker bij de kleine weerstanden slecht zichtbaar.

[EDIT]
Zojuist nog even wat van de behuizing afgekrast van zo'n kleine cilinder... en je ziet duidelijk een soort van koolstof-spiraal lopen.

Die spiraal zie je ook door de lak heen :) Dat zijn altijd opgedampte weerstanden. Die spiraal wordt er dan in gefreesd om de weerstand op zijn waarde te brengen. De kern is keramiek

Composiet weerstanden zien er altijd uit alsof je van een of andere epoxy zijn gemaakt. Soms zie je ook nog een naad over de lengte van de weerstand lopen.

Composiet weerstanden zijn heel goed voor hf, want omdat ze geen spiraal hebben zijn ze zelfinductie arm.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

De meeste SMD weerstanden hebben IIRC ook prima HF-eigenschappen. Overigens kun je 't onderscheid tussen metaalfilm/carbon film ook prima maken door ze bij een paar verschillende temperaturen te meten, en kijken wat de temperatuurcoefficient doet.

Ik vermoed dan ook, dat veel SMD weerstanden van het MOX-type zijn...

Opgedampte kool/metaal zal moeilijk zijn, omdat het in een balkvorming voorwerp niet te doen is om eem spiraal te freezen

Turbokeu

Golden Member

Op 18 december 2011 09:40:10 schreef fred101:
Ik heb net de eerste electuur gedownload, alleen was de naam toen ander. Die is uit 1961.

Gratis? Betalend?
Ik bezit alle Elektuurs vanaf HG 1971 tot dik halverwege jaren '90.
De 1961 (1962?) tot 1971 jaargangen heb ik ooit (jaren '70) geleend in de gemeentelijke bieb van Anderlecht.

Ik ben twee keer in het evoluon geweest toen het nog in functie was. Erg leuk, jammer dat het dat niet meer is.
Een keer begin jaren 70 en een keer begin 80.

Idem dito!
Bij mijn eerste bezoek was de 'Senster' (!!!) er nog (1971-1972?).
Bij mijn tweede bezoek (half jaren '80) was er (spijtig genoeg) al veel expomateriaal uit de jaren '70 weggehaald.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit topic is gesloten