Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

Ultrasoon soldeerstation.

Vandaag kwam mijn broer aanzetten met een oud soldeerstation waar ik nog nooit van had gehoord: de Fibra sonic G35A.
Na wat speurwerk blijkt het een ultrasonisch soldeerstation te zijn.
Zo te zien uit vervlogen jaren en van Amerikaanse herkomst.
Volgens specificaties en demo s kun je hier van alles en vaak zonder flux mee solderen, staal,koper,aluminium, ceramiek, glas etc.
Ga eer eerdaags eens mee aan de slag om te kijken wat er van klopt.
Heb voor proef en stukje onbehandeld staal vertint, en dat ging boven verwachting goed, voor de rest heb ik echter mijn twijfels.
Iemand hier die ervaring heeft met ultrasoon solderen?
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020120.jpg

@kareltje: De relatie is dat het de historische voorloper is van gps ;)
Mooi spul om mee te spelen en mooi te houden. Ik vind dat soort (oude) mechanica altijd wel leuk. Zo heb ik nog wat antieke micrometers liggen ect, hoek opnemers en passers (niet om circeltjes mee te tekenen maar 'pasmaat', om te vergelijken of meerdere dingen even groot zijn). Owja, en en oude timer, zulke klokwerkjes zijn ook altijd fascinerend!

@brainbox: ultrasoon zal heel anders solderen zijn. Is toch in principe koud solderen? Geen idee hoe deze werkt maar ultrasoon kan je dingen vast zetten wat anders niet wil.
:google:This soft soldering technology enables direct wetting on ‘hard-to-solder’ metals and also non-metallic (exotic) substrates like glass, ceramics, steel, silicon, aluminum, metal oxides - FLUXFREE! The wetting process simply takes place under normal atmosphere.

Using 'ultrasonic cavitational phenomenon' the oxidised layers on the surface are simply removed and cleaned. This means that the use of any 'flux' is no longer required. In combination with the special active soldering compound CERASOLZER, soldering on glass, ceramic as well as 'hard-to-solder metals' such as Aluminum, stainless steel, Tantalum, metal oxides etc is easy.:/google:

Echt wel een mooi ding! Bedenk me opeens dat ik een dergelijke bout eens op een beurs heb gezien, niemand wist toen was het was en koste daarom ook niet veel, leek sterk op weller.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 12 januari 2012 19:44:09 schreef MAH:
@kareltje: De relatie is dat het de historische voorloper is van gps ;)
Mooi spul om mee te spelen en mooi te houden. Ik vind dat soort (oude) mechanica altijd wel leuk. Zo heb ik nog wat antieke micrometers liggen ect, hoek opnemers en passers (niet om circeltjes mee te tekenen maar 'pasmaat', om te vergelijken of meerdere dingen even groot zijn). Owja, en en oude timer, zulke klokwerkjes zijn ook altijd fascinerend!

Jij bedoeld waarschijnlijk voetjespassers en krompassers, en deze worden nog steeds gebruikt, welliswaar niet al hightec instrument maar in smederijen kom je ze nog overal tegen.
1 van mijn mooiste apparaten, is nog wel mijn oude acculader met 2 buizen er bovenop.
Ook van die man gekregen.

Dat lijkt me een mega handig apparaat.

Dat was ook mijn eerste idee, maar waarom heb ik daar dan nog nooit eerder van gehoord ?
Ze bestaan al tientallen jaren, dus als ze echt zo geweldig zouden zijn dan moesten ze toch bekender zijn lijkt me.

fred101

Golden Member

Misschien vallen ze in de prijscatogorie unobtanium

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

hij lijkt mij ook wel best handig. wel raar dat als het zo handig is dat ik er dan nog nooit van gehoord heb.

Op 12 januari 2012 19:43:23 schreef Brainbox:

Je begrijpt toch wel, dat je verplicht bent het ding open te schroeven en de inhoud te fotograferen, zodat we kunnen zien wat er in zit? >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik denk dat je er zo'n beetje dezelfde power-driver elektronica in tegen komt als bij een ultrasoon-reinigingsbad(je).

Ik vraag me trouwens af of je hiermee nu eindelijk eens op een 'fatsoenlijke' manier die ellendige QFP's (zoals die in HP laptops zo vaak los komen) opnieuw kunt hersolderen, zonder allerlei moeilijk gedoe met luchtkanonnen, flux en meer van die zooi.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 12 januari 2012 20:54:26 (52%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wat ik me blijf afvragen, ook na het lezen van Fred's link, is of er nu met ultrasound gesoldeerd wordt, of dat de ultrasound gebruikt wordt om oxides weg te breken (ipv flux dus). Er wordt namelijk ook gezegd dat het is voor materialen, die niet tegen temperaturen boven 300°C kunnen....

Mooi apparaat in ieder geval en je zult er wsch. ook heel mooi hard pvc mee kunnen lassen !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 12 januari 2012 22:25:29 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Je begrijpt toch wel, dat je verplicht bent het ding open te schroeven en de inhoud te fotograferen, zodat we kunnen zien wat er in zit? >:)

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020125.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/p1020123.jpg

Twee potkernen, trafo en powertransistors, niet echt state of the art.
De bout durf ik niet uit elkaar te halen, lijkt me nogal kwetsbaar met het vaste snoer.
Bij het aanzetten maakt hij lawaai als een ultrasoon reinigingsbad.

Wat ik me blijf afvragen, ook na het lezen van Fred's link, is of er nu met ultrasound gesoldeerd wordt, of dat de ultrasound gebruikt wordt om oxides weg te breken (ipv flux dus).

Er zijn 3 standen om voor verwarming, low, medium en high.
De bout wordt dan gewoon warm.
Pas als de voetschakelaar wordt bediend gaat het ultrasoon gedeelte werken en begint er een soort beitelwerking.
De punt is ook spits en lijkt me harder dan een normale soldeerpunt.

Dat kan wel kloppen: d'r zal vast wel een stevig piëzo-element in de bout zitten, die vanuit de box een fors hoogfrequent signaal (mogelijk van een volt of 100) voor z'n kiezen krijgt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hoeveel draden lopen er naar de bout ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Is dat trouwens zo'n ding waar je bondwires mee kunt bakken?

free_electron

Silicon Member

Op 12 januari 2012 23:36:18 schreef alex278:
Is dat trouwens zo'n ding waar je bondwires mee kunt bakken?

als je een vaste hand hebt en zeeeeer fijne punt.. ja

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Hugo Welther

Moderator

Het principe is al oud. Ik moet nog ergens een RE uit de jaren 50 hebben met een beschrijving voor het zelfbouwen van een ultrasoon soldeerapparaat. (wel met buizen en formaat soldeerpistool)
Wordt gebruikt voor materialen die niet te solderen zijn met een gangbare hete bout, zoals alu, RVS, mu-metaal e.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hier kan je ze kopen en bij pagina: samples, staan voorbeelden.
http://www.sonicsolder.com/products/products_gb.html

edit: als iemand het op google wilt opzoeken gebruik dan de zoekterm: ultrasonic brazing

[Bericht gewijzigd door michielbrink op vrijdag 13 januari 2012 08:12:41 (28%)

Toch leuk dat ze met een bestelwagen ('van') gekoeld worden :+

Robot Soldering Head 25W
For soldering tips of diameter 6.0 mm to 10.0 mm
- with van : 9500-121
- with compressed air: 9500-126

Op 7 januari 2012 09:39:19 schreef Murmeltier:
benji, heb jij dan toevallig de code voor de upc medibox voor nevo?

Sorry voor de late reactie, had de vraag niet gezien.
Het zou moeten zijn: cablebox 1582
Ligt er een beetje aan hoe oud de software is en of je hem nog kunt upgraden of de code erin zit.

[Bericht gewijzigd door benji83 op vrijdag 13 januari 2012 08:53:01 (27%)

Weer een leuke aanwinst van mijn stage :D (Waarschijnlijk mijn mooiste van 2012)
Ik heb deze machine gekregen omdat hij hier al 3 jaar staat
en ze geven hem liever aan mij en dat ik hem gebruik dan
dat ze er een paar tientjes voor krijgen voor het aluminium.

Het gaat om een CNC machine van 1800x1100x600mm met een werkvlak van
+/- 1500x850x500mm met alles er op en er aan alleen de aansturing moet
ik veranderen, en een plek vinden waar ik hem neer kan zetten!
Zodat ik hem kan opbouwen.

https://plus.google.com/photos/117495395857567250136/albums/5697023027…
(Zeg even als de foto's het niet doen, dit is de eerste keer dat ik G+ publiekelijk deel!)

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Mooi ding - als je er de nodige plaats voor hebt. :-)
Daar ben je wel even zoet mee, denk ik zo...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@RoboticPro: Tof! Vrijmaken die plek! Je hebt het over je stage, dus je bent student. Als je dan op kamers zit kan je 'm dan niet gewoon in de kamer van je ouderlijk huis opbouwen?

Bij mij op m'n stage hebben een stapel servers weggegooid. Ik heb onderandere een hele berg voedingen eruit gehaald:
http://www.ie96.com/ebay/ie96dotcom_0245.jpg
bevatten o.a.

400V elco's (390-560 µF)
400V/0,21 ohm fets (kan ook 500v zijn weet ik ff niet meer)
Koellichamen

Naast de voedingen heb ik ook nog een 11g router gevonden met een gigantische antenne (paneel). Heb ultraslecht bereik met m'n eigen router dus dit ding moet ik nog eens ff gaan onderzoeken.
Verder heb ik nog 2 lithium packs uit de server gehaald en er liggen nog wat hdd's in. Ben nog steeds bezig met meer voedingen en andere onderdelen te verzamelen uit de afvalcontainer.

Sommige apparaten zouden beter 2e hands verkocht kunnen worden, maarja, ik heb niet de middelen om ze te testen en het is veel te leuk om ze uitelkaar te halen.

@necessaryevil helaas ik woon nog thuis.. ben bijna 19 maar ik slaap al in de schuur en denk dat ik de helft gewoon werkplaats maak dus ik zal zeker proberen om hem in elkaar te zetten.

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Op 12 januari 2012 19:43:23 schreef Brainbox:
Ultrasoon soldeerstation.

Vandaag kwam mijn broer aanzetten met een oud soldeerstation waar ik nog nooit van had gehoord: de Fibra sonic G35A.
Na wat speurwerk blijkt het een ultrasonisch soldeerstation te zijn.
Zo te zien uit vervlogen jaren en van Amerikaanse herkomst.
Volgens specificaties en demo s kun je hier van alles en vaak zonder flux mee solderen, staal,koper,aluminium, ceramiek, glas etc.
Ga eer eerdaags eens mee aan de slag om te kijken wat er van klopt.
Heb voor proef en stukje onbehandeld staal vertint, en dat ging boven verwachting goed, voor de rest heb ik echter mijn twijfels.
[afbeelding]

er zijn op youtube wel filmpjes te vinden. o.a. http://www.youtube.com/watch?v=NpJ8T8JWMMw

geweldig ding om te hebben: auto(achter)ruitverwarming kan nu _WEL_ gerepareerd worden!

Dit topic is gesloten