Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

@ ac/driec:
hoe belight je met die uv ledjes? toevallig een schakeling ervan?

Nu belicht ik met gewone UV lampen, vroeger met leds. Heb geen schema, maar ze stonden gewoon in serie/parallel , een printje met 2 rijen leds, dat in een scanner heen en weer bewoog over de printplaat... http://www.youtube.com/watch?v=vs-AVQah3dg

Den Dries www.hulens.be

nice, dan ga ik effe op zoek naar ledjes en een oude scanner :p,
dan kan ik eindelijk eens leren om printjes te maken

Nu belicht ik met gewone UV lampen, vroeger met leds

Ben ik nou de enige die het raar vind dat UV-lampen het slechter doen dan LED's?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Neen, met de led's had ik veel beter resultaat, het duurde alleen wat langer omdat ik een ledstrook gebruikte ipv een ledvlak (zie filmpje in paar posts hoger) Ooit wil ik nog eens een ledvlak bouwen zo groot als een A4. Maar dan ga ik de print niet zelf boren :) maar laten maken.

Den Dries www.hulens.be

Hoe je het met de LED's deed, had ik al begrepen.

Maar dat verklaart geenszins waarom de UV-lampen het slechter doen. Ik gebruik die dingen al meer dan dertig jaar, en dat werkt nog steeds prima.
Heb je wel de goede UV-lampen? Toch geen TUV? Die hebben niet de goede golflengte om printen te belichten (maar wel om EPROM's te wissen).

... bijvoorbeeld met 2 baantjes tussen 2 pootjes van een IC (dip) doorgaan...

Wie doet nou zoiets? :-)

[Bericht gewijzigd door pros op donderdag 26 januari 2012 19:48:39 (15%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Heb uv lampen van een gezichtsbruiner nu. Ik vind dat ze het heel goed doen hoor, alleen met leds kon ik juist iets fijnere baantjes gebruiken en bijvoorbeeld met 2 baantjes tussen 2 pootjes van een IC (dip) doorgaan, dat kan ik niet met de UV lampen. De lichtstralen van UV lampen vallen misschien veel schuiner in op de print dan die van leds ?

Den Dries www.hulens.be

Als de pcb goed vlak op de layout ligt met een gewicht erop, gaat het prima met buizen.
Ik heb wel een stuk kalkpapier op de buizen liggen voor betere verstrooiing.

Heel veel uren en één profielwerkstuk verder. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

"De vliegende Hollander"

http://www.uploadarchief.net/files/download/foto_nieuweboot_klein.jpeg
Filmpje

De vliegende Hollander is een zelfstandig varend zeilbootje. Je kan met de computer een aantal waypoints instellen waarna dit bootje zelf zijn route uitrekent en deze gaat varen, zelfs als er opgekruist moet worden. De koers wordt in de gaten gehouden met een elektronisch kompas en met een PID regelaar bijgeregeld. Ook de zeilen worden aan de hand van de wind juist ingesteld. Zie voor de verder details natuurlijk het werkstuk.

Zozo, en dat werkt nu helemaal en is 'zeewaardig' (ah, waterwaardig toch)? Netjes hoor!

Heb je ook een filmpje met die waypoint instellen etc? Het testfilmpje in die betegelde plas had ik al gezien.

If you want to succeed, double your failure rate.
fripster

Golden Member

@pientertje: zeer mooi! Ook je verslag, helemaal in LateX, dus helemaal goed! (Kijk ook eens naar LYX als je dit leuk vindt.. ik ben er aan verslingerd geraakt)

ahem, back on topic...

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@Jochem. Ik ben een filmpje aan het uploaden waarin hij een baantje vaart. Ik moet even zoeken, want ik heb nog meer filmpjes. Ook met een camera aan boord.

De boot is praktisch waterdicht. Voor de incidentele druppel die toch nog binnenkomt heb ik al mijn elektronica ingesmeerd met Plasti-Dip

En nog een plaatje van de software:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/software_5.png
Hier had ik geen positie dus heb ik maar wat willekeurige punten ingevoerd.

@pipsie
80 uur, maar ik ben hier ruim overheen gegaan. Ik heb het eigenlijk niet meer bijgehouden, maar ik schat toch wel gouw het dubbele.

[Bericht gewijzigd door pientertje op donderdag 26 januari 2012 21:33:49 (10%)

wow deftig project.
Zeer mooi proficiat.
Hoeveel tijd had je voor dit werkstuk?

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Heb het verslag even diagonaal gelezen. Dat lijkt me niet zomaar een verslag, maar een mooie brok leesvoer. Daar ga ik morgen alvast tijd voor vrijmaken.
't Is toch geen weer om te zeilenfietsen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Wauw !!!
Da's mooi zeg !

Heb even snel doorgebladerd en naar je sensoren gekeken. Die Honeywell kompas-sensor werkt die middels gyroscopen plus magneet sensoren?
Zou je die ook als hellinghoeksensor kunnen gebruiken?
Duur??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@pientertje,
Diep respect! Zeer complex en goed uitgevoerd project voor een profiel werkstuk!

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Dat kompasje is echt heel chill. Alles zit er in, magneetsensoren, accelerometers en een microcontroller om de heading uit te rekenen. En dat met een precisie van 2 graden zonder tilt en 4 graden bij 60° tilt. Koers, en hellinginformatie is uitleesbaar via een I2C bus. En ja dat ding kost een vermogen ($150).

edit:
En toen was er beeld: http://youtu.be/h01tpPzUfhA
De boot vaart hier heen en weer tussen een punt links en een punt rechts. Naar links moet hij opkruisen.

[Bericht gewijzigd door pientertje op donderdag 26 januari 2012 22:15:14 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Prijs die je noemt valt mee ten opzichte van wat ik op het web zag ($250), maar inderdaad niet compatiebel met m'n zakgeld ;)

Ik denk dat het toch te gecompliceerd wordt voor 'arme ik'. Ik dacht namelijk even aan een hellingsmeter voor in een terreinwagen.

Overigens vind ik 2° afwijking bij 0° en 4° bij 60° nogal grofstoffelijk voor een missilebesturingselement, dan 'krijg ik dat ding nooit bij al-Assad door het raam' >:)

Zou leuk zijn als je je boot in mag zetten bij Waternet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Pientertje, je hebt je nickname écht wel treffend gekozen :)

Moet het verslag nog 's beter gaan lezen, staat op m'n desktop én in een bewaarmapje, maar heel gaaf ding. En nog nuttig ook.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Pientertje, ik weet niet of je werkstuk voor HAVO of VWO is, maar ik ben onder de indruk. Zo'n bootje hebben wij met een club van meer dan 6 man moeten bouwen op de hogeschool (eind 2e leerjaar - net voor de stages dus). Wellicht meer technische verantwoordingen, eisen en rekenwerk, maar een autonoom zeilen, afstand bestuurbaar, helling/wind/richting/GPS zat er (bij ons dan) ook in. Dat je het voor elkaar bokst op middelbare school, 'in je eentje', vind ik wel het noemen waard. Knap gedaan!

Het verslag ziet er netjes uit. Wel een lading tekst, maar ach.. ik ga er gemakshalve van uit dat middelbare school docenten geen ingenieurs zijn, en doorgaans niet weten wat er allemaal bij komt kijken (dus ook enige indoctrinatie nodig hebben (6) ). Ik zou zeggen, ga zo door, ziet er erg mooi uit!

(en owja technisch gezien, de boot van ons bestond uit zelf ontwikkelde hardware en software, maar deed uiteindelijk min of meer hetzelfde dus :+ )

Ongelooflijk, wat een prachtig project.
De uitleg in je rapport is fantastisch en je conclusies zijn duidelijk en specifiek (en meer hoeft ook niet).

Natuurlijk werkte niet alles zoals je had gehoopt, maar dat doet er helemaal niet toe, je hebt iets gebouwd dat als basis kan dienen voor iets dat nog veel mooier kan worden. Verbetering is altijd mogelijk als de basis maar goed is. En dat is die.

Ik hoop serieus voor jou dat er bedrijven zijn die hier interesse voor hebben want ik denk dat je een fantastisch product hebt afgeleverd. Als je jouw project breder trekt, dus breder dan zeilen, zit je met een prachtige methodiek voor navigatie in de vrije ruimte.

De programmacode zou ik zelf nooit opnemen in het rapport (maar misschien dat dit een eis was). Waarom weggeven waar jij zoveel moeite voor hebt gedaan? Laat ze het zelf lekker uitzoeken!

Zoals anderen al meldden, het is een enorme lap tekst, maar je schrijfstijl is soepel, waardoor het geen enkel probleem is.
(volgende keer de taalfoutjes er nog uit, maar ze zijn je vergeven).
De presentatie met grafieken en filmpjes is welhaast professioneel, ga vooral zo door en je zult het nog ver schoppen!

Overigens, mede CO'ers, 'pientertje' vind ik een understatement.

Just find out what you like and let it kill you

Hele positieve bijdrage in een zee van "studenten" die hier komen vragen hoe ze het velleman kitje voor hun profiel werkstuk moeten solderen en of wij even de uitleg van de werking willen schrijven.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 26 januari 2012 21:29:08 schreef pientertje:
@pipsie
80 uur, maar ik ben hier ruim overheen gegaan. Ik heb het eigenlijk niet meer bijgehouden, maar ik schat toch wel gouw het dubbele.

Jij hebt dit in je eentje in 160 uur gemaakt? Dus alles, inclusief vooronderzoeken, bouwen, testen, verslag, etc?

If you want to succeed, double your failure rate.

Respect! Heel erg knap!
Heb de tekst nog niet bekeken, maar even het filmpje bekeken en kan alleen maar zeggen 'respect!'.
Heb veel mensen zien zoeken, vragen, prutsen om een autonome zeilboot voor elkaar te krijgen, de meesten zijn ermee gestopt.
Echt heel goed gedaan.

Dit topic is gesloten