Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

Tidak Ada

Golden Member

Ach ja, het is de sport. Ik hoopte hem ook nog eventueel in mijn hok te kunnen gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is zo. Daarom staat hij hier ook nog altijd in de hoek te drijven. Ik heb hem nu aangesloten en water erin gedaan, maar hij blijft alleen maar een beetje langzaam knipperen.

[Bericht gewijzigd door Olap op woensdag 18 januari 2012 20:58:04 (43%)

RAAF12

Golden Member

@Olap
Dan kan je die C ook ff testen op je laatste aanwinst ;-)

Dat klopt, ik heb vanmiddag de manual geprint en die ben ik nu even aan het lezen. Ik wist niet dat je dat er allemaal mee kon meten. Nou ja, ik heb net nog even geprobeerd om er warm water uit te krijgen. Het is zo, dat het lampje langzaam knippert en hij geen koffie wil geven. Als ik dan de ontkalkprocedure doe (twee knopjes tegelijk indrukken), komt er wel veel water uit, maar dat is erg koud. Ik vermoed dat door mijn gestuntel dus de boiler defect gegaan is. Die was voor het testen nog goed. Ook lekt er als een malle water uit (waarschijnlijk bij de koppeling boven de boiler met de drie slangen eraan).

Dus: Heeft er iemand nog belang bij het hele ding of onderdelen ervan? Ik heb het wel bekeken met het ding. Het pompje is natuurlijk leuk om nog te bewaren. Daar valt nog wel iets mee te bouwen.

RAAF12

Golden Member

@maartenbakker

Dit is de gele C die nu nog maar 0.1uF is, het merk is DAIN

Het Senseo apparaat is een HD7810 /61 /E
1450Watt
Made in Poland

http://img718.imageshack.us/img718/5097/senseoh.jpg

Zo'n printplaat zit hier ook in, maar dan met een blauwe condensator.

maartenbakker

Golden Member

@tidak: Zo'n printje was het mijne ook, alleen is bij jou de condensator een Epcos (voorm. Siemens).

Die gele condensator is een Taiwanees, wel polypropyleen maar waarschijnlijk 'bare minimum spec'. Hoewel het niet eens in het datasheet staat, dus duidelijk niet geschikt als seriecondensator. In tegenstelling tot de condensatoren waar het wel in het datasheet staat......

Wat opvalt is dat op dat nieuwere printje (datumcode week 15 van 2010) ook wel netjes een 12NC opgedrukt staat boven het Philipslogo. Ik vermoed daar ook geen hep-monogram onderop?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Maarten, wat houdt dat hep-monogram in?
Die van mij geeft als datumcode "0.103 M 7" in 7-segment cijfers

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 19 januari 2012 08:34:26 (46%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Die van mij ook uit 2003. Wat het monogram inhoudt probeer ik juist ook uit te vissen. Nog geen idee, maar....

@smd: Heb je een linkje/bron voor me over het maken in Belgie? (ik begrijp dat jij het ergens had gevonden). Daar las ik even snel overheen voordat ik me realiseerde dat Philips daar geen fabriek voor huishoudelijke apparaten heeft die ik ken.... Het zou dus uitbesteed werk of inkoop kunnen zijn geweest, en dan heeft het misschien iets met het bovengenoemde monogram te maken en met het gebruik van de 12NC's beginnend met 9965 in de servicemanuals van oudere modellen.

Wat betreft de gele condensator van Dain: Het zou heel eventueel ook nog een vervalsing kunnen zijn, zie: http://www.dain.com.tw/events.php?mode=show&id=5

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zou best eens kunnen als je de opdruk vergelijkt met die van een op hun site. Die is namelijk veel donkerder !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak, die Senseo van jou moet je gewoon retourneren. Pads horen wel droog te zijn. PS is het gaatje van je padhouder wel goed open???

Die Dain Cs zijn de boosdoeners.

Toevallig die van mijn hersteld, weer twee van die krengen van de buren hier staan, zelfde euvel!!!

RAAF12

Golden Member

Of het namaak is betwijfel ik, zelfs de naam DAIM staat op de bovenkant ingeperst in het plastic. Niet alleen een lichtere, minder zwarte opdruk op de zijkant. DAIM zal wel ergens info hebben waaraan de counterfeit te herkennen is. Slechte zaak van Philips dat ze die rommel onder hun naam verkopen. Veel mensen gooien de Senseo weg wegens 'geen garantie meer en voor 65 euro weer een nieuwe'

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 19 januari 2012 19:11:31 (26%)

pa3gws

Golden Member

Als er DAIM op staat dan zal het wel een neppert zijn. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Tsja, zo simpel gerepareerd en bij de Baco in Ijmuiden koop je die Cs voor een kwartje! Ga van weekend zoeken naar die link

maartenbakker

Golden Member

Goeie tip, volgende keer dat ik daar ben neem ik er een stel mee.

En alvast bedankt voor het zoeken :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dit hoort eigenlijk in een andere thread
Ik weet alleen niet meer welke;(

Een paar dagen geleden vroeg iemand hoe de plunjer van de Senseo-pomp in elkaar moest. Hij was iets te snel geweest met uit elkaar halen.

Ik heb het voorzichtig overgedaan en heb een foto van de volgorde gemaakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/senseopomp-c.jpg Klikbaar

Het kniestukje zit met een gewone schroefdraad, maar vast passend, in het pomphuis geschroefd. Het 'zeefje' kun je met een pincet als schroevendraaier uit het pomphuis draaaien, het zit met verende nokjes bevestigd, die in de schroefdraad passen. Daaarachter zit een rubberen kogletje met een veertje, wat er net 180° gedraaid in moet (foutje van mij). De rest spreekt, denk ik, voor zich...

Mods, zet deze reactie s.v.p. zo mogelijk in de juiste thread...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hier stond ook al een tijdje een senseo apparaat die maar halve kopjes schonk. Ontkalken hielp niet. Toen dit topic laatst voorbij kwam heb ik dat ding ook maar eens opengemaakt.
Hier: http://www.onderdelensenseo.nl/files/HD7%20810%20_vervangen%20printpla… staat een goede beschrijving.

In mijn apparaat zat ook een gele DAIN condensator. De waarde, gemeten met een Fluke 123 was 105 nF.
Condensator vervangen, en mijn vrouw kan weer kopjes senseo drinken.

42

Het zijn niet alleen Senseo's die last hebben van deze DAIN condensatoren. Ook ons 'normale' koffiezetapparaat hier in huis, een HD7692, had er een.

De nominale waarde is 0u22, maar de gemeten waarde lag al onder de 100n, en de serieweerstand boven de 80 Ohm.

De opdruk is identiek aan de foto van RAAF12, met de volgende verschillen:
- nominale waarde 0.22K ipv 0.47K
- productiedatum 02/10
- de opdruk is in het midden veel scherper (dunne lijnen in de buurt van 'MPX' en de CQC- en VDE-logo's)
- aan de randen zijn de lijnen breder (onscherp)
- de logo's bovenop staan andersom (tegelijk leesbaar met de opdruk)

Sinds deze week schakelde het apparaat na een paar seconden vanzelf uit, het water bleef gewoon in het reservoir. Ik heb de condensator tijdelijk vervangen door een X2-condensator van 0u15 (die had ik nog liggen), en het werkt weer prima.

Tidak Ada

Golden Member

Maar wat doe je nu elektronischtegen te volle kopjes?
Dan wordt de koffie slap. Daar kan je niets meer aan doen; te sterke koffie kun je aanvullen met heet water...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kort voor nieuwjaar stelde ik op het forum de vraag naar slechte ervaringen met seriegebruikte condensatoren, ben nu niet meer alleen :-)
vorig jaar had ik er 5 stuk (waaronder dezelfde in de senseo koffiezet) en enkele vlogen in brand. heb daar een schrikwekkende foto van gemaakt, moet die nog eens posten. (als ikuitgevolgeld heb hoe ik dat hetbeste doe)

groeten
Kris

Tidak, probeer eens het service manual ( of gebruiksaanwijzing) te downloaden en kijk of je niets kan programmeren met het waternivo.

Kris, het blijkt een chronisch probleem te wezen met deze condensatoren!!! Helaas gebruiken meer merken deze slechte C's

Foto van de kapotte condensator. Apparaat (HD7810 /90 /E) komt uit Polen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dain-470n.jpg

42

Hallo.

Ik kwam dit draadje tegen op mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn hoofdpijn. En ja hoor, het mooie gele blokje kan .11 uC aan.

Dus vervangen. Maar waarmee? Met nog zo een die na een tijdje de geest geeft? Of zijn er betere alternatieven dat jullie weten?

Overigens, misschien is het geen toeval dat hij een tijdje na de wettelijke garantieperiode de geest geeft. Wie kan zich de Sony timer herinneren?

Joey