Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Wij zien het in de praktijk ook gebeuren. Er wordt bij geïsoleerde transceivers te vaak uitgegaan van het niet nodig zijn van enige potentiaalvereffening, maar in de praktijk blijkt het dan toch fout te kunnen gaan. Een C tussen bijvoorbeeld frameground en ground biedt dan oplossing. Weerstand heb ik zelf nog niet eerder gebruikt, maar kan zoals beschreven ook een oplossing zijn.

Ietsje verschillend, maar ik moest aan deze discussie terugdenken...

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb ook wel eens problemen ondervonden met een zelfbouw RS-232 isolator. Die werkte eerst prima, maar na een tijdje hield het op, ook al was er niets stuk.
Een hoogohmige weerstand over de "isolatie" bracht de communicatie terug tot leven.
'k Heb nooit begrepen wat nu eigenlijk de oorzaak van het falen was...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb 24V AC van m'n verwarming op een breadbordje staan. Na de kabel even losgehad te hebben (om hem door een gaatje in de muur te rijgen ipv door de deur), heb ik hem teruggestopt in mijn breadboard. Natuurlijk 1 gaatje scheef.

D'r staan twee leds antiparallel en dan in serie met een weerstand over de 24V AC. De leds lichten alletwee op als er 24V AC op staat. Na verkeerd prikken is er 24V over 1 van de leds komen te staan dus einde ledje. Dan lichten ze alletwee (na corrigeren insteekfout) niet meer op want het kapotte ledje is doorgeslagen (kortsluiting). Het andere ledje leek het uiteindelijk nog te doen.

Anyway..... Schade: 1 ledje. Had erger gekund.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

hier ook weer handige harry bezig hoor: vorige de week moest ik even een uC printje wat ik nog even wilde testen. (bedenk me net dat ik rew daar nog even voor moet contacten)

Maare anyweg. ik alles getest, maar zat op de ingang ergens een over spannings beveiliging met een zenertje naar gnd en een weerstandje.

En die ingang zat aan de functie generator (moest o.a. freq hebben) kreeg ik maar niet uitgelezen. Toch duidelijk een spanning erop..

Had ik die ingang van die weerstand ook aan GND gelegd... Stond gewoon mijn blokgolf uit de Functie generator kort te sluiten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nope. Nog geen mail..... [edit] Nu wel...

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 3 februari 2012 16:34:44 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had vandeweek een leuke.
Circuit met 3x TLC5940 via een Arduino, met 12 RGB LED's.
Eerste twee chips werken perfect, zoals ik had verwacht, echter de derde deed hele vreemde dingen.
Knipperen, alle drie de kleuren lichten op terwijl er maar 1 hoort, etc. en de chip werd LOEI heet na een seconde of 20.
Alles op breadboard terug gezet, werkt prima.
OK... dan alle draadjes naar de LED's weer los, alles meten, alles prima.

Weer alles vast zetten, werkt niet.

Weer hele print leeg halen? Nee, geen zin in... moet in die derde chip zitten.
Andere chip, zelfde verhaal.

Nog een keer kijken, meten, hey die weerstand klopt niet!
Goed kijken.... ah... een los draadje naar ground...

Plekje op bureau leeg maken, bureau vastpakken en HEEL hard met je hoofd erop slaan.

Ja lullig, ik snap uit je verhaal alleen nog steeds niet hoe je een loeihete chip kreeg door een losse ground.

If you want to succeed, double your failure rate.

De TLC chip is een current-sink LED driver chip.
Die gebruikt 1 enkele weerstand om de stroom te beperken naar de chips.
Daar zat dus de ground niet op aangesloten, dus ging er teveel stroom lopen.

Ik heb de datasheet er even bijgepakt, omdat het onlogisch lijkt dat een losse ground (grote weerstand) voor grotere stromen zorgt. Normaal zou een grotere weerstand namelijk een kleinere stroom veroorzaken.

The output current may be unstable if Imax is set lower than 5 mA.

Dat zal het dan verklaren.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb er twee. Een paar dagen geleden wilde ik een weerstandje door meten, ik zet mijn multimeter aan en begin met meten ... display heeft 0,0 Ohm aan, vreemd dacht ik dus ik een ander weerstand pakken en doormeten, deze gaf ook 0,0 aan. Ik werd helemaal gek, ik begon echt te denken dat de weerstandjes gewoon kapot waren, waar dat was het probleem niet. Probleem was dat mijn multimeter een HOLD knopje heeft, deze was namelijk waarschijnlijk per ongeluk ingesteld toen ik mijn kamer/werkplek ging opruimen.

Een tijd geleden probeerde ik een viertrap zender te bouwen, het werkte niet helemaal zoals het hoort te werken. Dus ik had echt van alles en nog wat uitgeprobeerd, helemaal niks. Tot vandaag, toen ik alle HF schemas op een ander harddisk ging over kopieren kwam ik het schemaatje ervan tegen... Ik had 100nF condensatortjes gebruikt terwijl ik 100pF moest gebruiken. Ik voel me als een echte drol:)

HF virus is hier aanwezig!
High met Henk

Special Member

hier ook iets: ik heb een WRT54G router al heel lang. Zat FW 7.00.1 in
Probleem was dat ik al heel lang niet met 2 WIFI apparaten aan kon melden. de tweede kon hij gewoon niet aanmelden. Net EINDELIJK maar eens geupgrade naar 7.00.8 erin geknald.

Had er al 3 jaar last van. Hoezo bij de loodgieter lekt de kraan?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jep, en de kinderen van de schoenmaker lopen op blote voeten.

Just find out what you like and let it kill you

van de week kwam de zoon van de baas aangezet met een laserlight disco ding met dmx aansturing . hij zou niet werken en had de lamp al vervangen , maar dat hielp niet . nagekeken en hem opgebeld dat het ding klaar was en hij hem kon afhalen .

wat was er stuk was de vraag bij afhalen , nou zei ik , het kwam door een stuk glas wat miste . als dat glas op je neus had gestaan dan zag je dat er een aanuit knop opzat die uit stond :) :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Op 12 februari 2012 21:16:27 schreef nulzeventig:
Ik had 100nF condensatortjes gebruikt terwijl ik 100pF moest gebruiken. Ik voel me als een echte drol:)

Goh... is me nooooit overkomen :+

Zo'n foutje is snel gemaakt, net als opschriften als .001 en .01 op foliecondensators, ik zit er wel eens een 0 naast.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 februari 2012 22:30:53 schreef High met Henk:
hier ook iets: ik heb een WRT54G router al heel lang. Zat FW 7.00.1 in
Probleem was dat ik al heel lang niet met 2 WIFI apparaten aan kon melden. de tweede kon hij gewoon niet aanmelden. Net EINDELIJK maar eens geupgrade naar 7.00.8 erin geknald.

Had er al 3 jaar last van. Hoezo bij de loodgieter lekt de kraan?

Ik had afgelopen twee/drie jaar al een WIFI ADSL modem liggen om mijn huidige modem te vervangen. Toen ik een HP touchpad kreeg MOEST ik het ding wel installeren want zonder WIFI kun je niks, je MOET een wireless lan hebben om verder te kunnen. Op het nieuwe (nou ja) modem was het default IP block 192.xxx ipv 10.xxx en met geen mogelijkheid goed te zetten, dus ben ik een avond aan het klooien geweest voordat ik weer alles werkend had.
Dus niet alleen bij collega "loodgieters" lekt de kraan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vergeet ook niet die prachtige 'kleurcode maar dan in cijfers' op kleine keramische schijfjes.
Goed, ik weet heus wel dat er geen condensatoren van 103 of 102 pF zijn; dat zijn dus 10 000pF (10n) en 1000 pF (1n) schijfjes.

Nu heb je er ook, die vreselijk ijzerenheinig aan dit schema vasthouden en een 100pF condensator een opdruk '101' geven. Ook dat is nog wel te duiden.
Jammer alleen dat niet iedereen dat dan doet. Ik heb hier een paar verschillende schijfjes met '100' erop en ik vrees toch ècht dat sommige daarvan werkelijk 100pF zijn, maar de andere 10pF. :(

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Die opdruk vertrouw ik ook niet meer :(

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Een hele lange tijd geleden had ik mijn soldeerstation bij Stuut en Bruin gekocht, ik kreeg er ook een sponsje bij. Het sponsje zag er best wel droog uit ik heb hem ook al die tijd zo gebruikt. Pas vandaag ben ik erachter gekomen dat ik het sponsje eerst nat moest maken. Toen ik dat deed werd het sponsje groter en praktischer ipv een droge platte spons. Ik heb niks voor niks vandaag bij de AH spons gekocht...

HF virus is hier aanwezig!

Je neemt ons in de maling.

(Oh, en je moet hem licht vochtig maken, of eerst nat en dan heeeel goed uitwringen.)

If you want to succeed, double your failure rate.

Nee ik ben echt serieus, ik vond het altijd zo raar ik dacht zo van dit is toch niet te doen... tot vandaag. Maar bekijk het van de goede kant, ik kan het sponsje toch nog gebruiken :)

HF virus is hier aanwezig!

Dan moet het in het schaterlach topic :)

Ge-wel-dig!

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

hahahaha
die is GENIAAAL... Maar in hetzelfde kaliber: als een leerling bij ons na herhaaldelijk waarschuwen zijn sponsje och te nat maakt knijp ik het boven zijn hoofd uit!!!

ook altijd een succes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

god, wat ben ik blij met mijn veiligheidsbril.

verhaal: een 50W klasse AB met split supply; het probleem was dat ik de biasregelingspotmeter ( 3x woordwaarde) op maximaal had geze ipv minimaal, waardoor de torren heeeel ver uit elkaar geduwd werden, en dus ging zowel de bovenste als de onderste eindtransistor vol in geleiding. ik had een 450VA ( ja, erg overpowered, maar er kwamen ook vier van die dingen op de voeding, uiteindelijk). ik test ze een voor een: de eerste, gelijk raak:
"wrommmmm( ringkern)mmm PENG!( transistor1)mmmmm PENG( T2)TIC(bril)"

heb toch wel een nieuw brilletje nodig; daar heeft een stuk MJE plastic behuizing, van die TO 247 dingen, een kras in gemaakt. ik hoorde hem er tegenaan tikken, dankbaar dat ik ben!

tsja... niet solderen als je net uit school komt, en heel moe bent van een blokuur nederlands :P niet mijn beste vak...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dit topic is gesloten