Graag gedaan, als je een blauw LCD leuk vindt:

http://img2.buyincoins.com/sinedya/lcd-display-module_02.jpg

Ebay Item number: 350499581767 $2,95 incl verzenden.

Ik heb dat LCD van die verkoper zelf ook al gebruikt, werkt prima.

Die is zeker niet duur, ik heb al een bestelling gedaan op samenkopen.net De lcd en de programmer voor de microcontroller kon ik er nog snel even bij doen dus die heb ik nu ook daar besteld. Ik heb ook gelijk even een LM35 (voor de temp) erbij besteld en wat voetjes.

dit is de programmer van samenkopen.net

http://www.samenkopen.net/action_product/799656/129307

En nog ff één vraagje:

Waar kan ik de software vinden om te programmeren?
In de curses staat een link naar een gratis programma maar die kan max 2kB (gratis). Jij had er een waarmee je max 4kB kon programmeren?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (22%)]

DEMO version compiles 4KB of code. Well suited for the AT90S2313.

http://mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1…

De volledige versie kost EUR 89.00 en het is een Nederlands product.

Ok, bedankt

1.Jij zegt dat ik een aparte voeding moet gebruiken voor de ATTiny en voor het LCD paneel. Maar waarom is de GND van de ATTiny dan verbonden met de negatieve uitgang van de voeding? Dan is het toch niet een volledig gescheiden voeding?

Wordt de spanning misschien gemeten tussen PA0 en GND? En zo ja, dan meet je de spanning die over de shunt staat toch ook mee?

2.Oja, en dan nog iets :P. Verbruiken de ATTiny en de LCD samen meer dan 100mA? Ik denk het wel.. want dan valt de 78L05 voor de voeding al af, dan moet ik dus ff een 7805 bestellen

3.Ik wil ook een fan aansturen als het in de labvoeding te warm wordt. De temperatuur wil ik dan meten met een LM35. Kan ik de voeding van de LM35 halen uit de voeding die ik ook gebruik voor de paneelmeter en de ATTiny, of uit de hulpvoeding die al in de labvoeding aanwezig is en welke wordt gebruikt om de ic's in de voeding te voeden En kan ik de fan ook met diezelfde hulpvoeding voeden? Of moet ik daarvoor nog een andere voeding maken van 12 volt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (98%)]

Maar waarom is de GND van de ATTiny dan verbonden met de negatieve uitgang van de voeding? Dan is het toch niet een volledig gescheiden voeding?

Dat geld ook voor de digitale paneelmeters van bv Dick Best, om te kunnen meten moet er een verbinding met de negatieve uitgang zijn.

Je kunt het beste een hulpvoeding maken met 12V & 5V, uit de 5V voedt je de ATTiny, het lcd en de LM35, uit de 12V de fan.

'******************************************************************************
' Hardware:                                                                   *
'                                                                             *
' LCD PortB.2 - PortB.7                                                       *
' Shunt 0.011 ADC0 & ADC1                                                     *
' Voltage ADC2                                                                *
' LM35 (temperature) ADC3                                                     *
' Alarmoutput PortB.0                                                         *
'                                                                             *
'******************************************************************************

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (50%)]

Ok maar de spanning wordt dus niet gemeten tussen Pa1 en ground, maar gewoon op punt PA1. De GND zat er ook als ik bijv alleen stroom wou meten toch?

Je kunt het beste

Moet het of is het gewoon beter?

Je zult de paneelmeter moeten voeden, en door de werkwijze bij het elektuur ontwerp kan dat niet uit de bestaande hulpvoeding. Een extra voeding van 12V voor de fan en 5V voor de paneelmeter is dan de beste noodzakelijke oplossing.

Spanning meet je tussen 2 punten, in dit geval de + en - van jouw voeding. Door de werkwijze bij het elektuur ontwerp en het ontwerp van de ATtiny paneelmeter, heeft de paneelmeter een eigen shunt voor de stroom in de - lijn.

De berekeningen en de code wil ik in het bestaande paneelmeter topic houden.

Ik bedoelde bij het laatste schema dat op deze pagina staat.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/99985/1/

Hier wordt de spanning toch gemeten tussen PA0 en GND?

En ik ben op nog een probleempje gestuit. Ik wil de ingestelde stroom ook kunnen aflezen als er geen belasting is aangesloten op de voeding. Ik las dat je dit kunt doen door de stand van de potmeter te meter die wordt gebruikt om de Max ampere in te stellen. Ik wil dan een schakelaar maken welke de uitgang uit en aan schakelt. Als de uitgang aan is meet hij gewoon de spanning over de shunt. Als de uitgang uit is dan moet hij op een of andere manier de stroom berekenen aan de hand van de potmeter. Enig idee?

Ik wil de ingestelde stroom ook kunnen aflezen als er geen belasting is aangesloten op de voeding. Ik las dat je dit kunt doen door de stand van de potmeter te meter die wordt gebruikt om de Max ampere in te stellen.

Er zijn nog een aantal ADC ingangen vrij, met een daarvan kun je de spanning op de loper van de stroom potmeter meten.

Neem in plaats van een 2x16 display een 4x20 display en je kunt alle waarden (V,A,P,Ah,Temperatuur,Rbelasting,Aset) kwijt.

Ik hoef in principe niet Ah, Rbelasting en Aset te zien. Alleen V,A,P en temp vind ik interessant. Dit is toch wel mogelijk met 2x16?

Ja, dit is exact wat de huidige versie doet. Jij vroeg om de optie om Aset te laten zien....

Sorry, ik leg het misschien een beetje vaag uit.

Ik wil de stroom die er loopt OF de stroom die ingesteld is laten zien. Dit kan dus toch met 1 ingang van het LCD?

Met één schakelaar schakel ik dan de uitgang aan of uit en tevens schakelt deze schakelaar tussen het laten zien van de ingestelde stroom en de stroom die er loopt. Of is dit niet mogelijk?

[EDIT] Oja, ik zei dat ik Aset niet wilde zien... sorry, mijn fout.

Met één schakelaar schakel ik dan de uitgang aan of uit en tevens schakelt deze schakelaar tussen het laten zien van de ingestelde stroom en de stroom die er loopt.

Dat kan, misschien handig om nu eerst de basisversie te bouwen en die later uit te breiden.

Oke, kan ik deze dan later aanpassen zonder dat ik de print opnieuw moet ontwerpen of allerlei dingen van de print af moet halen?

En ik moet dus deze schakeling gebruiken?
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voltmeter_v0.3.pnghttp://www.uploadarchief.net/files/download/voltmeter_v0.3.png
Ik snap deze schakeling niet helemaal... kun je deze misschien uitleggen? Tenzij ik hem niet nodig heb....

Ik snap deze schakeling niet helemaal...

Wat snap je er niet aan ? In het topic staat dat deze versie 2 stroommeet weerstanden gebruikt om automatisch om te schakelen.

Ik heb de code voor die versie niet af, en waarschijnlijk gaat die er ook niet komen, er zitten nog wel wat haken en ogen aan namelijk.

Oke, kan ik deze dan later aanpassen zonder dat ik de print opnieuw moet ontwerpen of allerlei dingen van de print af moet halen?

Ik zal vanavond een shema neerzetten wat in lijn is met de huidige code en jouw toekomstige uitbreiding.

Oke, dankjewel

Wat ik niet snapte? Ik snapte niet waar de GND's van de arduino aan moesten. Aan de GND van de hoofdvoeding of aan de GND van zijn eigen voeding? En er zijn 2 ingangen voor 5V, wat moet daar aan? En ik snap het automatisch omschakelen nog niet helemaal. Ik weet wel wat een mosfet doet (bijna hetzelfde als tor) maar ik weet niet hoe hij automatisch naar een andere weerstand schakelt.

En met aanpassen bedoelde ik eigenlijk de printplaat, niet de schakeling. Als ik nu de printplaat ga etsen enzo en solderen, kan ik dan later aanpassingen doen voor de metingen zonder dat ik een nieuwe print hoef te maken?

[Edit]
Ik geloof dat ik snap hoe het werkt met die mosfet, maar volgens mij zit er een foutje in. Tussen R3 en R4 moet toch een knooppunt? Nu kruisen die lijnen elkaar maar ze moeten toch met elkaar zijn verbonden? En dan geef je de gate van de mosfet een spanning van de Aref waardoor R4 wordt kortgesloten toch? Maar dan heb je toch 0.23 ohm of 0,01 ohm? Niet 0,22 of 0,01 ohm. En een weerstand van 0,01 ohm bestaat toch helemaal niet? Als je een spoortje hebt op een print van 3 cm dan heb je ook al 0,01 ohm.

Is het inmiddels al gelukt de nieuwe schakeling te maken?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (31%)]

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voltmeter_v4.png

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Bladmetalen weerstanden-SMD 1W 11m ohm 1% 6.3 x 3.1 Metal Foil
754-KRL3264CR011F-T1 nl.mouser.com

SMD shop heeft 'm ook, is wat laagdrempeliger dan Mouser:

http://smdshop.nl/product_info.php?cPath=21_75&products_id=874

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (18%)]

Ik heb nog een aantal vragen over het laatste schema:

1.Ik zie 2 ingangen voor 5V en 2 grounds aan de Attiny zitten. Waarom zitten er 2 5v en GND's en niet gewoon 1? En waar moet ik die op aansluiten? Bijde 5V aansluitingen gewoon op de 5V voeding en de GND's van de ATTiny gewoon aan de GND van de 5V voeding? Of moet er bijv 1 GND aan de GND van de hoofdvoeding om de spanning te meten?

2.Wat doe je precies met de Aref uitgang van de ATTiny?

3.Waarom heb je de mosfet en de 2e shunt weggelaten? Werkt dit niet? Want nu krijg je toch problemen met het meten van lage stromen?

4. Waarom zit er een spoel op de 5V ingang van de ATTiny?

[EDIT]

Ik was iets te snel met de vraag over de 5V ingangen van de ATTiny, ik las op een site dat een beide ingangen apart een aantal I/O's voeden. Maar waarom is dit? En de GND's is me nog steeds niet duidelijk.

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (14%)]

De ene +5 is voor het digitale deel, de andere voor het analoge deel, idem voor de GND aansluitingen. De spoel ism met de condensator voorkomt dat storing uit het digitale deel op het analoge deel komt.

Uit het datasheet:

AVCC: Analog supply voltage. This is the supply voltage pin for the Analog-to-digital Converter (ADC), the analog comparator, the Brown-Out Detector (BOD), the internal voltage reference and Port A. It should be externally connected to VCC, even if some peripherals such as the ADC are not used. If the ADC is used AVCC should be connected to VCC through a low-pass filter.

Zowel de voedingen als gnd moeten gescheiden naar de voedings aansluiting. Zoals op dit ontwerp:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/attiny861_pcb.jpg

Op het meten van lage stromen kom ik nog terug. Done

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (28%)]

Uitgangspunt bij stroommeting is dat je zo min mogelijk verlies over je meter wilt, een lage inwendige weerstand dus.

Hoe doen de bekende 3.5 digit meters dat, voor het 2A bereik nemen ze 0,1Ω => 199.9 mV volle schaal, voor het 20A bereik word dat 0.01Ω

Op het 20A bereik hebben we minimaal 10mA nodig in dit geval, 0.01Ω * 0.01A = 0,0001 (0.1mV)

Nu de ATTiny meter, de volle schaal spanning is gelijk aan de ADC referentie en dus 1,1V. Dit ziet er in eerste instantie slechter uit dat de 3.5 digit meter, maar de ATTiny heeft een ingebouwde opamp waarmee we het signaal 20x kunnen versterken voordat het door de ADC gemeten word. De volle schaal spanning is dan 55mV (1.1V / 20)
Met 5A en 0.01Ω komen we dan op 50mV en dat past precies.

Wat is nu de minimale stroom die we kunnen meten ? De ATTiny heeft een 10bits ADC, dat zijn dus 1024 stapjes. De spanning per stapje is dan 1,1V / 1024 => 1,074 mV. Aangezien we ook nog 20x versterken is
0,54 0,054 mV genoeg.

De minimaal te meten stroom is dan 0,54mV 0,054mV / 0.01Ω => 5,37 mA

De interne opamp heeft een offset, maar deze is te meten en kan gecorrigeerd worden. We werken met zeer lage spanningen daarom is correcte ontkoppeling van de voedingslijnen van de ATTiny dan ook zeer belangrijk. Gewone weerstanden met aansluitdraden zijn hier dan ook ongeschikt, je wilt zo dicht mogelijk over de weerstand meten. Dit lukt prima met smd weerstanden.

3.Waarom heb je de mosfet en de 2e shunt weggelaten? Werkt dit niet?

Zoals al eerder berekend is de volle schaaluitslag 55mV , bij een weerstand van 0.1Ω word deze spanning al bij 550mA bereikt.
Ik heb besloten dat dat voor mij geen toegevoegde waarde heeft.

Oke, bedankt voor de goede uitleg.

Maar volgens mij zie ik 1 klein foutje:

Jij zegt

1,074mV / 20 => 0,54 mV

Maar je maakt hier een klein rekenfoutje.
1,074mV / 20 => 0,054 mV

Waardoor de stroom die je minimaal kunt meten bij een 0,01Ω weerstand geen 5,37mA is maar 0,537mA. Echter zo nauwkeurig hoef ik niet te meten. Een weerstand van 0,1Ω is dus goed voor mij.

Ik moet dus zorgen voor een SMD weerstand van 0,1Ω met nauwelijks afwijking en deze zo dicht mogelijk op de attiny solderen toch?

Idd tikfoutje van mij, maar 0,054mV / 0.01Ω = 5,4mA
De eerder genoemde weerstand van de smdshop is ok.

Ok, maar 0,01 is wel heel erg weinig! Als je een soldeerverbinding maakt is de totale weerstand van de weerstand zelf en de soldeerverbinding enzo wel meer dan 0,01ohm waarschijnlijk wel 0,03 ohm ofzo, dan is dit toch helemaal niet realistisch?

Geen idee wat de weerstand van de soldeer overgang is, maar in praktijk werkt het wel, ik heb hier al 3 werkende printjes liggen.