Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

RAAF12

Golden Member

Ik heb die gele C vervangen door een fysiek groter exemplaar van Wima die ik nog had liggen.
Volgens de printopdruk kunnen er 2 types op: een groot of een klein type.

Een groter exemplaar is meestal ook een grotere werkspanning, dus wel OK

Ik lees aandachig mee. Laatst gaf iemand me zo'n senseoding (HD7840) met de woorden: 'ding is gaar, geeft te weinig koffie' , dus mol er maar af wat je kunt gebruiken en pleur hem maar weg. Op deze manier heb ik al aardig wat netstekkers verzameld, welke soms goed van pas komen. Maar van deze senseo zal ik de stekker er nog maar even aan laten zitten.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 februari 2012 16:40:54 schreef JoeyC:
Hallo.

Ik kwam dit draadje tegen op mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn hoofdpijn. En ja hoor, het mooie gele blokje kan .11 uC aan.

Dus vervangen. Maar waarmee? Met nog zo een die na een tijdje de geest geeft? Of zijn er betere alternatieven dat jullie weten?

Overigens, misschien is het geen toeval dat hij een tijdje na de wettelijke garantieperiode de geest geeft. Wie kan zich de Sony timer herinneren?

Joey

Vervangen waarmee... Met een soldeerbout zou ik zeggen, als ik je vraag letterlijk moet beantwoorden. Maar door wat? Officieel zijn veel X2-condensatoren ongeschikt, maar in de praktijk blijven die van merken als Epcos en Vishay dus wel goed. Gebruik er eentje van dezelfde waarde van een van die merken. Als je geen X2 kunt krijgen, neem dan een MKP van dezelfde waarde en een werkspanning van 630VDC of liefst hoger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik moest nog wat van Conrad hebben (cruise control, eindelijk :)) dus deze maar meebesteld: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…
..dat is een MKP en een X2. Alleen geen 630v. Zou moeten werken..

Update: Link gefixt.

[Bericht gewijzigd door JoeyC op woensdag 22 februari 2012 21:47:11 (28%)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb helaas jouw koekjes niet, maar uit de URL kan ik nog net opmaken dat het om eentje van BC-components gaat. Als waarde en type goed zijn, lijkt me dat een prima keuze.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oja, daar liep ik al eerder tegenaan.. hoe link je naar een product van Conrad?
Het is bestelnummer 450255 - 89

J

bjokal

Golden Member

Linken naar producten op de conrad site doe je door rechts van het artikel op "http://www1.conrad.nl/sap/its/mimes/zprt_con_glb/99/icons/icon_pc_pfeil.gif Directe productlink" te klikken.
Dan krijg je de directe link te zien.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Tidak Ada

Golden Member

@JoeyC :
Die is dus NIET goed !! Hij is voor 275 V DC, terwijl hij minimaal 630 en liever 1000V DC moet kunnen hebben !!
Conrad heeft overigens ook X2 condensatoren. Neem dus van die merken, die maartenbakker aangaf.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 22 februari 2012 22:19:02 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

DC? Ik zie gewoon een 275VAC MKP X2 condensator, dus so far so good. Echter geen bekend merk dus geen idee of hij langer heel blijft dan het origineel. Hangt erg van de interne constructie af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Oeps, niet goed gelezen (foute glazen in bril :( komt hopelijk snel geoed).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik vraag me af hoe veel langer de rest van de componenten van de senseo mee gaan, er worden gemiddeld 5 koppen koffie per dag mee gezet. Als dit blokje weer 3 jaar mee gaat vind ik het goed..

J

maartenbakker

Golden Member

Dat is voor mij onvoorspelbaar. Het ding mag volgens de algemene X2-specificaties onderbroken raken, en in het summiere datasheet staat niet wanneer. Kan 3 jaar zijn maar ook 1 jaar of 10 jaar. Dat hangt erg van de constructie af.

X2-condensatoren worden op deze plaats gebruikt omdat ze goedkoop en voldoende spanningsvast zijn, niet omdat ze de allerbeste keus zijn. Volgens de datasheets van de grote merken zijn er zelfs speciale varianten die voor serievoeding zijn terwijl de gewone X2 daar niet voor gegarandeerd worden... In de praktijk stopt men in een consumentenapparaat gewoon de goedkoopste en hoopt op het beste. Daarom gaan die van DAIN ook voortijdig stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Update:

Condensator is gister gearriveerd, in 10 minuutjes had ik weer koffie :)

J

Het is raadzaam de Senseo met een externe aan/uit schakelaar (bijv. stekkerschakelaar) te bedienen. Dan kan het apparaat a) echt uit en b) staat de interne X2 condensatior niet permanent onder spanning met allerlei degradatieperikelen vandien.

Een derde reden dat ik mijn Senseo fysiek afkoppel van het lichtnet is dat de Senseo in standby zeer korte geluiden maakt als nabije inductieve lasten zoals stofzuigers e.d. worden afgekoppeld. Het klinkt alsof ie wil opstarten. Blijkbaar is de interne stroringsimmuniteit van mijn Senseo niet optimaal qua dergelijke (normale) netvervuiling.

maartenbakker

Golden Member

Elke keer dat dat gebeurt gaat die X2-condensator waarschijnlijk ook langzaam achteruit...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zal inderdaad mogelijk zijn; bij elke steile spanningsflank t.g.v. afgeschakelde inductiviteiten loopt er even een flinke piekstroom door de X2 C waardoor iets folie "verdwijnt".

hoi, hier hetzelfde probleem met Senseo HD7820/60/8,valt na 3sec uit bij 1 kopje,bij 2 loopt hij normaal door.(geen snel knipperende led,moet opnieuw op powertoets drukken)
die blauwe X2 cond 0.47Uf 275V(merk ENEL) is verlopen naar 110nF,ik dacht dat deze parallel in een soort netfilter zat om hoogfrequente spikes kort te sluiten,nu lees ik hier over een seriecondensator,met wat staat deze dan in serie? heb impedantieverloop berekend:bij 0.47Uf XC=6,77K ,bij 0.11Uf XC=28,95K...als deze in serie staat met een component is dit duidelijk ,maar hoe komt het dan dat hij normaal doorloopt bij 2 kopjes? schema staat niet in service doc .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 13 mei 2012 14:33:39 (5%)

Beetje aan het topic kicken Mark ?

blauwe X2 cond 0.47Uf 275V(merk ENEL) is verlopen naar 110nF

Vervangen en niet verder over nadenken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Hij staat in serie met de voeding van de processor, minder verliezen dan een weerstand en goedkoper dan een schakelende voeding.

Inderdaad zonder omhaal vervangen.

P.S. De stroomafname van de besturingsschakeling zal enigszins wisselen per zetprogramma en per punt in het programma, vandaar dat het op bepaalde momenten het eerst misgaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 maart 2012 23:25:02 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Consensus lijkt in ieder geval te zijn dat het ding bij .11 (+/- 0.01) de geest geeft, iedereen die 'm nameet komt daar mee terug.

Vevangen idd, is uiteindelijk een fluitje van een cent.

J

nog belangrijker: met de aanschaf van een ctje van hoogop 2 Euro weer een lekker bakkie! weer een van de schroothoop gered

RAAF12

Golden Member

Op 22 februari 2012 16:40:54 schreef JoeyC:
Overigens, misschien is het geen toeval dat hij een tijdje na de wettelijke garantieperiode de geest geeft. Wie kan zich de Sony timer herinneren?

Of die Akai videorecorder voedingsprint die altijd kapot ging. De reparatiesetjes waren niet aan te slepen!
Volgens mij eindigt die ook erg hoog op de lijst van bruingoed wat snel kapot ging.

ik was ook al 2 weken aan het balen van die senseo die nog geen half jaar oud is en ook bij het inschakelen van het koffiezetten spontaan op wisselende momenten stopte.
Opengemaakt, en inderdaad die bewuste en besproken gele condensator van 0,47 uf eruitgehaald en doorgemeten. Was nog 0,18uf.
meteen een nieuwe erin en het is weer prima.

mooi forum,.....bedankt.

Joto

@ RAAF12, IDD die VS-22/26EO van Akai was ook zo'n geval met die ctjes (Philips kon er ook wat van met die slechte Matchline HIFI voedingen 680uF ctjes), de Senseo dus ook al... Waarom?? ontwerpfout of el cheapo componenten ik heb geen ID. Dit is ook de reden waarom ik deze topic heb gestart!