Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Free, je hebt gelijk, dat komt omdat ik Eagle niet gebruik zoals het hoort. Ik zet de componenten op, verbind niks en dan switch ik naar board en teken het schema als ik het wil mbv blokken en lijnen. Alleen hadik nu naderhand het schema nog even snel van lijntjes voorzen zonder er bij na te deken dat de twee 10 Mohm guard weerstnanden er niet aan moesten. Zal ik verandren.

Vandaag de probetester geprobeerd, werkt perfect. Erg grote verschillen tussen probes. Twee hele kleine simpele probes zonder calibratie knopje, merkloos zover ik kan vinden, maar wel degelijk aanvoelend blijken nog beter dan mijn 1GHz Philips probes. Ook een Rigol 100 MHz probe geprobeerd in 10:1 stand. Eerst zag ik helemaal niets, toen externe triggering gebruikt en ik zag een pulsje van 250 mV.. De 100 MHz Tek gaf een puls van 450 mV, de de originele 1S1 cathode follower probe 780 mV maar die was nog niet echt opgewarmd, de passieve Philips High Z 1V, dat onbekende ding 980 mV. Andere 100 MHz probes zaten allemaal rond de 400 mV. De puls heb ik op 4 V afgeregeld maar dat was met een 20 dB verzwakker direct in een 50 ohm omgeving. Nu nog uitzoekn wat klopt want sommige probes waren 50 ohm probes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 februari 2012 23:19:02 schreef Phalox:
Hebben jullie ergens buildlogs van de behuizingen?

Als je goed met metaal overweg kan, moet je hier eens kijken.
Anderzijds, met hout kom je ook een eind. Dat kan je ook hier zien.
Als je een behuizing koopt, neem dan bij voorkeur een model dat uitgerust is met een uitneembare metalen frontplaat. Dat is gemakkelijk te bewerken, en je kan later een nieuwe plaat aanbrengen als je de behuizing voor een ander project wil gebruiken.

@Techno Turk hieronder:
Pffft... Dat is geen klusje voor ongeduldige mensen, zo te zien...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik ben met me hexapod bezig zie de fotos :)

matrial van de frame is 3 mm dubbelzijdig printplaat gekocht in rosmalen vorig jaar :P
totaal werk aan uren zijn ontelbaar .. dat met hand tekenen zagen en fijlen boren van de onderdelen gaat 200x langzamer dan een cnc bijv met 1 voet uit zagen fijlen en boren afbramen ben ik al 2 uur verder en dan x 6 + de rest van de onderdelen nog niet gerekent :)

voor de sturing heb ik een ssc-32, arduino, bleusmirf, en dat wil ik met de ps3 controler besturen maar dat moet ik nog ff uitzoeken hoe ik dat ga doen.

project start : april 2010

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
If you want to succeed, double your failure rate.

Iets geheel anders....ik wilde het e-mail adres van pros hebben, dus ik bekeek zijn gegevens....
Het aantal post wat hij tot vandaag gedaan heeft is :
12345
Hoe hij het doet, doet hij het, maar hij komt altijd met iets moois ;-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@Pros in je artikels schrijf je over karton, maar wat voor karton is dit eigenljk?

Ik denk dat Pros vanaf nu niks meer post.

If you want to succeed, double your failure rate.

lol....

(sorry mods, vond het wel mooi)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 24 februari 2012 11:15:12 schreef Techno Turk:
ik ben met me hexapod bezig zie de fotos :)

matrial van de frame is 3 mm dubbelzijdig printplaat gekocht in rosmalen vorig jaar :P
totaal werk aan uren zijn ontelbaar .. dat met hand tekenen zagen en fijlen boren van de onderdelen gaat 200x langzamer dan een cnc bijv met 1 voet uit zagen fijlen en boren afbramen ben ik al 2 uur verder en dan x 6 + de rest van de onderdelen nog niet gerekent :)

voor de sturing heb ik een ssc-32, arduino, bleusmirf, en dat wil ik met de ps3 controler besturen maar dat moet ik nog ff uitzoeken hoe ik dat ga doen.

project start : april 2010

Mooi!

Heb je de tekeningen ook digitaal?

Op 24 februari 2012 11:15:12 schreef Techno Turk:
ik ben met me hexapod bezig zie de fotos :)

matrial van de frame is 3 mm dubbelzijdig printplaat gekocht in rosmalen vorig jaar :P
totaal werk aan uren zijn ontelbaar .. dat met hand tekenen zagen en fijlen boren van de onderdelen gaat 200x langzamer dan een cnc bijv met 1 voet uit zagen fijlen en boren afbramen ben ik al 2 uur verder en dan x 6 + de rest van de onderdelen nog niet gerekent :)

voor de sturing heb ik een ssc-32, arduino, bleusmirf, en dat wil ik met de ps3 controler besturen maar dat moet ik nog ff uitzoeken hoe ik dat ga doen.

project start : april 2010

Mooi!

Heb je de tekeningen ook digitaal?

@ pros: ik ben geduldig gelukkig :D
@ jochem: dankje wel :P
@ ledfan: dat karton komt van tussen me schoolboeken die nog in verpakking zaten :)
@ stekke_stim: ik heb het uit me hand getekent met een teken mal dus niks digitaal..

aleen ik ben bang dat me romp toch iets te klein is :( maja ik w8 zelf ook maar ff af wat het gaat worden ..

oja en me servos trillen als een gek door slechte pots ofzo (goedkope servos van deaaly extream) :( das m'n grootste min punt nu

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 24 februari 2012 14:56:33 schreef Techno Turk:
@ stekke_stim: ik heb het uit me hand getekent met een teken mal dus niks digitaal..

Als het eerste ontwerp goed werkt ga ik alles CAD tekenen en kunnen de onderdelen CNC gefreesd worden of eventueel 3d geprint.

Ook willen we een basisprint ontwikkelen waar alle onderdelen opzitten.

Op 24 februari 2012 13:53:10 schreef LEDfan:
@Pros in je artikels schrijf je over karton, maar wat voor karton is dit eigenljk?

Dun karton, een 2mm dik of zo.
Het moet enkel stijf genoeg zijn om kleine oneffenheden (verzonken schroefkoppen e.d.) te maskeren. Ander materiaal is net zo goed bruikbaar.

Op naar de 23456... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hout of metaal, het maakt niet uit, als het maar tussen de juiste handen terecht komt.

Die metalen voedingsbehuizing, zeer mooi gemaakt, met veel geduld en de juiste vakmansschap.

En dat je met hout/mdf ook mooie behuizingen kan maken, bewijst Pros.
Het ziet er allemaal weer gelikt uit (respect)

@Technoturk: Dit is het echte monnikenwerk, en aan de tekeningen op ruitjespapier te zien, zijn alle onderdelen met de hand uitezaagt?
Zoiets leent zich prima om dit met een 3D tekenprogramma te maken en door een laser- of waterjet snijmachine te laten uitsnijden.

@Mods: Een sectie 'mechanica' zou in dit forum niet misstaan, denkende aan vragen over behuizingen, robotica- en domotica construkties, en alle andere toepassingen waar electronica ingebouwd word.

Op 24 februari 2012 18:47:42 schreef Kareltje:@Technoturk: Dit is het echte monnikenwerk, en aan de tekeningen op ruitjespapier te zien, zijn alle onderdelen met de hand uitezaagt?
Zoiets leent zich prima om dit met een 3D tekenprogramma te maken en door een laser- of waterjet snijmachine te laten uitsnijden.

yeps heb alles eerst grof uitgezaagt met een lintzaag en dan de rest fijlen maar :) fijn spul dat printplaat .. over 2 weken weer opzoek naar printplaten @rosmale :D

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)

Op 24 februari 2012 18:47:42 schreef Kareltje:

@Mods: Een sectie 'mechanica' zou in dit forum niet misstaan, denkende aan vragen over behuizingen, robotica- en domotica construkties, en alle andere toepassingen waar electronica ingebouwd word.

+3

+1 is normaal een steunbetuiging van 1 persoon aan je gemaakte punt. Met +3 zal Lord Anubis wel bedoelen dat hij het zeer met je eens is.

Ik denk dat je op dit moment je robotica prima in de sectie... eh... robotica kwijt kunt. En ik vind behuizingen daar niet zoveel mee te maken hebben. Maar die passen wel prima in de sectie ontwikkeling. Toch?

If you want to succeed, double your failure rate.

Het was niet zozeer bedoeld om die behuizingen te associeren met de robotica, maar maar meer voor algemene doeleinden, zoals voedingen en andere apparatuur.

Maar inderdaad "ontwikkeling" is een prima plaats voor dit soort dingen.

En robotica in de sectie "robotica" goh... fijn om te weten >:)

Op 24 februari 2012 07:57:42 schreef pros:
[...]
Als je goed met metaal overweg kan, moet je hier eens kijken.
Anderzijds, met hout kom je ook een eind. Dat kan je ook hier zien.
Als je een behuizing koopt, neem dan bij voorkeur een model dat uitgerust is met een uitneembare metalen frontplaat. Dat is gemakkelijk te bewerken, en je kan later een nieuwe plaat aanbrengen als je de behuizing voor een ander project wil gebruiken.

Tot op heden heb ik als student nog de beschikking over een lasercuttertje in het Fablab Leuven, maar een frees blijft precies wel een handigheid. Ook het lasercutten van een behuizing uit mdf was toch niet zo vanzelfsprekend :)

http://phalox.be/flux/img2/uploadedfiles/thumb/t8-2011-11-05-13.30.19-1000.jpg
http://phalox.be/flux/img2/uploadedfiles/thumb/t8-2011-11-06-18.21.39-1000.jpg

zie http://phalox.be/flux/viewtopic.php?id=8 voor de hele log.

Ervoor zorgen dat je de dingen er nog uit kon halen was niet evident, en heeft na het lasercutten nog wat kopzorgen veroorzaakt. Wat hacking hier en daar heeft wel een aardig resultaat opgeleverd.

ps: gat voor usb poort was ik vergeten.. dus dat was boor en vijlwerk (bij gebrek aan een frees)

Waar haal je die witte pads vandaan?

Op 25 februari 2012 00:10:55 schreef alex278:
Waar haal je die witte pads vandaan?

http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/images/products/ButtonPad-01-L.jpg

Sparkfun verkoopt deze: http://www.sparkfun.com/products/7835
Via http://monome.org/order kan je er ook krijgen (af en toe), maar die zijn kleiner (misschien is dat beter), maar wel een pak prijziger!

fred101

Golden Member

Quenten1234, open daar even een apart topic voor. Hier post je hem wanneer hij klaar is ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben bezig met het maken van 2 meter lange led tubes, met om de 6 cm een ledje (wit) (32 leds per tube). Dit alles moet DMX gestuurd worden, dus 32 kanalen. En hier is al 1 controllerprintje. Vandaag ook helemaal getest, dus kan ik er meerdere beginnen maken voor alle ledtubes. In de ledtube zelf heb ik 2 SPI led drivers zitten, die door het controllerprintje worden aangestuurd. Binnenkort zal ik ook foto van de eerste ledtube posten in werking.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08954.jpg

Sinds kort belicht ik met UV tl-buizen ipv leds, in het begin lukte het niet goed, maar heb nu de juiste tijd gevonden en de printjes zijn nu perfect (al zeg ik het zelf :p).

Den Dries www.hulens.be

Dit topic is gesloten