Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

Die Hameg laat minder ruis zien dan de Agilent die ik gebruik.
(Dezelfde settings etc.)

fred101

Golden Member

Ik heb ook erg weinig ruis , deze scopen hebben als een van de weinige een echte analoge 1mV/div stand. De meeste scopen doen dat rekenkundig, maar ik weet niet hoe de common mode onderdrukking is, bedoel je dat. Dus dat je bij grote signalen het signaal van trace 1 op trace 2 ziet ? Dat is bv bij mijn 7704 heel erg hoog ( volgens mij meer dan 100 dB bij max BW., de meeste goede sopen zitten dacht ik op 40 dB, sommige budgetscopen halen nog geen 30 dB en geven dat dan op bij bv 10 MHz dus bij volle BW zal het wel niks meer zijn.

Elmowww, de Tek doet het goed. Eerst elcos geformeerd, toen lekker opgewarmd en de referentie spanning afgeregeld op 2V. Daarna alle bereiken getest. Hij is 0.25% maar hij presteert veel beter. Elk bereik zit ver binnen de specs. Zowel in DC als de blokgolf. Erg handig ding. Dit is inderdaad zoals ik hoopte de calibrator voor de sampling plugins. Nogmaals bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 maart 2012 20:55:26 (26%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 15 maart 2012 11:25:30 schreef elmowww:
Zo`n soort spectrum analyser heb ik ook staan, een Advantest SD345A Of van spectral dynamics.

Ze hebben in ieder geval het eea gemeen.

Van de SD345A heb ik een volledige servicemanual liggen inclusief calibratie en schema`s.

Heb het apparaat alleen nog niet fatsoenlijk werkend gekregen. Eerst ooit maar eens een adaptertje maken zodat ik de insteekkaarten naar buiten kan brengen (werkend)...

Als het niets wordt met die FFT analysator van je, wil ik graag even met je babbelen guidob!

Die is veel ouder, 1980 v.s. 1987. En werkt blijkbaar met een Z80.
De mijne heeft alleen ALU's en geen complete processoren wat ik zo snel heb gezien. http://www.cognitivevision.com/download/Legacy/SD345/Pt2-345.pdf

De laatste zin snap ik niet helemaal. Ding werkt, staat op het rack (zie werkplek thread) en is klaar voor gebruik. Ben nu weer langzaam naar de projectjes aan het kijken. Die waren een beetje blijven liggen in de winter (te koud in het hok :( ) En voor het afregelen van de FG503 zal ie ook goed van pas komen.

chuckie

Honourable Member

Heb via een veilingsite een Huntron tracker 2000 aangeschaft, krijg em volgende week binnen(zal dan ook een foto plaatsen)
Is speciaal bedoeld om op een spanningsvrije print snel componenten te kunnen testen.
Ook worden ze veel gebruikt voor PLC's, dus jullie begrijpen dat ik niet kan wachten tot ik em in mijn armen kan sluiten...

Is er hier iemand die er al eens mee gewerkt heeft?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Niet met een Hutron, de rolls onder e trackers. Ik heb en VU-data aftrekksel van de Hurton. Ik gebruik hem regelmatig. Best handig als de PCB niet onder spanning kan.

http://www.pa4tim.nl/?p=1321. De vudata

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/tracker.jpg

Op de link staan de afregel punten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 13:03:53 (2%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 maart 2012 19:44:07 schreef chuckie:
Heb via een veilingsite een Huntron tracker 2000 aangeschaft, krijg em volgende week binnen(zal dan ook een foto plaatsen)
Is speciaal bedoeld om op een spanningsvrije print snel componenten te kunnen testen.
Ook worden ze veel gebruikt voor PLC's, dus jullie begrijpen dat ik niet kan wachten tot ik em in mijn armen kan sluiten...

Is er hier iemand die er al eens mee gewerkt heeft?

Ik heb een Vu-Data 3110, volgens mij een soortgenoot:

http://img580.imageshack.us/img580/271/20120315195408.jpg

En zit al een tijdje met ongeveer dezelfde vraag, echter ik weet helemáál niet hoe zo'n ding hoort te werken. Hoe gebruik je hem en hoe weet je bijvoorbeeld of een component goed of slecht is?

Ik heb nooit geleerd met zo'n apparaat om te gaan, maar van wat ik op internet vind lijkt het een kwestie van plaatjes vergelijken (meting vs plaatje in de manual die ik niet heb?) om de werking van een component te bepalen?

edit (@fred101): Ik had een tijdje terug op jouw site al gezien dat jij dezelfde unit hebt. Ik had je toen een mailtje gestuurd om te vragen of jij er wat gegevens en/of info van had, geen reactie op gehad, maar heb er zelf ook niet meer achteraan gezeten. Ik had toen de link die je nu post overigens nog niet gevonden.

[Bericht gewijzigd door Buzz op donderdag 15 maart 2012 20:16:44 (16%)

fred101

Golden Member

Hij geeft spanning op de horizontale as en stroom op de verticale. Het is dus een soort curvetracer. Ik gebruik de Tek 576 wel eens als tracker, dat is weer een soort turbo Hutron.

Je moet het component gedrag dus kennen. Pak een weerstand, een zener, een diode, tor en elco en kijk naar de plaatjes. Bij een weerstand zie je bij X volt Y stroom, met de wet van ohm bereken je nu de weerstand.
Bij een zener zie je de zenerspanning en Vf. Bij een diode de Vf. Ook de diode overgangen van torren. Je ziet aan de richting wat anode en kathode is. Bij elcos zie je een circel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet achter ben hoe dat zit. Maar je kan mbv de breedte en hoogte e capaiteit berekenen.
Zoek het boek van tektronix over curvetracen. Die zijn op diverse plastsen te downloaden ( de measurement concepts serie uit de jaren 60)

Edit, ik heb een tijdje terug van iemand een vraag gehad om fotos te maken van de binnen kant. Dat toen gedaan en gelijk de afregelpunten uitgezocht. Maar dat was jij dan niet. Ik heb verder geen mail gehad, is iets fout gegaan denk ik.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 15 maart 2012 20:20:35 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Het buisje had ik vervangen door exact het buisje wat er in hoort, ( ik heb dat buisje later gesloopt uit een vu-data plugin scope -iets ) eerder had ik er een 2BP1 in zitten, maar die week toch wat te veel af.

fred101

Golden Member

Dan had ik dat fout onhouden. In ieder geval werkt hij zo goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik was inderdaad niet degene die om een foto van de binnenkant had gevraagd. Waarschijnlijk is er iets mis gegaan in het mailverkeer, verder geen probleem. Ik ben er niet meer actief mee bezig geweest, maar de post van chuckie herinnerde mij eraan dat ik de werking ooit nog eens wat gedetailleerder wilde uitzoeken.
Vooralsnog is mijn werkwijze altijd "verdacht component vergelijken met nieuw component" geweest. :)
Ik zal me eens verdiepen in de documentatie van Tek.

Wat mij trouwens opvalt is dat de meetbereiken volgens de frontplaat bij mijn versie wat anders liggen dan bij jou:
Low = 3V/DIV
Med = 10V/DIV
High = 20V/DIV
Of is bij jou het kunststof voorzetplaatje wellicht ook verwisseld bij het verwisselen van de beeldbuis (en heb je hem daarop afgeregeld)?

fred101

Golden Member

Lijkt me niet. Zo groot is het afstelbereik niet. Alles klopt precies, bv een weerstand klopt qua stroom en spanning.
Misschin heb jij een nieuwere verie. De mijne heeft ook afwijkende bussen ect.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 15 maart 2012 21:26:56 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Denk dat het hier wel van pas komt. Deze kwam ik vandaag tegen, veel tek manuals:

http://docmesure.free.fr/telecharger.php

En deze is voor fred ;)

http://www.i9t.net/

fred101

Golden Member

Die diff probe hoop ik ook nog eens eentje te bezitten. Williams beschrijft hem ook in een app note. Mooie links. Gelijk gebookmarked.
Mijn P6042 ombouw is gelukt. Vanavond getest. DC tot bijna 60 MHz, daarna begint hij af te vallen.

http://www.pa4tim.nl/?p=3202. Dit heb ik ook nog in Rosmalen gevonden. Het is volgens mij voor een audio spectrum analyser. Ik kan er alleen niks over vinden. Hij is in ieder geval excact 600 ohm, de schakelaars zitten helemaal met metaal ingepkt en bij de in en uitgangen steken trimmers uit het shield.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/Anritsu.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1200/1240/1247/124705_BB_00_FB.EPS.jpg

Cat. IV 600 V
Auto Range
Dubbele display met 10.000/100.000 counts
Zeer hoge basisnauwkeurigheid van ±0.015 %
Meetfrequentie 3 Sa/sec.
Datalogger functie tot max. 20.000 meetwaarden
Uitgebreide uitrusting

Dubbele display met staafdiagram
Auto-range
Standaard meetbereiken V, A, Ω, dB, dBm
True RMS AC+DC
Meting van frequentie, capaciteit, temperatuur
Duty Factor meting
Meting van relatieve waarden
Peak Hold- en Hold-functie
Min.-/ max.-meting
Berekening van gemiddelden (AVG)
Datalogger functie tot max. 20.000 meetwaarden
Diodetest
Doorgangstester
Automatische displayverlichting

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1000/1000/1009/100989_LB_00_FB.EPS.jpg

Meetbereik: -30 tot +550 °C
Geeft de gemeten temperatuur aan op de display van de multimeter

Uitvoering:

Richtlaser voor nauwkeurig meten
Schakelen tussen 1mV pro °C oder 1mV pro °F
Standaard 4mm banaanstekker voor het eenvoudig aansluiten aan een spanningsmeetapparaat met mV-meetbereik
Ideaal voor contactloze temperatuurmetingen van zeer warme of beweeglijke objecten.

https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcS1uAe4680QJBTEnYXQBRY1VKp_2yUPpdu_MwrSOse0LNbZLVcjwg

Metex M-3800 oudje maar werkt prima

https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcSO8RFFSkMdbulp0ETFtnuyZ4Urmq8CTTBa9ZpzVk8GhItc2nCfnw

DVM601 Deze heb ik meer voor de luchtvochtigheid, Licht en geluid meting.

https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcT3LsiWbP8GhG0CbW_iqNOJvVILA4iOHZ0syv6kofVkdo2AoJ0hCQ
hij is maar tot 10MHz maar genoeg voor als ik bij een maatje moet klungelen

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1200/1210/1218/121842_LB_00_FB.EPS.jpg

Afm.: (l x b x h) 175 x 55 x 205 mm
Kalibreerbaar conform: ISO/DKD
Interfaces: 1x USB
Type: PCSU1000
Uitvoering: -
Resolutie: 8 Bit
Bandbreedte: 60 MHz
Ingangsimpedantie: 1 MΩ ll 30 pF
Ingangskoppeling: DC AC GND
Nauwkeurigheid: ± 2.5 %
Steekproefsnelheid: 50MSp/s Realtime, 1 GSp/s Equivalent
Geheugendiepte: 2 x 4 k
Kanaaltype: 2
Tijdbasis: 100 ms/DIF - 20 ns/DIF
Aftastsnelheid: 50 MS/s Realtime, 1 GS/s Equivalent
Ingangsspanning: 30 V(DC + Piek AC)
Rasterafbuiging: 5 mV à 2 V/div

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1200/1220/1229/122952_LB_00_FB.EPS.jpg

Afm.: (b x h x d) 55 x 200 x 190 mm
Vervormingsfactor sinus: 0.08 %
Frequentiebereik ARB: 0.01 Hz - 2 MHz
Frequentiebereik rechthoek: 0.01 Hz - 2 MHz
Frequentiebereik sinus: 0.01 Hz - 2 MHz
Frequentiebereik driehoek: 0.01 Hz - 2 MHz
Wobbelfunctie: 1 ms - 10 h
Brug (asynchroon): -
Externe modulatie: -
Interne modulatie: -
Aanduiding: -
Resolutie: Verticaal: 8 Bit
Signaaluitgangsvorm: Sinus/rechthoek/driehoek/ruisen
Frequentiebereik: 0,01 Hz - 2 MHz
Impedantie: 50 Ω
Steekproefsnelheid: 50 MS/s
Interfaces: USB
Voedingsspanning: 100 - 240 V~/9 V/DC
Kanaaltype: 2
Curvengeheugen: 8192 punten
Offset: ±5 V

Ik heb nog een oude Kenwood oscilloscoop maar die zit in de doos, geen plek meer om neer te zetten.

Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2012 19:44:07 schreef chuckie:
Is er hier iemand die er al eens mee gewerkt heeft?

Wel eens, maar niet dagelijks.

Op 15 maart 2012 20:02:24 schreef Buzz:
En zit al een tijdje met ongeveer dezelfde vraag, echter ik weet helemáál niet hoe zo'n ding hoort te werken. Hoe gebruik je hem en hoe weet je bijvoorbeeld of een component goed of slecht is?

De manual van de Huntron 2000 is ook handig voor andere merken, deze staat vol algemene uitleg en voorbeelden.

Ik heb nooit geleerd met zo'n apparaat om te gaan, maar van wat ik op internet vind lijkt het een kwestie van plaatjes vergelijken (meting vs plaatje in de manual die ik niet heb?) om de werking van een component te bepalen?

Er komt wel wat meer bij kijken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

Gisteravond de FG503 in orde gemaakt. Deze kan dus niet los van een TM unit worden gebruikt. Blijkbaar zitten er 2 transistoren in de TM unit die de plug-in gebruikt.

Dus de TM502 even uit elkaar gesloopt, zodat ik wel aan het binnenwerk van de plug-in kon komen. Weet ik ook weer waarom ik die TM501 had willen bewaren :)

Maar goed, knopjes los en het frontpaneel eens goed schoon gemaakt. In dit geval met nagellak remover, werkte perfect. Het ziet er weer als nieuw uit. Waarschuwing, Eerst even uitproberen op een onbelangrijk stukje. Meestal poets je alles weg, inclusief opschriften! De knoppen heb ik er niet mee gedaan. De koppeling van de calibration knop bleek kapot, maar gelukkig had ik nog iets liggen.

Dan een verdere inspectie van de binnenkant en alleen maar wat soldeerverbindingen na gesoldeerd. Dat was een grote vergissing, de schakelcontacten blijken los te zweven boven de printplaat en de soldeerverbinding is alles wat ze op de juiste plek houdt. M.a.w. ik kon daarna met veel priegelwerk het zaakje weer op de juiste stand gaan solderen. Gelukkig wel gelukt.

Daarna de afregelprocedure gevolgd. Niet veel bijzonders, gemakkelijk te doen met scope en frequentiecounter. Voor de sinus mooi te krijgen heb je een SA nodig of een distortion analyser. Of een goede generator gebruiken en dan met een scope de zaak vergelijken (beelden over elkaar leggen).

In mijn geval de advantest aan. Spectrum op het scherm, knopje harmonics en hij herkent de harmonischen. Dan knopje list en je krijgt een lijstje van de harmonics en de totale vervorming. FF draaien in de FG aan de + en - sinus instel potmeters tot de waarde de laagste stand had. Klaar :) 0.238% is netjes en ver binnen spec (bij 10kHz).

Bij het afregelen van de DC offset, zag ik wel dat de sinus op de laagste amplifier stand niet meer mooi is (de top van de sinus was dan niet stabiel). Verder maar niets aan gedaan, die stand gebruik je toch niet zo snel.

De extra knop (Fred, 1 van jouw FG's heeft die ook) lijkt me niet origineel. Lijkt een extra verzwakker te zijn, die je met de knop kan overbruggen. Probleem met de sinus op de laagste stand ook meteen opgelost.

Het resultaat:

http://members.home.nl/baltusg/FG503.JPG

Zoals je ziet is het plastic wat kapot. Is nog te krijgen in de US, maar 25 dollar en een berg verzendkosten is wat veel. Ook moet dan alles bij de frontplaat uit elkaar, heb ik ook niet zo'n trek in.

Ook mist de release knop, als iemand nog ergens zo'n ding heeft liggen, houdt ik me aanbevolen ;)

rbeckers

Overleden

Leuk zo'n TM502. Ik heb een TM504.

Die AM503B is anders ook niet verkeerd. En zo te zien zijn alle knoppen nog OK, dat wil ook nog wel eens tegenvallen.

fred101

Golden Member

Tek dag vandaag zo te zien. Ik heb mijn beide FG503's in orde gemaakt. Ze werken beide weer. De mooiste met dat schakelaartje is minder goed als de andere. Die andere is redelijk lineair. Onder tegen stuit is hij 100, op 1 is 1000Hz, 30 is 30.000 Hz en dan op 10 is het bv 10,2 ofzo. Maar die andere krijg ik niet lineair. 10 is 9.1 bij 15 staat hij op 14 KHz ect maar onder en boven staat hij wel goed.

Die distortion meting is met de FFT van je scoop toch heel wat meer werk. Ik kreeg bij de beste de 2e en 3e harmonische iets meer dan 40 dB lager. Bij de ander reageerde het veel heftiger en ontstonden er ook mengpoducten. Maar ook die is gelukt. Het is echter een vreemde sinus, er zit een soort marker op de top/bodem. Hij is na de afregeling niet zo spits meer maar ik heb wel mooiere gezien. Blok en driehoek zijn netjes.

Guido, ik zal jou methode eens proberen, mijn HP of R&S sinus generator gebruiken als voorbeeld. Mischien met een diffamp. Als ze precies gelijk zijn heb ik geen signaal meer.k

De diff amp was niet lekker, (AM502) ik kreeg een hoop gruis, knoppen bleven hangen. Na reinigen werkt het weer. BW is maar laag maar het ding versterkt als een gek. Erg mooi. Een 10 mV signaal werd 1V op de monitor scoop. Erg goede in stelbare filtering. Mooi om uV's ruis op referenties te meten. Helaas is er ook iets niet goed, de plus ingang geeft ongeveer een derde van de amplitude die hij hoort te geven. In alle standen. Maar het signaal is onvervormd. Raar, ik hoop dat het gewoon wat schakelaar spray lekstroom is. De eeste test met twee probes op een generator uitgang leverde een rechte lijn, dat zou bij een defect ingang niet moeten kunnen. Eerst maar eens wat ipa als de spray zijn werk heeft gedaan en dan in het manual duiken. Gelijk de calibratie dan maar doen.

Handig afregelen in een 504, deksel eraf, plugin in het midden , kast op zijn zijkant en je kan overal bij.

guido, mooie plugin naast je FG

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Die van mij is in het lage bereik niet goed. Er is b.v. geen verschil tussen 0.1 en 1. Wellicht goed te krijgen en een keer naar kijken, maar de boodschap is gewoon om pas vanaf 3 te gebruiken en met de multiplier te schakelen. En altijd de counter gebruiken om de freq af te lezen en wat bij te regelen. 't is maar een huis/tuin en keuken ding.

Die andere plugin is idd helemaal in orde (ok, de dc component blijft niet gelijk als je omschakelt met current/div. Die moet je even wat bijregelen) :)

Als iemand problemen heeft die moeilijk op te lossen zijn met een mainframe zonder kap heb ik hier nog ergens twee extenders van JammaBoards.com liggen die ik best wil uitlenen. Is vooral handig voor reparaties aan plugins die uit meerdere PCB's bestaan, zoals de dubbelbrede plugins. Voor sommige calibratiestappen wordt het dan weer afgeraden aangezien de lange draden voor extra ruis kunnen zorgen.

fred101

Golden Member

Twee sinussen over elkaar gaat niet. De FG drift te veel tov de R&S. Niet dat hij erg drifty is maar 1Hz verchil is al teveel.
Overigens is de sinus met de deksels erop en de kast dicht wel heel netjes. De pc met een SA programma werkt wel. De plugin met schakelaartje geeft een hoop intermodulatie, de andere ziet er netjes uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Misschien een idee maar waarom trek je de sinus niet van elkaar af op je scoop? Dan kan je beter zien waar er een probleem is.

Of je gebruikt je Diff. amp (als die correct versterkt uiteraard).

fred101

Golden Member

Dan moeten ze wel beide precies gelijk in frequentie zijn en vooral blijven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij sommige DDS generatoren kun je een gemeenschappelijke referentieklok gebruiken, waardoor ze dus precies in fase zijn. Bij vrij lopende oscillatoren, zoals de RC oscillator van de gemiddelde functiegenerator, is dat niet zomaar mogelijk, tenzij je de FM/VCF ingang (heeft de FG503 dat?) gebruikt, zoals in een PLL.

Dit topic is gesloten