Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Nee, ik heb hem nu weer uit elkaar gehaald maar volgens mij zat die wel goed. Hij werd erg heet en toen kwam er een vloeistof uit... Maar moet er geen weerstand voor de ventilatie om de stroom te beperken? Of zit die al in de ventilator
Nu begin ik zelf ook te twijfelen...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hij werd erg heet en toen kwam er een vloeistof uit...
Dat doen elco's meestal als de + en - verkeerd om zit, of de spanning veel te hoog is, een 6.3V elco op 20V bv.
Ok, mijn elco was 35V dus dat moet genoeg zijn. Dan zal ik wel de plus en de min om hebben gedraaid XD dom zeg...
Hij doet het inmiddels, ik had dus toch de + en de - omgedraaid XD
Correct. Ik heb inmiddels mijn printje af, ga er komend weekend mee verder en dan maak ik ook code welke op deze manier werkt.
Ik gebruik iets andere ingangen dan wat jij had voorgesteld omdat ik de print toen al zo goed als klaar had en ik geen mogelijkheid meer had om het aan te passen.
PA0 en PA1 voor stroommeting. PA1 gaat naar de belasting...
PA1 en PA2 voor spanningsmeting. PA2 "boven".
PA3 voor het omschakelen van ingestelde naar gemeten waardes.
PA4 voor de ingestelde stroom.
PA5 voor het meten van de temperatuur.
PA6 voor het meten van de ingestelde spanning
Zou je de code kunnen maken zodat hij op deze manier werkt?
Trouwens, de transistor die ik momenteel in men schema heb voor het schakelen van men ventilator (BC547) is niet geschikt. Heb jij misschien een voorstel? Ik moet er een hebben met een grote Hfe.
Ik heb het even gesimuleerd in multisim:
De 80,6Ω weerstand stelt de ventilator voor. De DC bron van 1.1V stelt de spanning voor die de ATTiny af geeft als de temp te hoog wordt. Je ziet dat er maar 450mV over de 80,6Ω weerstand gaat staan. Enig idee hoe dit kan?
Ik heb het inmiddels opgelost. Ik heb nu de ventilator (80,6 ohm) "voor" de transistor gezet. En natuurlijk een grotere weerstand voor de base van de transistor.
Weer een andere vraag...
Ik heb ook ff de 5V schakeling getest. Ik sluit de 78S05 aan op een DC spanning van circa 16V hij moet dus 9V verstoken. Ik heb het ff getest en de temp gemeten van het ding. Hij liep na een paar seconden al op naar 80 graden Celsius! Is het misschien een idee om een 5W weerstand "voor" de regelaar te plaatsen zodat deze een deel van het vermogen opneemt? En zo ja, hoe bereken ik de waarde hiervan? Ik weet namelijk de stroom die er straks gaat lopen nog niet.
[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (65%)]
Roland van Leusden
Ik sluit de 78S05 aan op een DC spanning van circa 16V hij moet dus 9V verstoken. Ik heb het ff getest en de temp gemeten van het ding. Hij liep na een paar seconden al op naar 80 graden Celsius!
Met wat voor belasting ? De ATTiny gebruikt maar een paar mA, ik gebruik een LM1117 (5V) in smd en die word met 12V in niet warm.
Ik had ff voor het testen 4 leds van elk 100mA parallel gezet dus 400mA, is dus wat aan de hoge kant XD. Ik krijg overigens 16V binnen.
[Edit]
Ik zal morgen avond het testje even over doen. Ditmaal met een belasting van 100mA en ook zal ik een koelplaat met warmte-geleidende pasta aan de spanningsregelaar bevestigen.
[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (41%)]
Roland van Leusden
PA0 en PA1 voor stroommeting. PA1 gaat naar de belasting...
PA1 en PA2 voor spanningsmeting. PA2 "boven".
PA3 voor het omschakelen van ingestelde naar gemeten waardes.
PA4 voor de ingestelde stroom.
PA5 voor het meten van de temperatuur.
PA6 voor het meten van de ingestelde spanningZou je de code kunnen maken zodat hij op deze manier werkt?
Je kent m'n tarief ... Zonder dollen, daar heb ik geen tijd voor, de meeste code kun je zo uit het andere topic plukken. Defineer PA3 als ingang en laat op basis daarvan het dispay omschakelen:
CONFIG PINA.3=INPUT
If Pina.3= 1 Then
Lcd Voltage_set; "Vset " ; Current_set ; " Aset"
Else
Lcd Voltage_lcd ; "V " ; Current_lcd ; "A"
End IfIk heb volgens mij een groot probleem.
Ik heb inmiddels de labvoeding gebouwd.
Ik heb hem op een gegeven moment getest maar de maximale uitgangsspanning werd maar 32Volt. Ik wou dus even een weerstand parallel aan een andere prikken om zo de uitgangsspanning te verhogen.
Ik haalde de spanning eraf en op het moment dat ik de print om wou draaien kwam er een enorme vonk! Pats!! Door een on-geïsoleerd draadje dat op mijn tafel lag werd een condensator van 1500µF kortgesloten. Er stonden 4 van deze condensatoren parallel dus zijn ze alle 4 kortgesloten.
Zijn de condensatoren nu kapot? En hoe kan ik dit testen? En hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?
Even meten of ze nog goed zijn. Ze kunnen wel wat mishandeling verdragen. De R die aan de loper vastzit van de potmeter kan je wijzigen als het regelbereik niet klopt.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (39%)]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Door gewoon op de voeding aansluiten. Want wat je alleen maar heeft gedaan is de C's direct te ontladen.
In een ElectronenFlitster gebeurt er niets anders,
alleen dan ontlaad de C ook zeer snel en word weer opgeladen.
MVG Gerard.
Mijn labvoeding werkt nog steeds niet...
Ik heb het volgende probleem:
Ik krijg constant de maximale spanning op de uitgang, namelijk 70V
Ook wanneer ik de stroom helemaal begrens en de spanning op 0 zet heb ik nog steeds 70V op de uitgang. Er veranderde zelfs niets toen ik de BD241 weg haalde!!! Hoe kan dit? Is het mogelijk dat er stroom door de base gaat lopen van de 2n3055 vanuit R10? Dus ipv dat de bd241 een base stroom geeft aan de 2n3055 gaat de stroom voor de base nu vanuit R10. Is dit mogelijk of moet er iets ander mis zijn?
Woow, ik heb net ff de base van de transistoren los gehaald en zelfs dan krijg ik 70 volt op de uitgang!
Roland van Leusden
Woow, ik heb net ff de base van de transistoren los gehaald en zelfs dan krijg ik 70 volt op de uitgang!
Dan zullen ze wel stuk zijn.
Allemaal? Mijn gelijkspanning die ik wil regelen is max 71Volt In de dataset van de 2n3055 zag ik net staan dat de maximale collector-emitter spanning 60v is. Is er een alternatief voor de 2n3055? of kan ik eenvoudig mijn spanning iets verlagen? Ik ga zowiezo geen andere trafo kopen, deze was 85 euro
Roland van Leusden
2N3773
- High Safe Operating Area (100% Tested) 150 W @ 100 V
- Completely Characterized for Linear Operation
- High DC Current Gain and Low Saturation Voltage
hFE = 15 (Min) @ 8 A, 4 V
- VCE(sat) = 1.4 V (Max) @ IC = 8 A, IB = 0.8 A
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=2N3773
Farnell:
Fabrikant: ON SEMICONDUCTOR
Ordercode: 9556745
Fabrikantnummer: 2N3773G
4,71 / stuk
Koop originele van On-semi, niet via Ebay, zijn toch fakes.
@ Willie W:
Die transistor heeft een Hfe tussen 20 en 70, deze valt dus eigenlijk al af.
@Roland:
Dat lijkt me wel een goede optie maar de Hfe van die is 15 en de Hfe van de 2n3055 (originele) is 20. Maakt dit uit?
Ik heb zelf ook even naar een alternatief gezocht en toen kwam ik de 2N5038 tegen. Dit is ook een goede optie toch? En de Hfe van deze is 20.
Roland van Leusden
De 2N5038 heeft een V(br)ceo:100V beetje laag als je 70V voeding hebt. Daarnaast kost de 2N5038 van het onbekende merk Multicomp netzo veel bij Farnell als de 2N3773 van Onsemi. Het verschil in Hfe is geen issue, je stuurtor zal alleen iets meer stroom moeten leveren.
Dus de MJ15015G die willie voorstelde kan dus in principe ook? Die is namelijk nog goedkoper
[Edit] Nvm, deze is niet op voorraad bij farnell or rs-online.
Ik vond ook deze : http://nl.rs-online.com/web/p/general-purpose-transistor/5449696/
Deze is iets goedkoper dan de 2n3773 deze kan 200V aan en deze kan 250Watt dissiperen. De Rth is ook heel laag (0,7 C/W) de Rth van de 2n3773 is 1,17 C/W
[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (64%)]
Roland van Leusden