L/C meter LC200A - test rapport

Ik denk dat het nuttig is om mijn bevindingen met de L/C meter LC200A hier te publiceren.

Ik heb deze meter voor nog geen $40,- op eBay gekocht, en een eerste testronde afgesloten.

Voor mij is het meten van spoelen het hoofddoel van de meter. En ik denk dat ik kort en krachtig kan zijn: uitstekend!

Alle geteste spoelen met aangegeven waardes blijken zo nauwkeurig te kloppen, dat ik er niet aan twijfel dat de LC200A een goed meetinstrument genoemd mag worden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lc200a.jpg

Hier een voorbeeld van het meetresultaat van een 200uH spoel: 207,7 uH.

Zowel de uH's als ook mH's geven geloofwaardige meetresultaten.

(((Kanttekeningen:

1) Ik kreeg een verkeerde netadaptor meegeleverd, hetgeen $10,- retour opleverde.

2) De indicatie van AC en DC achter op de meter voor de schakelaar is omgedraaid.

M.i. geen ernstige zaak. In goede verstandhouding met de verkoper is dit besproken en opgelost!)))

Waarom heb je het ding nog niet opengeschroefd, zodat we weten wat er in zit?!
De kans is groot, dat het om een PIC of een AVR gaat, met de LM311 als waarde-bepalende oscillator. Iets als dit, dus.
En ja, die dingen presteren beter dan verwacht. Maar soms maak je rare dingen mee... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Zet eens een 1k weerstand in serie met een 100nF condensator en meet dit eens.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/349689#349689 (Gaat ook over een LM311/PIC LC-meter).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 5 januari 2012 21:54:15 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

D'r zit dit in:

http://i.ebayimg.com/t/L-C-Inductance-Capacitance-multimeter-meter-LC100-A-Manual-04/!B8JsVj!!2k~$(KGrHqZ,!ioEzNpy2WY+BM2OE3NW8g~~0_12.JPG

Item number: 150731279661$ 29,99 incl verzenden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

In mijn topic over fF ben ik ook met dit concept bezig. Het idee wordt beschreven in een boek van Terman uit de jaren 30. Nu blijkt dat bijna alle eenvoudige LC metertjes min of meer op de zelfde manier werken. Hoe hoger de frequentie hoe beter de resolutie.

Wat is de tolerantie van zo'n spoeltje ? Deze meters halen gemiddeld 1% (de uP is zover ik weet de bepalende factor, het principe zelf is enorm accuraat)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb zelf deze, doet geen spoelen en werkt zonder LM311

http://tronixstuff.wordpress.com/2010/03/20/kit-review-seeedstudio-cap…

Vermoed dat dit principe gebruikt word:

http://arduino.cc/it/Tutorial/CapacitanceMeter

En dan voor ieder bereik een i/o pin met passende weerstand.

Edit:

Shema gevonden, aanname klopt:

http://www.sparkfun.com/datasheets/Kits/KIT-09485-105-06000-00b.pdf

Waarbij hij de ingebouwde comparator van de ATMega48 gebruikt en niet de ADC.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Ik heb de 1,5 K test met 10 nF ook maar eens gedaan. Viel me honderd procent mee. De marconi TF1313 gaf met en zonder 1K5 ohm 9,742 nF aan, de Voltcraft zakte een paar pF en mijn Agilent multimeter idem. Ze zaten ook alle drie rond de 9,8 nF. De marconi en VC geven ook D , Q en ESR weer. De VC zat er een 100 ohm naast, valt me reuze mee. De marconi weet ik nog niet. Die geeft een schaal van 0-3 en 0-30 en daar moet je dan een paar berekeningen op los laten om de serie weerstand, parallelweerstand of powerfactor te berekenen. Dat heb ik nog niet gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Heb het met de TH2821A geprobeerd met 100nF/1K. (Op 120Hz gemeten)
Zonder weerstand 100.029 pF en 26 Ohm.
Met weerstand ook 100.029pF en 1025 Ohm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Op 5 januari 2012 21:45:53 schreef pros:
De kans is groot, dat het om een PIC of een AVR gaat, met de LM311 als waarde-bepalende oscillator.

Ik heb ook zo'n LC200A gekocht.

Er zit een heuze STM32 chip van ST in! (dat zal F_E leuk vinden). De mijne heeft firmware 5.1 en werkt goed. Nauwkeurigheid zal ik van het weekend checken, maar ik weet dat het voor mijn doel ruim voldoende zal zijn. Ik heb er in totaal 28 EUR voor betaald inclusief verzenden, wat ongeveer 3 weken duurde.

De LC100A, in de link van Ronald van Leusden is een oudere PCB met oudere firmware (v4.1) van dezelfde makers.

Meer info inclusief veel foto's: http://www.eevblog.com/forum/product-reviews-photos-and-discussion/chi…

Manual: http://mpl.jp/lc/LC200A%20%20EN%20V5.0.pdf

free_electron

Silicon Member

maak me wakker als je een LCR meter vindt die spoeltjes onder de 1 microhenry aan kan ... en die ze ook kan meten onder belasting... met andere woorden : terwijl je er stroom door stuurt.

dat is de grote kloterij tegenwoordig... je koopt een 1 uh spoel voor een buck of boost converter. die blijkt al maar 0.9 te zijn en eenmaal je er 3 ampere van de 3.5 ampere max door jaagt schiet er nog 0.6 over .. waardoor je ganse smps begint te hikken..

Er zijn toestellen die dat kunnen, maar ze zijn zeer zeldzaam

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 4 april 2012 01:15:04 (59%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
flash2b

Special Member

F_E maak jij me dan wakker als je er één vind die ik voor 28 EUR inclusief verzenden kan kopen?

Prijs/Kwaliteit verhouding van dit ding is prima, je kan hem ervoor zelf echt niet bouwen. En nee, hij kan niet tippen aan de LC meter van 10.000 EUR.

fred101

Golden Member

Als zelfinductie verandert door stroom dan is het de kern die verzadigd raakt. De AL van het kern materiaal verandert en daardoor de zelfinductie. Dat laatse kun je wel heel makkelijk testen. http://www.pa4tim.nl/?p=1859 Ik heb daar een tester voor gemaakt. Stelt niks voor. Dan kun je de zelfinductie gewoon met een simpele meter meten. Voor 1uH kun je ook een luchtspoel gebruiken, die verzadigen niet ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 4 april 2012 08:56:10 (26%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@free_electron et.al. het inductieverloop als functie van de stroom, daar heb je toch geen extra instrument voor nodig ? dat heeft toch elke vermogenselektronicus al op zijn werktafel ?

Met een scoop, een functiegenerator, een dikke MOSFET+vrijloopdiode, een laagohmige shunt (met zeer weinig zefinductie) en een voeding die behoorlijk stroom kan leveren gedurende korte tijd (dikke elco).

Als je op een spoel met inductie L een spanning U aanlegt, stijgt de stroom volgens U=L*dI/dt (lineair in de tijd). Als je de stroom dus zichtbaar kunt maken op een scoop, kun je uit het verloop van de stroom in de tijd de inductie bepalen. (helaas niet heel erg nauwkeurig)
MAAR, als de rechte lijn opeens steiler omhoog gaat, neemt de inductie af (verzadiging van de kern). dat kan met een scherpe knik, maar ook een langzaam proces zijn, afhankelijk van het kernamteriaal en de structuur van de kern.

/Edit: nu valt me de post van FRED101 eerst op, precies dat bedoel ik. een paar kanttekeningen:
- ik had de shunt in de source-leiding van de MOSFET geplaatst (dat maakt het meten met de scoop makkelijker)
- Als de kern verzadigt, zakt de zelfinductie tot die van een luchtspoel met dat aantal windingen en die spoelvorm (alsof er dus geen kern aanwezig is)
- Om de voding te helpen heb ik een behoorlijke kondensator-batterij gebruikt (flits-elco's kunnen behoorlijk hoge ontlaadstromen hebben)

[Bericht gewijzigd door DC2PCC op woensdag 4 april 2012 09:54:15 (22%)

fred101

Golden Member

Ik had eerst het ding gebouwd zoals in het eerste schema. Daar raakte idd de voeding van over de zeik. Een enorm zware voeding die ik hier heb kon het wel maar dat gaf nog oscillaties zoals je op de eerste foto ziet. ( geen idee hoeveel ampere maar hij is 12 en 24 V weegt meer dan 50 kilo)
Toen las ik in een AN van Williams over dit oort testen en heb de schakeling aangepast. Ik meet de stroom nog over de shunt tussen voeding en spoel. Maar je hebt gelijk dat dit niet het makkelijks meten is. Jou idee werkt waarschijnlijk beter. Ik heb de luxe van een heel nest differentieel plugins en een paar differentiele probe versterkers. Sinds mijn 6042 current probe werkt kan ik het ook daarmee.
Die condensator batterij vind ik een goed idee, zeker wanneer je spoelen voor serieuze stromen moet testen.

Ik gebruik het maar weinig maar de keren dat ik hem gebruikt heb heeft het veel tijd bespaard. Mijn eerste smps kreeg ik niet aan de gang. Dat lag aan de spoel en met veel trail en error werkte het. Nu test ik in een paar minuten een hele rits spoelen. Een verbetering zou een externe generator aansluiting zijn zodat je ook op werk frequentie kan testen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

een externe generator-aansluiting zodat je op werk-frequentie kunt testen betekent WEL dat je je vrijloop moet aanpassen, zodat de spoel snel genoeg kan afstromen. Anders begin je niet op 0A, maar bij een hogere stroom. (je werkt dan in continuous conduction mode) dat is NIET de handigste methode om de verzadigingsstroom te bepalen.

fred101

Golden Member

Hoe bedoel je dat, Ik ben niet bekend met het principe vrijloop. Ben een redelijke nOOb op het gebied van smps.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: kijk in je grafiek van de scoop.

Daar zie je het opstromen als de FET inschakelt, dat duurt 2 divisies.
Het afstromen (via de diode) als de FET uit is duurt daarentegen wel 8 divisies.
Als je dan van 10 divisies periodetijd uitgaat, is de maximale inschakelduur(duty-cycle) 20% Gebruik je een spoel echter in een schakelende voeding, dan is de inschakelduur vaak veel hoger dan 20%. Het gevolg is dan dat je spoel niet volledig afstroomt, en in je meetopstelling binnen de kortste keren verzadigt, waar ze dat in de praktijk (schakelende voeding) juist helemaal niet doet.

De theorie is weer heel eenvoudig. U=L*dI/dt geldt ook voor het afstromen. We weten door de went van lenz dat de klemspanning op de spoel zich omdraait tijdens het afstromen, dat is ook heel erg begrijpelijk als je deze formule snapt, de dI/dt is nu immers negatief geworden (afstromen) itt. wanneer je opstroomt en deze dI/dt helling positief is. De enige manier om het geheel dan kloppend te maken is óf de inductie negatief te maken (spoel wordt condensator voor DC-->absurd, dus kan dat niet) óf de spanning negatief te maken. Dat laatste is wat er gebeurt. Door het omdraaien van de spoelspanning wordt de drainspanning nu opgetild over de voedingsspanning. Met alle nadelige gevolgen van dien (het kapotgaan van de schakelfet door de beruchte inductiepiek) Dit kapotgaan verhinderen we door het toepassen van de vrijloop-diode.

Die vrijloopdiode maakt echter het snelle afvallen van de stroom onmogelijk. Hoeveel spanning staat er nu over de spoel ? de doorlaatspanning van de diode plus de spanning over de verliesweerstand van de spoel. Die beide samen zijn vaak veeeel kleiner dan de voedingsspanning die je gebruikte om de spoel 'op te stromen', met als gevolg dat de dI/dt ook kleiner moet zijn, en het dus langer duurt voordat de stroom terug naar 0 gegaan is.

Hoi,
zelf heb ik ook deze meter gekocht (ebay) in hongkong dacht ik.
maar ik zag hem recent op een beurs liggen in duitsland, en werd aangeboden door een firma vor 89,00 euro, en de kabeltjes voor 12,00 euro.
dus dan heb je een duuurde meter met dezelfde mogelijkheden.

Martien.

free_electron

Silicon Member

Op 4 april 2012 09:49:03 schreef DC2PCC:
@free_electron et.al. het inductieverloop als functie van de stroom, daar heb je toch geen extra instrument voor nodig ? dat heeft toch elke vermogenselektronicus al op zijn werktafel ?

ik heb geen zin dat telkens in elkaar te moeten klooien.
ik heb werk te doen. ik zoek ene apparaatje : je propt er de spoel in , ( tegenwoordig zijn dat 0603 mulitlayer spoeltjes ... ) en sweept de stroom . en dat apparaatje zegt : nu meet ik x microhenry.

De spoeltjes waar ik het over heb zijn meestal 0.8 microhenry to 1.5 microhenry en doen 3 tot 4 ampere.

als ik ene bord krijg met een slecht werkende regulater en er zit een wing wang pong op terwijl ik een tdk had gespecifieerd ( en getest ) dan wil ik die wing-wang-piong even snel kunnen plotten en de curves vergelijken met die van mijn TDK.

er zijn mooie LCR meters van wayne-kerr die dergelijke zottigheden kinnen.. alleen kosten die 50k$ en meer en heb ik geen toegang ertoe.

Vandaar : als er iemand een goedkoper lcr ding kent.

ditto voor condensatoren. je krijgt ene bord voor je neus wat niet goed werkt. je vermoed dat er in plaats van x7r eigenlijk y5v op zitten...

pak een 0603 1uf 10 volt in x7r. zet er 6 volt op en je hebt 0.8uf...
pak een 0603 1uf 10 volt in y5v. zet er 6 volt op en je hebt 10nF ...

dus , ik wil een LCR toestelletje waar ik even de DC bias kan instellen tussen 0 en pakweg 16 volt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

DC2PCC, bedankt voor de heldere uitleg. Daar heb ik niet bij stil gestaan. Ik denk dat dit het verschil is tussen de eerste scoop foto en de latere fotos. Bij die latere heb ik de modificaties van Williams geimplementeerd. Voornamelijk die diode, condensator en weerstand toegevoegd. Dat scheelde er veel. Je ziet hem bij die eerste foto eigenlijk niet afvloeien, het lijkt of hij daar erg "ringed"
Bij de fotos van Williams is helemaal geen vrijloop te zien. Geen diode in het schema en de trace fotos van de stroom lijken gelijk af te vallen ( 50 uS/div en 200 uS vrijloop tijd) dus hij gebruikt ook maar een lage frequentie.

Free, jij wil dus gewoon een Marconi TF1313 of oude HP meetbrug ;-) je ult wel een smd adapter moeten maken maar die krengen kunnen dat soort trucs gewoon standaard. Zelfs tot meer dan 100V. Ook externe oscillators aansluiten kan simpel. ( voor spoelen weet ik eigenlijk niet of DC kan)

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 4 april 2012 20:24:03 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 april 2012 20:20:41 schreef fred101:

Free, jij wil dus gewoon een Marconi TF1313 of oude HP meetbrug ;-)

Neu, free wil een HP 4284 of een wayne kerr 3245 (die kan ook aardige stromen biassen) danwel 4265. En daar heeft-ie ws. ook wel het budget voor ;)