220 volt motoren

Een driefasen motor kan m.b.v. een condensator op 220 volt draaien .Dit ten koste van veel vermogen. Mijn vraag,Is een 220 volt motor met condensator,die niet afgeschakeld wordt,een gewone drie fasen motor? Of wordt er met de condensator alleen een hulpspoel bekrachtigd.
groet youp

De condensator kan voor de cos phi, voor het draaiveld of voor het opstarten zijn zover ik weet.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

een 1f motor kan ook op 400v draaien met een condensator (230->400)
vooral in hydrogroepen gebruikt

Jij spreekt over wat men over het algemeen een "inductiemotor" noemt. Voor zover ik weet is dat een tweefasenmotor, waarvan de ene fase rechtstreeks op het net hangt, en de andere via een condensator.

eigenlijk waarom zeggen jullie altijd 2f kweeni ma overal spreekt men toch van 1f?

Op 18 augustus 2004 23:44:48 schreef youp:
Een driefasen motor kan m.b.v. een condensator op 220 volt draaien .Dit ten koste van veel vermogen. Mijn vraag,Is een 220 volt motor met condensator,die niet afgeschakeld wordt,een gewone drie fasen motor? Of wordt er met de condensator alleen een hulpspoel bekrachtigd.
groet youp

de condensator bij een 3fasemotor is bedoeld om de asynchrone motor te kunnen laten draaien op een gewoon stopcontact (2 fasig of 1fase-nul dus)

deze condensator zorgt ervoor dat de vectoren zodanig gedraaid worden dat je een quasi-draaiveld maakt en dat de motor dus kan draaien
http://www.circuitsonline.net/forum/view/6296/1
in dit topic (onderaan) heb ik ooit eens een "vlug" tekeningetje gemaakt in paint en een berekening van de condenstator in functie van het vermogen

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

bedankt voor de reactie's,
Maar ik ben er toch nog niet uit want ik heb op een draaibank een 2 pk 3 fase 220V/380V (in driehoek geschakeld) motor met verschillende condensatoren geprobeerd van (30,60,90,120 tot 130 microFarad) en deze krijgt de bank niet opgestart,terwijl een orginele 220 motor met condensator van 0,5 pk deze bank moeiteloos opstart. Daarom vraag ik mij af wat het verschil is tussen een orginele 220 motor en een 3 fasen motor

Op 19 augustus 2004 13:16:01 schreef youp:
bedankt voor de reactie's,
Daarom vraag ik mij af wat het verschil is tussen een orginele 220 motor en een 3 fasen motor

220 motor enkelfasig?

kan een universeelmotor zijn. dit is een gelamelleerde seriemotor die zo op een gewone wisselspannning kan werken

[edit]

een cap van 30uF zou moeten volstaan
draait die motor dan ook niet zonder belasting (zonder draaibank aan)

[Bericht gewijzigd door Jonathan op donderdag 19 augustus 2004 13:43:39

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Deze motor start zonder belasting (de V snaar eraf ) wel op
De as met kop draait heel licht alleen is de massa van de drie klauw etc. groot.Wat mij verbaast is dat zo'n grote motor zo weinig aanzet geeft.Als ik de drie klauw een zetje geeft begint hij wel te draaien.De 0,5 pk 220 volt motor is een motor met condensator (die weliswaar door een centrifugaal schakelaar afgeschakeld wordt)en deze heeft er geen enkele moeite mee om de kop in beweging te zetten

Op 19 augustus 2004 19:08:23 schreef youp:
Deze motor start zonder belasting (de V snaar eraf ) wel op
De as met kop draait heel licht alleen is de massa van de drie klauw etc. groot.Wat mij verbaast is dat zo'n grote motor zo weinig aanzet geeft.Als ik de drie klauw een zetje geeft begint hij wel te draaien.De 0,5 pk 220 volt motor is een motor met condensator (die weliswaar door een centrifugaal schakelaar afgeschakeld wordt)en deze heeft er geen enkele moeite mee om de kop in beweging te zetten

zeg nu eerst eens:
jij hebt het over 220 motor en driefase motor....

geef eens de juiste specs van de motoren, zowel deze deze die erin zat als de nieuwe, jij hebt het over 220 motor maar misschien is het ook een driefasige met een condensator.

asynchrone motor met condensator heeft de slechte eigenschap dat ie een laag startkoppel heeft, een draaitje bij geven kan genoeg zijn om hem op te starten.

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Ik heb twee motoren
Een van 0,5 pk 220 volt met condensator deze start de as met toebehoren prima op alleen heeft hij wat weinig vermogen voor het draaiwerk.Van deze motor heb ik verder geen gegevens
De tweede motor is een 2pk 220/380 motor die ik in driehoek aangesloten heb met condensatoren, op 220 volt en ik verbaas mij dat zo,n sterke motor zo'n laag startkoppel heeft
vandaar mijn vraag zijn motoren die gemaakt zijn voor 220 volt met condensator anders gewikkeld dan een krachtstroom motor en is zo'n motor dus eigenlijk niet goed te gebruiken?
groet

.

Op 19 augustus 2004 19:32:12 schreef Sp3ci3S:
[...]

sluit je zo de nieuwe aan, of is de oude zo aangesloten?

zo sluit je de drie fase aan als hij op driehoek staat.(de nieuwe)

die 220 motor heeft een startcondensator die met een centrifugaalschakelaar word uitgeschakeld, en zo toch redelijk startkoppel heeft

http://www.st.com/stonline/products/support/motor/tutorial/tutorial.ht…

Met geld moet je creativiteit bekopen.

ik zie hier veel voorbij vliegen dat ik niet goed begrijp maar euhm

Op 19 augustus 2004 13:16:01 schreef youp:
... een draaibank een 2 pk 3 fase 220V/380V (in driehoek geschakeld) motor ....

wat is de fase en lijnspanning bij jullie? heb het recent ook geprobeerd en die motor ligt nu op het stort (wel net 230V/400V )

fiks it until its broken

Op 19 augustus 2004 19:43:55 schreef youp:
vandaar mijn vraag zijn motoren die gemaakt zijn voor 220 volt met condensator anders gewikkeld dan een krachtstroom motor en is zo'n motor dus eigenlijk niet goed te gebruiken?
groet

ja ok 220 motor met condensator, dat kan ook een 3fasig asynchrone motor zijn waarvan de condensator intern al is aangeloten, versta je?

verder zeg je dat je een motor asynchroon 400/230 2 pk hebt en aangesloten is in driehoek op 220 V uit het gewone stopcontact met een condensator parallel op een van de motorspoelen

ben ik juist?

die eerste motor kan een gelammeleerde seriemotor (DC dus) zijn , deze heeft een zeer hoog startkoppel. dit noemt ook een universeelmotor. deze motor werkt op een heel ander principe dan de asynchrone met een compleet andere koppelkarakteristiek tot gevolg. een 3fasige asynchrone motor is niet gemaakt om eenfasig aan te sluiten, dit kan alleen met de steinmetz methode (cap over spoel plaatsen), met als gevolg een verlies van kopppel

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

een kleine toevoeging (mijn geheugen wat opgefrist)

je kan 4 types motoren stellen die aansluitbaar zijn op een eenfasig net.
3 ervan zijn asynchrone motoren of draaistroommotoren, de vierde is de universeelmotor.
1. Zuiver eenfasige motor
eenfasige statorwikkeling
geen draaiveld maar wisselveld
kan niet zelfstandig starten (startkoppel = nul)
2.Condensatormotor
twee eenfasige statorwikkelingen waarvan een in serie staat met een condesator om zo een pseudo-draaiveld te maken
we hebben dus twee stromen met een hoek ertussen van 90° dus deze motor kan zelfstandig aanlopen.
voorwaarde: Xc = sqrt(2)Z(s)
Z(s) is de motorimpedantie in functie van de slip
Xc de condesatorreacttantie
eventueel een extra condensator bijschakelen omstarten te verbeteren
3.driefasigemotor met parralelcondensator
via steinmetz-methode kan de motor worden aangesloten op een eenfasig stopcontact mits berekenen juiste waarde condensator (zie topic op CO waar ik naar verwees)
nadeel: veel verlies door onsymmetrie
4.universeel
zoals ik al zei een omgebouwde serie DC motor (alle trams zitten/zaten er vol van)

de oorspronkelijke was dus een type twee en wat je nu probeerd is type drie
ik versta wel niet dat het niet lukt, sluit de condensator wel juist aan?

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Moderator bedankt
Ik begrijp nu het verschil in motor opbouw, ik heb de condensator trouwens aangesloten zoals in de steinmetz schakeling staat .Ik denk dat het aanloopkoppel gewoon te klein is.