Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Je kan de meeste electronische LCR meters nullen. Dan meet hij de open capaciteit en trekt dat van de daarna te meten waarde af. Je moet alleen niet overdrijven met te veel van die dingen en metingen onder de 10-20 pF.
Je krijgt dan een heel complex netwerk van serie en parallel Ctjes. Als je bv een heel kleine waarde van zo'n keramisch pijpje in zo'n brede klem of header duwt dus met een hele rij of een brede strip met hoger en lager potentiaal eronder dan krijg je koppeling van de buitenste "buis of plaat". Met de contacten verbonden met de binnenste helft. Dat geeft fouten.
Ook geeft de korte afstand tussen de header pinnen een grotere kans op te veel lekstroom. Als de meter werkt op het principe van stroommeting gaat dat fout, als hij resonantie meet maakt dat weer weinig uit, behalve dan dat het de kring Q verlaagt wat weer een grotere kans op meetfouten kan geven.

Maar nogmaals, dat geldt voor kleine waarden en alleen al je bv voor een osillator zeker wil weten dat je 5,6 pF hebt. Maar als je alleen wil weten of het ding ergens rond tussen de 5 en 7 pF zit werkt het prima.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 maart 2012 06:15:53 schreef Turbokeu:
(Knip)
Zo'n duplex display kan je dus NIET eenvoudig vervangen door standaard CC of CA 7-segments displays.
Het kan wèl met zelf opgebouwde 7-segments displays bestaande uit losse LEDs of losse segmenten.

Zo gezegd, Zo gedaan:
Het eindresultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/040612-1318.jpg

De βeta-fase: (zo heeft het weken gewerkt, Het cd-hoesje was tegen de stof))
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/070512-1934.jpg

Het beginsel: (led's op zwart gespoten gaatjesprint en de stukjes plexiglas)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/display%20van%20klok.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/080512-2222.jpg

De inwendige spaghetti:
(Het heeft me drie dagen gekost om het display volledig werkend te krijgen :D)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/030612-1725.jpg http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/040612-1318(001).jpg

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 juni 2012 14:18:43 schreef Dennis_:
[....]
De inwendige spaghetti:
(Het heeft me drie dagen gekost om het display volledig werkend te krijgen :D)
[afbeelding] [afbeelding]

Daar kan Fred nog wat van leren ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Weer eens een projectje van mijn kant. Dit maal mijn eerste 230Volt project. :)

IP65 behuizing:
http://prive.protoart.net/huisje.jpg

PCB zelf, 230Volt en laagspanningsdeel gescheiden aangegeven in de silk.
http://prive.protoart.net/PCB.jpg

@LED-Maniak
erg netjes! wat is de precieze functie?
en wat betaal je nou voor zo een mooie print?, waar komt hij vandaan?

de foto lijkt wel zo'n 3d ontwerp uit een printdesign programma..

lijkt op een sturing voor een pomp en klep ,iets met aquaria ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is 100% echt. :)

De controller stuurt inderdaad een pomp en een klep aan op bepaalde tijden. Dergelijke print kan je overal bestellen(zie het speciale topic hiervoor). Grootste uitdaging is de contour van de print en om alles te laten passen in de (afmetingen van) de behuizing. Dat is op zich goed gelukt. Nu nog hopen dat de zekering er niet door klapt als ik hem aansluit op 230Volt :P

Op 2 juni 2012 21:40:04 schreef pros:
Voor een bouwsel op gaatjesprint is dit héél netjes gedaan!

Om eerlijk te bekennen heb ik eerst de routes eerst uitgetekend in lochmaster. Dank!

Op 3 juni 2012 00:38:55 schreef McDuff:
Nou, een compliment van pros, dat is écht heel wat; ik zou willen dat mij dat ook gelukte want ik gebruik uitsluitend eilandjesprint of combinaties van eilandjes en strips.
Mooi Hoor!
Mac.

Vind het bikkelen dat je bij gaatjesprint blijft. De spullen om te etsen liggen ergens onder m'n bed, van tijden geleden, maar na uren met gaatjesprint bezig geweest te zijn stap ik hier toch graag vanaf!

Ledmaniak vergeet alleen niet het plakkertje van de buzzer af te halen .

Klinkt ie wat harder !

Voor de rest een puik stukje werk .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hmm knap ding LED-maniak. Alleen wat ik me afvraag (gericht aan allen): Als je minder dan 6mm tussen fase en neuter laat, maar je print wel in een plastiek behuizing steekt, telt het klasse 2 isoleren dan ook?
Ik zie nu wel dat jij een aardverbinding hebt voorzien...

Ik heb gemikt op klasse 1:
- Minimaal 3mm isolatie tussen netspanning voerende en aanraakbare delen
- Dubbel geïsoleerde transformator
- Euro stekker met randaarde
- Kunststof behuizing

Dit heb ik gebaseerd op het artikel van de elektuur en een duits vakblad die de norm uitlegt:

http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx

Meer dan 3mm isolatie tussen fase en nul lijkt me nogal lastig haalbaar daar een gemiddelde triac in een TO220 behuizing of optocoupler hier niet eens aan komt(2.54mm).

Als ik klasse 2 isolatie wilde dan had ik inderdaad minimaal 6mm ruimte moeten hebben tussen netspanning voerend en aanraakbare delen. Voor klasse 2 schijn je dan weer geen stekker met randaarde nodig te hebben.

Op 4 juni 2012 22:44:46 schreef daandc:
Klinkt ie wat harder !

Da's voor mij de reden om hem zo lang mogelijk te laten zitten... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 juni 2012 00:13:03 schreef LED-Maniak:
Meer dan 3mm isolatie tussen fase en nul lijkt me nogal lastig haalbaar daar een gemiddelde triac in een TO220 behuizing of optocoupler hier niet eens aan komt(2.54mm).

Als het creepage is waar het over gaat, kun je een stukje uit de print wegfrezen, maar om dat in deze toepassing tussen twee TO220-pootjes te doen is wel wat vergezocht.

If you want to succeed, double your failure rate.

De genoemde 3mm is tussen fase en Nul, bij een TRIAC echter zit er altijd nog de belasting tussen.Als de TRIAC doorslaat,of de isolatie het op dat punt begeeft,wordt alleen de load ingeschakeld.Geen kortsluiting geen vonken, niks.Of is het een crowbar schakeling?

Je kan ook de eilandjes vat verder uit mekaar plaatsen (of in een driehoek), en de pootjes v/d triac verbuigen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

nog eens iets van mij,
niet echt een projectje maar eerder een hulpstukje om makkelijker de 16f628 te kunnen programeren, ik haat het nu eenmaal om telkens die draadjes te moeten goedsteken die uit mijn pickit komen.

http://img407.imageshack.us/img407/1729/foto0226o.jpg

ziet er mss niet uit, maar dat hoeft voor mij ook niet, het is toch maar om programma's te testen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juni 2012 21:58:11 (10%)

Sine

Moderator

Op 5 juni 2012 09:28:17 schreef pros:
Je kan ook de eilandjes vat verder uit mekaar plaatsen (of in een driehoek), en de pootjes v/d triac verbuigen.

Hmja .. vrij pointless, aan de triac is de ruimte tussen de pootjes nog veel minder.

Over hoe dicht het op de DIE op elkaar zit heb ik het voor het gemak dan even niet ;)

@meerweten: ik snap het hulpstukje niet helemaal: steek je die pic nu gewoon op de print in een voetje? Waarom moet hij dan in een breadboard?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 juni 2012 08:09:23 schreef Jochem:
@meerweten: ik snap het hulpstukje niet helemaal: steek je die pic nu gewoon op de print in een voetje? Waarom moet hij dan in een breadboard?

Dan kan je de rest van de uitgangen nog gebruiken om te experimenteren denk ik ...

Leren kan je alleen maar door te Doen

Op 7 juni 2012 22:14:12 schreef Sine:
Hmja .. vrij pointless, aan de triac is de ruimte tussen de pootjes nog veel minder.

Als je enkele Ampères wil schakelen, gebruik je brede printsporen en grote soldeereilandjes. Die laatste komen dan al snel héél dicht bij mekaar te liggen. De eilandjes verder uit mekaar plaatsen is nog niet zo gek.

@Meerweten: zo ben ik ooit begonnen met m'n AVR's. Na enkele jaren is het enigzins groter geworden. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@ jochem: wat falaigai zegt klopt.
ik steek dat bordje in men breadboard zodat ik dan nog al mijn andere pinnen kan gebruiken,
het enige dat op dat bordje zit is:
18 pins ic voetje (voor de 16f628{A})
paar draadjes
ontkopelcondensator (104)
2* 22pF condensator voor xtal
2 paar headers (om op bread te prike)
en een maal female headers zodat ik de xtal kan aanpassen naar keuze
en een power ledje, dan zie ik meten of ik niet perongeluk de voeding verkeerd heb gepolariseerd

@pros:
mooi exp bordje heb je daar, dat is in mijn jonge jaren nog niet voor mij weggelegd, zal eerst nog maar lekker verder studeren en sparen:p

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-11%2019.50.46.jpg Een voeding gebouwd met de schema van deze site. koelplaatje is niet groot genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken. Het is maar tijdelijk dit was even om hem te testen of hij werkt. en hij werkt goed!

EDIT: Samen ook nog met me leraar een constante LED voeding gebouwd.
Meneer had nog een oude zener diode liggen dus die hebben we maar gebruikt. ;p

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-11%2019.51.56.jpg

[Bericht gewijzigd door kevin1145 op maandag 11 juni 2012 20:27:38 (43%)

hoe werkt die led voeding?
heb je iets van een schema??

Het werkt redelijk simpel met een BC 548c en een zener diode. Dit is het schema mocht je het niet snappen srry dan maak ik hem even over voor je. PS : dit schema is bedacht door mij en me leraar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-11%2021.40.27.jpg

Da's geen zenerdiode, da's een muzeumstuk! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten