Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Die ga je ook niet vinden. OM, ON en dergelijke Ox-types van Philips zijn custom specificatie onderdelen.
Het zijn in de regel standaard onderdelen die aan specifieke klant eisen of eigen hogere (lees betere) eisen voldoen. Hooguit dat het Philips concern archief een xref lijst heeft.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 juni 2012 00:16:08 schreef Hobbyknutselaar:
Hoi,

Tijdens het doorzoeken van mijn onderdelen berg kwam ik een philips semiconductors doos tegen met daarin 5 trays met elk 10 (intotaal dus 50) (38 pins) ic's van het type OM3060. Maar ik kan nergens documentatie hiervan vinden.

Weet iemand meer?

Een foto van het IC en een foto van het etiket op de doos brengen misschien geen uitkomst, maar zonder zal het al helemaal moeilijk zijn. Op een etiket kan bijvoorbeeld een partnumber van een klant staan. Datumcodes, 12NC's, wat dies meer zij. Je weet maar nooit hoever je ermee komt.

OF, OM, ON en OQ gooi ik niet allemaal op 1 hoop. OM werd vaak voor hybrides gebruikt. LF- en HF-eindtrappen bijvoorbeeld. Toevallig een gekoelde behuizing?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten, klopt ik kan me uit het verleden ook herinneren dat die OM hybrides of zoiets waren, en zelfs de nummers komen me enigsinds bekend voor. Alleen pieker ik me suf waar ik ze gezien heb.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb nog een 'denk ik ELV print gevonden '
Er staat nr 7664 op , er zitten 3x 741 op en 1x 555
en nog wat weerstandjes ed
Wie weet wat het is ? want google brengt geen oplossingen

Leren kan je alleen maar door te Doen
Hugo Welther

Moderator

Op 15 juni 2012 09:17:48 schreef henri62:
@maarten, klopt ik kan me uit het verleden ook herinneren dat die OM hybrides of zoiets waren, en zelfs de nummers komen me enigsinds bekend voor. Alleen pieker ik me suf waar ik ze gezien heb.

De OM931 en nog een OM9xx, (PA)eindversterker modules, waren voor zover ik weet de enige "in het wild" verkrijgbare hybrides. BACO heeft die modules nog een tijdje gevoerd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 15 juni 2012 10:50:36 schreef falaigai:
Ik heb nog een 'denk ik ELV print gevonden '

Heb je een duidelijke foto?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/th_P1030091.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/th_P1030092.jpg

Ik dacht het door de nummer .

Leren kan je alleen maar door te Doen
Hugo Welther

Moderator

Dat is geen ELV print. Bij printen van ELV staat er altijd "ELV" als copyright markering op.
Het nummer zou nog iets van Radio Bulletin (RB) kunnen zijn. Die hadden een viercijferige print kode. Maar daar stond dan altijd "RB" voor.
Lijkt mij meer een "homemade" DIY print.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke , dan ga ik eens proberen de print na te tekenen om te zien wat ie doet.

Weet je toevallig wat het component links onder is ?
Het heeft een lichtblauwe body , en een rode en blauwe streep

Leren kan je alleen maar door te Doen

Een diode BAX...?

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 15 juni 2012 13:22:45 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Lichtblauw lichaam, dus geen BAX. Het is een BAW62. Uit welke radiobulletin de schakeling komt staat gewoon bovenop de print op een etiketje!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Op 15 juni 2012 13:15:03 schreef Hugo Welther:
...
Het nummer zou nog iets van Radio Bulletin (RB) kunnen zijn. ..

Het stickertje op de print zou in dat geval kunnen verwijzen naar uitgave 5 van 1987.
Misschien is er iemand die dat blad nog heeft liggen?

Edit : maarten was sneller ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Hugo Welther

Moderator

Op 15 juni 2012 13:50:43 schreef bjokal:
[...]
Het stickertje op de print zou in dat geval kunnen verwijzen naar uitgave 5 van 1987.
Misschien is er iemand die dat blad nog heeft liggen?

Edit : maarten was sneller ;)

Ik zal eens kijken of ik die jaargang heb. Vanaf 1979 mis ik nl. jaargangen.

[edit]Jaargang 1987 gevonden.
De print is een alarm installatie van de hand van PEØVMT, J. Molema.
Ik heb het artikel voor je gescand KLIK voor pdf

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit is de magneetschakelaar van een duiklampje.
Nu is het 3xAA batterij met een Cree XR-E, waarschijnlijk rond een kleine 1,5Ampere. De weerstand is een 1002 (1 kOhm) en de reedswitch een MEDER-B A1. Hij is verkrijgbaar in 3,5 en 10 Watt uitvoering (andere led), weet niet of de schakeling hetzelfde is.

Ik wil achterhalen hoeveel ampere de schakelaar kan verwerken in deze opstelling.
Ik weet bijna nul van electronica. Nu zoek ik het datasheet, maar ik kan niets vinden wat er op lijkt. (Ik heb al wel gezocht op Fet en Opamp, op Google en RS-online, maar niets met 6 pootjes gevonden.)
Dus voordat ik een draadje begin om te vragen hoe ik de datsheet betekenis moet geven eerst maar eens bij jullie vragen of iemand weet welk component dit is?

Het is klein, zwart, rechthoekig 2x3x1,5mm ongeveer, met 6 pootjes.
Op de bovenkant staat de text 6041, met 2 kleine cirkels bij de poten linksboven, en 1 cirkel bij de poot linksonder.

http://farm6.staticflickr.com/5445/7190279875_4ca989f5f2.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5463/7190277967_98b224dcb6.jpg

Ik gok (met nadruk op "gok") op een MOSFET, waarbij de 4 pootjes links samen de drain vormen (voor een betere warmteoverdracht naar het kopervlak op de print?).
Op http://www.marsport.org.uk/smd/mainframe.htm en op http://info.electronicwerkstatt.de/bereiche/bauteile/smd/smd_aktiv/6.h… kan ik het nummer in ieder geval niet terugvinden...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
bjokal

Golden Member

Dat beestje is een BGA met 9 aansluitingen, die van WalterK is zo te zien een SOT363 met 6 pootjes.

[Bericht gewijzigd door bjokal op vrijdag 15 juni 2012 22:15:45 (12%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

BGA vanwege de koeling dus, dat verklaart mede de overdreven brede traces.

Van Wiki:
SOT-363 (SC-88, SC-70-6): 2 mm × 1.25 mm × 0.95 mm body - zes aansluit-pinnen
SOT-666: 1.6 mm × 1.25 mm × 0.55 mm body - zes aansluit-pinnen

Maar nog geen datasheet gevonden.

[Bericht gewijzigd door WalterK op zaterdag 16 juni 2012 10:35:06 (66%)

P.S. 1002 is 10K, geen 1K dus! de 2 is het aantal nullen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 15 juni 2012 17:04:33 schreef Hugo Welther:
[...]
Ik zal eens kijken of ik die jaargang heb. Vanaf 1979 mis ik nl. jaargangen.

[edit]Jaargang 1987 gevonden.
De print is een alarm installatie van de hand van PEØVMT, J. Molema.
Ik heb het artikel voor je gescand KLIK voor pdf

Hartelijk Dank !!

Leren kan je alleen maar door te Doen

Op 12 juni 2012 09:51:46 schreef Benadski:
EDIT: Experimentje, even kort verhit met de soldeerbout aan een kant, de capaciteit daalde even flink, tot 2NF. Eenmaal afgekoeld was het 12NF... Getest met een tweede, zelfde verhaal! Dus eenmaal gesoldeerd hebben ze een waarde van 10NF+20%.

Dat is wel een flink verloop, zeg! De capaciteit van deze condensatortjes is ook een beetje temperatuurafhankelijk, maar dan heb ik het over 1%. En de capaciteit neemt juist toe, als je ze opwarmt.

Verder in Deel 4

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 maart 2015 16:31:40 (3%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten