Mijn laatste displeejtjes...

Ha, goed bezig. Zou je de aparte layouts van de displays en de voeding kunnen mailen?
Wil een poging gaan wagen om hem te maken

Turbokeu

Golden Member

Welke grootte van displays had je gewenst? (0.3", 0.56", 0.8", 1.0", 2.3" of 4.0").

De originele PCB's zijn in Circad'98 v4 formaat (nagenoeg volledig werkende demoversie hier te downloaden) maar ik kan ze natuurlijk ook omvormen naar PDF formaat.

Idem voor de +22VDC voeding.
Deze PCB is voorzien voor een veel te grote ERA trafo (2x9V/1.66A/30VA) omdat ik daar heel goedkoop een lot van heb kunnen vinden (een andere trafo met het juiste vermogen van 10VA kwam duurder uit ;)).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die van 1.0" vind ik wel een mooie maat. alvast bedankt

Turbokeu

Golden Member

't Zal makkelijker gaan als je een emailadres in je profiel zet...

Sh*t, ik bemerk juist dat het 1" display board voorzien is voor drie stuks dubbele displays (middenste rij):
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/all.jpg

Als je geïnteresseerd bent heb ik nog 3 sets van drie dubbele 1" displays liggen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Het mag de 0.8" ook wel zijn, ik ben niet zo moeilijk.

e-mail is aangepast

Turbokeu

Golden Member

Correctie:
In een vorige reactie schreef ik: "Voor het uitprinten van de Abacom Sprint-Layout .LAY bestanden is de demoversie voldoende."

De demoversie laat echter niet toe om .LAY bestanden uit te printen.
Daarvoor heb je de gratis Sprint-Layout viewer nodig (of de full version natuurlijk).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Anekdote:
Gisterenmorgen dinsdag, toen ik rond 03:00 opstond, merkte ik op dat mijn DIY DCF77 LEDklok in de keuken geen correcte DCF77-frames meer kon ontvangen (DCF OK statusLED continu uit, DCF Error LED aan op een willekeurig moment van elk DCF77-frame).
Mijn andere DIY DCF77 klokken (LED en nixie) vertoonden hetzelfde fenomeen dus maakte ik me geen zorgen.
Rond iets voor 04:00 hoorde ik het plots in de verte rommelen en tot ca. 10:00 in de voormiddag hebben we hier vervolgens zware onweders gekend.
Een klein uurtje nadat de onweders overgetrokken waren werkte de DCF77-ontvangst weer perfect op al mijn klokken.

Heb ik nu gratis een bijkomende functie van onweersdetector op mijn DCF77 klokken? ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dat is inderdaad niks ernstigs, jouw DCF-klokken horen het in Frankfurt donderen. Als ze het in Keulen horen donderen zou ik wel bezorgd zijn ;-)

Tijdens onweer wordt in Mainflingen uitgeschakeld om schade te voorkomen. Het is dan logisch dat de DCF-klokken geen signaal ontvangen. Tevens kan door een lokaal onweer de ontvangst gestoord worden. Dus ja, een onweersdetektor.

Turbokeu

Golden Member

Op 24 augustus 2011 11:46:55 schreef DC2PCC:
Als ze het in Keulen horen donderen zou ik wel bezorgd zijn ;-)

Hahaha!

Tijdens onweer wordt in Mainflingen uitgeschakeld om schade te voorkomen. Het is dan logisch dat de DCF-klokken geen signaal ontvangen. Tevens kan door een lokaal onweer de ontvangst gestoord worden. Dus ja, een onweersdetektor.

Ik ontving nog steeds elke secondenpuls (ik gebruik een blauwe statusLED die duidelijk zichtbaar elke 100 of 200 msec DCF77-puls weergeeft).
Naast de aanwezigheid van elke secondenpuls en de afwezigheid van de (ontbrekende) 59e puls test ik ook de tijdsduur en continuiteit (100/200msec) van elke puls en de pariteitsbits, en daar liep het juist volgens mij mis door (onweers)storing.

Nou kan ik, door gewoonte en mijn kennis van het DCF77-frame, al aardig real time de DCF77 datum en uur decoderen alleen door naar de status LEDs te kijken maar de real time pariteitscontrole lukt nog niet al te best :D.

PS: Zie ook het laatste deel van mijn signature...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Even tussendoor...

Heeft er iemand de bijkomende DCF77 schrikkelseconde om 02:00 uur in de nacht van zaterdag 30/6 op zondag 1/7 meegemaakt/gezien?

Ik was bij toeval wakker (moest naar de WC wegens een overvolle pisblaas) en heb het dus real time gezien op mijn DCF77 LEDklok.
Normaal moest de klok zoals voorzien na 01:59:59 op 01:59:60 springen wegens de toegevoegde schrikkelseconde maar vermits mijn standalone 24uurs klokroutine dit niet toelaat heb ik duidelijk twee seconden lang 02:00:00 op het display gezien (normale overgang van de standalone klokroutine van 01:59:59 naar 02:00:00 + de DCF77 synchronisatie terug naar 02:00:00 op seconde 02:00:01).

In de paar minuten vòòr 02:00:00 dat ik voor de klok stond kon ik trouwens duidelijk merken dat het DCF77 bit 19 op '1' stond i.p.v. '0' (= aankondigings bit 2 = komend uur wordt een extra seconde ingevoegd (schrikkelseconde)).

PS: Mijn LEDklok was trouwens mijn enige DCF77 klok die zondagmorgen de juiste DCF77 tijd aanduidde, alle andere DCF77 klokken stonden nog één seconde vroeger vermits de synchronisatie slechts éénmaal/dag gebeurt.
Deze morgen liepen ze weer allemaal mooi synchroon met de actuele DCF77 tijd.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kris,

Verwerk je bit 19 niet in je routine? Of vind je dit te veel werk voor de enkele malen dat het voorkomt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Turbokeu

Golden Member

Ik houd inderdaad geen rekening met de waarde van de 'service' bits (bit 15 tot en met bit 19), pas vanaf bit 20 (startbit) decodeer ik de data.

Eerst en vooral omdat de informatie in deze service bits niet echt relevant is op een puur numerieke klok.
Ten tweede gebeuren correcties (winter/zomertijd, schrikkelseconden) altijd om 02:00:00 's nachts en dan zit je (normaal) niet op je klok te staren. ;)
Bij de paar 2x20 alfanumerieke LCD/VFD klokken die ik ooit gebouwd heb toonde ik wel de zomertijd/wintertijd status (bit 17).

De frekwentie van de schrikkelsecondecorrecties is trouwens onvoorspelbaar en zeer variabel van jaar tot jaar.
De correcte astronomische tijd is namelijk afhankelijk van de snelheid van de aarderotatie die door bewegingen in het magma in de kern zeer variabel is.

Voor 2012 is het de eerste en in 2011 (dacht ik, of was het 2010?) zijn er in totaal zeven schrikkelsecondecorrecties toegepast.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Aan de schrikkelsecode is een hele wikipedia-pagina aan gewijd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkelseconde
De schrikkelseconde is vanaf 1972 in zeer onregelmatige tijden 25x toegepast.

Frysk

Kom, laten we geen daglicht verknoeien
Turbokeu

Golden Member

Oeps, verkeerd begrepen...
(komt ervan als je het nieuws op TV met een half oog/oor volgt terwijl je op de computer bezig bent)

Dus tot nu toe maximum 1 of 2 schrikkelsecondes per jaar.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Eén van mijn vrienden maakte mij attent op een YouTube video van mijn DCF77 LEDklok project.
De klok is nagebouwd door een Hongaar, met rode 4.0" displays en in een mooie behuizing.
De klok start op 12:00:00 en 01/01/00, na een goede minuut is de DCF77-synchronisatie volledig.

YouTube link

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Eindelijk erkenning!

Many thanks to Mr Turbokeu!

Dus de Hongaren lezen hier ook mee op CO?

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Ik denk eerder dat ze het "7-segment LED Clock" topic op bit-tech.net gelezen hebben ;).
(BTW, dit 14 pagina's lange topic, gestart in september 2004, telt ondertussen reeds 541 reacties en meer dan 473.000 views, dagelijks komen er nog steeds 150-250 views bij)

Ik krijg trouwens nog meerdere maal per week rechtstreeks vragen/reacties via email over mijn DCF77 LED clock.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Erg mooi hoor, die enorme 7-segment display's!!

Echter, ik zoek juist het andere uiterste: 0.28" blauw. Iemand enig idee waar die te koop zijn?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 11 september 2012 14:46:51 schreef MNM(tm):
0.28" blauw. Iemand enig idee waar die te koop zijn?

Bijvoorbeeld bij DigiKey of bij Farnell

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Ik snap echt niet waarom ik die dan zelf niet heb kunnen vinden bij Farnell.
M'goe, dat zijn idd wel de displays die ik zoek. Vooral die SMD typen zijn heel interessant! :)

Thanx, RobK!!

@TS: mijn excuses voor deze topic-kaap.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op dinsdag 11 september 2012 15:15:30 (11%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)