D&R mengtafel power supply unit, phantom geeft 62V ipv 48

Op 16 juli 2012 20:21:38 schreef Roy B:
D'r hoort standaard een LM317 in te zitten.
...
edit, over welke D&R hebben we het hier eigenlijk?
Een broadcast mixer, of studiotafel?

Hoe weet je dat als je het type van die tafel niet hebt?
Of zijn ze allemaal kwa voeding hetzelfde?

Verder is de pinout van een LM317 afwijkend van een 78xx type en past er of de ene of de andere gewoonweg niet op een normale manier in.

Het schema suggereerd inderdaad een LM317 of iets dergelijks.

Ik zou graag een foto van de print willen zien hoe de pinning in elkaar zit. Pas dan heb je uitsluitsel.
Als er toch een LM317 in zou zitten dan heeft blijbaar iemand anders er eerder aan zitten morrelen.

Hoe weet je dat als je het type van die tafel niet hebt?

Voedingen van de broadcast tafels zijn allemaal hetzelfde, ook gezien het schema, komt me zéér bekend voor.

Ik zal straks of morgen een foto van de print maken!

In de service manual staat wel degelijk dat het een 7824 moet zijn.

Ik heb een D&R Stylyx tafel, maar de voeding is volgens mij van een D&R 4000 (ze heeft een ouder logo en er staat series 000 op).

http://www.d-r.nl/Service%20Parts/4000seriesManual.PDF voorlaatste pagina

Ahaa ok. Die tafel is geen broadcast model als ik dat goed heb tenminste.
Bel anders even met D&R. In de tijd dat ik nog bij de lokale omroep zat waren ze ontzettend behulpzaam met dit soort problemen.

Edit, zojuist beide Aircom voedingen even bekeken die hier liggen. Eén heeft een LM317, de ander een TL783 voor de fantoom. Maar idd totaal andere print dan hieronder op de foto.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (31%)]

Hier een foto van het net:

http://www.gearslutz.com/board/attachments/geekslutz-forum/102981d1228…

Die van mij ziet er hetzelfde uit (alleen geen brandjes gehad en die gele condensator rechtsonder is er ook niet ingeknutseld bij mij :p ).

onderaan de print is het phantom gedeelte

EDIT; ik heb al gemaild met D&R over het probleem, maar op 1 reactie na lijken ze er niet veel tijd in te willen steken :/
EDIT 2: geen broadcast idd

Op 16 juli 2012 21:00:45 schreef mij:
In de service manual staat wel degelijk dat het een 7824 moet zijn.

Dan is het ontwerp in ieder geval fout, want die blaas je eruit zoals je zelf ook al gemeten hebt. (2V buiten spec.)

[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]

toch niet als de voeding voor 220V gemaakt zou zijn? dan klopt het toch?
(Eigenlijk zou ik de ganse studio op 220v moeten kunnen laten draaien om niks te veel te belasten, want bijna alles komt uit de 70's of 80's hier...)

Wat staat er op de trafo voor spec?
Is dat echt 2x18V (bij 220V)?

Dan zou bij nominale belasting er 230/220*18*2=37,64V uit komen.
Gelijkgericht: 51,6V.

De onderzijde van de regulator = 51.6-6=45.6V dat is dus 5.6V te hoog.

Zelfs op 220V is het te krap bemeten want een trafo geeft onbelast een hogere spanning is dan is het ook kassa/boem.
( 15*2*sqr(2)-1.4) = 40.9V)

Geen idee, ga het morgen eens checken (ben niet in de studio nu)
Ik weet wel dat er op de print bij de aansluitingen vreemd genoeg 2x15V staat...

230/220 * 15 = 15.7 V.
Onbelast zou dat best eens 18V kunnen zijn, dus die 2x15V zal dan wel de waarheid zijn.

Dan kom je alsnog op 18*2*sqr(2)-1.4=49,36 V
49,36-6 = 43,36V
Toch nog steeds to hoog voor een 7824.

Gezien de waardes van R11 en R12 en dat de fantoom opgetelt wordt bij de gewone +18, vermoedelijk vanwegen in- en uitschakelen:

Om +48 V te krijgen moet de fantoomvoeding dus 30V leveren, dat klopt grofweg want de 7824 geeft hier iets van (24 / 3900 ) * (470 + 3900) = ongeveer 28V. In de praktijk iets meer omdat er ook nog niet-verwaarloosbare stroom door zijn ref-pin zal lopen. Met genoemde 6 mA kom je er waarschijnlijk wel.

Om hem heel te houden mag de ingang max 40V boven de ref zijn, met die op een paar V kom je op iets van van 45 V echt max. Een weinig belast 24V trafo'tje lijkt mij dan niet raar, dat haalt de minimaal benodigde (grofweg) 33VDC dan gemakkelijk. Zonder de 7824 in gevaar te brengen.

De dikke bijschriften zijn dan onjuist.

[edit] Trafospanning bij nader inzien bijgesteld naar 24V.

dat snap ik niet zo goed... wat bereken je met die formule? (wat zijn de 1,4 en sqr(2) en moet je dan niet vertrekken van de 15V?)

Is het after all geen goede en simpele oplossing het voltage na de gelijkrichter af te zwakken met diodes?
Dan is de spanning toch niet meer te hoog voor de 7824? of zie ik iets over het hoofd...

Excuses, ik maakte een DC/AC verwisseling :)

Is de huidige onbelaste secundaire spanning bekend ? Ik raak een beetje de weg kwijt in dit topic.

sqr(2) = wortel(2)

De topwaarde na gelijkrichting is Vac * sqr(2).
1.4V is de spanning die je verliest in de gelijkrichter (2 x diode spanning) die moet er dan nog af, vandaar.

De 40V maximum spanning op een 7824 is de "absolute maximum rating", staat niet voor Jan met de bekende korte achternaam in het datasheet.

Dus liever veel minder. En reken er maar op dat ie ook echt stuk gaat.

Is de huidige onbelaste secundaire spanning bekend ?

Ja 2x18V.

Is het after all geen goede en simpele oplossing het voltage na de gelijkrichter af te zwakken met diodes?

Kan wel maar dan moet je er toch wel een stuk of 5 a 6 tussen zetten.
En dat is in je layout een "bras" oplossing.
Echt simpel en nu houd ik er mee op: 7812 + 18V zener.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (24%)]

Ik zou alleen het trafo'tje vervangen door wat het kennelijk moet zijn denk ik, maar dat is allicht een kwestie van smaak.

Op 16 juli 2012 21:16:26 schreef mij:
toch niet als de voeding voor 220V gemaakt zou zijn? dan klopt het toch?

Je vergeet de toen geldende maximaal voorkomende 10% extra.

Hoi,

Ik ben een nieuw lid hier en ik wou hier toch nog even verder op doorgaan ....

Ik ben in het bezit van een d&r 4000 mkii.
Voeding werkt, maar enkele onderdelen heb ik nog tekort bvb on/off switch, fuseholders, ... en ik denk dat ik hier zeker wel wat ondersteuning voor kan gebruiken en hopelijk ook kan krijgen. :-)

EN de phantom 48V werkt niet. Zeer mooie rigide oplossing die hier voorgesteld is: 7812 en zener v 18V.
Ik ben dus wel van plan het zo te doen.... ;-)

Na wat opzoeken kwam ik tegen dat de 7812 niet meer dan 35V kan verwerken.
Na wat rekenwerk kwam ik aan 31V aan de ingang, met 18V secondair gerekend ...

Klopt dit? Of kan dit kloppen?

Verder heb ik willen zien dat niet alles overeenkomt met wat in de sm staat bvb zyn er 4 x 3055 gebruikt, terwijl er maar 2 n de sm staan...

Oooh en ik wil gerust de schemas wel eens opnieuw posten. Staan ook op de site v d&r

[Bericht gewijzigd door Zoltar Basjer op (24%)]

De 7812 kan niet meer dan 35V verwerken tussen ingang en massa en bijgevolg niet meer dan 23V tussen ingang en uitgang. Als je de massa van de regelaar optilt met een zenerdiode heb je dus wat extra ruimte.

Dank voor de reply.

Morgen op schema eens nakijken. En zal ik ze posten met mn bijschriften. Zal duidelijker zyn.
Maar de massa vh circuit hangt al aan de 18V, om zo 48V te krijgen.
30V komt van deze "phantom" voedingskring, met aparte transfo.
Leuk schema hoor ....

Bij deze, tijdje geleden dat ik me met dergelijke dingen bezig heb gehouden.
Hopelijk staan er geen te grootte fouten of domme dingen in ...

De V+ wat voor spanning is dat?
Als dat ook 18V is (neem ik wel aan) kom je inderdaad op 48V uit en moet het zeker werken.

In het bovenste schema zijn daar die 3 GND symbolen alleen aan de 2 C's + het ledje verbonden? Is niet helemaal te zien. (originele schema is niet meer met de link te downloaden).

-EDIT- Ik neem aan dat die 3 GND symbolen onderaan aan de zelfde GND hangen als van het "midden" van de symmetrische voeding.
Dus is de voeding netjes ontkoppeld tegen de "echte" GND.
Zoals het hoort dus.

Ja, 18V.

Het is 2x hetzelfde schema. Bovenste had ik gebruikt om schema en onderdelen na te lopen. En de voorgestelde aanpassing op ingetekend. Onderste is narekening vd aanpassing.

Schema(s), kan je hier vinden:
http://www.d-r.nl/discontinued.html

Alle of meeste schemas v hun oude produkten staan daar. Meer firmas zouden dat moeten doen ....

Voeding levert +18V, -18V & 48V.
Bovenste transfo doet de 18V, +&-.
Onderste doet 30V, waarvan de massa op +18V gehangen is.
Voor zover ik het schema begrijp......

Goed punt .... kort antwoord.... ja :-)

Is eig de +18V rail, volgens mij, die idd volgens het schema ook de gnd/massa vd 30V kring is.

Valt me ook op dat ze hetzelfde symbool gebruikt hebben voor de gnd/massa vd voeding/mengtafel, die tussen de 18V uitkomt...
Als je de 4 GND/massa symbolen aan elkaar hangt heb je vonken volgens mij ...

Staat nog op de lijst om de gnd, massas af te lopen en door te meten.

Edit: hopelijk is het een beetje duidelijk zo .... en correct. Laat maar weten ...

Op 3 februari 2016 22:47:39 schreef henri62:

-EDIT- Ik neem aan dat die 3 GND symbolen onderaan aan de zelfde GND hangen als van het "midden" van de symmetrische voeding.
Dus is de voeding netjes ontkoppeld tegen de "echte" GND.
Zoals het hoort dus.

Zal wss idd zo zyn. Zal ik eens nameten. Ik hou jullie op de hoogte. Nog even zoeken wat ik nog allemaal nodig heb aan onderdelen ... en dan ombouwen.
Bedankt om mee te denken!