Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

guidob

Overleden

Op 23 augustus 2012 00:37:52 schreef guidob:Wat betreft de HP; daar heb ik dus niet zoveel aan. Iemand met een SA plugin wellicht meer (spare display). Ruilen voor iets leuks kan altijd ;)

Bij Singer zit nu een TDR meter in de uitverkoop (niet helemaal toevallig). I.c.m. bovenstaande (HP mainframe uit eerdere post, pag25) een complete TRD meter. Geen idee of iemand daar iets mee kan, kan het me niet voorstellen. Maar toch maar even melden ;)

haasje93

Golden Member

ik zal even mijn nieuwe meetapparatuur showen die ik in de afgelopen 17 weken heb verzameld.
Keithley 179A
Fluke 8800
2x Fluke 8050 (defect, moeten nog gerapareerd worden.)
Philips PM 5131
Philips PM 2502
Philips PM 2811
Philips PM 2422A + Handleiding (vandaag binnen gekomen)

http://www.flickr.com/photos/77066451@N08/7944257922/in/set-7215762977…

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Henry S.

Moderator

Niet meer? :P

Ik gebruik ook een Fluke 8050, mooie meters. Ik heb de user/service manual, reparatie kan lastig zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Netjes.
Beetje veel multimeters. ;)

fred101

Golden Member

Mooi setje, goede voeding, heb er ook eentje, heb hem net gerepareerd. Leuk die PM 2422, een nixie multimeter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
haasje93

Golden Member

zoals ze zeggen, meten is weten.
maar wil er eigenlijk nog wel een keer een 6.5 of 7.5 digit erbij.
wat die 8050 betreft bij een krijg ik wel beelt maar hij meet niks
en de ander krijg ik gewoon geen beelt. de manual heb ik liggen.
ik had ze in het begin getest en in de kast gezet.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

maar wil er eigenlijk nog wel een keer een 6.5 of 7.5 digit erbij.

Ai! Weer iemand die besmet is met het Fred-virus (de 101-variant dan nog). :-)

Ik hoop dat je ze weer tot leven kan wekken.
Wat ik zelf eerst zou doen:
Voedingsspanning(en) controleren.
Zoeken naar slechte contacten (toetsen, display (bij degene die geen beeld toont), connectors allerhande...

En zeker niet van de ene meter naar de andere springen, omdat het niet onmiddellijk lukt met de ene! Zo kom je nergens.
Pik er één meter uit, en concentreer je daarop. Start er ook een topic over, met duidelijke foto's van het binnenwerk. Er zijn genoeg CO-leden met kennis van zaken, die je kunnen helpen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Begin bv met die gene die wel beeld geeft. Pak het manual, bestudeer de werking en ga meten. Eerst voeding. Dan zet je er een test signaaltje op en gaat dat volgen. Meestal gaat het eerst via wat weerstanden, eventueel relais. Dan naar een AD converter. Wat voor een staat in het manual. De 8000 heeft een VF converter.
Dan wat digitaal gedoe om de data op de display te krijgen.

Als hij op de 8000 lijkt zit er niet veel in. Maar daar zijn de VF converter en het ding tussen VF en BCD naar display geval custom Fluke IC's ( als ik me goed herrinner, heb er twee gerepareerd) meestal zijn het vieze drukschakelaars, slechte contacten in de kabel naar de display of geroosterde onderdelen in de ingang.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Geen custon IC's, maar wel een (obsoleet) setje ! Komt van Analog Devices. Je wilt niet weten wat die dingen indertijd kostten, ook jaren nadat die Fluke 8000 al lang uit de handelwas. Je kunt er twee mooie hand-halds voor kopen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 september 2012 19:03:07 schreef Henry S.:
Niet meer? :P

Ik gebruik ook een Fluke 8050, mooie meters. Ik heb de user/service manual, reparatie kan lastig zijn.

Heb de 8000 serie ook nog steeds in gebruik.
Reeds voorzien van backlight en een modern kleurtje gegeven.
De bovenste heeft ook batterij voeding dit wil ik er eigenlijk uit hebben.
Had hier ooit een pagina van gevonden maar kan ik niet meer vinden.
Mocht iemand hier info over hebben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06238.jpg

guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/AIM1.jpg

Edit: die fixture zit verkeerd om... Niet dat het uitmaakt voor de meting.

De LCR bridge uit "Deurne" die ik vorige week zaterdag op het schap vond. Hier met de nauwkeurigste weerstanden die ik heb (0.01%). De weerstand is 4000.5 ohm, dus 4000.1 - 4000.9, al zal dat wel bij een bepaalde temperatuur zijn (geen idee, nog niet gezocht).

De meter geeft 4000 aan, dat zou dus wel kunnen. Twee andere weerstanden zijn ook binnen spec, alleen de 20002 ohm weerstand wijkt af. Geen idee of dat de bridge of de weerstand is :) Kortgesloten ingang is 0.0819 ohm met de smd fixture.

De specs: http://www.tinsley.co.uk/products/lcr-databridges/6451.htm. Ze waren ook zo vriendelijk om de user manual te mailen. Van binnen Z80 based en een 6502 voor de GPIB.

http://members.home.nl/baltusg/AIM2.jpg

Ding kwam meteen van pas. Zaterdag ook een antieke hilo programmer meegenomen. In eerste instantie leek dat ding te werken, maar bij het lezen van een eprom was de checksum niet constant. Dan maar even open. Ik kon de elko's in de voeding niet meer vast pakken, loeiheet. Volgens de bridge had de ergste elko een ESR van 48 ohm (bij 100Hz). De rest was ook bagger, vervangen dus.

Maar er staan nog meer patienten te wachten, een 7603 mainframe met alweer de HV en ook mijn 7704 is overleden. De zekering knalt er meteen uit, maar geen sluiting met een ohm meter. Hopelijk alleen een C die doorslaat (er staan er twee parallel over de netspanning met 47ohm in serie).

Fred nog bedankt voor het "inleveren" van één van de fixtures. Die lag blijkbaar heel ergens anders. Als iemand nog zoiets tegenkomt op het schap, dan hou ik me aanbevolen.

haasje93

Golden Member

Op 7 september 2012 23:49:18 schreef Glenntronics:

Heb de 8000 serie ook nog steeds in gebruik.
Reeds voorzien van backlight en een modern kleurtje gegeven.
De bovenste heeft ook batterij voeding dit wil ik er eigenlijk uit hebben.
Had hier ooit een pagina van gevonden maar kan ik niet meer vinden.
Mocht iemand hier info over hebben.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06238.jpg

een mooi setje, ziet er mooi uit die gele voorkant met dat backlight.
ik denk dat pros dat geweldig zou vinden.

http://www.eevblog.com/forum/projects-designs-and-technical-stuff/fluk…
hier staat iets over de baterij weg te halen bij een 8050,
het is niet hetzelfde type als die je bedoelt
maar misschien heb je er iets aan.

@ guidob, een mooi apparaat

het is jammer dat deurne een eind bij mij vandaan ligt.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Hij is mooi Guido. En dan te bedenken dat ik daar al gekeken had en hem niet gezien. Ach iedereen maakt wel eens een foutje ;-)
Zal binnenkort ook wat fotos zetten. De Boonton is bijna klaar. De tortestertjes en wavemeter moet ik nog schoonmaken, het philipsmeterje werkt, de epp1 eeprom lezer/schijver lukt nog niet. Ben nu met minicom ( een rs232 terminal programma) op mijn linux bak bezig maar ik kom er niet uit. Geen reactie, hij ziet met Dmesg wel een device op ttys0. Ik heb ook een soort plug die je er tussen kunt zetten met lampje en bij commandos gaat het read lampje even aan maar er komt niks terug. Maar die stekker heeft 25 schakelaartjes en ik weet niet wat ik daar mee moet doen. Dat eerst maar uitzoeken. Lukt ook niet om de bestuurcodes er heen te sturen ( bv R is read)

Lijkt me eigenlijk een mooie toepasing voor mijn spectron datascoop. Daar was hij tenslotte voor bedoeld, het monitoren van seriele communicatie, als ik ook maar enig idee had hoe ik dan de tientallen schakelaars moest zetten en hoe ik hem er tussen moet zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

citaat uit een ander topic:

Ik ben de eerste ruimte systematisch doorgelopen, dus vraag maar raak. Ik heb 90% van die ruimte gezien. Daarna uiteraard wel verder regelen met Kareltje!

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik 90% van die ruimte 'gemist' heb.
Dit ding zie ik nu pas voor het eerst.
Waarschijnlijk wel in Guido z'n doos gezien maar niet kritisch genoeg bekeken.
Maar die meter heeft toch weer een goede bestemming gekregen.:)

edit @Fred: Te gek dat je die Boonton weer tot leven gekregen hebt.
Ook dit apparaat is in de juiste handen beland :)

[Bericht gewijzigd door Kareltje op zaterdag 8 september 2012 14:23:11 (12%)

Geen reactie, hij ziet met Dmesg wel een device op ttys0

Probeer ook eens

code:

tail -f /var/log/messages

alvorens je hem inplugt. Mogelijk zie je dan wat gegevens verschijnen, die nuttig kunnen zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/09/63hfront.jpg

The Boonton 63H uit de loods van Kareltje weer operationeel

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

En weer een brug!
Goed gerepareerd.

Goed werk Fred.
Hij heeft ook een poetsbeurt gekregen, zie ik.
De 'gebruikersringen' rond de knoppen zijn nu weg, evenals het inspectiestickertje.

Het ding van fred is me iets te lomp (maar ik ben blij voor je hoor fred!), het ding van guidob ben ik werkelijk STIK JALOERS op.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mwoch, uit de specs:

3 selectable measurement frequencies: - 100/120* Hz, 1 kHz or 10 kHz. (0.01% accuracy)

Da's niet zo heel indrukwekkend hoor. 'n chinese extech LCR-meter doet zoiets ook (edit: die doen 100Hz/1KHz, geen 10KHz).

Ranges zijn wel OK ('Twelve decades of LCR measurement').

Ik vind het gewoon een erg mooi en compleet apparaat, mede door de opzetstukjes, maar ook de hele vertoning vind ik mooi.

Maar waar het vooral om gaat, is dat ik destijds bij Karel was, en toen niet echt de tijd had om elke doos open te trekken, maar wel specifiek op zoek was naar een LCR meter. Uiteindelijk heb ik toen een oude brug van Leader gevonden. Ook een grappig dingetje hoor (achteraf misschien iets teveel voor geboden), maar die brug moet je volledig met de hand in balans brengen en haalt het natuurlijk niet bij dat prachtige apparaat dat guido wist te bemachtigen.

Aan de andere kant kan ik lekker een kwartier zoet zijn met het uitmeten van capaciteit en ESR van 3 condensators. Ook leuk :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Die Extech is de zelfde als de Voltcrft die ik had. Op papier is die vergelijkbaar. Alleen is papier geduldig ;-)
Dat is een heel ander kaliber. Mijn GR1608 en Boonton zijn ook 0,1%. Die accuratie over tijd is afhankelijk van de gebruikte referenties in brugarmen. Bij bruggen als hierboven zijn die referenties buitengewoon goed en stabiel. Ook hebben ze een laag tempco en kunnen met moeilijke componenten overweg.

Die VC kon bv vaak geen luchtvarcos en luchtspoelen meten. Dat gaf vaak heel instabiele waarden. Onder de 10 pF en 1uH ging hij ook de mist in. Ook al doen het aantal digits anders vermoeden. De gebruikte componenten zijn gewoon niet stabiel genoeg. Maar het is een handig metertje.

Jochem, als je dat al leuk vindt moet je eens met mijn GR1620 spelen. Dan ben je nog langer bezig. Zoals bijna alle bruggen werken ze met een sliding zero. Meestal betekent dat twee draaiknoppen beurtelings vertellen, maar bij de GR heb je iets van 12 tien standen schakelaars, Dus je moet steeds de hele Q decade en C decade verzetten. Daarbij ook steeds de gevoeligheid van je detector vergroten. Echt tot op de laatste digit meten ben je zo een kwartier verder. Maar met mijn HP4260 ( mijn werkpaard) heb ik dat in de autostand in 10 secnden gedaan. Ook de GR1650B met Orthonull is heel snel.
Grappig ding die Leader, ken ik niet ( het merk wel, maar het brugje niet)

Vanmiddag al mijn tor testers bij elkaar gezet voor en groeps foto. Ook de zelfde tor overal op gezet. Het vreemde is dat er twee kampen zijn. Twee meters geven een hFE van 16 de andere rond de 115 ( probleem is dat ze in de jaren 50-60 het over alfaFE hadden ( maar de beide Philipsen gebruiken alfaFE en de oudste geeft 16 en de ander 115. De ene schaal loopt ook maar tot 200, de ander gaat heel veel verder))
De curvetracer gaf ook ongeveer 110 aan ( maar dan hfe, de hFE was 40)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

My bad, ik dacht dat die '0.01%' sloeg op de meetfrequentie, en niet op 't meetresultaat. Die extech-dingen hebben inderdaad nog wel eens moeite met lossy spoelen.

Overigens, ding wat ik een tijdje geleden heb aangeschaft:
http://i.imgur.com/c6cBd.jpg

HP 4192A LCR-meter. Hij is fijn ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 september 2012 01:29:41 (2%)

ah , de hp4192 lcr meter uit de "laat iedereen maar kwijlen hier " reeks >:) mooi dingetje ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten