Lichtmis 2012

Technisch is toch anders dan boodschappen doen, afdingen en 'social talk'...
Bovendien ben ik na zo'n 15 jaar een beetje uit de running. Maar Google zal me wel helpen ;-)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 23 september 2012 23:45:22 (50%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
maartenbakker

Golden Member

Talen zijn vreemde dingen, en regelmatig oefenen zal heel veel helpen. Duits begrijp ik na 4 jaar slechte cijfers en 1 jaar goede cijfers uitstekend (boeken lees ik vlot weg), maar durf ik tegen een Duitser niet of nauwelijks te spreken omdat ik het nooit oefen en geen gevoel heb opgebouwd voor de grammatica. Toch kon ik slecht samenhangende levensverhalen van een oude opa met enig dialect wel volgen en met een boertje dat Ostfries (soort Duits Gronings) sprak kon ik beleefdheden uitwisselen.

Na 2 maanden in Tsjechië kon ik korte opschriften in de openbare ruimte, winkels, restaurants en korte stukken technisch jargon wel lezen (oefenen met een woordenboek) en ik dacht de uitspraak ook wel enigszins te kennen, maar gesprekken verstaan, artikeltjes of boeken lezen of mezelf duidelijk maken aan een portier met behulp van een zinnetje uit een reisgids was er absoluut niet bij. Voor beleefdheden en afdingen (ja ook daar), viel ik terug op Duits (niet bang om in dit geval de grammatica te verkrachten) en Engels. Groeten en bedanken wilde ik nog wel eens proberen, en kennelijk was mijn accent voldoende om duidelijk te maken dat het daarbij moest blijven. Het zal meegespeeld hebben dat die taal weinig verwantschap heeft met onze talen.

In het Frans kon ik na 4 jaar slechte schoolcijfers en nog eens 6 jaar zonder enige blootstelling aan die taal, tot mijn eigen verbazing een babbeltje met de postkantoordame maken en begrijp ik redelijk wat er in het Frans over televisies en Citroëns geschreven wordt (een gewoon boek kom ik niet doorheen). Nou heb ik opzich wel valsgespeeld, want ik heb maar liefst 6 jaar slechte cijfers gehaald voor Latijn en dat lijkt toch wel te helpen bij de Zuidelijke talen.

Ik denk dat je gelijk hebt: Beleefdheden uitwisselen is een van de makkelijkere dingen in een willekeurige taal die je niet heel goed beheerst.

Maar excuses; ik dwaal behoorlijk af merk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Tjechen willen niks te maken hebben met; Duitsers russen polen, allemaal oud zeer uit vroegere jaren.Ben er pas met een collega geweest.Nu ken ik de houding wel uit een 5-jarige relaiti met een Rus ;) , maar hij kon er niet mee overweg :) Ze negeren je gewoon, Ook al spreek je de taal, ze wantrouwen alles , zelfs eigen volk ! Maar ben je daar eenmaal doorheen, gaan alle deuren open ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

OT
Met Indonesisch is het nog ingewikkelder. Met "Passar-maleis" kom je een heel eind, maar ga je met intellectuelen in gesprek, wordt het heel anders. Dan komen er ineens allerlei vreemde vervoegingen, die niets met persoon, geslacht, meervoud of tijd te maken hebben, alleen maar om een woord te activeren en dan ook nog eens afhankelijk van de plaats in de zin.
Mijn Duits was indertijd zodanig, dat ik soms uren met een buitenlander kon praten voor we van elkaar door hadden dat we buitenlanders waren (als hij natuurlijk ook goed Duits sprak). Ik kwam er veel vanwege de bergsport.
Voor de rest kan ik in een aatal zuidelijke talen boodschappen doen, maar meer ook niet.
M'n Engels is natuurlijk geschikt voor studie en elektronica.
Cambodjaans is alleen al dooor het schrift onbegrijpelijk en daardoor ontbreekt de houvast voor de uitspraak....
/OT
Afijn laten we weer on-topic gaan ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Henry S.

Moderator

Nou... vooruit dan maar ;)

Ik heb een hele kleine buit, ook de bootankers weten weerstaan.

-Kluwer boek over SSB, uit 1978 dus alleen nog kwa theorie en principe van belang.
-Officieele UKW-berichte klapper met de uitgaves van 1973 t/m 1975. Deze lijken hopeloos sterk verouderd, maar door de voor de volle 100% uitgewerkte artikelen blijven het hele interressante uitgaven op VHF/UHF/SHF gebied.
-500gr 60/40 soldeertin
-Speaker microfoon voor m'n 4m/2m Wouxun.
-Klok VFD display
-50st BF998, de SMD opvolger van de BF961.
-20st BFR90
-Antenne isolator
-30k 10-slagenpotmeter met bijbehorende schaal/slagenteller met blokkering, deze is bestemd voor m'n Taurus transceiver.
-20m teflonkabel voor baluns etc.

En een nieuwe pannekoek :P.

Verder was het weer gezellig op en na de markt, oudcollega's en CO-leden bedankt voor de eyeball QSO's :).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Toch een paar leuke dingen gehaald, het (meeste) lange termijn project-materiaal laten liggen.
een halve kilo tin,
2 sets fluke accesoire-sets, bestaande uit twee aligatorklemmen en 2 meetpennen (telkens 1 voor banaanstekker en 1 voor op een probe, alleen de passende probes heb ik niet).
3 neutrik xlr setjes.
Een buck-multitool.
Wat siliconen testsnoeren. Helaas blijkt van 1 snoer de banaanstekker afgeknipt te zijn.
Ik heb de pannenkoeken overgeslagen.

* MAH zwaait ook naar Jochem.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik zal nog even virtueel naar je zwaaien Martijn, je was weg toen ik terugkwam met m'n rackje

http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20090719103251/runescape/images/2/22/Wave_smiley.gif

If you want to succeed, double your failure rate.

Nu de datasheet gevonden is,zal ik proberen die Belg van dat SMD SMPS-je in La Louvière terug te vinden.
Datasheet : http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tps40057.pdf

Het is dus een DC-DC convertertje input 9.4-14 V Output 0.75-5.5V (programmable) @5A.
De eerste bestelling is al binnen. Verder wordt er volgens volgorde van binnenkomst gewerkt (op is op).
Ik meen te herinneren dat hij iets zei van €2,- voor 10 stuks. Wel blijkt het om een legacy uitvoering te gaan onderaan de datasheer staat : "Not recommended for new design".

@Jochem : Je foto is niet zichtbaar

Schimanski

Golden Member

Op 24 september 2012 19:04:39 schreef Henry S.:
Ik heb een hele kleine buit, ook de bootankers weten weerstaan.

Is dat een hint ;). Nou ja ik heb dus wel een bootanker. Velen zullen hem wel hebben zien staan. Een korenbloemenblauwe R107. Zo'n onaantrekkelijk ding wil niemand, dus eind van de markt stond hij er nog en kon ik 'm meenemen voor een tientje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/r107-blue.jpg

Daarvoor moet je dan wel 45 Kg naar de auto sjouwen. Maar het was het voor mij wel waard. Ondanks de gemodificeerde buitenkant (knoppen e.d.) is de binnenzijde vrijwel origineel, er is in iedergeval niet in gespit. De R107 is een Britse communicatie ontvanger (1.2-17.5 Mhz) uit 1942. Ik had er al een, maar daar miste wat onderdeeltjes dus nu heb ik een donor. De ontvanger bestaat uit 3 chassis (HF, MF/LF en voeding) onderling verbonden met draadboompjes.

Hier nog wat foto's: netfilter, HF schakeldek alles nog met de origineel katoenomsponnen bedrading. Ondanks alle originele papier/was condensatoren speelt het ding nog verbluffend goed en is nog behoorlijk gevoelig.

Verder nog wat boekjes, C's, klos waskoord voor kabelboompjes en een lekkere spekpannenkoek met een biertje.

Was een leuke dag en weer veel mensen gezien/gesproken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik zie toch een moderne speaker en een elco uit veel latere tijden ;-)

Verder een mooie vondst voor dat geld ! Eigenlijk zonde om dat ding te gaan amputeren. Ik zou eerst eens kijken welke het beste werkt en dan die op knappen.

45kg, da's zwaarder dan mijn scheidingstrafo, maar mijn loopafstand was groter....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 september 2012 21:47:44 (16%)

Schimanski

Golden Member

Ik zie toch een moderne speaker en een elco uit veel latere tijden....

Ik schreef ook "vrijwel".... Ik kijk wel wat ik doe. Mijn andere had een groot gat waar een onverlaat een S-meter in had gebouwd. Dat heb ik weer dichtgemaakt en de watchholder erop gezet. Deze blauwe heeft een gaaf front, maar mist alle opschriften.

Voorlopig laat ik hem even staan want een R109 is eerst aan de beurt. De R109 is ook erg leuk, werkt op een 6 Volt accu. Er zitten batterijbuizen in (ARP12, ARP36, AR8). R109's zijn o.a. gebruikt tijdens Market Garden.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
haasje93

Golden Member

mijn aanwinst van de markt zijn:
6 x ZM1020 buizen met voetjes en driver ic`s
1 x ZM1022 buis met voetje
een AVO meter mk 7 uit oktober 1950
en een multimeter van HP
de HP 34702A met de meter HP 34740a (onderdeel van een modulair systeem uit begin 1970)
De meter heeft een mooi display van die stipjes en die vormen de cijfers. dat hebben sommige oude fluke`s ook.

en een nieuw patatje. :)

[Bericht gewijzigd door haasje93 op dinsdag 25 september 2012 08:20:03 (16%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Dit jaar voor het eerst mijn echtgenote meegenomen en door files vrij laat aangekomen. De buit: een zakje germanium dioden, wat capaciteitsdiodes, een paar stangen CMOS, een paar audio verloop snoertjes en een patatje.
Wel wat mede-CO ers heel geconcentreerd zien rondsnuffelen maar niet gesproken.
Later nog een ijsje in Zwolle tijdens de winkel marathon (vrouw mee naar de beurs, ik mee winkelen ;) )

Ik heb ook nog wat op de Lichtmis gevonden.

Een zelfbouw frequentie teller. 1Hz tot 1Mhz daarna gaat hij RAAR doen. Hij was in champagne kleur gespoten en de frontjes waren geel van de nicotine aanslag. Dus frontjes schoon gemaakt en op nieuw bestikkerd. Het helle kastje heb ik verder ook maar even over gespoten.

http://www.fotoarchiefje.nl/Share/index.php?dir=CO/Fotos/&file=Puls%20Teller%201Hz%20tot%20100KHz%20%282%29.JPG

Verder heb ik nog een 6 tal groene 7-segment en een paar staande CR2032 batterij houders mee genomen.

Totale kosten 27,- incl friet een wat drinken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Op 28 september 2012 21:31:12 schreef Tinus016:
[....] Een zelfbouw frequentie teller. 1Hz tot 1Mhz daarna gaat hij RAAR doen. [....]

Vind ik niet raar met gewone TTL