Pros, denk aan je rits >:)

Op youtube zijn er filmpjes te vinden van ene onder de naam Gilbondfac. Het is een gast die naar verluidt werkt voor een franse universiteit en die wel een pak mooie filmpjes heeft gepost waar op een speelse en vindingrijke manier experimenten worden gedaan.

Er zitten ook een reeks rariteiten tussen, vooral dan experimenten met plasma. Een greepje uit de inhoud:

Spinning plasma
Funny motor
Plasma shield
coherer wireless energy
rubens tube
plasma propulsion
gauss cannon
en nog vele andere. Veel kijkplezier.

- - big bang - -

Ehhh... over de vermogens....

Ik zag spanningen die vergelijkbaar waren met wat er hier (op CO) genoemd werd als spanning over de spoel. Maar dat is dan het uitgangs relais. Als ie detecteert dat er iemand naar buiten wil met een tag, dan wil je een alarm laten afgaan. Het apparaat heeft een relais waar je op aanlsuit wat je wilt. Max 110V (amerikaans) en max zoveel A. (waarschijnlijk VEEL opdat ie ook laagspanning/veel A kan schakelen).

Het verbruik van het apparaat is 3W bij 12V. Dus 250mA. Da's heel schappelijk, en heel wat anders dan 50kW.

Op 21 januari 2011 21:46:26 schreef pros:
Als ik je begrijp, kan ik een kortgesloten (of afgestemde) spoel best niet in de buurt van mijn kostbaarste bezit plaatsen. :-)

Niet als je met je kotbaarste bezit ook nog eens in de "degauss-bak" bij de kassa gaat zitten, waar ze de LC-kring opblazen... >:-)
Bij de uitgangspoortjes kan het geen kwaad.

Neovo.

kotsbaar bezit? Slechte lunch gehad?

Zou wel grappig zijn om het winkelpoortjes experiment te combineren met het GSM draadloos opladen experiment :) Uurtje rond zo'n poortje rondhangen en je kunt weer bellen (alleen gaat wel constant het alarm af, maar dat is bijzaak).

Rariteit van een andere orde:
http://www.uploadarchief.net/files/download/juistja.png
(en nog net aan elektronica gerelateerd)

Op 22 januari 2011 00:09:34 schreef rew:
Ehhh... over de vermogens....

Ik zag spanningen die vergelijkbaar waren met wat er hier (op CO) genoemd werd als spanning over de spoel. Maar dat is dan het uitgangs relais. Als ie detecteert dat er iemand naar buiten wil met een tag, dan wil je een alarm laten afgaan. Het apparaat heeft een relais waar je op aanlsuit wat je wilt. Max 110V (amerikaans) en max zoveel A. (waarschijnlijk VEEL opdat ie ook laagspanning/veel A kan schakelen).

Het verbruik van het apparaat is 3W bij 12V. Dus 250mA. Da's heel schappelijk, en heel wat anders dan 50kW.

Die 3W is het gebruik van een DSP optie bij dat antidiefstal systeem, om tassen en kleding te detecteren die bekleed zijn met metaal om detectie van de tags te voorkomen.

Door de grote spoelen naast de winkelingang lopen echt stromen tot 16A bij 58kHz, bursts van 1,6ms bij repetition rates tot 75Hz. Hoeveel magnetisch veld er precies wordt opgewekt kan ik niet zien (aantal windingen is niet gegeven). Alleen dat de DC weerstand van de spoel 1,6 ohm.

Op 21 januari 2011 23:58:59 schreef big bang:
Op youtube zijn er filmpjes te vinden van ene onder de naam Gilbondfac. Het is een gast die naar verluidt werkt voor een franse universiteit en die wel een pak mooie filmpjes heeft gepost waar op een speelse en vindingrijke manier experimenten worden gedaan.

Er zitten ook een reeks rariteiten tussen, vooral dan experimenten met plasma. Een greepje uit de inhoud:

Spinning plasma
Funny motor
Plasma shield
coherer wireless energy
rubens tube
plasma propulsion
gauss cannon
en nog vele andere. Veel kijkplezier.

- - big bang - -

Die "funny motor" is wel heel eenvoudig, maar hij werkt wel! Net ff getest. Batterij is wel zo leeg... (Alkaline in een paar minuten, je houdt een handwarmer over.) :)

Die "magnet oscillator motor" is ook leuk, net een of andere robot van een andere planeet!

Het lachertje van de week:

http://www.tubefreak.nl/temp/marquant1.JPG
Dat beloofd wat!

http://www.tubefreak.nl/temp/marquant2.JPG
De grote 'HALLO' met galm

http://www.tubefreak.nl/temp/marquant3.JPG
Rook eruit = kapot

De factor PMPO is hierbij 600W/20W= 30x
Of was het nu (600W/4)/20W=7,5x :+
De witte sticker geeft in ieder geval al aan dat dit apparaat een MeGa volume heeft :)

Verkrijgbaar in de fancy kleuren rood en zwart!

Prettig weekend iedereen.

Op 28 januari 2011 15:42:30 schreef Piet elektro:
Het lachertje van de week:

[afbeelding]
Dat beloofd wat!

[afbeelding]
De grote 'HALLO' met galm

[afbeelding]
Rook eruit = kapot

De witte sticker geeft in ieder geval al aan dat dit apparaat een MeGa volume heeft :)

Verkrijgbaar in de fancy kleuren rood en zwart!

Prettig weekend iedereen.

Lol :D Welke chip zit erin? Lijkt op een standaard 15-30W versterkertje en een simpele voorversterker.

Veel autoversterker fabrikanten werken niet met de RMS waarde van het vermogen maar de ILS waarde.

ILS (If Lightning Strikes) :+

Groeten, Bram

Dit hoorde ik vanochtend uit mijn zusje's slaapkamer komen. Vond het wel grappig :P.

Youtube

Op 28 januari 2011 15:42:30 schreef Piet elektro:

En toch stiekum 4k7 terwijl er 100k op het stikkertje staat...

Op 28 januari 2011 16:51:52 schreef bprosman:
ILS (If Lightning Strikes) :+

Licht kwam er zeker vanaf.
Een mooie oranje gloed met wat mysterieuze mist :)

Eigenaar was wat minder blij maar ik heb weer eens hartelijk kunnen lachen!

Tja, dat kan ik me voorstellen... Daar staat echt wel een nul teveel...
Misschien zelfs wel 2 teveel!

Tenzij het een klasse D versterker is (Is dit ECHT niet, want ik mis de Low-Pass spoelen aan de uitgang!) kan daar nooit 600 Watts uit dergelijke klijne IC'tjes komen...

Als ik dat "onderste" IC bekijk, lijkt me die ook defect... (Ziet er gescheurd uit)

Neovo.

klasse H kan nog prima, maar zie ik hier ook niet.

PS. ik zie geen low pass spoelen trouwens...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (33%)]

Op 3 februari 2011 22:22:02 schreef Neovo Geesink:
Tja, dat kan ik me voorstellen... Daar staat echt wel een nul teveel...
Misschien zelfs wel 2 teveel!

Tenzij het een klasse D versterker is (Is dit ECHT niet, want ik mis de Low-Pass spoelen aan de uitgang!) kan daar nooit 600 Watts uit dergelijke klijne IC'tjes komen...

Als ik dat "onderste" IC bekijk, lijkt me die ook defect... (Ziet er gescheurd uit)

Neovo.

Ach, die chip kan vast iets van 75W voor 10ms. Je hebt vier kanalen en twee chips, dus 600W :D

Het is mij in ieder geval een raadsel hoe fabrikanten dat allemaal denken over te brengen. Het is jammer dat veel mensen die dit soort spul koopt zich niet beter verdiept....
600W op 12v is trouwens 50A, zelfs als je 'maar' de helft pakt als rms vermogen zit je ruim boven de 20A. Dan heb je 7 parallel geschakelde 4Ohm speakers nodig die je accu leeg trekken voor het stoplicht :D
En natuurlijk gratis achterbak verwarming als je geen dikke kabels gebruikt!

Op 3 februari 2011 22:22:02 schreef Neovo Geesink:

Onderste IC zit wat rode lijmprut op.
Versterker is volgens het boekje overigens 2 Ohm stabiel, iets wat ik in de sheet van het IC niet terug kan vinden.
Apparaat heeft toch een jaar lang met 4 Ohm speakers in brug staan spelen :)

Goed weer OT voordat we 3 paginas vol hebben over een stukje aluminium ;)

Even nieuw leven inblazen. Vandaag iets geks gezien wat ik nog nooit heb meegemaakt, vloeibaar rubber in een tapedeck. Een Philips deck deed niets meer, alleen de motoren gingen lopen, dus dacht ik er zal een snaar zijn gebroken, mis poes de snaren waren vloeibaar geworden en de troep zat overal! Het zag er uit als afgewerkte motorolie, pikzwart en net zo dun. Ben 2 uur bezig geweest om alle smurrie er uit te krijgen, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Klinkt het bekend voor iemand? Ik zag er uit alsof ik een motorblok uit een auto had gesleuteld!

Groetjes Hans.

Zelf nog nooit meegemaakt, maar uit diverse restauratie verslagen blijkt dat dit zeer regelmatig voorkomt.
Die oude snaren lijken op te lossen door ouderdom. Zal aan de samenstelling van het rubber liggen.

@Zoef de Haas: Nou, dat klopt hoor! Ik dacht even uit een vergeten doosje met snaren, snaarwieltjes en meer mechanische onderdelen iets te pakken.
Ik heb nog nooit zulke zwarte, vieze plakkerige handen gehad!
Doosje had zeker 35 jaar op mijn (gortdroge) zolder gestaan.
Yaakkk wat was dat vies! En zie het er maar eens af te krijgen zonder wasbenzine oid in huis. Boenen met groene zeep dat werkte gelukkig!
Groeten,
Mac.

Klinkt zeer bekend. Weghalen kan met IPA, maar bevriezen en afbikken schijnt ook goed te gaan. Ik kwam het laatst nog eens tegen bij een apparaat dat niet van Philips was, maar dat is een uitzondering.

Later hadden ze hun snaren erg goed op orde (geen drab en onverslijtbaar), maar toen ging het mis met verglazende aandrukrollen. Rubber maken is kennelijk toch een vak apart.

Flips had ook vierkante ipv ronde rubberen snaren zaten geloof ik ook in de N1500 videorecorder.

Breek me de bek niet open over N44xx N45xx en VCR bakken.

Liters van die smurrie heb ik er al uit kunnen vissen. Werkelijk teer gewoon. Het plakt overal aan en lijkt alleen op te lossen met gele Dasty en isopropyl.

Kijk voor de grap eens op http://forum.MFBfreaks.com ,daar lopen nog meer lotgenoten.

Heb het ook gehad met een snaartje van een AIWA wlakman met cassettre recorder en een dito casettedeck. Zelfs met wasbanziene krijgje het niet weg. IPA niet geprobeerd.
Heb iets dergelijks met de "leer"coating van HP en Philips instrumenten. Die wordt ook plakkerig gelukkig niet zo erg als die snaartjes.