Op 31 augustus 2004 12:28:57 schreef Evil Aedolon:
[...]

Wat is dat voor gezeik ? de primaire is afgezekerd niet al zijn secundaire... en is pulse-by-pulse current limited, hij schakelt onmiddelijk uit misschien bij een zwak ontwerp gaat hij in een soort constant-current mode maar PC voedingen moeten uitschakelen

blijkbaar zijn hier mensen die anderen weer eens moete bekritiseren? get a life ;)

...en toen stak ik de stekker in van de lamp en al het licht ging uit?
Klopt ergens niet he?

Op 8 september 2003 22:27:12 schreef Antoine:
Dan moet je eens een Lood-gel acuu laten ontploffen, dat geeft nog veel meer rommel :)

weet ik van. Ik was een keer Lood accu aan het opladen en ik had vergeten de doppen los te draaien ik maakte toen een klem los (vonkje) en BOEM !! whoa wat een knal was dat, alleen de onderkant van de accu stond er nog. De lidtekens van de scherven en brandplekken staan nog op m'n handen

Het aantal keren dat er rook van mij of de componenten afkwam heb ik al een paar jaar niet meer bijgehouden, maar een aantal weken geleden is me (uitgerekend bij een demo voor mijn leerlingen) toch een Condensator geklapt. Voeding bleek 40V ipv 24V (defecte meter).
Vonden de jongens natuurlijk wel leuk:)

Verder wel eens een grote woofer op z'n kop gelegd en 220 erop. (springen vrij hoog als je geluk hebt)

De grootste klap gaf nog wel een lamp die ik aangepast had voor een geintje. van een normaal peertje had ik het binnenwerk verwijderd en er een fietslampje (op een spijker gesoldeerd) er ingezet. Onderkant mooi met klei weer dicht gemaakt. Als je dan een 9V blok in je hand verbergt is het net of je die lamp aan kunt laten gaan door bij een kabel in de buurt te komen.
Alleen moet je zo'n aangepaste lamp dan niet in de werkplaats laten slingeren. Want dan vliegen de scherven je om je oren als je hem op 230 zet.

Een vriend van een vriend van mij :+ die heeft het eens gehad dat de magneet uit een subwoofer was gesprongen en IN de betonnen muur aan de overkant van de kamer zat. Ook niet gezellig als je binnenkomt en zoiets in je muur ziet zitten.

Kletspraat tussen 14 jarigen, die zou je een oorveeg moeten tegen om nonsens te verkopen

Ooit eens Dr Bibber gespeeld en het pincet van het spelletje in het stopcontact gestoken, ik wit dirct wie er Dr Bidder was.

Ene van bij ons in de klas heeft bij een laboproef over driefasenet (lampen in ster aansluiten), de hoofdzekeringen laten uitspringen + De wattmeter bijna verknoeit + rook- en lichtsignalen gegenereerd + de regelbaren transfo eens goed laten ronken.

Da was knap om naar te zien !

schoolverhalen, zo heb ik er ook

iem van me klas
labo proef, een lampenbak met 25 100W lampen
om watt metingen te doen enzo
met een echte kWh meter
een andere groep: eerst steken ze een 0-230V 600mA voeding erop
alle lampen aan, aansteken dat ding
klik
dag zekering
voeding in kast gezet, niets gebeurt
ampèremeter met naald (max 10A AC) ertussen
kastje trekt 16A
naald week naar verkeerde kant uit op AC
ampèremeter terug in de kast gezet
een Wattmeter
230V max 2A
ook stuk
toen hadden ze door dat het 16A trok, dat je een ampèretang moest nemen, en een kWh meter
lol

schoolverhalen, zo heb ik er ook

iem van me klas
labo proef, een lampenbak met 25 100W lampen
om watt metingen te doen enzo
met een echte kWh meter
een andere groep: eerst steken ze een 0-230V 600mA voeding erop
alle lampen aan, aansteken dat ding
klik
dag zekering
voeding in kast gezet, niets gebeurt
ampèremeter met naald (max 10A AC) ertussen
kastje trekt 16A
naald week naar verkeerde kant uit op AC
ampèremeter terug in de kast gezet
een Wattmeter
230V max 2A
ook stuk
toen hadden ze door dat het 16A trok, dat je een ampèretang moest nemen, en een kWh meter
lol

Op 9 september 2004 19:24:45 schreef Evil Aedolon:
Kletspraat tussen 14 jarigen, die zou je een oorveeg moeten tegen om nonsens te verkopen

juist
|:(
Nou in het Nederlands, ik begrijp niet echt wat je bedoelt, gaat het erover dat je vindt dat er dingen op staan die niet kunnen in het echt???
Laat ze lekker posten, jij was er niet bij, om te zien wat er gebeurde.

blijkbaar zijn hier mensen die anderen weer eens moete bekritiseren? get a life

:7

Hoe stom een mens soms kan zijn hé.
Enkele van mijn eigen stommiteiten :+

* een oude magnesiumlamp (110V) aansluiten op een 220V socket --> die geeft veel licht ... maar niet voor lang
* een staanlampje solderen en vergeten de stekker uit het stopcontact te halen --> geeft een heel ambetant gevoel
* een oude video willen uit elkaar halen voor componenten, draad in stopcontact steken om toch nog effe te kijken of het toestel nog te herstellen is, enkele testjes en metingen uitvoeren, de fout niet direct vinden en uit pure frustratie alle voedingsdraden naar de print en mechanische onderdelen doorknippen met een grote kniptang --> nooit geweten dat je zo makkelijk een gat kon branden doorheen de stalen bekken van een tang
* in de badkamer op een ladder staan en aan een stopcontact werken, uitschuiven met een schroevendraaier --> even later lag ik tussen de WC en het bad
* terwijl ik aan de startmotor van een wagen aan het werken was schuif ik uit met een sleutel en leg contact --> dat is wel effe verschieten
* een soldeerbout van de tafel laten vallen en in een reflex ze willen pakken om niet op de grond te belanden, gelukkig net op tijd tot besef gekomen dat ik ze beter kon laten vallen
* verder het gebruikelijke zoals opblazen van condensatoren, weerstanden, dioden e.d.
* als laatste nog een aanrader, je neemt een oud moederbord van een computer (type met AT voeding), sluit de netvoeding aan en gooi er een potje bouten en moeren over, vuurwerk gegarandeerd vooral in het duister :P

TO BE CONTINUED ... ZEKERS

Ik wou een 78 toeren platenspeler repareren. Zo'n ding met zwarte condensatoren. Dat ding was een eeuw geleden gebouwd. (Ik heb hem heden ten dage nog.) Eerst eens testen. Ik stopte de steker erin en zette hem aan. Eerst merkte ik niets, mijn hoofd erbij of ik wat hoorde en toen ineens "BANG". Mijn rechteroor was bijna aan een revesiebeurt toe en het stonk naar rotte eieren maar dan in het kwadraad die je de eerste week echt niet weg kon krijgen. Een van de zwarte condensatoren was opengebarsten. De lokaliteit van de reparatie was mijn slaapkamer. Ik was toen 12 jaar. Welterusten in die stank!

Optelbare keren aan (toen nog) 220 gehangen. Dat is ook leuk als je een wondje hebt waardoor de stroom gaat. Auwww.

Een leuk spelletje is; dioden OA81 (mutector) aan de 220v hangen. (Ver van je vandaan houden voor de splinters.)

Is dit topic nog open voor grappige "rooksignalen schroeiplekken en stroomschokken"?

Een klasgenoot van mij zette ooit eens zijn laptop aan die op lichtnet was aangesloten, hij deed niet veel en er kwam een wolkje rook uit. Toen hij er een maand later weer eens naar ging kijken, deed hij het gewoon weer! tot op de dag van vandaag.

per ongeluk een keer de 1 farad condensator van de geluidsinstallatie in mijn auto door mijn vingers laten ontladen... een redelijk prikkelende ervaring (eigenlijk best lekker)

vorige week nog een 4 jaar niet gebruikte computervoeding aangesloten, dat was vonken, rook en niet te vergeten de heerlijke sensatie van 220 door je heen...

bij het repareren van een hele oude studioflitser een beetje vergeten om te checken of dat alles wel ontladen was... niet dus... het schijnt dat ik toch wel een paar uurtjes weg ben geweest...

voor een weddenschap een keer aan schrikdraad gelikt... echt GEEN aanrader, zeker niet als je bedenkt dat er ook regelmatig overheengeplast wordt...

vallende soldeerbout (80W) tussen mijn benen opgevangen, was maar goed dat ik een korte broek aanhad :(

en natuurlijk de kleine geintjes die iedereen wel eens heeft gedaan...

Gezien je fetisch voor schokken, kom eens langs zou ik zeggen. Ik heb hier de mogelijkheid om een paar keer 400 kV op je in te laten zappen met een teslaspoel. Is dat wat ?
:P

Nou dan zal ik ook maar wat vertellen he ;)

Ik heb vroeger stroomschok gehad van afgeknipte stekker ik zat beetje te ****** en toen kwam stekkertje tegen me aan :S had dikke brandblaar op me duim precies 2 stekker puntjes van het koper :D ( ik was toen 5)

xtje een schroef in de fitting van mijn kerstlampjes gestopt kwas te lui om nieuwe lampjes te kopen dus dat gaf ook leuk schokje :P (ik was toen 9)

en voor de rest soldeerbout stuk of 6x aan de verkeerde kant vastgepakt met mijn handpalm :S brande beetje na.

en xtje gestruikeld over mijn kabelzooi zo in een open computerkast aardige snee nu nog steed groot litteken op mijn pols was 1mm naast me slagader volgens de dokter.

en pas nog zat ik te solderen toen me soldeerbout doorsloeg en daarna als een veer terugkwam toen schoten er allemaal tindruppels in mijn gezicht overal zate kleine brandwondjes maar veel geluk gehad geen van alle druppels is in mijn mond of ogen beland 1tje op mijn wenkbrouw :D

volgens mij was dit het wel zo een beetje :)

aah school, daar had toen de opdracht om een draaistroom motor aansluiten mbv 230V relais om hen van ster naar driehoek de schakelen. (Het werdt een grote spagettie) de leraar kwam controleren en schakelt de spanning in. BAM !! elke zekering eruit (de 1 amp stuurstroom zekering was verdampt, de 6 amp zekering eruit, de 10 amp van m'n meettafel eruit, de 16 amp van het lokaal eruit en de 25 amp van de verdieping eruit) de leraar in een deuk van het lachen.

was ook leuk om na de meting (ik had een meting gedaan met een TL buis capacitief te belasten) de (nog opgeladen) condensators naar mijn mede leerlingen te gooien :P

[Bericht gewijzigd door Boer op ]

[Bericht gewijzigd door Zom-B op ]

Nu eindelijk mijn levensverhaaltje

Hoogspanning
- Toen ik 3 jaar was ofzo op visite bij oma stak ik een stuk draad dat ik gevonden had in het stopcontact. Wéééééh.
- Toen ik nog vrij jong was zat ik ooit eens te sleutelen in een onbekend apparaat allemaal banaanstekergaten aan de zijkant die er uitzien alsof er een 220V stekker in hoort. Ik doe er dus 220V op. Mooie vuurbal van ca 15cm en de stop lag er uit. Vader boos en ik onschuldig doen.
- Het aantal keer dat ik een stop er uit heb geslagen is niet meer op 2 handen te tellen (gelukkig hebben we stoppenautomaten)
- Later ook nog een paar keer 230V aangeraakt. 1 keer toen was ik 5 jaar ofzo en mijn vader had op een kertsboomlampje gestaan (krak) Ik wijs ernaar en zeg "Het gloeidraadje is nog heel". Ik pak jet lampje en stop het in de houder (FLITS) en toen raakte ik de restanten aan. (schok) Toen ik ongeveer 8 jaar was had ik eens een fitting die niet goed contact maakte met een lamp, en ik wou de onderste beugel weer omhoog trekken met mijn nagel. Ik klets ondertussen gezellig met een vriend en vergeet de schakelaar uit te doen. Ik stopte toen mijn vinger in het gat! Later ook wel eens voedingen geopend gehad en per ongeluk de fase aangeraakt (prikkelt lekker maar doet geen pijn)
- Met een geaarde schroevendraaier mooie vonken trekken binnen een kleuren TV
- Mijn oom werkt bij het omroepmuseum en hij heeft daar thuis allemaal souveniertjes van. Zo heeft hij een hele boel antieke hoogspannings appraten, met glazen schijfen of met een roterende band. Vonken trekken van je hand naar zo'n geladen bol voelt goed. Hij heeft ook een teslatrafo en een aardkabel gespannen over het plafond. Hij maakt mooie vonkjes van meer dan 1 meter lang. Ook als je TL-buizen en neonbuizen aan dat draadje hangt gaan ze mooi opgloeien. De vonken van die tesla heb ik maar niet aangeraakt :)
- Ook eens met een relais en 2 aluminium platen een variabele spierstimulator gemaakt. De intensiteit hangt af van hoe hard je in de platen knijpt.
- Me klauw ooit een geschroeit aan een geladen flitser-elco (zo een van 5 cm dik!) dat stinkt erger als branden met de soldeerbout
- Ik heb een laptop waarbij ik het hoogspanningscircuit gen gesloopt van de backlight. Ik heb het vervangen door het hoogspaninngscircuit uit mijn oude flatbed scanner. foto Werkt mooi alleen er bungelt een print gevaarlijk aan de buitenkant. Juist de gevaarlijste pin (4000V) raakte ik perongeluk aan met de bovenkant van mijn nagel. Gelijk een vonk rechstreeks door mijn nagel heen in mijn vlees (auww)

Solderbout en co
- Mijn vader is electronicus en hij liet mij al op heel jonge leeftijd (3+) met de soldeerbout spelen. Mijn moeder was het er niet mee eens maar mijn vader zei als hij de soldeerbout verkeerd vastpakt leert hij het zelf wel. Mijn vader had gewonnen. Uiteindelijk heb ik de soldeerbout in mijn leven maar een paar keer verkeerd aangeraakt en helemaal nooit omgekeerd vastgepakt.
- Soldeerspatters al overal op mijn lichaam gehad, ook op mijn ooglid maar nooit in mijn oog gelukkig.
- Laatst haalde ik de soldeerbout uit de houder en bewoog hem met een normaal tempo naar mijn schakeling. Er zar waarschijnlijk een druppel zeeer verouderd tin op te punt die meer weg heeft van een balzak (je kent het wel), en die vloog horizontaal tegen mijn linker middelvinger. Eerst voelde ik niet eens zoveel pijn (goede schrikreaktie ook) maar wel 2 weken met een blaar gezeten die op zichzelf irritanter was dan de hitte.
- Ook een keer tijdens het piepschuinsnijden met een mes uitgeschoten in mijn vinger. Volgens de dokter net mijn pees gemist.

Slopen en zo
- Toen ik jong was ging ik wel eens de rol soldeer bewerken met de soldeerbout. Ben daarvoor wel eens de werkkamer uitgeband door mijn vader.
- Ledjes bijna nooit opgeblazen, maar laatst had ik een witte led aan een zelfgemaakte voeding hangen. Ik zet de voeding aan en ik zie in mijn ooghoek een flauwe flits. Voeding geeft mooi 2V aan. Wat blijkt: tijdens het inschakelen genereert hij een spanningspiek. Deze piek is waarschijnlijk de zelfde rede waardoor ik al zeker 5 laserpennen verslonden heb. (Ik liet mijn voeding altijd aanstaan op 0V, en dan ziet mijn moeder het later en zet hem lekker uit)
- Met 50V 9A labvoeding en 2 zilverdraden trek je mooie groene vonken
- Ik heb ook een mooie labvoeding van 30V 11A en van die zwarte weerstandjes met kleine tekst er op die gloeien mooi rood voor een tijdje. Verder alle soorten en maten gloeilampjes, vermogensweerstanden, diodes en draden van verschillende stoffen laten doorfikken samen met een vriend.
- Heel veel ic's, displays, spoelen, speakers, motors en transformators laten stinken. 2 PIC's achter elkaar opgeblazen in de zelfde schakeling en dat soort ongein. (in die schakeling kon ik geen fout vinden en heb ik uit frustratie gesloopt)
- Een 555 is mooi vuurwerk man als je 15V tussen pen 1 en 3 zet. Hij brand als een vuurwerk sterretje voor 2 a 3 seconden. Hele dag lasogen gehad.
- Een keer een 12V adapter van 200mA gebruikt voor een 1A rated schakeling. Het ging goed totdat ik hem perongeluk een nachtje aan liet. Weg adapter.
- 1 keertje voor elkaar gekregen een elco op te blazen. er stonden alleen nog maar 2 pootjes rechtop in de print. De rest was spoorloos verdwenen.
- Ik heb toen ik kein was ook een keer een bandrecorder gesloopt waarvan ik dacht dat die voor de sloop klaarstond. Mijn moeder heeft het met nog steeds niet vergeven :(
- Een keer een draagbare 25W eindversterker gemaakt met 10 7Ah NiCd accu's. Mee naar school genomen om te demonstreren. Op weg naar huis begon er wat te stinken. In mijn tas waren de contactklemmen bij elkaar gekomen. Zowel contactklemmen als mijn schoolagenda waren toe aan vervanging. Later de versterker toch maar in een koffer geschroeft.
- Een keertje op stage een draadloze deurbel aangesloten op een labvoeding. Nou ben ik mijn eigen voedingen gewend met 10-turn potmeters dus ik geef er een sjor aan. Stond hij ineens op 20V en gelijk al mijn zintuigen werden geprikkeld (rook, stank, knetteren). (Er zat nog garantie op)

Grappig (of niet)
- Ik had in de brugklas voor sinterklaas een surprise gemaakt (moest voor een meisje). Het was een buis met een stuk of 20 vlakjes van aluminiumfolie die om en om gekoppeld zijn aan de 2 polen van de spoel van een relais dat in serie met zijn eigen verbreekzontact zit. Een ingenieus schakelaartje maakt dat hij pas af gaat als het cadeaupapier verwijderd werd. De reaktie van "Wat maakt er zo'n geluid" was nog maar het begin!
- Een grote condensator van 10 cm lang opladen met 50V en ontladen tussen 2 draden is leuk speelgoed. Iedere keer een harde 'PATS'. Hier heb ik mijn vrienden uit de buurt leuk mee gepest.
- Een keer penlight accu's flink overladen. De plastic isolatie die er ooit omheen zat was geschrompeld en godzijdank zijn de accu's niet geëxplodeerd.
- Op schoutingkamp heb ik ook wel eens getracht tegen prikkeldraad te pissen. Ik dacht: toch maar even kijken of het geen schrikdraad is. De draad zat op een vrij natte paal bevestigd en ik raak de paal aan ong. 1 cm vanaf de bevestiging. En jahoor, ik voel het licht tintelen door het water heen.
- Een keer bijna mijn slaapkamer afgebrand met een zelfgemaakt vuurwerk-aansteek-gloei-spiraaltje en wat papier. Gelukkig wist ik hoe ik het moest uittrappen. De smeltplekken staan nog in de vloerbedekking.
- Ontelbare keren bakjes met onderdelen laten donderen. Er liggen door het hele huis denk ik wel 1000 verloren onderdelen.

hmm. ik heb het gevoel dat ik iets vergeten ben... :+

vandaag nog
broer zet pc aan
roept me dat er blauwe rook uitkomt
ik haal de voeding eruit
zie niets zwart
dan zie ik een verbrijzeld smeltveiliheidje
glas er uit rammelen
fuse er uit gesoldeerd
fusevoetje in gesoldeerd
had geen fuse van 5A
ik d8
4A zal wel werken
steek ik die in het contact
flits,
weer het glazen buisje ontploft
dan nam ik een 2de fuseje, en meette de ingangsweerstand
0,03 Ohm
zuivere korstluiting dus

heb nu nieuwe voeding :D

Laatst nog op school zo'n idioot van een 1e klasser die pakt een 12V relais en prikt hem in de 230 :P plastic kapje schoot door het systeem plafond heen :P :D

Nog een tijdje terug met een andere leerling ,3e klaaser, heeft een 3-fase installatie gemaakt helemaal ok ligt zijn schroevendraaier nog tussen de contact rails :P Schakelaar om , BAM vuurwerk en hele gebouw zonder stroom :P

Sommige dingen ondersteunen echt de theorie dat in alle electronica rook zit, en dat als het er uit lekt, het niet meer werkt.

Ik ben er ook in geslaagd om mijn eerste onderdeel stuk te maken. Ik had dus met mijn vriend een dimlichtje gemaakt, maar we hadden weinig weerstanden, dus namen we de waarde die in mijn leerboek stond. We testen het, en gaan ermee spelen in een donkere kamer. Opeens brandt de led niet meer zo fel, en ruik ik een brandgeur. Toen zei mijn vriend dat dat de geur van een verbrande led was. Het bleek dat de weerstanden voor 9V en niet voor 12V waren berekent die in het schema staan. :( Gelukkig hebben we de juiste weerstanden genomen voor ons 2de circuit. Die doet het nog. :)

EDIT: Dit is de 300ste post in dit topic! Yay!