Show your projects! Part 26

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Het is eerder, hoe kom ik er van af, is een 9 meter zeiljacht, gewoon op motor varen vind ik niks an en zeilen lukt me niet meer. Veel te zwaar werk. Ik zeil al vanaf een jaar of 12.

Het lijkt erop dat de niet werkende 5 toets gewoon en vies contact is. Ik meet open tenzij ik met een haakje de contactjes tegen elkaar trek en wat op en neer beweeg. De knoppen liggen nu in de ultrasoon, daarna met een kwastje een K61 de lipjes van alle contactjes reinigen en dan is hij hopelijk klaar. Beeldbuis is weer ingbouwd en beeld weer netjes qua hoogte en breedte aangepast op de stack aanduiders in het venster.
Alleen gaat de B versie nu toch wel lastig worden. Defecte ( special made) hoogspanningstor, waarschijnlijk defecte HV trafo, niet originele beeldbuis, niet werkende processo en een hoop zout schade. Ik durfde niet meer de oude printen in deze te proberen. Gezien de zeldzaamheid van buis en tor neem ik geen risico.

Ecit: gave klok

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het aansturen van 80 74HC595 was niet erg simpel.

Had je die allemaal in serie gezet? Dan heb je haast een FET-driver nodig voor de klok en de latch... :-)

Mooie display's overigens - goed leesbaar.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 1 december 2012 12:24:51 schreef pros:
[...]
Had je die allemaal in serie gezet? Dan heb je haast een FET-driver nodig voor de klok en de latch... :-)

Mooie display's overigens - goed leesbaar.

Ja, in eerste instantie wel. Dat leek goed te gaan totdat er meer dan een paar werden aangesloten. De uitgangen van de atmega328 kunnen dat niet goed aan. Toen vervangen door 1 buffer, maar die trok dat ook niet.

De schuifregisters staan nu per rij in serie. De 2 stuks 74AHC125 lijken het aan te kunnen om nu 3 rijen aan te sturen.

Zeer klein project, maar wel handig om te delen met anderen

Ik heb een Samsung CLX-3175 kleurenlaser printer. En vandaag bij het uitprinten van de sinterklaas gedichten vond die printer dat van de ene op de andere pagina ineens de toner op was....terwijl de vorige pagina gewoon goed was....... een of andere teller dus... grrr...

Na wat googelen vond ik dat er reset kitjes via ebay te koop waren, zie o.a: http://grootoonk.net/clx-3175-f-n-etc/ Ook vond ik: http://rumburg.org/printerhack/

Een paar draadjes solderen dat kan ik ook. En de printer print weer!!

Even zoeken naar de eeprom omdat het printje wat anders van vorm is als op de getoonde fotos maar goed.

http://www.uploadarchief.net/files/download/printer2.jpg

Voor de volledigheid: het zou dus ook moeten werken voor de CLP 310/315

Op 1 december 2012 12:11:14 schreef dino7:
Elke hobbyist moet een keer een klok hebben gemaakt vind ik. Hier is mijn poging:

Dat lijkt mij heel wat meer dan een poging. Wat een toffe klok! =)

Op 1 december 2012 12:11:14 schreef dino7:
Het aansturen van 80 74HC595 was niet erg simpel. Het is de eerste keer dat ik tegen signaalverlies aanliep. [...] het signaal geen blokgolf meer maar iets wat meer op dronken elektronen leken.

Dronken elektronen. :P Gaaf
Je hebt hier aan input capaciteit al 0.3nF of zo, daarnaast heb je nog andere parasitaire capaciteiten, is je draad natuurlijk inductief en je frequentie in de ordegrootte MHz. Goeie oplossing gevonden!

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

@Jan klaasen, Bedankt de tip! Ik heb een CLP-315 die ook die nare eigenschap heeft. Ga gelijk eens kijken of ik dat ook om zeep kan helpen >:)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Sine

Moderator

Pas op met die printer hacks, die teller zit er nog voor een andere reden dan de fabrikant happy houden.
Als de toner leeg is kun je nog prima een tijd verder printen op de toner die in de developer zit, maar als die dan leeg is heb je een probleem ( niet relevant als die developer aan de toner vast zit )

Die hack is dan ook om zelf de cartridges te kunnen vullen.

dan loopt de printer merendeel nog op ijzerpoeder . oude copiers hebben nog losse starter ( het poeder wat de toner meeneemt naar de drumrol ) die je 1 op de zoveel keren cartridge vervangen moet bijvullen. heb van elke kleur nog een flesje , maar het spul is toner afhankelijk ..

m'n printer zegt al jaren dat hij leeg is , terwijl de cartridges vol zitten. bijgevuld met een andere cartridge tot het gewicht van een nieuwe cartridge..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Alles is zo ongeveer monocomponent toner tegenwoordig, maar dan kun je nog steeds met een lege developer ( leeg als onvoldoende toner, dus onvoldoende dekking ) komen te zitten, er zijn printers waarbij je die weer kunt vullen vanuit de toner cartrige, bij de simpelere is dat niet altijd mogelijk.

klopt , de namaak cartridges zijn ook 2e of meer hands originele cartridges welke opnieuw worden gevuld . niet altijd wordt de drumrol vervangen wat ook strepen en banen kan geven. vaak wordt er een gat ingeboord en vullen ze hem doordoor bij , dat gat wordt met een stopje en plakker afgedicht.. een keer of wat schudden met een cartridge verdeelt de toner weer gelijk en kan dan nog even mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heel fijn allemaal... maar als mijn printer van de ene op de andere pagina stopt voel ik me genept. Verder hebben deze printers dus een teller op de cartridges en in de printer..... door die in de printer te neppen kun je nog even door.

Trouwens was de laatste tijd me al opgevallen dat het al minder dekte. Binnenkort dus een setje (orginele) toner bestellen, kan ik weer door.
Volgens de teller had ik 6000+ pagina s geprint op mijn 1e setje plus de toner waar hij mee geleverd was. Zijn gespect op 2500.

Sine

Moderator

heel fijn allemaal... maar als mijn printer van de ene op de andere pagina stop voel ik me genept.

En daar is dus helemaal geen reden voor ... als je je toner leger dan leeg print ( lees : je developer leeg aan het printen bent ) heb je een probleem.

De meeste profi printers hebben echt een sensor onder de toner bak hangen om te kijken of die leeg is, bij de budget printertjes wordt het toner niveau adhv het aantal printjes ge-guestimate, met een beetje safety marge zodat er altijd een klein beetje in de toner achter blijft.

Maar goed geef dan aan: Toner vervangen of doorgaan? Het zwart zal best leeg zijn, maar de kleur echt niet. Hij telt als je de optie COLOR aan heb staan ook gewoon een kleur printje terwijl er alleen tekst op staat.

Veruit het meeste wat ik print is zwart/wit.... alleen heb natuurlijk geen zin om heel de tijd de instelling aan te passen.

Verder denk ik ook niet dat dit een echte oplossing is maar het helpt wel. Verder gebruik ik altijd orginele toner (mijn vader dacht goedkoop uit te zijn met namaak..... heel de brother, vrij profi, printer vol zooi.......en de toner opvangbak vol)

Ik heb ook zo'n Clp-315, is toch dood zonde dat je hem na xxxx printjes moet weggooien, geel en zwart waren inderdaad zo goed als op.
Ja inderdaad weg gooien, nieuwe printer kost 120 euro en nieuwe toners 50 euro per kleur.
Printer kan best nog wat langer mee dan Samsung wil dat hij meegaat.
Op ebay wat toner bijvul busjes besteld en via http://rumburg.org/printerhack/ de tellers terug op 0 gezet.
Printer draait weer als nieuw. Als hij nog eens 2x/3x zoveel pagina's kan printen als tot nu toe ben ik blij en dat met een investering van $12,- voor 2 kleuren en een half uurtje werk.
Als hij straks op ijzerpoeder gaat draaien koop ik wel een nieuwe.

Sine

Moderator

nee, die printers hebben 90% zeker geen ijzer poeder meer (niet als losse developer iig ) maar dat ijzer zit waarschijnlijk in de toner.
Makkelijk genoeg te testen met een magneet.

de originele cartridges in een printer van 120 euro hebben maar 1/2 of 1/3 vulling van een los gekochte cartridge . dit trucje is al overgenomen van de inkjet printers welke ook met kleine cartridges worden geleverd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De toner is namelijk meer waard dan de printer..... (tegen de normale verkoop prijzen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 2 december 2012 23:24:46 schreef 2N3055:
[...]
Als hij straks op ijzerpoeder gaat draaien koop ik wel een nieuwe.

Samsungprinters zijn verbazingwekkend degelijk en compatibel.

Alternatieve toners zijn doorgaans een stuk goedkoper dan je aangeeft en bovendien zit er af fabriek heus niet méér toner in dan de printer waard is.

Ik zou zeggen, spaar het milieu en print totdat de elco's ofzo het begeven.

@hieronder: 80 euro is een redelijke prijs als er bij een printer van 100 euro standaard voor een euro of 30 a 40 aan toner wordt meegeleverd! Als je het bovendien per pagina gaat uitrekenen kom je behoorlijk laag uit. Sowieso lager dan met een willekeurige inkjet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 3 december 2012 21:18:44 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik weet niet wat voor printer jij hebt maar ik heb 2 HP printer's de ene is een laser/kleuren printer die 320 euro aan volle toners lust (maar gelukkig hoef ik deze bijna nooit te kopen) en bij de andere printer kost het me 80 euro is bijna duurder als de printer kopen met de cardridges erbij in wat dat betreft is dat gouden business

het is net als met gameconsoles , op de printer wordt verlies geleden/net kiet gespeeld ( zeker de eerste modellen ) , maar de verdienste zit op de cartridges / spellen.

heb al 15 jaar een laserprinter voor zwarte tekst te printen. omdat het printen van plaatjes zelden voorkwam zat tegen die tijd de cartridge van een inkjet al verstopt .. vandaar dat de eerste gekochte printer een color laser werd , scheelde 1 printer die toch alleen in de weg stond en nooit werkte ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

laser printers zijn wel geweldig heb er laatst een op de kop getikt werkt perfect en ze zijn snel

Ik heb dit weekend een custom gemaakt pedaal afgemaakt en verkocht:
buitenkant
binnenkant
scoop(bovenste input, onderste output)

ik heb hem helemaal zelf ontworpen, gebouwd en getest. er zit een NE5532 in, als eerste stage met instelbare versterking. deze gaat naar de buis, en de ander eopamp gebruik ik na de bui als output buffer. De eerste trap stuurt een EC-1000 buis aan, welke normaal bij een input van 1Vpp bij deze instellingen al dicht bij zijn nog goed klinkende limieten komt. de opamp wordt gevoed met +/- 15V en kan volledige output swing aan de grid leveren ( met grid stopper om het grid te sparen) en dus behoorlijk overdriven.

quote van de klant:

Kerel, ik vind em tot nu toe fantastisch :D Dat pedaal is echt ziek, keep up the good work

missie geslaagd! :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Mooi kastje. Waar vandaan als ik mag vragen? Ook plattere maten?

dat kastje komt uit mijn opa's schuur, en ik heb hem overgespoten met hamerslag. ze zijn vrij oud, maar er staan er nog een paar op marktplaats zag ik laatst toen ik op (buizen)transformatoren zocht.

ik heb verder geen idee waar je ze kan krijgen, anders had ik er ook nog een paar ingekocht! ik kon er met mijn hele gewicht op staan, ze zijn goed qua maat, dus ideaal voor de pedalen die ik nu af en toe verkoop.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Mooi gemaakt, ben je alleen niet bang dat de boel het erg warm gaat krijgen en die elco's binnen no time verslijten ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten