Hallo iedereen,

De kwaliteit van die oude 8mm films varieert enorm. Maar meestal onderschat men de kwaliteit. Met een goed transfersysteem en digitale restauratietechnieken kan men dit bereiken:

https://vimeo.com/49963017

Om de volledige kwaliteit te zien, gelieve de originele clip te downloaden. En kijk ook eens naar mijn andere clips aub.

Het gebruikte RGB lichtsysteem en de speciaal ontwikkelde software zorgen er voor dat de CCD van de camera optimaal benut wordt. De elektronica en de software werden speciaal voor dit doel ontwikkeld door Frank Vine. De link naar zijn website staat in het clipje.

Met dit systeem kan ik frame per frame opnemen aan 15 beelden/sec, in een resolutie van 1388 x 1036 pixels.

Groeten uit Gent, België,
Fred.

Volgens mij zijn we toch wel aant afwijken van mijn vraag!
Ik geef je volkomen gelijk Fred, maar als ik alles optel van jullie toestel dan kost het toch een aardig bedrag, voor die prijs kan ik het dan ook laten doen, wij hebben in de familie zoveel oude filmpjes, als ik het moet uitgeven veel euro's kwijt ben, daarom ook de reden waarom ik dit wil doen. Nu, een component solderen kan ik ook wel, maar er komt toch wel meer bij kijken! De kwaliteit van 30j terug kun je niet vergelijken met nu, en op gebied van evolutie, het staat niet stil hé!!!

Voor mijn part mag dit hier afgesloten worden.

Bartje C

Zonder feedback was het dat al, onnodig om dit topic voor zo'n melding op te rakelen. Of heb je ook nog wat nuttige informatie?

Op 7 april 2013 18:20:01 schreef Henry S.:
Zonder feedback was het dat al, onnodig om dit topic voor zo'n melding op te rakelen. Of heb je ook nog wat nuttige informatie?

Toch nog maar een reactie dan :-)

Er is maar één goede manier om dit te doen. Wij hadden dozen vol met Super 8 films en wouden deze digitaliseren. Mijn vader heeft zich daar op gestort en met een verbluffend goed resultaat. Vergeet alle verhalen over spiegels en witte doeken en wat al niet meer wat de mens verzonnen heeft.

Wij hebben een tik: Als we doen dan doen we het ook goed, anders: No Way -)

• Gebruik een projector met regelbare snelheid
  • Maak een persluchtsysteem (vochtfilter) met een slangetje dat net voor de invoer van de lens van de camera zit. Dit om de film te ontdoen van stof en andere rotzooi.
  • Verwijder de halogeen lamp uit de projector en bouw daar een 3W High Power LED in. Deze LED moet 5500K (daglicht) zijn. eBay verkoopt deze maar is niet altijd 5500K .Let daar dus goed op.
  • Neem een digitale video camera (firewire) en zet deze recht en pal voor de lens van de projector. (Dat kan nu omdat er een LED inzit en geen halogeen lamp meer)
  • Zet op de videocamera de automatische witbalans uit.
  • Firewire van de videocamera op de computer en capturen maar :-)

Altijd perfect en mooie beeldkwaliteit. Mits er gebruik gemaakt is van originele Kodak films ! Agfa is troep. :-)

Natuurlijk komt er veel meer bij kijken maar dit is een richtlijn.

Da's interessant. Ik zou zo iets kunnen doen met m'n dia's, dat is immers hetzelfde idee. Maar dan met een fotocamera...
Is het niet handiger om de projector op een witte achtergrond te projecteren ipv direct in de lens de projecteren? Geeft dat geen vreemde reflecties en zo?

Ik zou inderdaad niet zeggen dat dit het best mogelijke resultaat geeft, bijvoorbeeld vanwege de willekeurige CRI van de geplaatst LED. Ik kan me echter goed voorstellen dat het resultaat uitermate acceptabel is omdat je toch een hoop optische tussenstappen weglaat.

@hieronder: dan heb je echt veel geluk gehad. 5500K is de kleurtemperatuur en niet de CRI. Die is bij LED's van ebay vaak om te huilen tenzij je gewoon een echt goede treft. Verder moet de afstraalhoek natuurlijk goed zijn maar daar valt mee te knutselen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Het is perfect, echt waar :-) Veel hangt af van de bron LED en die moet echt 5500K zijn. We hebben LEDS gehad en die gaan tegen 6500K aan, dus blauwer licht. Dan heeft het geen zin en worden al je beelden voorzien van een licht blauwe zweem.

Het beste resultaat van je Super 8 film, en hoe slecht die ook is opgenomen, pak je met 5500k LED. Je hebt dan de meest natuurlijke lichtbron achter de film zitten. Beter kun je het dan niet krijgen.

Voordeel is ook dat er nooit een film of dia gaat "doorbranden' door oververhitting van de originele halogeen lamp in je apparatuur.

Toch nog even mijn 2 cent.

4 jaar geleden van de zolder van mijn ouders afgehaald het volledige filmwerk van mijn vader. (super 8). Vele rollen al gemonteerde film. (gemonteerd hier bedoeld : aan elkaar geplakt, super heel klassiek monteren in de letterlijke zin).

Nu wou ik dit digitaliseren. Geen ervaring, dus gewoon de originele projector gebruikt (na reparatie). Projecteren op een doek en daar een digtitale camera op gericht. geluid viai bestaande box van de projector en losse microfoon. (ja echt...)

Een geheel niet onacceptabel resultaat. Natuurlijk technisch niet zo fantastisch als alle eerdere ideeen, maar ik heb wel het "oude" gevoel van het kijken naar een super8 opname behouden. Ook al is het inmiddels gedigitaliseerd en op DVD.

Ik zal de puristen wel op stang jagen, gezien het verschil in fps enzo maar voor mij is dit afdoende.