Deze INFO kreeg ik van een vriend!
En ik ben bang dat zijn INFO correct is!
-----------------------------------------

Important Notice !

Mitsubushi heeft onlangs in "al haar wijsheid" besloten, de produktie van 2SC1969 / 2SC2166 en 2SC2312 (RF-) Transistoren te staken!

Dit betekent - vooralsnog - dat er binnen niet onafzienbare tijd een "tekort op de (wereld-) markt zal ontstaan voor deze type transistors! De (eind-) gebruikersprijzen zijn al explosief gestegen!

Net als enkele jaren terug het geval was met de Motorola MRF 477 transistors, zullen diverse modellen (CB-/HAM-) Radio Transceivers welke voor reparatie van de eindtrap
in anmerking zullen komen, moeten worden "gemodificeerd" om een ander type (RF-) Transistor te kunnen laten functioneren!
Dit betekent zowiezo een hoger kostenplaatje!

Het is aan te bevelen wanneer mogelijk een (beperkte-) voorraad van genoemde Mitsubushi transistoren aan te leggen! Let Op! Er zijn zgn. "Fake-" exemplaren op de markt verschenen!
Controleer desnoods door meten van "hFe" de aan te schaffen transistors. Fake exemplaren zijn te herkennen aan de "gestempelde" opdruk van het Mitsubushi logo! Betaal dus voor de juiste exemplaren!

Wanneer mogelijk deze informatie s.v.p. aan belanghebbende(n) doorgeven!

Beste groet;

DréCB / T&R Communication
Nederland
email ; commutr@zonnet.nl

§2006/januari

Rob007.

Er schijnt een goede vervanger voor de 1969 te wezen , de ERF-2030 .
bron: http://cbtricks.com/

miss even het e-mail adres weghalen ivm spam

@spy:
link werkt (temindste hier) niet. -> edit: nu well? :)

Van types met "ERF xxxx" heb ik nog noit gehoord? :(

Andre

Kijk in het forum onder : New Products On The Market

[Bericht gewijzigd door spy-master op ]

) weghalen kan helpen ;)

Jammer dat er geen data van is, ben benieuwd of dat ding tot 30MHz z'n werk doet of hoger...

(De 2SC19xx zijn dat ook niet echt)

(De 2SC19xx zijn dat ook niet echt)

Hangt nogal van de XX af hoor, de 1971 en 72 zijn bruikbaar op 3 en zelfs 2 meter.

Wat die ERF beterft.. hij is zowaar ergens te koop (http://www.westgateparts.com/cgi-bin/listproduct.cgi?product=transisto…), maar een echt datasheet is helaas nergens te vinden.

Hmmm erf2030 kan geloof ik 25W eruit gooien en word o.a. voor de cobra gebruikt.
Ik zal straks als ik weer nuchter ben ff checken ,want mischien zie ik allezzzz dubbel 2x 2x ;-)

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

Wel heel erg geheimzinnig zo zonder datasheet...

@Ben: klopt, maar de 1969 wordt ook nog wel eens gebruikt, en een TO220 behuizing is niet echt hf ;)

Vandaag even aan een superstar3900 geknutseld. Hiervan werd gedacht dat de eindtrap er uit lag. Bestelde 2sc1969 en de 2sc2166 vervangen resultaat geen power op de uitgang.

Verder knutselen kwam ik erzchter dat de torren geen spanning kregen , bleek de spanningsregelaar een pootje los te liggen van de printplaat. Dit weer aangesloten, spanning op de eindtrap maar nog steeds geen vermogen.

Toen de originele transistoren er weer in en hij doet het weer prima, 10 watt vermogen.

Blijkt dat ik waarschijnlijk ook de beruchte nep-exemplaren in handen heb. :(

Vraag me af hoe je nu zeker aan de originele exemplaren kan komen?

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/0022_zps46662e24.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/001_zps8e6acee0.jpg

deze vond ik nog in een oud databook , van de 2312 heb ik helaas niks , het gaat tot de 2sc2311 en weer verder bij de 2sc2314

Ze worden nog wel gemaakt door een aantal fabrikanten die gewoon hun eigen logo erop drukken, en deze zijn geen nepperds. Alleen worden deze ook gekloond dus grote kans dat je een nepperd koopt.

Op een ander forum heb ik gelezen dat de 2SC1945 een alternatief is voor de 2SC1969. Ik heb hier een paar liggen (2SC1945), nu we het toch over deze torren hebben besef ik me dat ik deze toch niet nodig heb. Wie kan ik er mee blij maken (vraag er niks voor).

@nulzeventig,

Hier heb ik wel interesse in!

Mail me anders maar even, hoor het wel.

[Bericht gewijzigd door Oane op (32%)]

Op 24 december 2012 18:33:26 schreef nulzeventig:
Ze worden nog wel gemaakt door een aantal fabrikanten die gewoon hun eigen logo erop drukken, en deze zijn geen nepperds.

Dat mag, dat zijn de zogenaamde second sources, maar die zijn stukken duurder dan de niet goed werkende copieen, en daardoor ook weer amper te krijgen.

Op 24 december 2012 18:33:26 schreef nulzeventig:Op een ander forum heb ik gelezen dat de 2SC1945 een alternatief is voor de 2SC1969.

2SC1945 zijn als herproductie goed bruikbaar is mijn ervaring en verkrijgbaar bij http://www.eleflow.com/2SC1945.pdf
zie eventueel http://pa0fri.home.xs4all.nl/Mods/FT77S/ft77smod.htm

Die worden niet zelf door Eleflow gemaakt maar dor HG-Semi. Eleflow haalt gewoon het logootje weg met aceton en verkoopt ze voor een duurdere bedrag. Het zijn zeker geen fakers, er is een man op YouTube die er veel reviews over heeft gemaakt.

http://www.youtube.com/user/weazle66?hl=nl&gl=NL

http://www.hgsemi.com/

Hij zegt dat hij ze allemaal van Eleflow heeft gekocht, maar ze zijn gewoon van HG-Semi.

HG-Semi is wel een goede zaak om je spullen te kopen. Ik heb er een hoop oude torren van gekocht waaronder een BLW60 (11 euro), BLY87, 2SC1970, 2SC1971 en 2SC1972 (de 2SC197x zijn echt spot goedkoop). Ik wilde het ooit hier posten maar ik wist niet of het echt gewaardeerd zou worden, gezien er zoveel neppe torren uit HK komen. (of het gezien zou worden als spam). De kleinere torren doen het gewoon prima, in mijn twee trapper josti zender de 2N3866 to van Hg-Semi levert een prima 200mW op.

Als er nog mensen zijn die interesse hebben laat me weten. @Oane;ik wacht nog een paar dagen voor ik ze op de post zet misschien zijn er ook andere geintreseerde.

Excuus als ik de links niet mocht posten maar ik vind het echt gewoon zonde dat veel fanatieke bouwers niet verder kunnen vanwege de torren die moelijk/duur te krijgen zijn.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op (12%)]

Ik snap nooit helemaal waarom mensen toch regelmatig denken dat ze nuttige links (fabrikanten, schemasites e.d.) niet mogen posten.

Achter af heb ik er enorm spijt van dat ik dit gepost heb!
.
Een mooiere smoes om de prijs op te voeren kan gewoon niet.
Ik geloof er trouwens ook heilig in dat er goedkopere vervangende transistors of FETs zijn die dit probleempje kunnen oplossen!
Ik heb ze misschien ook al gezien maar trap er niet een tweede keer in,
Beste mede hobbyisten mijn oprechte excuses voor die eerste fout maar trappen jullie er nu A.U.B. ook niet meer in?
Noem hier gewoon niet 1 2 3 de vervanger(s)
anders gaat strakjes de prijs van dat mormel per direct verdrievoudigt worden!
Je hebt er alleen jezelf maar mee.

VrGr RRob.

Op 26 december 2012 19:15:06 schreef nulzeventig:
Die worden niet zelf door Eleflow gemaakt maar dor HG-Semi. Eleflow haalt gewoon het logootje weg met aceton en verkoopt ze voor een duurdere bedrag. Het zijn zeker geen fakers, er is een man op YouTube die er veel reviews over heeft gemaakt.

Dat noem ik ook geen fake, maar een rip off... ;)

@Rob007: Zoveel invloed heb je niet, de vervangers zijn algemeen bekend.

Ik hoop dat je gelijk hebt, en het zal inderdaad ook niet door mij kommen.
maar het is natuurlijk wel opvallend dat de prijs een flink stuk omhoog is gegaan!

VrGr RRob.

@rob007
Ach Rob, het is niet anders. En het lijkt mij ook heel sterk dat het door jou komt.
De prijzen worden vaak schandalig opgedreven zodra men weet dat ze niet meer gemaakt worden. En dat begint bij de groothandels, die problemen krijgen met inkopen.
Tien jaar geleden vroeg men bij Stuut en Bruin in Den Haag even €40,- aan me voor een BLY87A. En toen was het antwoord ook: "Ja, ze worden al een tijdje niet meer gemaakt". Die heeft Harrie even niet gekocht daar. Bij Radio Ster deed men wel normaal en nam ik er 3 mee voor €45,-.

Met buizen heb je dat gedonder met namaak/remake zooi ook.
Op mijn tester heb ik ook al een paar keer gezien dat nieuwe buisjes van vage afkomst vaak minder goed aan de specs voldoen dan de gebruikte, originele buizen van soms wel 50 à 60 jaar oud die gewoon uit een radio komen. Heeft uiteraard ook wel te maken met de gebruiksduur van zo'n originele buis (ik heb ook al zat afgerookte exemplaren gevonden) maar dan nog. Een gloednieuwe die slechter is dan een 50 jaar oud exemplaar... Het zou verboden moeten worden. :P

Hahahaaaaa altijd weer die auto drop!;)(LOL)
Ja het is ook wel zo, je hebt gelijk we kommen er ook niet onder uit.
Wat ik wel hoe langer hoe meer ziet is modules en kitjes die worden aangeboden.
Kheb er een paar voorbij zien gaan LC meter, DDS, frequentie meter.
(die laatste heb ik nog niet mijn smaak gezien)
Ook breedband trapjes.... kitjes en modulens, wel erg mooi spul soms!
Maar of ik nu moet roepen lang leve Japan?(ben heel erg bang voor kinderarbeid!)
Na goed we zwerven van het topic af!

Iedereen fijne daagjes!
RRob.

Kinderarbeid is veel waarschijnlijker in China en India, waar juist veel second sources/ripoffs vandaan komen. Probleem is dat je dat vanaf hier zo moeilijk kunt zien. Gelukkig werkt men ter plekke wel aan oplossingen (die het probleem doorschuiven naar armere landen, maar in een globale economie ga je dat probleem altijd houden).