Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
(De 2SC19xx zijn dat ook niet echt)
Hangt nogal van de XX af hoor, de 1971 en 72 zijn bruikbaar op 3 en zelfs 2 meter.
Wat die ERF beterft.. hij is zowaar ergens te koop (http://www.westgateparts.com/cgi-bin/listproduct.cgi?product=transisto…), maar een echt datasheet is helaas nergens te vinden.
Hmmm erf2030 kan geloof ik 25W eruit gooien en word o.a. voor de cobra gebruikt.
Ik zal straks als ik weer nuchter ben ff checken ,want mischien zie ik allezzzz dubbel 2x 2x 
[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]
Wel heel erg geheimzinnig zo zonder datasheet...
@Ben: klopt, maar de 1969 wordt ook nog wel eens gebruikt, en een TO220 behuizing is niet echt hf 
Vandaag even aan een superstar3900 geknutseld. Hiervan werd gedacht dat de eindtrap er uit lag. Bestelde 2sc1969 en de 2sc2166 vervangen resultaat geen power op de uitgang.
Verder knutselen kwam ik erzchter dat de torren geen spanning kregen , bleek de spanningsregelaar een pootje los te liggen van de printplaat. Dit weer aangesloten, spanning op de eindtrap maar nog steeds geen vermogen.
Toen de originele transistoren er weer in en hij doet het weer prima, 10 watt vermogen.
Blijkt dat ik waarschijnlijk ook de beruchte nep-exemplaren in handen heb. 
Vraag me af hoe je nu zeker aan de originele exemplaren kan komen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze vond ik nog in een oud databook , van de 2312 heb ik helaas niks , het gaat tot de 2sc2311 en weer verder bij de 2sc2314
nulzeventig
HF virus is hier aanwezig!
Ze worden nog wel gemaakt door een aantal fabrikanten die gewoon hun eigen logo erop drukken, en deze zijn geen nepperds. Alleen worden deze ook gekloond dus grote kans dat je een nepperd koopt.
Op een ander forum heb ik gelezen dat de 2SC1945 een alternatief is voor de 2SC1969. Ik heb hier een paar liggen (2SC1945), nu we het toch over deze torren hebben besef ik me dat ik deze toch niet nodig heb. Wie kan ik er mee blij maken (vraag er niks voor).
@nulzeventig,
Hier heb ik wel interesse in!
Mail me anders maar even, hoor het wel.
[Bericht gewijzigd door Oane op (32%)]
Op 24 december 2012 18:33:26 schreef nulzeventig:
Ze worden nog wel gemaakt door een aantal fabrikanten die gewoon hun eigen logo erop drukken, en deze zijn geen nepperds.
Dat mag, dat zijn de zogenaamde second sources, maar die zijn stukken duurder dan de niet goed werkende copieen, en daardoor ook weer amper te krijgen.
PA0FRI
overleden
Op 24 december 2012 18:33:26 schreef nulzeventig
p een ander forum heb ik gelezen dat de 2SC1945 een alternatief is voor de 2SC1969.
2SC1945 zijn als herproductie goed bruikbaar is mijn ervaring en verkrijgbaar bij http://www.eleflow.com/2SC1945.pdf
zie eventueel http://pa0fri.home.xs4all.nl/Mods/FT77S/ft77smod.htm
nulzeventig
HF virus is hier aanwezig!
Die worden niet zelf door Eleflow gemaakt maar dor HG-Semi. Eleflow haalt gewoon het logootje weg met aceton en verkoopt ze voor een duurdere bedrag. Het zijn zeker geen fakers, er is een man op YouTube die er veel reviews over heeft gemaakt.
Hij zegt dat hij ze allemaal van Eleflow heeft gekocht, maar ze zijn gewoon van HG-Semi.
HG-Semi is wel een goede zaak om je spullen te kopen. Ik heb er een hoop oude torren van gekocht waaronder een BLW60 (11 euro), BLY87, 2SC1970, 2SC1971 en 2SC1972 (de 2SC197x zijn echt spot goedkoop). Ik wilde het ooit hier posten maar ik wist niet of het echt gewaardeerd zou worden, gezien er zoveel neppe torren uit HK komen. (of het gezien zou worden als spam). De kleinere torren doen het gewoon prima, in mijn twee trapper josti zender de 2N3866 to van Hg-Semi levert een prima 200mW op.
Als er nog mensen zijn die interesse hebben laat me weten. @Oane;ik wacht nog een paar dagen voor ik ze op de post zet misschien zijn er ook andere geintreseerde.
Excuus als ik de links niet mocht posten maar ik vind het echt gewoon zonde dat veel fanatieke bouwers niet verder kunnen vanwege de torren die moelijk/duur te krijgen zijn.
[Bericht gewijzigd door nulzeventig op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik snap nooit helemaal waarom mensen toch regelmatig denken dat ze nuttige links (fabrikanten, schemasites e.d.) niet mogen posten.
Achter af heb ik er enorm spijt van dat ik dit gepost heb!
.
Een mooiere smoes om de prijs op te voeren kan gewoon niet.
Ik geloof er trouwens ook heilig in dat er goedkopere vervangende transistors of FETs zijn die dit probleempje kunnen oplossen!
Ik heb ze misschien ook al gezien maar trap er niet een tweede keer in,
Beste mede hobbyisten mijn oprechte excuses voor die eerste fout maar trappen jullie er nu A.U.B. ook niet meer in?
Noem hier gewoon niet 1 2 3 de vervanger(s)
anders gaat strakjes de prijs van dat mormel per direct verdrievoudigt worden!
Je hebt er alleen jezelf maar mee.
VrGr RRob.
Op 26 december 2012 19:15:06 schreef nulzeventig:
Die worden niet zelf door Eleflow gemaakt maar dor HG-Semi. Eleflow haalt gewoon het logootje weg met aceton en verkoopt ze voor een duurdere bedrag. Het zijn zeker geen fakers, er is een man op YouTube die er veel reviews over heeft gemaakt.
Dat noem ik ook geen fake, maar een rip off... 
@Rob007: Zoveel invloed heb je niet, de vervangers zijn algemeen bekend.
Ik hoop dat je gelijk hebt, en het zal inderdaad ook niet door mij kommen.
maar het is natuurlijk wel opvallend dat de prijs een flink stuk omhoog is gegaan!
VrGr RRob.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
@rob007
Ach Rob, het is niet anders. En het lijkt mij ook heel sterk dat het door jou komt.
De prijzen worden vaak schandalig opgedreven zodra men weet dat ze niet meer gemaakt worden. En dat begint bij de groothandels, die problemen krijgen met inkopen.
Tien jaar geleden vroeg men bij Stuut en Bruin in Den Haag even €40,- aan me voor een BLY87A. En toen was het antwoord ook: "Ja, ze worden al een tijdje niet meer gemaakt". Die heeft Harrie even niet gekocht daar. Bij Radio Ster deed men wel normaal en nam ik er 3 mee voor €45,-.
Met buizen heb je dat gedonder met namaak/remake zooi ook.
Op mijn tester heb ik ook al een paar keer gezien dat nieuwe buisjes van vage afkomst vaak minder goed aan de specs voldoen dan de gebruikte, originele buizen van soms wel 50 à 60 jaar oud die gewoon uit een radio komen. Heeft uiteraard ook wel te maken met de gebruiksduur van zo'n originele buis (ik heb ook al zat afgerookte exemplaren gevonden) maar dan nog. Een gloednieuwe die slechter is dan een 50 jaar oud exemplaar... Het zou verboden moeten worden. 
Hahahaaaaa altijd weer die auto drop!;)(LOL)
Ja het is ook wel zo, je hebt gelijk we kommen er ook niet onder uit.
Wat ik wel hoe langer hoe meer ziet is modules en kitjes die worden aangeboden.
Kheb er een paar voorbij zien gaan LC meter, DDS, frequentie meter.
(die laatste heb ik nog niet mijn smaak gezien)
Ook breedband trapjes.... kitjes en modulens, wel erg mooi spul soms!
Maar of ik nu moet roepen lang leve Japan?(ben heel erg bang voor kinderarbeid!)
Na goed we zwerven van het topic af!
Iedereen fijne daagjes!
RRob.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kinderarbeid is veel waarschijnlijker in China en India, waar juist veel second sources/ripoffs vandaan komen. Probleem is dat je dat vanaf hier zo moeilijk kunt zien. Gelukkig werkt men ter plekke wel aan oplossingen (die het probleem doorschuiven naar armere landen, maar in een globale economie ga je dat probleem altijd houden).
Blijft vreemd dat een electronica leverancier niet werkende transtoren verkoopt.
Het vervelende is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of ie niet werkt.
Met de multimeter controleren lijkt de tor goed, behalve dat de originele blijkbaar ook een p n overgang heeft tussen de collector en emittor.
Maarten heeft gelijk!
Ik bedoelde ook China maakte dus een foutje,
Maar waar het ook gebeurt het is natuurlijk fout.
Het erge is we kopen die spulletjes toch!
want ja, wat als je het nu eens niet zou kopen?(wat is goed en wat fout)
.
en wat betreft het verhaal van Oane,
gloof dat we daar niet veel aan kunnen doen? (een lijst maken of zo?)
VrGr RRob.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Vrije markt heet dat. Weinig aanbod, veel vraag -> hoge prijzen. Andersom ook. Er zijn best alternatieven, dus koop gewoon wat anders.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
@rob007
Tijd voor Torrendrop (Rob, hier gaan wij dus schandalig rijk mee worden! Zo rijk dat we een KG frequentie kunnen kopen) 
Grapje.
Halfgeleiders worden gemaakt in de lagelonenlanden.
Mensen worden uitgebuit, noem het maar gewoon mishandeling of nog beter economische SLAVERNIJ. Daar waren wij ooit ook erg goed in maar we doen er nog steeds aan.
Ik heb op TV ooit een fabriek gezien en men maakte daar spoeltjes voor motortjes van harde schijven. Daar stonden een paar honderd mensen met een spraakverbod de hele dag (is 16 uur p/d) spoeltjes om een kerntje te wikkelen. En af en toe kwam er even een "Adolf in het kwadraat" kijken of het allemaal nog op schema lag... Ehhh... Ik zou liever €40,- meer voor die harddisk betalen en dan weten dat men gewoon normaal betaald/behandeld wordt. En zo gaat het dus in de hele elektronica industrie.
En dat benadrukt dan maar weer eens dat €40,- eigenlijk bijna niets is voor mij, als vrijgezellige jongen maar voor iemand in India een kwartaal inkomen is!
Of ze nou torretjes of weerstanden, condensators of diodes maken...
Het komt (soms/te vaak) ook nog uit kinderhandjes. Ik vind het schandalig maar het is niet anders... Kunnen wij er überhaubt iets aan doen??? Zo ja, hoe? (Sorry mods, ik ga wel heel erg off topic)...
maartenbakker
Golden Member
Leuke fotosoep 
Wij kunnen er iets aan doen (spullen uit Europa en de VS kopen), maar de uiteindelijke ontwikkeling zal in de landen zelf moeten gebeuren en moeten wij niet overmatig proberen te forceren.
Zoals Philips de afgelopen eeuw langzaam meeveranderde (voorop liep zelfs als je de verhalen moet geloven en dat doe ik wel) met de emancipatie van de arbeider, zo doet een bedrijf als Foxconn dat tegenwoordig ook en minder kapitaalkrachtige bedrijven volgen langzaam.
In China worden de regels al strenger en de arbeiders kieskeuriger (ze komen gewoon niet terug na hun nieuwjaarsverlof als het ze afgelopen periode niet beviel op de fabriek). Ik heb het vermoeden dat het op het moment in India al erger is dan in China, maar we zullen zien hoe dat de komende jaren loopt.
Geniaal Harry! Leuk gedaan zeg! Mijn vrouw wil een bestelling doen kan dat?
Ook zij zegt gerust wel iets meer te willen betalen als dat slavernij omlaag brengt.
.
vrijgezellige jongen
ik zou bijna schrijven dan haal je toch gewoon een Thaise! (Maar nee)
en tegenwoordig halen de Nederlandertjes ze geloof ik uit Ukraine toch?(of zoow?)
.
Ga van af nu niet meer off topic hoor!
VrGr Rob.
HarrieNak
@maartenbakker
Je hebt deels gelijk vind ik.
De verschuiving zal dáár moeten plaatsvinden maar ook hier.
Er zijn Europese bedrijven genoeg die het hier ontwikkelen en daar, in het verre oosten laten maken voor een schijtprijsje.
De productielijnen van Philips zijn ook al lang geleden uitbesteedt aan bedrijven in het verre oosten en oost Europa.
Terwijl het vroeger gewoon in Eindhoven en Den Haag werd gemaakt.
>>Edit @ Maarten: Ik wil eigenlijk ook niet terug naar mijn werk na de kerstvakantie omdat ik een werkgever heb die denkt dat hij een Führer uit kan hangen en iedereen die hard werkt vernedert tot op het bot.
De "sukkels" noemt hij zijn monteurs die de machinevloot van zijn bedrijf draaiend houdt. Meneer kan zelf geen halogeenlamp vervangen, dan moet ik komen opdraven en krijg ik de vraag waarom hij ze niet met zijn handen mag aanraken. Daar wordt Harrie een beetje misselijk van, soms...
Maar ach, Har heeft €1250,- netto per maand als monteur nu. Ik kan mijn leven allemaal nét betalen nu. Einde crisis, einde dienstverband en dan ben ik weg daar. En met al die zeikende collega's die ik heb, begin ik nog liever iets voor mezelf, om alleen al van dat gelul van die likkende collega's verlost te zijn.
Har wil best werken hoor! Maar gewoon zonder gezeik.
@Rob007
Ik wil geen vriendin uit Thailand of Oekraïne, dat cultuurverschil zorgt alleen maar voor problemen en ruzie en de kans op een "Tsjernobyl kind" is ook best wel groot... Doe mij maar gewoon een lieve Nederlandse meid (of een Vlaamse mag ook best hoor, als ze me dan diep in de nacht met dat zwoele Vlaamse accent zachtjes in mijn oor fluistert en dan tegen mij zegt dat)... Eh Rob ik stop ook met offtopic gaan... 
>>ON TOPIC
Deze site gebruik ik vaak om informatie vandaan te halen:
www.alltransistors.com
Er staan daar vreselijk veel datasheets online.
Er zit ook een zoekfunctie op die torren met elkaar vergelijkt en je zo ook equivalenten (of bijna equivalenten) kunt vinden.
En voor informatie over apparaten is er nog altijd de Hongaarse site: elektrotanya.com
Daar kun je van veel, heel veel apparaten de service manuals en schema's donwnloaden.
Als ik jullie niet meer spreek voor 31-12-12, doe allemaal voorzichtig met vuurwerk (je komt aan tien vingers al tekort tijdens het solderen) en tot het mooie volgend jaar, 2013! En niet teveel oliebollen eten! Gr. Har. 
p een ander forum heb ik gelezen dat de 2SC1945 een alternatief is voor de 2SC1969.