Blijft vreemd dat een electronica leverancier niet werkende transtoren verkoopt.
Het vervelende is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of ie niet werkt.
Met de multimeter controleren lijkt de tor goed, behalve dat de originele blijkbaar ook een p n overgang heeft tussen de collector en emittor.
Maarten heeft gelijk!
Ik bedoelde ook China maakte dus een foutje,
Maar waar het ook gebeurt het is natuurlijk fout.
Het erge is we kopen die spulletjes toch!
want ja, wat als je het nu eens niet zou kopen?(wat is goed en wat fout)
.
en wat betreft het verhaal van Oane,
gloof dat we daar niet veel aan kunnen doen? (een lijst maken of zo?)
VrGr RRob.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Vrije markt heet dat. Weinig aanbod, veel vraag -> hoge prijzen. Andersom ook. Er zijn best alternatieven, dus koop gewoon wat anders.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
@rob007
Tijd voor Torrendrop (Rob, hier gaan wij dus schandalig rijk mee worden! Zo rijk dat we een KG frequentie kunnen kopen) 
Grapje.
Halfgeleiders worden gemaakt in de lagelonenlanden.
Mensen worden uitgebuit, noem het maar gewoon mishandeling of nog beter economische SLAVERNIJ. Daar waren wij ooit ook erg goed in maar we doen er nog steeds aan.
Ik heb op TV ooit een fabriek gezien en men maakte daar spoeltjes voor motortjes van harde schijven. Daar stonden een paar honderd mensen met een spraakverbod de hele dag (is 16 uur p/d) spoeltjes om een kerntje te wikkelen. En af en toe kwam er even een "Adolf in het kwadraat" kijken of het allemaal nog op schema lag... Ehhh... Ik zou liever €40,- meer voor die harddisk betalen en dan weten dat men gewoon normaal betaald/behandeld wordt. En zo gaat het dus in de hele elektronica industrie.
En dat benadrukt dan maar weer eens dat €40,- eigenlijk bijna niets is voor mij, als vrijgezellige jongen maar voor iemand in India een kwartaal inkomen is!
Of ze nou torretjes of weerstanden, condensators of diodes maken...
Het komt (soms/te vaak) ook nog uit kinderhandjes. Ik vind het schandalig maar het is niet anders... Kunnen wij er überhaubt iets aan doen??? Zo ja, hoe? (Sorry mods, ik ga wel heel erg off topic)...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Leuke fotosoep 
Wij kunnen er iets aan doen (spullen uit Europa en de VS kopen), maar de uiteindelijke ontwikkeling zal in de landen zelf moeten gebeuren en moeten wij niet overmatig proberen te forceren.
Zoals Philips de afgelopen eeuw langzaam meeveranderde (voorop liep zelfs als je de verhalen moet geloven en dat doe ik wel) met de emancipatie van de arbeider, zo doet een bedrijf als Foxconn dat tegenwoordig ook en minder kapitaalkrachtige bedrijven volgen langzaam.
In China worden de regels al strenger en de arbeiders kieskeuriger (ze komen gewoon niet terug na hun nieuwjaarsverlof als het ze afgelopen periode niet beviel op de fabriek). Ik heb het vermoeden dat het op het moment in India al erger is dan in China, maar we zullen zien hoe dat de komende jaren loopt.
Geniaal Harry! Leuk gedaan zeg! Mijn vrouw wil een bestelling doen kan dat?
Ook zij zegt gerust wel iets meer te willen betalen als dat slavernij omlaag brengt.
.
vrijgezellige jongen
ik zou bijna schrijven dan haal je toch gewoon een Thaise! (Maar nee)
en tegenwoordig halen de Nederlandertjes ze geloof ik uit Ukraine toch?(of zoow?)
.
Ga van af nu niet meer off topic hoor!
VrGr Rob.
HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
@maartenbakker
Je hebt deels gelijk vind ik.
De verschuiving zal dáár moeten plaatsvinden maar ook hier.
Er zijn Europese bedrijven genoeg die het hier ontwikkelen en daar, in het verre oosten laten maken voor een schijtprijsje.
De productielijnen van Philips zijn ook al lang geleden uitbesteedt aan bedrijven in het verre oosten en oost Europa.
Terwijl het vroeger gewoon in Eindhoven en Den Haag werd gemaakt.
>>Edit @ Maarten: Ik wil eigenlijk ook niet terug naar mijn werk na de kerstvakantie omdat ik een werkgever heb die denkt dat hij een Führer uit kan hangen en iedereen die hard werkt vernedert tot op het bot.
De "sukkels" noemt hij zijn monteurs die de machinevloot van zijn bedrijf draaiend houdt. Meneer kan zelf geen halogeenlamp vervangen, dan moet ik komen opdraven en krijg ik de vraag waarom hij ze niet met zijn handen mag aanraken. Daar wordt Harrie een beetje misselijk van, soms...
Maar ach, Har heeft €1250,- netto per maand als monteur nu. Ik kan mijn leven allemaal nét betalen nu. Einde crisis, einde dienstverband en dan ben ik weg daar. En met al die zeikende collega's die ik heb, begin ik nog liever iets voor mezelf, om alleen al van dat gelul van die likkende collega's verlost te zijn.
Har wil best werken hoor! Maar gewoon zonder gezeik.
@Rob007
Ik wil geen vriendin uit Thailand of Oekraïne, dat cultuurverschil zorgt alleen maar voor problemen en ruzie en de kans op een "Tsjernobyl kind" is ook best wel groot... Doe mij maar gewoon een lieve Nederlandse meid (of een Vlaamse mag ook best hoor, als ze me dan diep in de nacht met dat zwoele Vlaamse accent zachtjes in mijn oor fluistert en dan tegen mij zegt dat)... Eh Rob ik stop ook met offtopic gaan... 
>>ON TOPIC
Deze site gebruik ik vaak om informatie vandaan te halen:
www.alltransistors.com
Er staan daar vreselijk veel datasheets online.
Er zit ook een zoekfunctie op die torren met elkaar vergelijkt en je zo ook equivalenten (of bijna equivalenten) kunt vinden.
En voor informatie over apparaten is er nog altijd de Hongaarse site: elektrotanya.com
Daar kun je van veel, heel veel apparaten de service manuals en schema's donwnloaden.
Als ik jullie niet meer spreek voor 31-12-12, doe allemaal voorzichtig met vuurwerk (je komt aan tien vingers al tekort tijdens het solderen) en tot het mooie volgend jaar, 2013! En niet teveel oliebollen eten! Gr. Har.