ELV-22532 regelbare voeding opvoeren...

flash2b

Special Member

LED1 in het schema is toch een groen led (zoals je boven beschreef). Misschien kan je dat nog in je schema aanpassen.

Nu nog iemand vinden die het aangepaste schema omzet in een mooie PCB, ik hou me aanbevolen.

Het is een mooi stuk proza geworden, bedankt!

blackdog

Golden Member

Hi flash2b

Het is echt een rode LED.
Dit omdat van de LED's deze de laagste drempelspanning heeft en T1 daardoor wat meer speling heeft.
Er is totaal maar 5V beschikbaar om de Darlington te sturen, verlies basisweerstanden TIP142,
emittorweerstand T1 en wat ruimte voor T1 om te kunnen werken.
Mijn eerste gedachten gingen uit naar een 1,25V referentie zoals de LM385.
Maar niet iedereen heeft die liggen, het gaat zo goed met de rode LED, ik heb er uitgebreid aan gemeten.

Dank voor het compliment :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Zo... dat zijn weer hele lappen tekst ;).

Ik heb het even globaal doorgelezen en vergeleken met het orgineel (ook de layout aangezien ik nog een kale print heb liggen), en kan met de meeste dingen uit de voeten. De terugkoppeling naar R11 was idd een drama, maar wat ik nog mis is de invloed van een werkende stroombegrenzing op de uitgangsspanning. Of zie ik iets over het hoofd?

Verder heb je er mooi werk van gemaakt, het is een stevige upgrade zonder erg grote ingrepen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 28 december 2012 20:09:56 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Er was ook bij deze print iets met een spoortje wat niet helemaal optimaal ligt als je het ding in z'n geheel op de print bouwt, maar de details ben ik even kwijt.

nog commentaar op de spannings pot ?

Ook ik was niet zo blij met die 100k pot, zeker niet met de manier waarop hij in het feedback pad zit.

Dus daar zit een vaste weerstand in (56k IIRC), en de 10k paneel pot zit op de plaats van R11.

De stroom regeling heeft een grof (R4) en fijn (R6) regeling, zou dit bij de spanningsregeling ook zo kunnen ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi,

Henry S.
De stroombegrenzing werkt mooi soepel geen problemen met generatie verschijnselen.
Gebruik vooral de voorgestelde LT1014 opamp.

De regeling met de stroombegrensing heb ik niet mooier gemaakt.
Maar wat let jullie dit eens uit te meten/aanpassen. ;-)
Weg met die "preset" potmeter en vervangen door een 1% weerstand.

Sine
Een echt drama spoortje is de gene die aan de R24 zit (nu 4K7).
Die printontwerper is echt een prutser...
Gaat hij een lang spoor maken aan de - ingang van IC3b en pas aan het einde de weerstand...
Die weerstand had vlak bij de opamp moeten zitten.
Doordat deze weerstand nu ook 4K7 is pikt het spoor nu minder rommel op.
Twee extra gaatjes boren rechts van de opamp en daar het weerstandje plaatsen kan natuurlijk ook en verbind de orginle plek dan door.
Dit is echter niet nodig, want hij is nu stabiel.

Roland van Leusden
Wat zeg je nu tegen me Roland...
De stroom regeling heeft een grof (R4) en fijn (R6) regeling, zou dit bij de spanningsregeling ook zo kunnen ?

Iekkkkk, Brrrrrr, maak ik het mooi wil jij het weer lelijk hebben :-)

Verder voor de gene die denken dat twee potmeter om de stroom en spanning in te stellen beter zijn dan 1 tien slagen potmeter,
moet ik jullie toch echt uit jullie dromen helpen...
Meestal worden er dan twee koolpotmeters gebruikt met een waarde verhouding van 100.

De meeste "ouwe knarren" onder ons weten dat bij Buizen apparatuur
altijd ruis en krakende potmeters optraden als de koppel condensator een beetje lekte, of een buis wat veel rooster stroom trok.

DC regelen met een koolpotmeter is een No No!
Twee goede potmeters zijn niet goedkoper dan 1 tien slag potmeter.
Ik heb een voorkeur voor de Vishay Spectrol Model-534.
Een aantal dumpzaken verkopen dit model voor ongeveer 10 Euro.

De resolutie van de 10K potmeter is zo dat je meestal als je een 30V voeding hebt deze op twee milivolt nauwkeurig kan instellen.

Bij mijn HP / Harrison met dubbele potmeter kreeg ik dat niet voor elkaar, raad eens wat er nu inzit...

Ik zal vandaag nog een nieuw bouwpakketje bij ELV bestellen en het eens helemaal opnieuw doen.
Dan heb ik een tweede print en iets meer zekerheid dat het dan ook stabiel is.

Gegroet,
Blackdog

PS,
Vandaag is er een Delta E030-1 voeding binnengekomen, schoongemaakt afgeregeld enz.
Opvallenste punt van deze voeding GEEN RUIS!
Ruis en Brom 80Khz BW = 5uV RMS bij 8V en 1A.
Met het 400Hz highpass filter is de ruis 2,5 uV, ongelovelijk vind ik dit, petje af voor Delta.
Later meer hierover in een ander topic.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Moet er nog een anti-paralleldiode over de BE van de TIPs? Als nu de uitgangsspanning hoger is dan de instelspanning (grote condensator en de spanning bijregelen, of andere voeding aan de uitgang), trekt de opamps de basis van de TIP's naar beneden, (toch?) en staat er een negatieve BE spanning over. Dat schijnt slecht te zijn.

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
blackdog

Golden Member

Goeievraag,

Goeie opmerking...
De diodes D9 en D10 vangen dit al voor een deel op.
Maar als de gebruiker het leuk vind om voedingen in serie te zetten zou ik er nog een diode tegenaan gooien.

Ik ben geen voorstander van het in serie/parallel zetten van voedingen.
Dit gaat gewoon te vaak verkeerd.
Goed gereedschap ( de goede voeding gebruiken ) en inzicht is het halve werk ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Nee, er was nog wat smerigers met die print, iets met een baantje naar een elco waar je dan weer rimpel aan overhoudt ....

Als ik mijn bakbeest nog eens open heb dan moet ik eens kijken of ik dat gefixed heb, en inderdaad, er zit al een TL1014 ampje in.

Plus dat ik de temperatuurbewaking vernaggelt heb naar iets om een trafo wikkeling bij te schakelen bij een bepaalde spanning.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Er wil me wat een rottig spoortje betreft niet zo snel iets te binnen schieten.
Ik heb met het onderbreken van twee sporen de grootste problemen met brom/ruis/hoge inwendige weerstand wel opglost denk ik.

Het gebruik van de temperatuur regeling is makkelijk aan te passen, het is al een comperator, D17 loshalen en die een relais laten sturen.
De ingangsweerstanden van IC 3a wat aanpassen zodat hij de uitgansspanning gaat lezen.

Ik denk trouwens dat ik eerst een een testje ga doen op een van die groene gaatjes printjes die ik veel gebruik en daar deze schakeling op bouw maar dan met een dual opamp.
Dan kan ik wat meer opamps testen, van de duals heb ik hier een heel breed spectrum liggen.
Mijn intresse gaat b.v. uit naar een NE5532, goedkoop en lage ruis, offset zou wat beter kunnen maar dat is de eerste die ik ga testen.
Scheeld met de NE5532 ook weer twee onderdelen, de beveiligings diodes D14 en D15 zitten al in de chip :-)
We zullen zien of het werkt.

Oja, de tweede testprint van ELV is besteld :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Iekkkkk, Brrrrrr, maak ik het mooi wil jij het weer lelijk hebben

Hmmm, zat meer aan de frontplaat te denken... Mooi symetrisch met 4 pot's.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry S.

Moderator

@Nieuwe schema: R22 zit aan R21 en moet juist aan C14, de led moet ook even gedraaid worden.

Ik zal de mods eens doorvoeren op m'n eerste opgebouwde print, en los testen met wat ik heb liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Henry S.

Je hebt helemaal gelijk!
Het schema is aangepast, alleen even de pagina refressen.

Bedankt en gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mag ik vragen waar R29 voor dient?

En waarom deze over T2 zit en over T3 niet?

blackdog

Golden Member

Hi AgentP

Dat had ik al omschreven, deze weerstand zit ook in het orginele schema.
Ik heb hem verplaats en lager gemaakt in waarde.
Deze trekt altijd wat stroom uit de voeding, dat maakt het dynamische gedrag bij klein verbruik beter.

Dat hij maar bij 1 TIP142 zit maakt niet uit, of je nu die stroom via de een of de ander trek.
Verder heb ik het punt zo gekozen dat het de stroomregeling niet beinvloed.
Wat ik al eerder schreef, is een kleine stroombron hier beter, maar ik wou niet te veel componenten toevoegen aan dit ontwerp.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Goed werk blackdog.

Ik las laats op een site van een profesionele voedings bouwer dat ze zo trots waren dat hun voeding nagenoeg geen uitgangscapaciteit hadden. Hier zit toch best wel een grote capaciteit op de uitgang. Als je stroom begrenzing dan heel erg laag staat voor enige mA dan help de condensator dat toch om zeep die gaat eerst wel even veel stroom leveren voordat de stroombegrenzing zelf kan gaan regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Dat klopt, er zit een redelijk grote condensator aan de uitgang.
Bij een voeding die 4A max kan leveren is een paar mA als minimale stroom wel wat veel gevraagt.
Je zit dan meestal op de rand van wat je kan instellen.
Ik gebruik hiervoor een voeding die ontworpen is voor kleine belastingen.
Maargoed, het klopt wel wat je zegt.
Er is veel ondeskundig gebruik van voedingen, vooral wat jij al aangeeft dat men de voeding op zeg 18V heeft staan, hem kortsluit om de maximale stroom in te stellen, zeg 20mA voor een led.
En het dan vreemd vind dat de led het in een flits opgeeft omdat de lading van de uitgangselco in de led gedumpt wordt.
Dan heb ik het nog niet eens over het electronica van de stroomregeling die men zo traag maakt omdat het anders niet rustig te krijgen is.

Ik zou graag eens zien hoe die fabrikant dat aangepakt heeft.
Ik denk zelf in de richting van een 1x openloop buffer met daaromheen een opamp die er voor zorgt met er laag kantelpunt die de DC error aanpakt.

De onderstaande schakeling van Maxim staat op mijn lijstje om te gaan testen.
http://http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/869
Deze natuurlijk aangestuurd door een regeldeel.

Later vandaag nog wat metingen doen met een kleine elco aan de uitgang om ook jou geluikkig te maken :-)

Trouwens dank voor je opmerking, ik ben hierdoor op nog een bedradings probleem gestuit.
Leg ik later uit als aanvulling samen met wat plaatjes gemaakt met een 47uF condensator aan de uitgang.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

IK heb een voeding van Philips die 120mA max levert zelf met die kan je op 18V ingesteld nog niet ongestraft een led aansluiten op stroom begrenzing. Nu weet ik ook wel waarom dat niet kan maar toch het ik het voor de gein eens geprobeerd. Het is dan ook een ontwerp met germanium torren en zonder opamps. Toch een favoriete voeding voor kleine stromen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 december 2012 21:52:57 schreef blackdog:
PS,
Vandaag is er een Delta E030-1 voeding binnengekomen, schoongemaakt afgeregeld

Toevallig een van 'tony' op marktplaats? ;). Heb mijne alleen even open gehad om te bekijken, mooi ding van binnen.

blackdog

Golden Member

Ha die Bas Smit,

Ja dat klopt.
Ik heb dieverse zaken moeten aanpakken omdat hij nogal rommelde.
Heb drie condensatoren op de regelprint vervangen.

Mooi resultaat hebben ze bereikt met losse transistoren in de referentie en het regeldeel.
Alleen de inwendige weerstand zou wat lager kunnen, maar dat is niet mogelijk met de hoeveelheid transistoren die ze gebruiken.
Ik vind het een mooi compromis wat Ri, ruis/brom en dynamisch gedrag betreft.

Dus met IPA de contakten van de regelprint schoonmaken.
Meter potmeters schoonmaken.
Met een wattenstokje en IPA de binnenzijde van de aansluitbussen schoongemaakt.

Deze actie maakte mijn voeding weer "rustig"

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nieuw jaar en nieuwe metingen. (Allemaal een goed 2013!)

Vandaag ben ik op een andere manier aan het meten geweest aan de ELV voeding.
Ik heb geprobeerd te meten hoe ook de voedingsbouwers dit doen.
Het komt er op neer dat je een trafo opneemt in het tegenkoppel circuit en daar een klein signaal doorheen stuurt.

Hier een screenshot uit een applicationnote van National Semiconductor.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-56pF-LoopGain-200.png

Twee links met info hoe je dit kan meten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/NS-LoopGain-AN1148.pdf
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/NS-LoopGain-AN1889.pdf

Voor de metingen heb ik de compensatie condensator verhoogt naar 56pF.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-56pF-Compensation.png

Door de hogere waarde hou ik meer phase bereik over maar er blijft
bij hogere frequenties minder versterking over.
Er is nu minder gain over om abberaties van b.v. reflecties van aansluitkabels weg te regelen.
Dus te pulshoogte wordt hoger en duurt langer voor alles weer rustig is.
Daar de meeste voedings fabrikanten ook niet meten met 0.5 of 1Meter aansluitkabels,
heb ik dit voor deze metingen ook niet gedaan.

Voor onderstaande metingen heb ik mijn Williams breedband "Active Load" van de plank getrokken.
Hier en link naar een vorig topic hierover.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/105032http://

Dit is de pulsstroom die uit de voeding wordt getrokken.
De schaal is 200ma/Div dus van 200ma naar bijna 2A.
De stijg en daaltijd is ongeveer 3uS, deze is gemeten over de "sense" weerstand van de Active Load.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/Williams-Sense_Out-LoadPuls-02_2A-ELV-56pF-01.png

Deze foto geeft aan hoe kort de afstand is van de uitgangs elco en de FET/Sense weerstand in de Active Load.
Deze is ongeveer 4cm en zelfs deze korte afstand geeft meetfouten, zie de onderstaande foto's.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-ActiveLoad-Connection-01-200.png

Deze foto geeft de puls aan die gemeten is op de "Load Out" van de Williams Active Load"
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/Williams-Load_Out-LoadPuls-02_2A-ELV-56pF-02-200.png

Dit is de bijbehorende pulsweergave.
Let ook op het middenstuk, je kan duidelijk zien dat de uitgang rond de 5mv zakt,
dit komt door de weerstand van de stekkerbussen en de connectors!
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/Williams-Load_Out-LoadPuls-02_2A-ELV-56pF-03.png

En nu de scoopprobe over de uitgangselco van de ELV voeding.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-Out-LoadPuls-02_2A-ELV-56pF-01-200.png

Let ook op de schaal van de scoopfoto deze is nu 10mV/div i.p.v. 20mV/div
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-Out-LoadPuls-02_2A-ELV-56pF-02.png

Het meten hieraan is niet makkelijk, het beste is al alles uit batterijen is gevoed.
De meeste apparatuur is hier natuurlijk geaard en dat geeft veel problemen.
Ik heb al een lijstje gemaakt van scheidingstrafos / condensatoren in metalen huisjes
om makkelijker te meten.
Ook zal ik een zeer breedbandige trafo moeten gaan maken om betrouwbaar te kunnen meten.

Verder zijn twee ruisarme breedbandige preamps ook handig.
Dit, omdat met nogal kleine signalen gemeten word, via 1:10 probes.
Het signaal niveau waarmee gemeten word komt neer op ongeveer 20mV TT op de scoop via de probes.
Mijn Audio Annalyzer heeft symetrische in en uitgangen, maar vooral de ingangen samen met de aansluitkabels
hebben een te grote capacitive belasting om goed te meten aan de voedings schakeling.
Dat is vrij jammer, nu kan ik de functies die in dit meetinstrument zitten niet gebruiken...

Conclusie
Het vergroten van de compensatie condensaator geeft natuurlijk meer phase ruimte
en de voeding is dan stabieler bij "vreemde" belastingen.
Met meer compensatie is er minder gain voor handen voor het wegregelen
van b.v. reflecties in de aansluitkabels bij snel wisselende belastingen.
De inwendige weerstand tussen 1 en 20 Khz wordt natuurliijk ook hoger.

De ELV voeding is echt goed geworden, wat ik met deze metingen heb proberen aan te geven
is wat allemaal van invloed is op mijn metingen.

benleentje
Door jou opmerkingeng was ik nog even verder gaan testen met een kleinere uitgangs elco.
Hier is het minimum ongeveer 100uF, vanaf 60uF is hij bij mij net stabiel.
Maar het gaat om de bedrading, door jouw opmerking ben ik ook gaan spelen met de bedrading
van de "sense" leidingen.
Deze moeten voor het beste pulsgedrag dus "haaks" op de stroomvoerende draden lopen, dat is dus logies he :-)

Nu is het wachten tot de tweede print binnen is, en aan deze te meten.
Zal wat fotos maken van de aanpassingen op de nieuwe print.
Dan wordt dat stukje misschien nog wat duidelijker.

Opmerkingen hoor ik graag en gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Interessant om te lezen.

"Ook zal ik een zeer breedbandige trafo moeten gaan maken om betrouwbaar te kunnen meten."
Dat is niet eens zo gemakkelijk. Hoe breedbandig? 100kHz voldoende?
Mijn GPSDO 50 ohm TTL driver heeft een ringkern trafo ingang tbv galvanische scheiding en die 2x 3 windingen halen bijna 10MHz.

Test ook eens met een inductieve belasting.

blackdog

Golden Member

Ha die Heer rbeckers :-)

De trafo's die te koop zijn voor deze toepassing zijn erg kostbaar.
Denk aan rond de 500$, ik ben niet gek natuurlijk...

Die kastjes bevatten meestal en of twee gestapelde ringkernen met een hoge en minder hoge mu.
Ik ga wat kernen regelen en/of als er mensen hier zijn die ervaring hebben hiermeee krijg ik graag advies van ze.

Een braadbandige uitgansspanning stabiele generator is hier aanwezig.
Als de trafo zeg van 10Hz tot 1 a 2 Mhz bij 50 Ohm en 1dB doet ben ik tevreden.
Dit bij een paar honderd mV TT.

Ik zal een kijken of ik hier wat motertjes heb om op de voeding te testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi allemaal ;-)

De nieuwe print voor de ELV-22532 voeding is binnen.
Ik heb al wat foto's gemaakt voor de aanpassingen die nodig zijn.

Foto nieuwe print.
http://www.bramcam.nl/Diversen/ELV/ELV-PSU-Print-03-200.png
Deze print is "verguld" de vorige print van ongeveer 1 jaar geleden was vertint.

Later deze week laat ik foto's zien van alleen de aanpassingen zodat ze lekker opvallen.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Onderstaande wordt een nieuw topic, maar hier vast mijn uitgangspunt.

Ik ga een voeding proberen te maken op de manier zoals HP/Harrison/ELV en vele anderen gedaan hebben maar
dan met zo weinig mogelijk "moeilijke" onderdelen.

De bedoeling is onberispelijk stabiel.
Ruis zonder of met belasting < 20uV bij 100Khz bandbreedte
Stabiliteit beter dan 1mV
Uitgangsweerstand < 0.001 Ohm
Stoombegrensing die "snel" is en stabiel
Uitgangselco zo klein mogelijk < 220uF
Schaalbaar, ik begin met max 2A.
Er komt ook een "Vooorregeling" in om de dissipatie te begrensen.
Hier heb ik al wat testen mee gedaan maar ben nog niet tevreden, later meer.

Ik zou het leuk vinden als jullie meedenken/helpen b.v. als het een beetje vorm heeft gekregen
dat iemand er dan een print van maakt.

Ik denk nu aan een print in twee delen, een print waar de powertransistoren
op zitten met meetweerstand en een apparte regelprint.

Om een goed bromgedrag te krijgen is het beter een ringkern trafo te gebruiken
en de Bufferelco en de brug appart in de kast te monteren.

Mooi, dit zijn even de eerste gedachtes, goed idee?

Hier alvast het schema waar ik mee ga testen, de eerste opamp waar ik het mee ga proberen is de NE5532 :-)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU1-01-200.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Is een dual op-amp beter? Ik snap jouw keuzen voor een NE5532, dan wordt het iig een HiFi voeding (:

Maar als je een single op-amp (NE5534 bvb) gebruikt, dan zijn er natuurlijk veel meer mogelijke types om mee te experimenteren.

Ach het ligt eraan of je er ook een print bij wil ontwikkelen, dus een PCB.

Dit is het eerste waar ik aan dacht, ik vind het een zeer goed idee en zal je nieuw topic ook zeker gaan volgen.