De labvoeding in een nieuw jasje.

Als er niks bij staat is het meestal (altijd?) 1/4w.

ja maar ik wil het wel zeker weten straks ruik ik gebraden voeding chips ;)

Henry S.

Moderator

Als ze allemaal 5W waren dan had het er wel bij gestaan.

¼W is standaard en wordt niet verder vermeld.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 september 2012 19:35:29 (33%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hey, een mooie voeding,

Maar we leven in een digitaal wereldje,
daarom mijn vraag, is deze schakeling ook aan te passen zodat hij via een uC aangestuurd wordt (PWM),

Ik ken zelf niet zo veel, maar weet wel dat dit moet kunnen door een RC netwerk, zodat ipv de pot meter een regelbaar spanning komt.

Hoe kan dit het beste doen?

en dan moet er nog ergens stroom en spanning gemeten worden.

Mvg Jeroen

Henry S.

Moderator

Op 25 oktober 2012 19:35:07 schreef wilske:
Maar we leven in een digitaal wereldje,
daarom mijn vraag, is deze schakeling ook aan te passen zodat hij via een uC aangestuurd wordt (PWM),

Nee, deze voeding is gebaseerd op de eigenschappen van de gebruikte LM317's.

Wat je nodig hebt is een voeding met spannningsgestuurde regelingen, bijv deze.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een LM317 kan je ook met behulp van een PWM-signaal instellen, zoals je hier kan zien. Bij dit voorbeeld is het regelbereik miniem, maar met wat aanpassingen kan het veel groter worden.
Er komt dan wel een probleem om de hoek kijken: om de uitgangsspanning naar 0V terug te brengen, moet de PWM-regelaar met de negatieve voedingsrail verbonden zijn. En die negatieve voedingsrail moet ook nog eens stabiel zijn.
Tweede probleem: als er even geen PWM-signaal aanwezig is --tijdens de initialisatie-periode v/d µC bijvoorbeeld-- springt de uitgangsspanning genadeloos naar maximum.

Kortom: het is niet onmogelijk, maar ik zou toch Henry's raad opvolgen, en met een ander type voeding aan de slag gaan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

En daar op inhakend, zoiets kan dan alleen met de spanningsregeling gebeuren. De stroomregeling meet effectief de spanningen over de lageohmige vermogensweerstand en het bovenste deel van de potmeter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je zou P1 kunnen vervangen door 2 LDR's, die elk belicht worden door een LED. De LED's stuur je dan met een tegengesteld PWM-signaal.

Misschien krijg je zoiets nog werkend ook. Maar dan zit je wel met een draak van een voeding... :-)

@wilske: Je kàn een PWM-signaal omtoveren tot een nette, nauwkeurige gelijkspanning. Die kan je dan gebruiken als referentiespanning om spanning en/of stroom te regelen bij een labvoeding.

Er zitten wel wat adders onder het gras: wil je een hoge resolutie, dan heb je al snel 16 bits nodig om een bruikbare puls/pauze-verhouding in te stellen.
Als een doorsnee-microcontroller (een AVR bv.) een 16-bits PWM-signaal produceert, is de frequentie van dat signaal geen snelheidsmonster. Bij een PWM-klok van 20MHz kom je op 305Hz.
Je moet dus gaan filteren met grote R's en met grote C's.

Dat is allemaal te doen, zie dit verslag, maar ik zou toch eerder naar een echte DAC grijpen.

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 27 oktober 2012 20:54:09 (62%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Deze voeding wordt volgens mij vrij veel door gebruikers van het forum gebouwd.
Ik heb van verschillende gebruikers gezien dat ze er een paneelmeter in maken die bestaat uit een micro controller en een 2X16 LCD display.
Kan een dergelijk ontwerp niet aan de schakelingen worden toegevoegd?
Zodat de mensen die niet zo begaan zijn met de Micro controllers toch een mooie paneel meter in hum voeding kunnen bouwen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Goededag

Ik heb een vraag ik heb deze voeding gemaakt (juist hetzelfde)
Maar is het mogelijk om hier meer stroom uit te krijgen dan 1,5A?

Grtjs

RAAF12

Golden Member

Dan kan. Maar dat moeten trafo brugcel elco stroomregeling serieregeling koeling printsporen aangepast worden. Zal best nog wat vergeten zijn. oa. komma's ;-)

Dus eigenlijk is dat een volledig nieuwe maken?
En ook een heel ander schema

Of bestaat er misschien een alternatieve weg misschien d.m.v een transistor in parallel t zetten met een lm317? Dat had een leerkracht me gezegd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 november 2012 18:58:37 (49%)

RAAF12

Golden Member

Vaak wel. En er zijn zat schema's beschikbaar stel ik wil 30V bij 5A regelen dan gooi ik supply 0-30V 5A in de zoekmachien en dan rollen de schema's eruit. En selecteer ik iets betrouwbaars want er zit wel kaf onder het koren. Als je zelf pas bezig bent en weinig ervwring hebt kan je bijv. kijken of er een schema van Elektor, ELV of QSL net tussen zit.

edit: dat kan maar de basisstroom zal hoger uitpakken, de stroombegrenzing beveiliging opnieuw berekenen, het koeloppervlak vergroten. De trafo en reservoirelco verhogen evenals de bruggelijkrichter en evt de printsporen breder maken (meer stroom!)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 18 november 2012 23:35:29 (26%)

Is het mogelijk om 2 van deze voedingen in serie te verbinden?

Binnen bepaalde beperkingen zou je dat kunnen doen, al lijkt het me erg vergezocht. Waarom zou je zoiets willen doen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Voor te gebruiken met Opamps, dus eigenlijk zou ik zo twee van deze voedingen willen maken, zo heb ik dan 2 regelbare voedingen wat voor mij enorm handig is bij het testen en ontwerpen van schakelingen.

maar dat ik deze dan kan doorverbinden met elkaar + van de ene aan - van de andere( dit word dan de GND) zodanig dat ik dan een positieve en negatieve regelbare spanning verkrijg voor het testen van schakelingen met opamps.

Maar ik zou ze dan wel in dezelfde behuizing willen steken , en met 1 transformator.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 januari 2013 20:22:47 (18%)

Met 1 tranfo gaat niet lukken, tenzij het een trafo met 2 apparte wikkelingen is.

Ik had "in serie" helemaal anders begrepen... :-)

Hoe dan ook, voor opamp-toepassingen zou ik resoluut voor een echte symmetrische voeding kiezen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo,

ik heb de labvoeding gebouwd, namelijk deze met een trafo van 24V zonder middenaftakking.

Ik stoot echter op het probleem dat ik slechts 1.1V DC op de uitgang krijg.

Na het lezen van deze topic ben ik het een en ander gaan nameten.
Alvorens de metingen te geven ga ik eerst nog even zeggen dat de brugcel van het type B500 C5000-3300 C5000-3000 is, volgens de winkelier is dit een goede vervanger voor de originele.

Voor de diodes 1N4004 heeft de winkelier mij als vervanger de 1N4007 gegeven.

En als Aan/Uit schakelaar heb ik een enkelpolige schakelaar moeten gebruiken, een dubbelpolige had men niet in voorraad.

Dan nu de metingen.

Spanning IN = 25.1V AC
Spanning over de brugcel = 33.5V DC
Spanning over C4 = -8.2V DC
Spanning aan IN van IC1 = 33.8V DC
Spanning aan IN van IC2 = 32.3V DC
Spanning over D3 = 1.95V DC
Spanning op het knooppunt P2 - D8 - T3 = -1.3V DC
Spanning UIT = 1.1V DC

Voor de Pinuots van de LM317T, BF256C en BC141, heb ik de datasheets erbij genomen en alles geverifieerd.

Bij het inschakelen brandt de LED.

Alles is gesoldeerd op een lijnen gaatjesprint.

Ter verduidelijking nog een paar foto's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20001.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20002.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto%20003.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/winamdia%20004.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/winamdia%20005.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/winamdia%20010.jpg

Het probleem is dus dat de uitgangsspanning slechts te regelen is van 0 to 1.1V DC.

Kan iemand mij uitleggen waar het euvel zou kunnen zitten?

MVG winamdia.

Henry S.

Moderator

Zoek het probleem rond IC2 en P2.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat had ik ook verwacht, daarom heb ik ic2 al eens door een nieuwe vervangen, omdat aan de in wel spanning is en aan de uit niet, maar dit gaf geen resultaat.

Heb de richting van de D10, D7 en D8 ook nog eens gecontroleerd, maar die zitten juist.

Heb nog eens de datasheet erbij genomen voor T3, maar die zit ook juist.

Ook de polarisatie van de elco's nog eens nagekeken, maar die zitten ook juist.

De potmeter nog eens bekeken, en deze is 4.7K in plaats van 5K, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem zou kunnen zijn. Ik zal wel de volgende keer als ik onderdelen koop de winkelier toch moeten controleren.

Om zeker te zijn van T3 : Drain zit aan P2 en kathode van D8, Source en Gate komen samen naar R7.

Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2013 17:45:19 schreef winamdia:
De potmeter nog eens bekeken, en deze is 4.7K in plaats van 5K, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem zou kunnen zijn.

Dat verschil heeft een kleine invloed op de maximale uitgangsspanning.
Kleine test: haal de loper van de pometer helemaal los, dan moet de maximale spanning op de uitgang staan. Zoniet, kijk dan naar R8-R9.

Om zeker te zijn van T3 : Drain zit aan P2 en kathode van D8, Source en Gate komen samen naar R7.

Zo staat het in het schema, vergelijk het ook even met de orginele layout.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedoel je de draadjes losmaken en met elkaar doorverbinden?

Wat T3 betreft, deze zit goed, heb ik nogmaals gecontroleerd.

[Bericht gewijzigd door winamdia op zaterdag 26 januari 2013 18:01:33 (36%)

Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2013 18:00:32 schreef winamdia:
Bedoel je de draadjes losmaken en met elkaar doorverbinden?

Losmaken en ik ben vergeten te zeggen dat je alleen de loper moet loshalen. Je kan ook een 4k7 weerstand ipv de potmeter gebruiken, maar als je je potmeter goed gemeten hebt dan maakt dat niks uit. De potmeter mag ook helemaal los.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.