Fake component?

Als de poortjes van de 2n2907 verguld lijken maar het niet zijn (oxidatie) is het geen A-merk.

Zou me niet verbazen als TI al een ruime tijd bij derden op spec transistoren inkocht. TO-220 is alleen een outline spec, er zijn veel varianten binnen JEDEC geaccepteerd.

RAAF12

Golden Member

@Lucky
Kijk maar eens indien mogelijk, op oude torren van Flipse. Vanaf OC71 heb ik ze liggen, van glas met zwarte lak er op, daarmee kon je met een paar krassen lak wegkrabben een fototransistor maken!
Ook de AD 161 metal body, geen PH te vinden. Het PH stempeltje is iets wat later, in het plastic transistor tijdperk, werd gedaan.

De timeline in ontwikkeling staat hier
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_transistor

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 14 april 2013 01:02:55 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 13 april 2013 22:43:30 schreef Luckyboy:
@maarten: Philips zette toch altijd de vermelding "PH" op de bovenkant van de behuizing? of was dit in de jaren 60-70 anders?

Dat was soms anders.

Het lettertype en de plaats van de opdruk en de productiecode wilden in mijn beleving nog wel eens per Philipsfabriek verschillen; in de jaren '70 was de 3- of 4-cijferige datumcode met een letter ervoor ook al in gebruik en inderdaad de letters PH soms. De productiecode van 3 tekens met als middelste een cijfer was ouder en is ergens rond die tijd uitgefaseerd. Ik vermoed dat je die moet lezen als een productiecode (fabrieksteken, jaar, maand) zoals die traditioneel ook voor buizen in gebruik was, maar durf er het fijne nog niet over te zeggen.

@RAAF12: Die AD161/AD162 hadden volgens mij vaak een vierkantje als eerste teken. Bij beeldbuizen stond dat voor Duitse productie dus wie weet ook bij die transistoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een waarschuwing aan allen hier. Ik handel al jaren in componenten (voornamelijk industrieel), heb hier dus ervaring in:

Een zeer groot deel van wat via ebay uit China verkocht wordt is nep, fake, namaak, troep, rommel, gebruikte zooi (opgepoetst) en weet ik wat meer. 80 a 90% van wat ginds kleinere handelaren verkopen is dergelijke troep. Grote bedrijven zijn vaak (niet alle) wel betrouwbaar, maar je moet maar net weten wie. En die vind je echt niet op ebay.

Als een handelaar daar zijn spullen haalt is hij ook niet te vertrouwen. Alle grotere brokers/handelaren/eindklanten eisen tegenwoordig dat de handel niet uit China mag komen. Grotere bedrijven (maar ik ook) laten Röntgenfotos maken etc om kwaliteit te testen.

Wat ik ze al allemaal heb zien doen:
- gewoon helemaal niets opsturen, politie en rechtbank ginds lachen je vierkant uit
- uitgesoldeerde componenten opsturen
- lege componenten waar ze met een laser tekst op schrijven, zie er perfect uit
- gebruikte componenten in een tinbad vertinnen zodat de leek niet ziet dat het gebruikte zijn
- tekst afschuren (zie je niet, ze zijn er goed in) van een component en er een betere van maken (waardoor je bijvoorbeeld met slechte opamps zit die wel door je test kwamen)
- van een processor een snellere maken dmv tekst
- rol componenten opsturen waarvan de eerste die je test goed zijn en de rest nep

Als eindklant heb je geen controle hierop en kun je dergelijke componenten maar beter links laten liggen. Er zijn hier genoeg plaatsen waar je voor een lage prijs componenten kunt krijgen die wel goed zijn, bijvoorbeeld over uit een productie.

@Maarten:

Ik heb hier nog andere Philips halfgeleiders in mijn voorraadkastje zitten, Ik wil hier graag meer informatie over datumcodes,fabriekscodes,...

Het eerste wat ik hier heb is een BC107 tor, die heel erg op die 2N2907 lijkt. Opdruk: "PH BC107B m8714". Is dit de 14de week van 1987?

2de: TDA7000 IC, Verschillende opdrukken.

3de: NE555 IC, Opdruk: "NE555N J91991 Jn348P"

4de:BT139 TRIAC, Opdruk: "BT139 600E PHb0436 D4"(uitgesoldeerd uit een Senseo HD7810)

maartenbakker

Golden Member

Ik ben nog niet begonnen om de opschriften van halfgeleiders in kaart te brengen (lage prio, veel interessanter uitzoekwerk te vinden), maar desondanks kan ik er wel wat van zeggen.

1) Inderdaad. m8714 en m9227 zijn vrij nieuw voor zulke oude torren maar kennelijk liep de productie lang door. De m zou voor een Aziatische fabriek staan, ik meen Taiwan.

2) Dn05103 zal 2005 week 10 (dag 3?) zijn, fabriek mij onbekend. DSS993803 1999 week 38 en Taiwan staat er al netjes naastgedrukt.

3) Ik zou zeggen week 48 van 2003, zo aan de stijl van de opdruk. Eventuele uitwijkoptie is 1993.

4) 2004 week 36. De letter b zegt me niet veel, heel misschien Stadskanaal of een compleet andere fabriek. D4 zou eventueel de binning kunnen zijn of anders een batchcode.

Ziet er allemaal verder origineel uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt Maarten.

Als niemand meer weet over fabriekscodes of datumcodes van NXP/Philips mag dit topic dicht.

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat ze hier niet zo scheutig zijn met slotjes, bovendien staat de oorspronkelijke vraag ook nog een beetje open. Ik ben behalve naar NXP-codes ook nog benieuwd of f_e iets weet, maar weet natuurlijk niet of en wanneer hij dit leest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Hoeben.

Ik ga jouw verhaal hier niet quoten omdat het dan te lang wordt. Ik ben het voor 5% eens met je statement wat je maakt over eBay en componenten.

Ik koop al jaren lang al mijn componenten op eBay en heb werkelijk nog nooit componenten gehad die nep zouden zijn. Ik denk dat de postbode hier misschien wel >1000 pakketjes heeft afgeleverd. Alles wat in deze pakketjes zat en is 100% goed en werkt nog steeds. (perfecte postbode trouwens, zij komt in de avond nog even langs met de auto omdat het pakketje net niet door de brievenbus paste en ik niet thuis was) :-)

Misschien zijn er kleine verkopers die rotzooi verkopen, dat kan. Ik koop altijd bij de "grote winkels" met meer dan 5.000 positieve reviews.

Een positieve review op eBay krijgt de verkoper pas als de koper het product goed bevonden heeft. Een review is dus per verkocht product. Als je dan als winkel op eBay meer dan 10.000 of zelfs meer 100.000 positieve reviews hebt, dan ben je als verkoper op eBay goed bezig en verkoop je geen rotzooi.

eBay en PayPal zien hier zeer streng op toe!, je moet als verkoper credits verdienen door feedback van je klanten. Ik heb hier ook mee te maken, het bedrag van je verkochte product wordt door Paypal gewoon 21 dagen vastgehouden. Kopersbescherming heet dat. (eBay.com)

Misschien was het vroeger anders, dat weet ik niet.

Ik ben in ieder geval zeer blij dat ik bijna al mijn componenten zeer goedkoop kan kopen op eBay.

I love it when a plan comes together !

Een positieve review op eBay krijgt de verkoper pas als de koper het product goed bevonden heeft. Een review is dus per verkocht product.

Nou, meh. Ik heb de nodige spullen op ebay gekocht en positieve feedback gegeven omdat ik simpelweg de tijd niet had om dingen te testen. Dan is het alleen feedback voor 'levert spullen die overeenkomen met z'n foto's'.

Dat gezegd hebbende, de obsessie van sommige posters met 'fake' torren/IC's vind ik ietwat overdone. D'r zullen best afgekeurde partijen op ebay gekocht worden, en counterfeits, maar dat dat in zulke aantallen voorkomt lijkt me stug.

Op 14 april 2013 19:13:01 schreef alex278:

Nou, meh. Ik heb de nodige spullen op ebay gekocht en positieve feedback gegeven omdat ik simpelweg de tijd niet had om dingen te testen. Dan is het alleen feedback voor 'levert spullen die overeenkomen met z'n foto's'.

Ok, jij geeft feedback op deze manier. Maar ik geloof niet dat iedereen dat doet. Ik weet zeker dat ook professionele elektronica bouwers over de hele wereld gewoon hun componenten kopen op eBay.(China, Hongkong) Meer dan 100.000 positieve reviews op een eBay winkel zijn dan ook 100.000 positieve kopers.

Al is het alleen maar om de BTW en verzendkosten :-)

I love it when a plan comes together !

@maarten, ik ben nog op internet op zoek gegaan naar fabriekscodes, en in denk dat de "n" zoals in "644nB" of "HnG06371" staat voor Thailand.

En weet je toevallig ook waarom dat ze het logo van philips soms zonder tekst op ic's zeten?

Voorbeeld:
http://i50.tinypic.com/35krgp4.jpg

klein is fijn

Moderator

Op 14 april 2013 09:40:02 schreef Hoeben:
Een zeer groot deel van wat via ebay uit China verkocht wordt is nep, fake, namaak, troep, rommel, gebruikte zooi (opgepoetst) en weet ik wat meer. 80 a 90% van wat ginds kleinere handelaren verkopen is dergelijke troep.

SMD valt niet zo makkelijk op te poetsen en te re-reelen hoor. Weerstanden / condensatoren zijn vaak de moeite niet. Halfgeleiders zijn vaak gelaserd, dat krijg je er niet zomaar af zonder te schuren. En dat zie je.

Maar inderdaad, er zit troep tussen. Geen 80-90%, maar genoeg om eerder iets van een handelaar in de US te kiezen.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2013 20:00:24 schreef Luckyboy:
En weet je toevallig ook waarom dat ze het logo van philips soms zonder tekst op ic's zeten?

Dat zal zijn omdat de letters er niet in passen, het rondje is ook niet ingevuld, dat zouden wat onduidelijke krabbeltjes en stippen worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 april 2013 20:04:06 schreef klein is fijn:
[...] maar genoeg om eerder iets van een handelaar in de US te kiezen.

Ik adverteer ook op de US site ebay.com . Ben ik dan een US seller? :-)

I love it when a plan comes together !

@ritmeester
in de EU en USA gaat het goed. Maar China is echt slecht. inderdaad zijn grote verkopers veiliger.

Als privé persoon is het niet erg als je een namaak component hebt. Misschien merk je het niet eens. Maar industrieel en hoger is dat heel anders. Hoeveelheden zijn groter, bedragen zijn groter en daar komen criminelen op af.

Ik kan zo ebay afgaan en namaak vinden. Ik heb al meerdere bij ebay gerapporteerd.

Die 80-90% is niet wat op ebay staat, maar wat er in China gehandeld wordt. De "markt" handel.

Verder wordt er industrieel helemaal niet in kleine smd weerstanden en condensatoren gehandeld. Die kosten bijna niets, daar neemt men geen risico's. Het gaat vooral om het wat mooiere en grotere werk. Analoge, duurdere ic's, processoren etc. die vaak niet meer te krijgen zijn.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 14 april 2013 21:35:33 (21%)

Op 14 april 2013 19:32:12 schreef ritmeester:
[...]

Ok, jij geeft feedback op deze manier. Maar ik geloof niet dat iedereen dat doet.

Ik denk dat een hoop mensen dat wel doen. Hoeveel tijd heb je nu om een component als bv een PGA2320 door te meten op specs (als hobbyisten daar uberhaupt al de apparatuur voor hebben)?

Sine

Moderator

Over sommige onderdelen moet je je ook gewoon niet te druk maken ...

Een friggin BC107, wtf gebruikt die krengen nog ? Een 555, die zal wel werken, een 7805 ook wel.

@Houben
Voor de prijzen die ze op ebay in China vragen moet je realistisch zijn. Is vlgns mij vaak gerecycled, of uit onduidelijke rest of OEM partijen. Ben nog geen fake tegengekomen.
Ze zijn wel erg klantvriendelijk. Bij een klacht krijg ik of geld of een nieuw nagestuurd. Kun je bij veel NL leveranciers vergeten. Soms negeren ze je email gewoon...

RAAF12

Golden Member

Halfgeleiders koop ik bij Farnell, maar die complete paneelmetertjes komen uit China. Wat een leuk spul en het kost geen drol.
Ebay heeft toch buyers protection? Ik heb nooit problemen gehad. Goede sellers willen een topverkoper zijn met hoge score.

Sine

Moderator

Dat is geen garantie, ik heb van farnell ook wel eens funky torren gehad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Echte garantie krijg je nergens.

Op mijn werk heb ik ooit afgekeurde devices gekregen van de officiele distributeur. De chippies waren volledig functioneel, maar een parameter (een analoge meting) was net buiten spec.

Dit was zo specifiek dat de we de support organisatie van de chip-bakker moesten uitleggen hoe hun chip werkte, voordat ze uberhaupt het probleem begrepen...

Na een hoop gezeik kregen we welliswaar nieuwe devices van de fabrikant, maar alle tijd die erin zat heeft veel meer gekost...

RAAF12

Golden Member

Zelf testen of bijv. http://www.roodtesthouse.com/ dat laten doen.
Bij Farnell heb ik nooit iets verkeerds gekocht, maar ik heb geen langdurige historie met hen.
Daar voornamelijk elco's en halfgeleiders van goed bekend staande merken en series gekocht.
Garantie? Even bellen/mailen en het wordt in no time opgelost.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 16 april 2013 16:30:48 (11%)

Hoe kan ik weten of ik een fake of een echt component gekocht heb via eBay?

Heb nu 3x TIP142's besteld via eBay, voor mijn CO labovoeding (die weer ontploft is..).

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)