Even een waarschuwing aan allen hier. Ik handel al jaren in componenten (voornamelijk industrieel), heb hier dus ervaring in:
Een zeer groot deel van wat via ebay uit China verkocht wordt is nep, fake, namaak, troep, rommel, gebruikte zooi (opgepoetst) en weet ik wat meer. 80 a 90% van wat ginds kleinere handelaren verkopen is dergelijke troep. Grote bedrijven zijn vaak (niet alle) wel betrouwbaar, maar je moet maar net weten wie. En die vind je echt niet op ebay.
Als een handelaar daar zijn spullen haalt is hij ook niet te vertrouwen. Alle grotere brokers/handelaren/eindklanten eisen tegenwoordig dat de handel niet uit China mag komen. Grotere bedrijven (maar ik ook) laten Röntgenfotos maken etc om kwaliteit te testen.
Wat ik ze al allemaal heb zien doen:
- gewoon helemaal niets opsturen, politie en rechtbank ginds lachen je vierkant uit
- uitgesoldeerde componenten opsturen
- lege componenten waar ze met een laser tekst op schrijven, zie er perfect uit
- gebruikte componenten in een tinbad vertinnen zodat de leek niet ziet dat het gebruikte zijn
- tekst afschuren (zie je niet, ze zijn er goed in) van een component en er een betere van maken (waardoor je bijvoorbeeld met slechte opamps zit die wel door je test kwamen)
- van een processor een snellere maken dmv tekst
- rol componenten opsturen waarvan de eerste die je test goed zijn en de rest nep
Als eindklant heb je geen controle hierop en kun je dergelijke componenten maar beter links laten liggen. Er zijn hier genoeg plaatsen waar je voor een lage prijs componenten kunt krijgen die wel goed zijn, bijvoorbeeld over uit een productie.