Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zojuist is onze wasmachine (Bauknecht WA2000 serie) ingestort: De trommel ligt los in de kuip. We zijn daarom bang dat het einde verhaal is en denken er over om een nieuwe aan te schaffen. Miele vinden we te duur en van de goedkoopste vertrouw ik de kwaliteit niet en heb ik het vermoeden dat die alleen in het programma staat om iets goedkoops van het merk te kunnen bieden.
Vanmiddag heb ik even gekeken bij de locale witgoed boeren. De merken Excelsior Electrolux, AEG en Bosch en Bauknecht Siemens kwamen er uit in de prijsklasse van 500 - 600 Euro, maar voor mij blijft het een gok. Wie kan er advies geven ?
computerman30
Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Hallo Tidaka,
Als het geen Miele mag worden qua kosten.
Maar wel hun bewezen betrouwbaarheid die wij hebben ondervonden.
Dan zou mijn 1e voorkeur naar een AEG uitgaan
Dit omdat wij hier goed ervaringen mee hebben
maar toen deze na zijn trouwe dienst het had opgegeven
zijn wij in een aanbieding toch over gestap op een Miele.
Een goede (defecte) tweedehandse. Ik heb zelf een oude Zanker LP5035.
Is ten minste kwaliteit van vroeger
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je naar aeg overstapt, beter een model uit het midden/hogere segment nemen want de trommels en kuipen zijn veelal plastic en alu geworden. als je maar met 2en wast gaat een goedkoper model nog lang mee natuurlijk. een gezin van 5 is met een low budget machine sneller aan een nieuwe toe..
EricP
mét CE
Eerst even duidelijk maken wat je wilt.
Als het om een apparaat gaat wat het zeker 15 jaar doet en waar je geen aandacht aan wilt besteden, dan moet je betalen.
Als je er wat tijd in en wilt steken, kun je eens 2de hands kijken - zat te koop 'voor weinig' en ook als je 'm na 2 jaar weg gooit, is je afschrijving minder dan met een nieuwe.
Verder ook eens kijken naar 'dump' machines. Doorgaans hebben die wat transportschade, maar dat hoeft voor jou niet erg te zijn. Zo staat er bij vrienden van mij een Miele met een (van orgine) forse deuk in de zijkant. Deuk er min of meer uit gemept, ding staat ingebouwd (dus de zijkant hoeft alleen functioneel zijkant te zijn) en heeft €200 gekost...
AEG is echt niet meer wat het geweest is. Bij ons en bij vele andere mensen is de kunststof ophanging van de kunststof kuip uitgescheurd. Waardoor de kuip los ligt in de machine. Na dit zelf gerepareerd te hebben waren later de lagers van de trommel versleten. De kuip is niet (meer) te openen en de lagers ook niet te vervangen. Die van ons heeft de 7 jaar net gehaald. Daarvoor hadden we 16 jaar een Marijnen.
Samsung machines doen het de laatste tijd erg goed. Maar hoe het daar mee is op de langere termijn weet ik niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 17 april 2013 21:22:56 schreef computerman30:
[....]Dan zou mijn 1e voorkeur naar een AEG uitgaan
Dit omdat wij hier goed ervaringen mee hebben
maar toen deze na zijn trouwe dienst het had opgegeven
zijn wij in een aanbieding toch over gestap op een Miele.
Heb vandaag gehoord dat AEG overgenomen is door Excelsior (Van de stofzuiger colporteurs van vroeger). Was altijd een gerenomeerd merk, maar ik heb geen idee of ze ook goed in wasmachines zijn.
Bosch en Siemens schijnen ook een pot nat te zjn
Soms kan je in het goedkope segment ook een goede machine vinden.
Met een Indesit 13 jaar gedaan zonder enig probleem voordat die het opgaf.
Nu hebben we Siemens staan.
[edit] Typo uit topictitel gehaald.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (10%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Met eerdere wasmachines was mijn ervaring dat je aan de prijs ongeveer de te verwachten levensduur kon uitrekenen.
Een Indesit van 400 gulden hield het 4 à 5 jaar vol, zijn opvolger een Philips van 1000 gulden stortte na 10 jaar in elkaar. Een AEG van 800 gulden was na 8 jaar versleten.
Ai, daar bedenk ik dat de huidige Miele van 1700 gulden ongeveer 17 jaar oud is.....
Ik mag alvast wel gaan sparen.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Waarom niet repareren?
Heb het probleem zself ook al eens aan de hand gehad, nieuw ankerkruis (ofzo) er in en hij was voor 4 tientjes en een middag werk gerepareerd. Het lastigste is de hele kuip eruit halen 
EricP
mét CE
[offtopic]
Ik zit nog eens naar de topic title te kijken... Een Wasmamchine. Is het niet gewoon het probleem van je moeder? 
Tidak Ada
Nee, mijn ogen. Ik zie dat soms niet meer
(En wat is een title? Besmettelijk?
)
@elmowww:
Dat is juist het probleem: Ik heb ooit al eens een nieuwe manchet in zo'n ding gemonteerd en heb me toen voorgenomen om het nóóit meeer te doen. Bovendien is de machine ruim 10 jaar oud, dus het volgende gebrek kan snel optreden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoewel ik van allerlei kanten hoor dat het niet meer is wat het geweest is.... Ik vind uit principe en op basis van goede ervaringen met wat oudere modellen (zelf in onderhoud: een Marynen -Zanussi- uit 1985 die nog steeds in gebruik is, een Indesit uit de jaren '90 en andermans historische en recentere ervaringen) dat een wasmachine Italiaans hoort te zijn dus dan kom je al snel bij Zanussi of Indesit uit.
Whirlpool (Bauknecht, Zanker) heeft Duitse en Italiaanse genen (voormalig Philips) en kan er misschien ook wel mee door (hoor verschillende geluiden, zelf geen ervaring mee).
Bosch-Siemens Haushaltgeraete was vroeger een gerennomeerde fabrikant maar zeker hun goedkopere modellen wantrouw ik tegenwoordig.
Ongeacht het merk zou ik de laagste prijsklasse mijden. Ook zou ik er niet van uitgaan dat zo'n machine onderhoudsvrij is, ook als je 100 euro per jaar afschrijft heb je tussendoor wel kans op een mankementje. Voordeel is wel dat zo'n machine soms na het vervangen van het zwakste onderdeel nog best lang mee kan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
hier staat bij mijn vriendin een BEKO die het al 12 jaar alle dagen doet en kost geen drol, voor 300 euro koop ik net over de grens in Frnkrijk een wasmachine.
Zelf heb ik een ariston van 11,5 kg, bespaart een hoop wachten en wasgoed komt er door enorme grote trommel bijna droog uit
er is nu al een prachtige Miele voor 795.-- type w3164.. ik moest ook een nieuwe en heb meteen toegeslagen. is een speciaal jubileummodel.... Er is echt geen betere... ik kan het weten, heb er honderden bezorgd....(en ervaringen gehoord daardoor)
Tidak Ada
tidak,
zanussi is een goed merk qua waar voor je geld, maar als je een stevige machine wilt....echt een Miele hands down...die dingen zijn zo robuust...
[Bericht gewijzigd door fripster op (12%)]
onze Miele kostte veel geld, toen
maar nu 28 jaar later kan ik me het exacte bedrag niet eens meer herinneren. iedere dag tenminste 1 was, zonder een mankement.
succes A
Op 17 april 2013 23:56:26 schreef anne2:
onze Miele kostte veel geld, toenmaar nu 28 jaar later kan ik me het exacte bedrag niet eens meer herinneren. iedere dag tenminste 1 was, zonder een mankement.
succes A
Ik heb geen ervaring als consument met andere merken dan Miele, maar ik weet wel dat ik de nodige problemen heb gehad, een keer moest een computerprint worden vervangen, oude inleveren 300 bijbetalen, ergens bij Utrecht in de buurt, en hij werkte weer als vanouds, en een keer een pertinax (!! kwaliteit??) print verkoold waar de netschakelaardrukknop op uitkwam.
Doorrottende manchet bij de patrijspoort, Door roest aangevreten rekken. Verteerde bovenspoeier in een afwasser, allemaal teveel om op te noemen, En dan natuurlijk lekkende afvoerpompen en wat dies meer zij. De slogan "Es gibt kein Bessere" moet uit het reclamebudget worden betaald en dat zit duidelijk inbegrepen bij de prijs. Ze exploiteren het feit dat er een groep consumenten is die gewoon de duurste wil, en dat is lang niet altijd de beste zoals we uit de elektronicawereld wel weten. Dus ik denk wel eens: Een machine die elke 5 jaar vervangen wordt, voordat er mankementen optreden geeft je minder sores aan je kop dan een Miele die zogenaamd minimaal 15 jaar meegaat.
EricP
mét CE
(En wat is een title? Besmettelijk?
)
Nee, Engels. Net als 'topic'. Als je het over een onderwerpstitel zou gaan hebben... nou ja, je snapt het wel...
@TA: Kijk ook even op andere sites dan alleen CO. CO is niet echt consumentenadvies site, hier zitten alleen de techneuten die die dingen repareren. Dat zegt weinig over de andere aspecten.
Op 17 april 2013 22:12:33 schreef evdweele:
Met eerdere wasmachines was mijn ervaring dat je aan de prijs ongeveer de te verwachten levensduur kon uitrekenen.
Een Indesit van 400 gulden hield het 4 à 5 jaar vol, zijn opvolger een Philips van 1000 gulden stortte na 10 jaar in elkaar. Een AEG van 800 gulden was na 8 jaar versleten.
Ai, daar bedenk ik dat de huidige Miele van 1700 gulden ongeveer 17 jaar oud is.....
Zelfs die Indesit kan langer meegaan, het is maar net hoeveel wasjes er per week gedaan moeten worden.
'Miele... en je blijft piele' zei een oude chef van me ooit... regelmatig. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 17 april 2013 23:43:34 schreef Tidak Ada:
@fripster:
Dat spreekt maartenbakker weer tegen....
Ik heb geen slecht woord over Miele gezegd, het schijnt best goed spul te zijn (dat wordt hier dan weer tegengesproken zie ik net) maar ik vind het vrij duur als je geen weeshuis hebt om de was voor te doen (795 euro klinkt opzich goed, dus als dat in verhouding even lang meegaat is het misschien wel een optie).
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 18 april 2013 01:25:38 schreef Henry S.:[...]
Zelfs die Indesit kan langer meegaan, het is maar net hoeveel wasjes er per week gedaan moeten worden.
Misschien dat Indesit later betrouwbaarder is geworden - mijn ervaring is van 40 jaar geleden. Na een jaar of 4 begon de kuip door te roesten en de manchet te scheuren. Na enkele reparatiepogingen met glasvezelmatjes en polyester, waarmee ik ook het leven van de auto probeerde te rekken
, heb ik toch maar een andere machine gekocht.
Dat Indesit in die tijd wel goede spullen kon maken bewees mijn koelkast wel. Na 32 jaar heb ik hem weggedaan om een grotere te kopen, maar hij werkte nog prima.
Met Miele heb ik geen ervaring met defecten. De wasmachine en droger doen na 17 jaar nog steeds hun werk, zonder enig onderhoud.
Ik ben een (korte) tijd verkoper geweest. Ik zou sowieso niet voor Indesit gaan.
Voor de rest is het best wel lastig om te zeggen welk merk wél goed is.
@Maarten,
Mijn ex vrouw heeft een jaar of 4...5 geleden Whirlpool gekocht en is daar prima tevreden mee qua zuinigheid mogelijkheden. Met het naar boven sjouwen wel gemerkt dat het (gelukkig) iets minder degelijk is dan Miele.