aangezien ik Sicko buitengewipt heb na 4 aanvaringen in 2 jaar, heb ik nu ADSL
enfin. de support daarop is gelukkig goed, maar ik heb hem iets te vaak nodig: mijn signaal blijkt tw zwak binnen te komen.
op zich niet gek, want het originele ISRA pnt in mijn huis is ehhhmm. zeg maar niet.
oorpsronkelijk was het zo'n witte dop met aan de onderkant een rubber waar 2 kabels in konden en daarin zat een kroonsteentje (of suikertje zoals de belgen het noemen). Echter de dop was zoek en de kroonsteen was al aardig vergane glorie.
ik heb dus de kabel direct in de splitter gestoken.
echter de kabel is nog een ouderwetse teerkabel, met daarin een loden afscherming. Daarin zitten dan een 4 tal aders die geisoleerd lijken met vetvrij papier.
2 van die aders staat dus signaal op, echter de isolatie valt gewoon van de aders af en het aanstrippen van de kabels is eigenlijk niet te doen.
hoe of wat kan ik dit nu het beste aanpakken? Nieuw ISRA punt aan laten leggen? Kabel laten vervangen? of kan ik deze kabel mischien op een handige manier opnieuw aanstrippen en dan toch nog gebruiken.
ik heb geen ervaring met deze antieke kabels. huis is uit 1957 en de kabel lijkt van dito datum...
Zolang de aders geen sluiting maken zal een nieuwe kabel geen verschil maken. De kabel direct in de splitter is de kortst mogelijke manier van aansluiten en is alleen maar goed.
Hoe lang is de verbinding van splitter naar modem?
Heb je eigenlijk een analoge lijn erbij zitten? Als het enkel adsl is dan heb je de splitter ook niet nodig..
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Even afhankelijk van welke aanbieder je hebt/gaat nemen. ISRA laten plaatsen is bijna nooit gratis. Bij het aanvragen van een nieuwe lijn kan wel gratis een KPN monteur langskomen om het ISRA te herstellen mits mogelijk. De monteur kan dan voor jou de kabel herstellen (Kabel en ISRA zijn beide eigendom van KPN (er vanuit gaande dat je in NL woont natuurlijk) en herstel/werkzaamheden hieraan mogen alleen door KPN worden uitgevoerd.
Op 15 mei 2013 22:35:15 schreef High met Henk:
mijn signaal blijkt tw zwak binnen te komen.
Als dat blijft, dan zal je nieuwe provider vroeger of later de conclusie moeten trekken dat er iets met jou aansluiting mis is en KPN (neem ik aan) in moeten schakelen om het e.e.a. eens grondig door te meten en vervolgens te verhelpen. Misschien helpt een nieuw ISRA, maar het kan ook zijn dat de straat open moet.
@Rob W.: nee ik heb geen analoge lijn. Mar zoals ik zeg: ik heb eigenlijk geen ISRA. Dus heb de splitter als ISRA gebruikt, zodat ik ook nog een keuze heb voor analoge telefonie.
Je zegt dat een nieuwe kabel geen verbetring zal brengen, echter ik kan niet garanderen dat de kabel niet geregeld sluiting maakt. Mijn signaal viel namelijk vandaag om 13.00 weg en vorige week ook er ZOU een temperatuur verband in kunnen zitten. Daarbij is isolatie die verpulvert natuurlijk wel een indicatie dat het niet helemaal fris meer is.
@technokiddy: ik heb XS4all als aanbieder, dus een volle KPN dochter, echter de lijn lag al in mijn huis.. Ik heb e.e.a. gewoon zelf aangesloten, want op de gemiddelde installateur zit ik niet te wachten in mijn meterkast. het is daar al erg krap.
@Hensz: hoe krijg ik ze zover en kan ik voor die tijd misschien die half vergane kabel toch nog redden, ik kan nu nog maximaal 10 cm inkorten voor ik hem echt niet meer in de splitter krijg (te kort)
Gezien het lood en de vergane isolatie durf ik niet zo best eigenlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de kabel lang genoeg is (vaak ligt er nog een stuk speling in de kruipruimte), de kabel even afzagen en opnieuw aankronen.
Plakbandje erom draaien, en daarboven de jute mantel en de metalen baleinen inzagen in de rondte. (eigenlijk hoort het met een vijl, maar dat gaat moeizamer)
Dan de jute verwijderen en de baleinen heen en weer buigen tot ze op de inzaging afbreken.
Vervolgens het teerpapier met een mes eraf halen door dit er rechtop langs te halen.
Vervolgens snijd je de loodmantel in de rondte in, buigt het lood voorzichtig (niet te ver) heen en weer tot het los zit.
Dan voorzichtig recht eraf trekken. Waar de aders uit het lood komen, een touwtjew erom leggen en vastknopen (of een tie-wrap) dan breekt het papier minder snel.
Papier om de aders is vrij dik en breekt snel. Met een aanstriptang gaat het aanstrippen het simpelst.
Houd wel de ader vast zodat je het papier niet helemaal eraf trekt tot aan het lood...
Hierna kun je met een mesje of lakkrabber de lak van de aders verwijderen.
Arco, bedankt: dat papier eraf dat heb ik nu dus gehad...
dit is geen klusje voor mij zelf als ik het zo aanhoor.
overigens heb ik dus weinig extra lengte over. maar moet stukej lood af en dan het papier. voor beide voorzie ik problemen als ik het zelf ga proberen...
Op 15 mei 2013 23:39:52 schreef High met Henk:
@Hensz: hoe krijg ik ze zover
....
Gezien het lood en de vergane isolatie durf ik niet zo best eigenlijk.
Ik zou er persoonlijk ook niet aan beginnen. Misschien heb je al ruzie met KPN omdat je ISRA zo is toegetakeld anders heb je goede kans dat dat gebeurt als ze de boel gaan onderzoeken.
Was de situatie al zo slecht toen je dit huis voor het eerst betrad?
Als de support van je provider goed is, dan maak je ook goede kans dat zij na enig aandringen gaan besluiten om eens te gaan (laten) kijken hoe ze dit moeten oplossen.
In je overeenkomst met hen staan, als het goed is, wat dingen over beschikbaarheid van de verbinding. Als ze daar niet aan kunnen voldoen, dan zijn zij degenen die actie moeten ondernemen. Je zult ze waarschijnlijk wel moeten helpen door ze er vaak aan te herinneren, maar vroeger of later moeten ze in beweging komen. Al is het maar door je eerst eens een nieuwe modem/router te sturen, om uit te sluiten daar daar iets mis mee is.
Wat dat betreft helpt het dat dit een nieuwe aansluiting is, ze kunnen niet zeggen dat het voorheen goed werkte en dat jij dus wel iets fout zult doen.
Zo te horen zit je niet bij Online?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de loodkabel aansluitingen werken alleen met een vrij langzame internet aansluiting. als je sneller internet wilt vervangen ze vaak de kabel van het huis naar de hoofdkabel in de straat door pvc kabel. of er wordt een vdsl verbinding gemaakt die 2 lijnen gebruikt.
dat de isolatie van de aders af valt is normaal, dat doet die oude loodkabel nu eenmaal, het is maar getwist papier.. ik meen dat het wel een soort trafo draad is, er zit een soort lak overheen die onderlinge sluiting voorkomt, maar aanstrippen en aansluiten is dan ook wel even anders als bij gewone pvc kabel.
origineel zat er in zo'n pvc dopje een blank aderhulsje over elke ader wat ze met een tang hadden platgeknepen, daar zat dan een stukje mantel over van een 4x0,5mm2 kabel die vroeger standaard gebruikt werd voor telefonie..
aderhulsje niet gezien,
situatie was zoals ik eerder beschreef.
ik moet zeggen heb de lak er niet afgekrabt (ook niet herkend, maar de meterkast is niet heel erg goed verlicht) dus wellicht dat ik DAT nog kan proberen...
overigens is mijn verbinding hier nu VDSL idd.
joopv
Golden Member
Wat vragen:
- je zegt dat je signaal wegvalt - bedoel je dan de lampjes op het modem? welke lampjes precies?
- Hoe lang is dat koper tot aan je vdsl verdeelpunt? (van daar uit is het glas)
- welke up/down snelheid haal je nu? Test dat eens met speedtest.net, op verschillende tijden van de dag en nacht. Varieert dat?
- werk je zelf bedraad met utp of via wireless naar het modem?
- Wat is de afstand in je huis van je is/ra naar je modem? (fritzbox?)
- kun je op die fritzbox de logging uitlezen?
[Bericht gewijzigd door joopv op (11%)]
Joopv:
.1 ik heb het info lampje op de DSL verbinding laten zetten en deze valt weg.
.2 Geen idee waar het verdeelpunt zit
.3 snelheid is normaal goed, maar weet even niet meer exact, meen 17000 kbps
.4 niet relevant hier, maar werk draadloos, maar ALLES valt weg: Tv, telefoon, internet
.5 Afstand vanaf splitter naar modem is halve meter en bedraad met meegeleverd kabel van XS4all
.6 Ja is een Fritzbox en hij geeft aan PPPoE time-out o.i.d.
kan vanavond wat meer testjes doen.
testman
als je geen analoge telefoon hebt beginnen met die splitter eruit te mikken, alles wat verlies geeft kan teveel zijn.
de kabels die standaard bij de modem worden geleverd zijn rommel eerste klas, als je een rj11 tang hebt en stekkers maak zelf eens een kabeltje van een stukje cat5e waar je dan 4 of 2 aders van gebruikt.
de aansluiting zelf is ook 1 ding. voor adsl geld hetzelfde als videointercoms . als je kroonstenen gebruikt kan er storing komen, de draden in elkaar twisten geeft betere overdracht.
een cat5e aan de loden kabel maken, eerst de cat5 e op 2 aders afstrippen en gelijk aan de aders van de loden kabel steken van waar de loden kabel ook af komt. de cat5e met een tayrap aan de loden kabel vastzetten zodat het gewicht van de cat5e niet de aders van de loodkabel afbreekt. dan de aders een 1,5cm aanstrippen en twisten met de cat 5e aders. een stukje kabelmantel of krimpkous erover schuiven en klaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn installatie heeft het jarenlang zonder splitter niet gedaan. Ik vermoed dat de KPN vergeten was de analoge aansluiting van de lijn te halen, maar dat weet ik niet zeker. (Ik dacht zeker te weten dat ik over IP aan het bellen was, dus splitter er tussen uit en een week later tot de conclusie komen dat veel mensen gingen klagen dat ze me niet konden bereiken.... Splitter terug en het werkt weer. Mijn modem staat toe om voor de overgangsfase ook een analoge POTS lijn aan te sluiten....)
Die splitter is nu mijn ISRA punt, anders moet ik hem vervangen door een andere verbinding. daarbij ben ik 0 flexibel als ik ooit toch besluit analoge telefonie te nemen...
verdient mijn voorkeur sterk om die maar te laten zitten.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Op 16 mei 2013 12:50:33 schreef rew:
Mijn installatie heeft het jarenlang zonder splitter niet gedaan. Ik vermoed dat de KPN vergeten was de analoge aansluiting van de lijn te halen, maar dat weet ik niet zeker. (Ik dacht zeker te weten dat ik over IP aan het bellen was, dus splitter er tussen uit en een week later tot de conclusie komen dat veel mensen gingen klagen dat ze me niet konden bereiken.... Splitter terug en het werkt weer. Mijn modem staat toe om voor de overgangsfase ook een analoge POTS lijn aan te sluiten....)
Dat heb ik ook meegemaakt. Internet+bellen. Zonder splitter kon je wel bellen en gebeld worden alleen gingen de telefoons niet rinkelen. Hele maffe constructie was dat.
joopv
Golden Member
Toch jammer dat je Ziggo weggedaan hebt.
xDSL over telefoonkoper is (mijns inziens) een vieze hack om de economische levensduur van het telefoonkoper in de grond te verlengen. Overspraak tussen de aders in de bundel, demping op hogere frekwenties. Het telefoonkoper is bedoeld geweest voor spraak transmissie. Als er meer dan zoveel procent van de aders in de kabelbundel xdsl signalen voert wordt de zaak onbeheerbaar door de overspraak. De provider moet dan gaan lopen tunen met snelheden en zendnivo's van iedereen in die bundel totdat iedereen weer een acceptabele verbinding heeft. En dan veranderd de temperatuur, en daarmee de eigenschappen van de 50 jaar oude kabel, en kan het feest weer van voren af aan beginnen.
Coaxkabel is een inherent breedbandiger systeem. Sommige pro-glasfiber mensen gooien coaxkabel en telefoonkoper op 1 hoop, maar in werkelijkheid is coax een factor 10.000 keer geschikter voor datatransmissie dan telefoonkoper, en pas boven de 10Gbit haakt coax af en moet je glasvezel gaan gebruiken.
Ok, dat lucht op 
Aannemende dat er geen defect in je telefoonkoper zit, zou het er wel eens op neer kunnen komen dat je omlaag moet in snelheid om betrouwbaarheid te winnen. Voor onderbouwing daarvan: google op Shannon-Hartley theorema.
testman
als je aan de binnenkomende loodkabel een stukje cat5e zet met een rj11 aan het eind zoals gezegd in m'n post een stukje terug, kun je alle kanten nog op. de meeste adsl splitters zijn voorzien van rj11 aansluitingen dus kabel erin en klaar voor analoog bellen.
Op 16 mei 2013 17:16:17 schreef joopv:
Aannemende dat er geen defect in je telefoonkoper zit, zou het er wel eens op neer kunnen komen dat je omlaag moet in snelheid om betrouwbaarheid te winnen. Voor onderbouwing daarvan: google op Shannon-Hartley theorema.
Als het goed is traint een DSL-modem zich op de lijn. De behaalde snelheid is dus de snelheid die betrouwbaar met die kabel op die afstand van de centrale te halen is. De kwaliteit van het e.e.a. mag veranderen, dan zal het modem zich aanpassen. Desnoods tot je nauwelijks nog van dataverkeer mag spreken. Dan houdt het op.
Dat lijkt hier het geval. De DSL-led gaat uit, wat betekent dat er geen sync met de centrale meer is omdat er een breuk is, te veel ruis, te veel overspraak of wat ook. Omdat dit kennelijk ook plotseling optreed, is een breuk niet denkbeeldig, maar het kan nog steeds van alles zijn, inclusief het modem zelf.
De aanname dat er niks met het koper is vind ik, zoalng er geen fatsoenlijke metingen zijn, heel voorbarig.
testman
als je nog een loden kabel hebt ligt er door de wijk een dito 40+ jaar oude stamkabel. met straatrenovatie's over de jaren kan er een rot stuk zijn ontstaan, als je analoog belt over dezelfde kabel kun je aan de overspraak vaak al horen dat het mis is, of de telefoon gaat niet meer over omdat de grondkabel al te slecht is geworden. evengoed is dat voor kpn, die zetten er een tdr op en repareren het rotte stuk dan..
EricP
mét CE
Maak een nieuw ISRA punt met een 'old school' stekkerdoos. Kun je daarna verder met wat je wilt. En roep je dat dat je ISRA punt is.
Ook mijn pa had een behoorlijk instabiele verbinding. Er zat geen POTS meer bij. Na verwijderen van de splitter, werkt het als een trein.
@joopv: bij UPC had ik op mijn vorige adres geen problemen, maar ik werd echt gek van ziggo.
speedtest levert op:
Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar Gegevens opgeslagen ? 1202.0 KByte/sec
(=9616 kbps)
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar Gegevens opgeslagen ? 124.5 KByte/sec
(=996 kbps)
Connection
Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Nederland. Klaar Gegevens opgeslagen ? 713.0 Conn/min
snelheid word dus gehaald
@ericP: ik denkdat dathet probleem erger maakt: die stekkers heb ik hele slechte ervringen mee
ik ga nog een keer proberen de kabel aan te strippen komend weekend.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]
EricP
mét CE
@ericP: ik denkdat dathet probleem erger maakt: die stekkers heb ik hele slechte ervringen mee
De originele PTT gebruiken. En niet de €1.95 variant van de bouwmarkt. Die vallen in de verpakking al uit elkaar.
ja, mar die originele goeie zijn nergens meer te krijgen.. Want alles is tegenwoordig RJ 11 en dat krijg je never nooit op deze kabel.