EricP
mét CE
Ja, die no-budget RJ11 is een ramp. Ik heb nog wel een paar van die goeie exemplaren. Kom ze ook nog wel eens tegen op de rommelmarkt (voor bijvoorbeeld Koninginnedag). Huizenblok wat gesloopt wordt is ook een aardige kandidaat. Daar heb je nu natuurlijk niet zoveel aan...
Is 'Old school' een optie? Krimpen met 2 adereindhulsjes (als je die van een redelijke kwaliteit hebt, zijn ze ook mechanisch vrij dik). Originele PTT verbindingsstukjes & tang heb ik ook niet meer
.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mag ik een voorstel doen?
Je hoort een netjes afgewerkt ISRA punt te krijgen van de KPN/PTT/hoe ze vandaag ook al weer heten.
Vroeger was de installatie tot en met de telefoon van de PTT, dus waren er geen ISRA punten. Om te voorkomen dat ze in eens allemaal ISRA punten moesten gaan maken hebben ze besloten om alle bestaande installaties zo te laten en alleen als er "toch" een monteur heenmoest een isra aan te leggen.
Tot en met de ISRA is eigendom en verantwoordelijkheid van de KPN. Ga niet zelf prutsen.
Dan over je internet verbinding: De internet jongens zijn gewend dat 90% van de storingen komt door foute/slechte bekabeling binnen het huis. Ze vragen dus als je problemen hebt om de boel direct naast het ISRA punt af te monteren. Als dat onhandig is, zal je het gedurende het getouwtrek tussen jou, ADSL provider en KPN tijdelijk zo moeten monteren en gebruiken.
Vervolgens bel je de ADSL provider en hou je je dom.
* Heb je het modem naast de ISRA staan? ISRA wat is dat? Nee, zo'n kastje heb ik niet! (Dan moeten zij de KPN gaan bellen om dat te laten fixen).
* 2e poging: Heb je het modem naast de ISRA staan? Ja! Heb je het modem al eens gereboot? Ja! en dan hun het probleem laten debuggen.
1) Zij hebben het vaker gedaan dan jij.
2) Zij zijn verantwoordelijk.
Je kan door zelf te prutsen alleen maar je recht op hulp van hun omzeep helpen.
Als ik het zo hoor is je lijn te "slecht" om goed te werken. Omdat ze vroeger 4 aders naar ieder huis afmonteerden zullen ze je op het andere aderpaar zetten, nogmaals proberen alvorens ze de boel openhalen om een betere kabel te leggen.
mijn verhaal is als volgt:
KPN kabel geleverd provider
kabel huis in ---- splitter(geleverd provider) -------------------------- Modem (geleverd provider)
korter kan niet, het modem zit nog geen 30 cm bij kabelv andaan in mijn 10" patchpaneel in de meterkast
:P
(ja deze leipo heeft in de meterkast en kleine patchpaneel en boven op zolder een 19" patch paneel. Handig, kun je alles patchen.
op die KPN kabel krijg je gewoon geen RJ connector zonder ellende.
Het overstappen naar een andere provider is normaal het punt om je installatie weer up-to-date te krijgen. Hoeveel je technisch ook weet, laat die (gratis) monteur maar gewoon komen. Voor HmH te laat.
Ik heb het zelf met mijn ISRA punt gedaan toen ik ADSL kreeg, mijn ISRA punt zat in de kamer maar er lag genoeg kabel in de kruipruimte om in de meterkast te komen. Zelf net voor de aangekondigde monteur kwam de kabel verlegd naar de meterkast en netjes afgemonteerd met een telefoondoos. De monteur was allang blij dat hij niet achter de bank hoefde te prutsen en heeft de kabel opnieuw afgemonteerd met een KPN telefoondoos. Dat is tegenwoordig het ISRA punt en de spullen die in de ADSL doos zitten voor het aansluiten passen er direct op. KPN stekker naar splitter RJ11 van splitter naar modem.
Later toch bij UPC terecht gekomen. Ook van de kabel zat het overdrachtspunt in de woonkamer (huis uit 1974). Ook hier zelf van tevoren de kabel naar de meterkast gelegd en netjes afgemonteerd, ook deze kabel was gelukkig lang genoeg. Monteur weer laten komen (gratis) en hij heeft er alleen een nette doos op gemonteerd. ook deze monteur was blij.
Het is dus absoluut niet zo dat je zelf niets mag doen maar als je het verprutst is de monteur niet blij en krijg je wel een rekening.
Overigens hadden beide monteurs (KPN en UPC) professionele meetapparatuur bij zich waar ze de kwaliteit van het signaal mee konden meten; die apparatuur is onbetaalbaar voor ons hobbyisten. Verder had de telefonie monteur contact met een mannetje in de centrale om een en ander aan te passen.
@High met Henk: Volgens mij zijn de officiele telefoon dozen van KPN gewoon in de Primafoon winkels te koop. Ik heb er anderhalf jaar gelden nog een gehaald. Hij lag alleen niet in de winkel maar in een magazijntje...
EricP
mét CE
op die KPN kabel krijg je gewoon geen RJ connector zonder ellende.
Dat moet je ook niet willen. Vandaar mijn voorstel voor 'herstel' - of dat van rew om te laten herstellen...
joopv
Golden Member
Op 17 mei 2013 08:56:38 schreef rew:
Als ik het zo hoor is je lijn te "slecht" om goed te werken. Omdat ze vroeger 4 aders naar ieder huis afmonteerden zullen ze je op het andere aderpaar zetten, nogmaals proberen alvorens ze de boel openhalen om een betere kabel te leggen.
Bij mijn weten gaat men pas de grond in als de standaard telefoniedienst op beide koperpaartjes niet of niet goed werkt.
Voor een slecht werkende xDSL dienst gaat men - bij mijn weten - niet graven. De snelheden worden nooit gegarandeerd, er wordt ook nooit een minimumsnelheid afgegeven, in de specificaties wordt altijd gesproken over "tot x megabit downloadsnelheid".
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er geldt ook een minimum bij mijn weten van 8 mbit; hoe ze daarmee omgaan zal vast ook per provider verschillen, maar dat is doorgaans gelijk aan het laagst af te sluiten abo en wel degelijk een vastgelegde snelheid.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Ik zou gewoon doen alsof je dom bent en die klantenservice bellen. Als ze dan gaan zeuren over de aansluiting gewoon het smoesje toepassen van: 'dat heeft altijd al zo gezeten sinds ik hier woon'. Zon monteur weet dat toch niet.
Overigens heb ik hier ook ooit de telefoonkabel en CAI verlegt. Voor de telefoon heb ik zelfs van een monteur die in de straat bezig was een isra kastje gekregen inclusief een aantal zegels. Ik denk dat de monteurs zelf minder gaan zeuren dan de mensen op het kantoor daar.
Ik wilde bij mij dat ding verleggen naar m'n meterkast.. Toch maar zo gelaten, achter klepje liepen alle kabels van de bovenburen 
joopv
Golden Member
8Mb garanderen is onmogelijk. Dat haal je niet als de lijn langer is dan een km of 3. Ik zit zelf met 4,5km koper en dan mag je al blij zijn met 4Mb.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het fysiek onmogelijk is, stellen providers daar vaak een financiële compensatie tegenover. Nou heb ik meer ervaring in wat dichter bebouwde gebieden dus het kan best dat ik er voor jouw geval helemaal naast zit. Ik weet ook van een geval waar de 8 mbit niet stabiel werd gehaald en toen na aandringen andere aderparen werden geprobeerd (met succes). Ik denk dat je gelijk hebt dat het bij jouw afstand gewoon ophoudt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
Anoniem
Op 15 mei 2013 23:39:52 schreef High met Henk:
@technokiddy: ik heb XS4all als aanbieder, dus een volle KPN dochter, echter de lijn lag al in mijn huis.. Ik heb e.e.a. gewoon zelf aangesloten, want op de gemiddelde installateur zit ik niet te wachten in mijn meterkast. het is daar al erg krap.
jk.
Is dat een uiting van minachting voor de gemiddelde installateur?
Ook al voel je jezelf superieur, je ziet dat je DHZ geknoei je niet veel verder geholpen heeft.. Een gemiddelde installateur van de kabel maatschappij die gekwalificeerd is voor dergelijke karweien had de klus allang geklaard. Zij hebben ook de tools om vast testellen waar de fout zich bevindt. In een telefooncentrale bevinden zich namelijk gesofistikeerde diagnostische machines die gebruik maken van tijdsdomeinreflectometers die fysieke abnormaliteiten in de kabelimpedantie kunne detecteren en de plaats exact weergeven.En ook software die het ganse Data traject kunnen volgen en zien in welk element van het circuit zich een
knelpunt of bandbreedteverlies bevindt. Die data kunnen zij vanuit jouw woning met hun PC aansturen en uitlezen en interpreteren.. Dit zijn allemaal tools waar jij als klant geen toegang toe hebt, maar die vaak onmisbaar zijn om een correcte diagnose te stellen.
Er kan heel wat fout gaan in het gedeelte dat bij de telecomoperator behoort. Behalve het ISRApunt, kunnen diverse kabels beschadigd zijn, maar ook in de DSLAM, of het remote gedeelte ervan dat zich in sommige straatkasten bevindt kunnen defecte porten zitten. Klemmenblokken kunnen slechte contacten vertonen, en er zit nog heel wat meer tussen de ISP servers en jouw thuismodem. kortom een specialiteit op zich.
Of is je krappe meterkast ondertussen zo'n (illegale) knoeiboel dat je geen externe technieker meer durft laten komen?:-)
Als de invoerkabel niet meer goed is, zal dat uiteindelijk toch de stap zijn die je moet nemen.
Ik heb eens meegemaakt dat een beschadigde grondkabel water cappilair in de aansluitkabel naar omhoog perste. Daardoor was het aansluitpunt steeds vochtig,en er was verlies, en dus ook elektrolyse door de aanwezige 48V DC, met als resultaat dat de kabel aan de klemmetjes steeds doorrotte. Na twee jaar elke maand de kabel een centimeter ingekort te hebben konden ze uiteindelijk niet verder dan de invoerkabel te laten vervangen.
Op het laatst was de kabel zo kort dat er toen de technieker ter plaatse kwam, de kabel 5cm diep in de muur afgerot was en met hirschmann klemmen nog net kon vastgeklemd worden.
Hadden ze meteen de juiste hulp ingeroepen, dan hadden ze zichzelf heel veel ongemak bespaard.
EricP
mét CE
Is dat een uiting van minachting voor de gemiddelde installateur?
Als dat zo is, dan kan ik het alleen maar delen... Al vreselijk veel knoeiboel gezien van VCA-ISO-Branche-noem_iets_anders_zinloos-gecertificeerde bedrijven. Als ik ze buiten kan houden, dan zal ik het zeker niet laten.
Die techneut die remote testen kan doen is wat anders dan 'de gemiddelde installateur'. Uit ervaring weet ik dat je al vrij ver in een 'storingstraject' zit voordat je zo iemand over de vloer hebt - als je het als particulier al voor elkaar krijgt.
Leuke is wel dat die mensen vaak echt kennis van zaken hebben. Jammer dat ze zo zeldzaam zijn.
maartenbakker
Golden Member
Voor de door GD omschreven kundige monteur komt, ben je inderdaad al twee of meer installateurs verder...
Anoniem
Helaas moet ik je hier gelijk geven. Doordat de telecombedrijven een aantal werken outsoursen, aan kleine bedrijfjes, is de competentie niet steeds gewaarborgd. Net als bij schoorsteenvegers zijn daar veel haaien op de markt.
Maar denk daarom niet dat je hetzelf beter kunt. Ongeacht je misschien technisch hoger niveau heb je gewoon de toegang niet tot de juiste tools. Niet elke fout of defect is visueel waarneembaar.De aan huis komende installateur kan contact opnemen met een interne helpdesk. Daar zitten getrainde operatoren die via die tools een gedetailleerde diagnose kunnen stellen.
Maar ook in de binnehuisbekabeling gaat het vaak fout. Iedereen is zich stilaan bewust dat voor de ethernetverbinding een degelijke kabel moet gebruikt worden.(CAT5-6-7)
Maar ook aan de DSLkabel worden hoge eisen gesteld. Daar gaan tegenwoordig natuurlijk ook hoge frequenties over, een gevolg van de toenemende datarate.
Berucht zijn de zgn stubs. Voor telefoon kon het nog, dat in huis ongepaste bekabeling als tweelingssnoer werd gebruikt. En overal aftakkingen. Voor DSL zijn dat evenveel reflectiepunten. Vooral een ongebruikt stopcontact ergens in een slaapkamer of zo, is niet verdacht. Maar voor DSL is het een stub. Dat wil zeggen dat door totale of gedeeltelijke reflectie, bepaalde frequentiegebieden in het DSLspectrum onbruikbaar worden door staande golven.
De technieker van KPN heeft ook daar tools voor.
Het best is de modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te zetten en de rest van de telefoniebkabeling daarvan te scheiden met het bijgeleverde filter. Ook als er geen vaste telefonie in huis is, kan zoals ik uitgelegd heb de DSL signalen in de war gestuurd worden door van oudsher aangesloten maar niet gebruikte binnenhuisbekabeling.
Zelf kun je thuis een beperkte maar interessante diagnose doen van je verbinding door in je modem in te loggen via je webbrouwser via het IP adres van je modem. Die hangt af van het fabrikaat. Vaak is het 192.168.1.1.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Er wordt zeker regelmatig knoeiboel geleverd door KPN/PTT of tv-kabelexploitanten.
Door het bedrijf waar ik vroeger werkte werden regelmatig point-to-point telefoonverbindingen aangevraagd. Er kwam dan een melding "De verbinding is gereed en getest, meneer". Verbinding testen: helemaal geen signaal. Bellen met KPN/PTT. Een dag later opnieuw een melding "Gereed en getest". Nog steeds geen verbinding.
Storingsdienst ingeschakeld. "Wij kunnen geen defect vinden, meneer".
De Transmissiemeetdienst, zoals dat toen bij PTT heette, direct gebeld omdat ik daar regelmatig contact mee had. Die man maakte op verschillende locaties de kasten open die langs de straat stonden en volgde zo het signaal dat hij er aan het eindpunt had opgezet. In al die gevallen waarbij werd gezegd dat de verbinding was getest was óf vergeten ergens een een verbinding te maken, óf het eindpunt was helemaal niet gemonteerd. In 1 geval bleek de kabel vlak voor de deur van het pand 1 meter onder de straat op te houden.
In mijn eigen woning liet ik door Ziggo een internetverbinding maken. De monteur monteerde een nieuw ISRA-punt AOP en vertrok.
's Avonds geen tv-ontvangst meer en de volgende dag, toen het kabelmodem arriveerde, ook geen internet. Dat was op een zaterdag, dus zelf maar eens gaan zoeken. De groene coaxkabel was alleen met de binnenader op het ISRA-kastje AOP aangesloten, de afschermmantel was helemaal weggeknipt.
Op 16 mei 2013 19:13:45 schreef EricP:
Maak een nieuw ISRA punt met een 'old school' stekkerdoos. Kun je daarna verder met wat je wilt. En roep je dat dat je ISRA punt is.Ook mijn pa had een behoorlijk instabiele verbinding. Er zat geen POTS meer bij. Na verwijderen van de splitter, werkt het als een trein.
Zo heb ik het bij een nichtje van mij ook opgelost.
Daar zat nog wel een lasdop met een dunne kabel die ergens de muur naar de woonkamer inging en er aan de andere kant niet uitkwam en een klein stukje afgeknipte kabel van wat ooit naar de slaapkamer had gelopen. De lasdop viel van ellende half uit elkaar en overal hingen niet-gebruikte aders van de grondkabel en isolatie ed.
Ik heb alle niet gebruikte aders enzo weggeknipt, de kabel uit de muur getrokken en op 10 cm vanaf de lassen afgeknpt. Hele lasdop weggemikt en een old-school telefoonstopcontact gemonteerd (ik had nog een paar oude PTT stopcontacten liggen van sloopwerkzaamheden).
Krimpkousjes over de lassen van de grondkabel naar het korte stukje binnenhuiskabel en die kabel netjes afgemonteerd in het PTT stopcontact. Werkt perfect en ziet er 200 % netter uit dan zoals het eruit zag met de vergane lasdop.
Tegen mijn nichtje gezegd dat ze áls ze ooit een monteur van KPN over de vloer kreeg ze moest zeggen dat dat al zo was toen ze de woning voor het eerst betrad. 
EricP
mét CE
Maar denk daarom niet dat je het zelf beter kunt. Ongeacht je misschien technisch hoger niveau heb je gewoon de toegang niet tot de juiste tools. Niet elke fout of defect is visueel waarneembaar.
Daar heb je mi. maar ten dele gelijk in. Als je 'eigen' kabelwerk tot laten we zeggen 1 meter beperkt is, zonder aftakkingen (stubs) of wat dan ook, dan kan ik visueel vaststellen dat het probleem in elk geval niet in die hoek zit. Als ik dan ook nog fatsoenlijke kabel (of in elk geval de meegeleverde kabel, los van of die fatsoenlijk is) gebruik, dan zou ik met Ohms meten toch een heel eind moeten komen.
Toegegeven, er is geen reflectie of impedantie gemeten. Maar als je netjes werkt (en dat vertrouw ik HmH wel toe) met 'goed' materiaal op 'kort bestek' en het klopt Ohms ook nog, dan is de kans dat daar rottigheid zit bijzonder klein - uitsluiten kan je het alleen door meten natuurlijk...
.1 toen het bedrijf (Wat idd extern is bij mijn provider) belde, draaide het spulletje al een week...
mijn meterkast is bijzonder klein en ik heb over de indelng lang nagedacht.
ik zit niet te wachten tot 1 of ander zonder mijn tussenkomst lukraak iets naar zijn goedunken gaat plaatsen.
Kijk daar hebben we iets aan: ik heb an mijn provider gevraagd waar ikdit kon vinden
signal to noise ratio is ERG laag en de attanuation juist weer erg hoog vind ik..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zitten wel erg veel errors op de lijn bij jou. de signal to noise op de receive kant is ook hoog.
dat viel idd ook op.
ik zal nogmaals de kabel goed aanstrippen (ik heb de lak niet herkend, dus dat kan een probleem zijn...)
maar kan nu idd ergens meten en DAS wel fijn.
joopv
Golden Member
De interpretatie van die getallen vergt wel enige uitleg.
Misschien kun je die ergens online vinden, anders kan ik wel wat uitleg geven.
De screendump van pe5ocb hierboven is niet helemaal vergelijkbaar. Hij heeft een download snelheid van 8Mb gekregen terwijl er 15,7 mogelijk op zijn lijn. Daarom heeft hij een veel betere (maar wel langzamere) verbinding. Zo te zien zit hij ook op een adsl-1 DSLAM aangesloten, en jij bent op een VDSL DSLAM aangesloten.
Jouw modem staat zo ingesteld dat hij het maximum krijgt van wat er mogelijk is op de lijn. Dat heeft gevolgen voor de stabiliteit van de verbinding.