Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 21 mei 2013 10:19:34 schreef High met Henk:
@rew: mijn betoog is juist dat je uit dezelfde batch dus ook vrijwel dezelfde opwarmings coëfficient hebt en dezelfde spanningsval bij bepaalde stromen.

De opwarming zal wel hetzelfde zijn. Maar de afkoeling niet. De leds aan de rand zullen beter gekoeld worden dan die in het midden.

Bovendien gaat het "fout" als je 200mA door 10 leds van max 20mA probeert te sturen. Ieder verschil zorgt er voor dat er minstens 1 led meer dan de maximale 20mA te verduren krijgt. In de praktijk gaat dat natuurlijk best wel lang goed, maar officieel is het volgens de fabrikant: "All bets are off". Als je binnen specs wil blijven moet je dus naast "zelfde batch" ook nog eisen stellen aan "vergelijkbare koeling" en "marge t.o.v. max stroom".

Maar goed. Je hebt gelijk. Zijn ze uit dezelfde batch, dan heb je grote kans dat het gewoon prima werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

dan heb je grote kans

Ik heb liever iets wat gewoon werkt. En niet 'meestal'.

Commerciële overweging dus: we doen het goed of we rommelen en accepteren 1% garantie claims - die we dan zonder zeuren omwisselen...

Precies.

Stel je hebt een ledje min spanning bij 20mA: 1.7V max 1.9V.

min spanning 11V max spanning 13V weerstandje ledje -> uitrekenen: 565 ohm.

Maak je de schakeling met 565 ohm, dan is de maximale stroom 20mA, en de minimale 16.1mA.

Wil je 10 leds parallel gaan zetten dan kan je zeggen: 56.5 ohm. Dan ga je de specs van (sommige van) de leds te buiten als je niet "exact dezelfde leds bij exact dezelfde temperatuur" kan garanderen.

Mik je nu op een led-stroom van 10mA, dus door een weerstand van 113 ohm te nemen, zit je in het gebied dat de eisen aan "dezelfde leds" en aan "dezelfde temperatuur" zodanig "zwak" zijn dat je er mee wegkomt. De berekeningen zijn veel ingewikkelder en zodanig dat het lastig wordt om goed te doen.

Voor een hobby-project kan je wegkomen met "grote kans" voor een commerciele toepassing is het verstandiger om een configuratie te kiezen waarbij je kan uitrekenen dat je binnen de specs blijft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Dáárom hebben die Philips Fortimo lampen dus zo'n hoge voedingsspanning: 119V voor 40 witte LED's = 2,975V per LED ² c.a. 48mA (57W) :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bij reichelt hadden ze wat osram leds die volgens de datasheet op 1000ma konden branden en dan 166 lumen afgaven. de normale stroom is 350ma en dan geeft de led 74 lm af.. toch geven ze zelfs met een duidelijke temperatuur grens geen branduren aan, niet in normale omstandigheden of de hoge brandstroom. wel staat er in de pdf dat de led bij een temperatuur van 175 graden maar 100 branduren haalt..

in de grote led stralers die ik onlangs heb aangepast hangen 8 spots van 200watt de stuk met 72 leds per spot, kom ik op 2,77w per ledje. die worden gevoed met 500vdc per 2 spots, dat zou 3,47v per led zijn. de spots branden max op 90% voor de levensduur, die gezien de spanning per led ook wel nodig is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom verschijnt er tekst op een 16x2 LCD, als ik dat als 16x1 initialiseer, maar blijft het scherm blank, als ik het als 16x2 initialiseer?
Na uren zoeken, en de code op de gekste manier aan te passen, ben ik er uit: ik moest enkel het contrast een beetje wijzigen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

dubbele klapper:

zaterdag telefoon (milspec IP68 ATEX bla bla.) valt uit mijn zak op plavuizen. BATS hele scherm kapot...

Zondag: owh ja moet nog even wat opzoeken voor mijn ma voor we gaan off roaden.. Vergeten. is de krik (5 tons model) op mijn lapdoos gevallen. scherm verrot......

Wonderbaarlijk heb de barst recht gezet en vrijwel hele scherm is leesbaar. best taai die lenovo lapdozen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

voorheen hadden een aantal laptops nog een alu cover, scheelt in maximale drukkracht op het scherm.. maar je kunt er nog een los scherm op aansluiten, dus nog bruikbaar..

@damic, dan krijg je het dilemma wat in een ander topic loopt, verhouding prijs onderdeel/ leeftijd/ nieuwe lapdoos is dan een overweging..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 juni 2013 22:02:25 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of scherm vervangen :)ja ok als dat al afgeschreven is dan is het tijd om een andere te kopen.

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 4 juni 2013 22:37:16 (62%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
High met Henk

Special Member

andere lapdoos kost nog geen 500 euro
deze is 2.5 jaar oud.. dus afgeschreven bij mijn gebruik
keyboard deed ook al moeilijk.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nieuwe software erop zetten, aan de huiskamer tv hangen als filmserver. lekker plat ontwerpje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

xbmc/openelec en gaan met dat kreng

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik had een oude tek2236 scope, die een revisie nodig had. Te snel even voeding controleren met een Rigol probetip die ik niet eerder gebruikte. Een vette pets, sluiting 100V op naastliggend spoor. IC's in een scope zonder erg speciale onderdelen zijn dan ook lastig verkrijgbaar.

High met Henk

Special Member

ik heb die motorola kast van XS4all en kijk al eigenlijk nooit films.
Daarnaast ligt er nog een raspberry pi. Waarom NOG een aparaat om TV te kijken??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sonytech

Overleden

Op 4 juni 2013 21:38:55 schreef High met Henk:
best taai die lenovo lapdozen

Zou de merknaam dan toch een acronym zijn?

Loopt Er Nauwelijks Ongemak Van Op

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Shiptronic

Overleden

@HmH, toch eens een toughbook proberen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@HmH: als je die telefoon kapot krijgt, kun je dan niet net zo goed een willekeurige goedkope(re) telefoon nemen volgende keer? Of heb je garantie op zo'n defect?

@ship: jij ook dan zeker? :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

HMH zijn echte naam is Leo ( lomp en onhandig >:-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

nee Fred, ik moest een 101 lostrekken (Geen geintje) in het terrein

en die telefoon... Tja, daar ben ik het zelf ook niet mee eens.. Maar heb nog een donor liggen. Moet nu alleen eerst naar Henry om hem open te krijgen :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Want Henry heeft een grote voorhamer?

If you want to succeed, double your failure rate.
Diamon

Golden Member

Op 5 juni 2013 09:27:16 schreef Shiptronic:
@HmH, toch eens een toughbook proberen :)

Die kunnen wel iets meer hebben dan een gewone laptop, maar zijn ook niet hufter alles proof.
Op het werk hebben we er nu +/- 60 (CF-19) van in productie, heb er al meerder technisch TL gehad.
Er moet geen koe op gaan staan, als die op de kogel van de trekhaak valt barst de panel behuizing en panel schade, ze kunnen niet zwemmen, vallen van een paar meter kunnen ze ook slecht tegen.

Zo kan ik nog een aantal praktijk voorbeelden opnoemen :+

Ik dacht dat die dingen helemaal waterdicht waren? Of is dat alleen als alle poorten dicht, wat in de praktijk natuurlijk nooit gebeurd?

Misschien zouden ze voor laptops een soort rubberen koffertjes moeten maken, zoiets als het stootrubber van Fluke multimeters, maar dan zodanig dat ze rondom aansluiten als de laptop dicht is.

Jammer dat de meeste fabrikanten vooral moeite doen om het ding dingen "mooi", licht en goedkoop te maken, en niet daadwerkelijk sterk; immers, valschade e.d. valt niet onder de garantie, en als het nooit stuk gaat, verkoop je ook minder snel een nieuwe.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 5 juni 2013 11:36:45 schreef SparkyGSX:
Jammer dat de meeste fabrikanten vooral moeite doen om het ding dingen "mooi", licht en goedkoop te maken, en niet daadwerkelijk sterk; immers, valschade e.d. valt niet onder de garantie, en als het nooit stuk gaat, verkoop je ook minder snel een nieuwe.

Je kan je er altijd voor verzekeren natuurlijk, dus als je een beetje lomp bent met zulke dingen is dat wel een aanrader. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

@jochem: henry heeft de juiste sterschroevendraaiers (torx in volksmond)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als ik google maps van jouw woonplaats naar die van Henry stuur, dan dunkt me dat een schroevendraaiertje bestellen minder kost dan je brandstof :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten