Show your projects! Part 27

Dit topic is gesloten

nu nog een treinspoortje naar binnen om de verse eitjes eruit te halen.

Dit is echt ludiek maar een leuke oplossing :) Je zou dat webcam beeld eens moeten streamen :)

Dan heb je meteen een beroemde kip!

Heel mooi gedaan!

Wordt de besturing ook door de Raspberry gedaan (en is er een backup i.v.m. crashen van de pi)?

En niet onbelangrijk (vanuit kippenperspectief), wat vinden ze er van?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 14 juni 2013 20:57:20 schreef AC/DrieC:Voor het probleem met de kip tussen de deur, is er de webcam :)

Ik heb zelf ook kippen en die gaan ruim voor donker op stok, dus iets van een schemercensor zou volstaan.

ik was ook aan het denken omtrent de hond van Pavlov. Saliveren (kwijlen) bij het rinkelen van een belletje. Ik vind toch wel dat dit topic een prijs verdiend :)

Echt leuk! en alle kippen op een stokske....vergeef me de glimlach tijdens het typen op deze post :) ik ben je dankbaar om eens iets echt leuks te hebben gemaakt! You made my day :)

De website is gewoon html, 'achter de buttons wordt een cgi script uitgevoerd dat seriële data naar de motorcontroller stuurt. Heb ook backupimage van rpi op pc staan ;) De kippen zijn het goed gewoon :)

Den Dries www.hulens.be

Ook maar eens wat neerzetten hier;

http://www.mijngroepenkast.nl/images/dashboard.jpg

Screenshotje van onze tablet, een virtueel dashboard voor ons plezierjachtje.

Beeld van een Raspberry Pi via Remote Desktop naar een tablet.

De knoppen links geven de commando's via seriele bus aan een barebone Arduino die 20 relais' aanstuurt via I2C. Terugmelding van de werkelijke status uitgang en eventueel defecte zekering, ook via I2C naar de barebone arduino. De relais' zjn ook bedienbaar via een tweede 20x2 LCD + rotary encoder zodat de tablet eventueel uit kan blijven.

De metertjes onder geven nu wat vreemde waardes aan omdat dit screenshot in een testopstelling is gemaakt. De (eerst) analoge waarden komen van een tweede Arduino via USB welke aan het originele dashboard zit geknoopt. Aan de kleurtjes is te zien of de waarde goed/slecht is.

Rechtsboven bediening van de stuurautomaat welke ook is geschreven in de tweede Arduino. Gegevens komen van een I2C kompassensor, het roer word bediend door een hydraulische pomp met 2 relais´

Het (meerjaren)project is nu zover gevorderd dat het binnenkort ingebouwd gaat worden in de boot.

Gr.

Erik

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/06/boostconverter1.jpg

Aangezien er nog al eens gevraagd wordt om simpele boost converters heb ik daar ens mee gespeeld.

Een experiment met een 12-24V boostconverter naar eigen ontwerp met huis tuin en keuken onderdelen. Een quad comparator, mosfet, schottkey, wat weerstanden en condensatorsw en junkbox spoel (werkte met van alles, van 100 tot 2000 uH, zolang ze maar niet verzadigen. Een 10uH torroid deed het ook tot iets van 50mA en ging dan in verzadiging) Bij 500 mA blijft de boel ijskoud en trekt hij 1A uit de voeding. Dus het rendement is best hoog. De frequentie varieert met het stijgen van de load van bijna niks met een vreselijk lage duty cycle tot een paar honderd kHz. Ik had niet veel vermogen nodig (20mA ofzo en dan is de output vreselijk strak) maar een paar Ampere op de load zit er wel in. Even 3A geprobeerd. Bij 1A staat er op 24VDC 100mVtt RF rotzooi (1,3MHz volgens de scoop maar het was meer een ruisband) maar dat pikt de probe waarschijnlijk gewoon op van de nog niet afgeschermde schakeling.

Hij reageert in deze versie op veranderende ingangspanning maar met twee zeners is dat simpel op te lossen. (de spanningsdelers van 12V naar massa op 10V ofzo hangen)

Nooit gedacht dat het zo makkelijk is. (Hij kan overigens veel hoger dan 24V, bij testen ging een eerdere versie over de 90V)
Het schema: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/06/boostconverter.png
http://www.pa4tim.nl/?p=4364 voor meer info.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hij is leuk :) Klopt het schema rond de gate ? Een 339 heeft OC uitgangen.

fred101

Golden Member

Oeps, scherp gezien, daar ben ik een 1K vergeten in te tekenen. Ik ontwerp eerst in fred-cad ( papier), dan bouw ik en dan teken ik het schema pas, in simetrix omdat ik het ook wilde simuleren maar simetrix vindt dit al te veel onderdelen :-( ( heb het maar even in de tekst vermeld tot ik het schema weer kan veranderen en uploaden)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 16 juni 2013 20:06:42 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred101, dat printje bewijst maar weer dat ware schoonheid van binnen zit. Interessant schema zo, 100mVp-p is op die frequentie goed filterbaar, een beetje LC'en en je hebt 1mVp-p. (Of al met kortere groundleads of verder weg meten)

Op 16 juni 2013 20:02:23 schreef fred101:
Ik ontwerp eerst in fred-cad ( papier),

Is dat de Nederlandse variant van het Australische Dave-CAD? :P

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
blackdog

Golden Member

Ha die fred101, :-)

Ik heb naar je schema gekenen en er vielen mij een paar dingen op.
DE LP339 waar X5 bij staat is volgens mij niet nodig.
Als hij voor de fase van het signaal is kan je ook de ingangen van de volgende 339 omdraaien.
Dit helpt dan weer met je rendement te verhogen. (geen pullup weerstand nodig)

Je hebt 2x een spanningsdeler (2x10K en 2x22K) om de ingangen van de comparatoren op de helft van de voeding te brengen,
één daarvan is volgens mij voldoende, zet een condensator naar massa vanaf het knooppunt.

Verder zie ik bij de powerfet in het schema een 1N4007, D2 staan, is dit een typo?
Misschien is het rendement nog iets hoger te krijgen als je de gateweerstand verlaagt naar zeg 47 Ohm.
Dan kan de uitgang van de comparator, de Fet als hij op hoge frequentie's werkt, sneller uitschakelen, wat weer het rendement verhoogt.

Verder is het meten aan geschakelde voedingen een kunst, zoals je zelf al aangaf, als je een niet afgeschermde probe hebt,
en lange bedrading, dan heeft je meting geen enkele zin.
Zelfs al voldoe je aan de normen van een afgeschermde probe en kort aardlijntje, kan het nog mis gaan.
Dit door het magnetische veld ven de spoel, diode en condensator draden enz.

Mijn 2 cent,
En laat eens weten of je het rendement nog hoger kan krijgen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Het kan idd met 3 comparators maar aangezien er 4 inzitten heb ik die ook maar gebruikt.
Die spanningsdelers zou ik bij een nieuwe verie idd veranderen. En dan met een TL431. Maar omdat ik controlle wilde houden heb ik stage voor stage opgebouwd en steeds maar even en aparte deler gebruikt. Zonder pcb scheelt dat wel een aantal draden.
Die diode is geen typefout. De mosfet heeft al een ingebouwde diode, deze is gewoon extra voor de zekerheid. Een snellere zou beter zijn. Ik merkte echter geen verschil met of zonder. Sterker nog, zelfs met een 1n4007 als schakeldiode werkt het nog ( maar ideaal is anders en als ik een paar A ging trekken zou ik dat ook doen)

Ik had 24V nodig maar de hele schakelimg werkt op plus/min 12 en 5V . Ik gebruikte een 24-0-24 trafo dus was erg veel aan het wegstoken. Nu kan ik een kleinere trafo gebruiken en heb geen grote koelblokken meer nodig voor de plus/min 24V regelaars. De trafo geeft nu 16VDC en daar zit een LM7812 en LM7912. De hele meetzender trekt maar weinig stroom. Alleen de pindiode verzwakker lust wel wat ( 110 mA max) De 27V met daarna een 7824 en LT1027 is alleen maar om een Vtune van 0-20V te kunnen maken. Dus een paar mA. De schakeling geeft daarbij af en toe een smalle puls om de elco vol te houden ( idle is uit mijn hoofd iets van 200Hz ofzo)

Rendement meten wordt lastig. Zit in iedergeval zover ik meet boven de 90%. De stroomtang geeft 1A in en 500 mA uit. Dat kan best 1.1 en 0.45 in werkelijkheid zijn. Op de Ingangstroom zit ook een stevige stroom rimpel dus met een meter meten wordt niks, de 10A Delta trekt dat duidelijk niet snel genoeg. De uitgangstroom is strak en rimpeloos. Comparators zijn lekker snel.

Ik ga dit nog eens een keer verder uitwerken en dan kijken hoeveel stroom ik er uit krijg, hoe hoog de spanning kan en wat optimalisatie qua reactie op veranderende Vin en op dynamishe belasting. Open er dan wel een topic over anders gaan er mensen klagen ;-)

Meten is geen probleem maar voor het doel is hij zo al prima geschikt. Ik vond de bestaande schemas zonder speciaal IC niet zo geweldig, daarom heb ik dit bedacht. Het werkte in en keer.

Sneak preview: dit is een klein deel van het project, powermeter, counter, pindiodeverzwakker, powersplitters en gainblock. Tot 2GHz. Op de voeding na en wat frontpanel bandswitch indicators na is hij af.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/cotrolunit_totaal.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Leuk schema, maar in welke zin is dit makkelijker dan de NE555 omvormer?

Die gaat nooit 500mA leveren. :P In die zin.

EDIT: Mijn reactie was aannemende dat pe5ocb de NE555 spanningsverdubbelaar van tussen de schakelingen bedoelde.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op maandag 17 juni 2013 14:18:40 (58%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
fred101

Golden Member

De meeste 555 schemas werken met transistors, zag tenminste zosnel geen fet schema. Voor zover ik begrijp werken ze op een vaste frequentie welke wordt gestopt als de spanning is bereikt en weer start als hij zakt. On/off dus. Is de efficientie laag en zijn ze gevoelig voor wisselende belasting. Heb er ooit een gemaakt voor een nixie klok. Werkte wel maar spanning onbelast/belast varieerde nogal.

Er zijn smps die
-de frequentie varieren
-de duty cycle varieten
-aan/uit gaan in bursts met vaste frequentie
- een combinatie van een van de andere

Mijn versie varieert in frequentie over een enorme range en dutycycle, kan ook grote stromen aan, heeft een hoog rendement en is redelijk stabiel onder belasting. ( onbelast 24V werd iets van 23,9 bij 3A)
Maar geen kortsluit beveiliging of stroombegrenzing. Dat moet echter wel simpel te doen zijn om de FET te beschermen. Probleem bij een boost converter is dan wel dat de input gewoon op de output staat en bv een 12V accu an dan aardig tekeer gaan. Er zou dan een relais of FET ofzo in de toevoer moeten die bij te veel stroom de input afkoppelt.
Is er interesse in een topic over switchers, hoe ze werken en wat meet experimenten ? Er zit hier best veel kennis ( ik ben geen kenner op dat gebied hoor, ik weet net genoeg om een rudimentaire te ontwerpen) en zoiets kan een leuke "database" worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb wel interesse in een switchertopic, en dan liefst nog over het "rudimentair ontwerpen" van die dingen. (Vind het wel mooi, zo'n zelfbouwswitcher. Standaard switcher ictje toepassen kan iedereen. Nouja, na wat te leren over layouten... maar zo'n zelfontworpen ding laat de werking mooier zien.)

Je zou die 4e comparator als stroombegrenzing kunnen inzetten (klein shuntweerstandje, 500mV drop bij max stroom ofzo). Maarja, inderdaad alsnog via de spoel de ingangsspanning op de uitgang... Of je moet er ook een fet als serieswitch tussen zetten...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 17 juni 2013 21:04:37 (21%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn laatste creatie:

http://proofofprinciple.nl/images/complete2.jpg

Een custom XBEE PS3 RC controller met force feedback :)

Originele pcb:

http://proofofprinciple.nl//images/old_pcb.jpg

Nieuwe:

http://proofofprinciple.nl//images/prototype_pcbt.jpg

http://proofofprinciple.nl//images/prototype_perfectfit.jpg

http://proofofprinciple.nl//images/back.jpg

http://proofofprinciple.nl//images/front.jpg

Voor meer info zie: LINK!

De originele functies zijn allemaal behouden zoals: alle knoppen, usb communicatie, usb opladen van lipo etc.

De zender werkt 100%, nu moet ik alleen de ontvanger nog maken voor een FPV RC car.

Erg cool gedaan, alleen de antenne vind ik net niet je van het. De positionering zeg maar.
Verder tof gedaan, heb je het bereik al getest?

Kijk, dat zijn nog eens form-fit-function replacements :D

@pe5ocb: waar had jij die antenne dan willen plaatsen? Hij lijkt me wel aardig gepositioneerd zo.

If you want to succeed, double your failure rate.

In het midden het liefst natuurlijk, maar daar zit de usb connector. Maar op dezelfde hoogte als de usb connector, dat staat mooier dan scheef, aangezien er ook nog een knik in de antenne zit. Of boven de usb connector als dat zou passen.

Lambiek

Special Member

Mooi gemaakt, mijn complimenten. :)

Op 19 juni 2013 08:57:37 schreef pe5ocb:
.........., aangezien er ook nog een knik in de antenne zit.

Ja zo zijn de antennes van een XBEE nu eenmaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank voor de complimenten. Het bereik moet ik nog bekijken, hij staat op het moment nog ingesteld op de "legale" stand ;)

Wat betreft de antenne was er niet veel mogelijk, dit was vrijwel de enige optie. Ik vind de positie perfect, als de antenne is gebogen in een hoek van 45 graden, dan staat hij bijna waterpas verticaal wanneer je de controller in de hand hebt :)

Op 19 juni 2013 08:57:37 schreef pe5ocb:
In het midden het liefst natuurlijk, maar daar zit de usb connector. Maar op dezelfde hoogte als de usb connector, dat staat mooier dan scheef, aangezien er ook nog een knik in de antenne zit. Of boven de usb connector als dat zou passen.

Gewoon nog een antenne aan de andere kant monteren;) hoeft niets te doen maar wel weer symmetrisch:P

Dit topic is gesloten