(zonder IC) met transistor de frequentie verschuiven

rob007

Yarr, Matey!

Is er geen schema zonder dit IC maar met TOR (of FET) die toch ook het zelfde kan?
Ik bedoel het met een kristal de Frequentie zo veel verschuiven:
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id…
misschien een PP oscillator?
(Ben ik nieuwsgierig naar?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik snap je vraag niet helemaal. Welk IC? De frequentie verschuiving van het x-tal verkrijgen ze door het x-tal met een stift te bekliederen. Om de frequentie omhoog te krijgen kun je ook een etsende vloeistof gebruiken of met slijppapier aan de gang gaan.

Als je het over die 4060 hebt? Dat is gewoon een ic met een standaard geintegreerde oscillator. Niets bijzonders. Elke oscillator is mogelijk. Met een buis/fet/transistor wat dan ook. Het maakt niet uit als het maar een oscillator is. En bovenaan de website staat toch al een colpits oscillator met bc547 er in? Wat is daar mis mee?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo exfietser,
De frequentie word nu verschoven ook inderdaad met stiften maar ook met dat 74HCT4060 IC.
Nu vroeg ik mij af of je ook (zonder stiften) de frequentie zo veel kunt verschuiven.
.
Ik dacht voor mijn zelf als ik bijvoorbeeld van 1630 naar 1629(of meer) zou willen.

Vriendelijke groetjes van hier.
RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Dat kan tot een paar kHz.
http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/VXOs_Schematics.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De frequentie wordt niet door dat ic verschoven, maar uitsluitend door het stiften. In principe kun je de frequentie van een x-tal ook eigenlijk niet verschuiven. Dat staat ook in het verhaal. De frequentie wordt uitsluitend bepaald door de afmetingen en massa van het x-tal zelf. En juist door het stiften verander je die waarden.
Omdat er echter niets perfect is kun je door het zwaar belasten van x-tal met een spoel of condensator de frequentie een heel klein beetje verschuiven. Dat is dus wat ze doen met dat trimmertje C1. Ga je te zwaar belasten dan slaat je x-tal af. Net als bij een klok. Ga je gewichten aan de klepel hangen gaat de klok langzamer lopen en wordt het te veel dan stopt de klok.

Zelfs de rekenformules van een electrisch resonantie en een mechanisch resonant systeem zijn volledig identiek. Je hoeft alleen de electrische symbolen door mechanische symbolen te vervangen.

Wat wil je eigenlijk maken? Mischien zijn er handigere oplossingen?

rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Exfietser voor jou uitleg,
Ik begrijp het verhaal helemaal maar ik wil meer! (ik ben inhalig!) ;-)
Nee waar het mij ook om ging is de hoeveelheid die je kunt verschuiven zonder dat de boel echt op zijn tenen gaat lopen.
(Hallo)Hugo komt nu ook met bekende schema's.
Ik dacht te hebben begrepen dat je met dit IC een soort van extreem ver kon verschuiven?
In vergelijking met stiften en de transistor schema's (kan het mis hebben)
Is het innerlijke van dit IC ook niet te vergelijken met een PP oscillator?
En dat dat ook de reden zou zijn dat deze zo ver kan schuiven?

VrGr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Bij mijn weten bestaat de oscillator in dat ic gewoon uit een paar opamps zo geschakeld dat het met een extern r(l)c netwerkje of x-tal een oscillator vormt. Net zo als in al dit soort andere mos ic's. De 4060 is dan een deler met oscillator. Maar de 4046 een pll met oscillator en zo zijn er veel meer. Ik denk allemaal met een in elk geval vergelijkbaar circuit. Eventuele verschillen zul je wel per merk hebben. Er zijn nu eenmaal meerdere wegen om zo'n circuit op een chip te bakken. En elke fabrikant heeft een eigen oplossing hiervoor. In kritische gevallen doet een ic van fairchild het uitstekend en een TI of een philips het voor geen ene meter.

De ic oscillator verandert niets aan de verstembaarheid vsn het x-tal. Die is afhankelijk van het x-tal. Met een andere transistor oscillator kun je hetzelfde bereiken.

P.S. wat is een pp oscillator? En wat wil je nu gaan maken?

Arco

Special Member

Ik weet niet wat je met verschuiven bedoelt, maar de 4060 deelt de frequentie gewoon steeds in tweeen. Is een lange trein van achter elkaar geschakelde 2-delers.
De 4060 begint pas bij /16. Als je bij /2 wilt beginnen heb je de 4040 nodig. (maar die heeft weer geen oscillator aan boord...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 20 juli 2013 09:53:09 schreef Hugo Welther:
Dat kan tot een paar kHz.

In theorie tot ±0.2% van de waarde, per kristal.

Op 20 juli 2013 11:12:38 schreef rob007:
Is het innerlijke van dit IC ook niet te vergelijken met een PP oscillator?

Push pull?
Nee hoor, gewoon een treintje:
http://www.doctronics.co.uk/4060.htm

Op 20 juli 2013 11:48:09 schreef Ex-fietser:
Bij mijn weten bestaat de oscillator in dat ic gewoon uit een paar opamps zo geschakeld dat het met een extern r(l)c netwerkje of x-tal een oscillator vormt.

Aangezien het een digitaal IC is, ligt het voor de hand dat er wat inverters ed in zitten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Okee Exfietser, Hugo, Arco en Henry dank jullie wel voor de antwoorden!
Zoals geschreven ik ga er nog niet direct mee aan de slag maar heb dus een mooi kristal voor 1630kHz.
En als ik het goed heb zit je op MG met een raster van 9kHz dus misschien is het dan makkelijk als je ietsjes naar omlaag zou kunnen.
Als dat fatsoenlijk te doen is.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

OK, omdat Philips al heel veel jaren geen kristallen en TCXO's meer maakt kan het geen kwaad om enkele methoden uit die tijd prijs te geven.
X-tallen in glazen behuizing kunnen een paar ppm afgestemd worden via de volgende methode:
Je zet via een weerstand van 50 Mohm een spanning van 1500 V tussen de pootjes en gaat er dan met een magneetje in de buurt bewegen. Zo kan er een ''glimlichtje” ontstaan waarvan je de plaats met het magneetje kan sturen. Laat je het glimlichtje dansen op de ronde elektrode op het midden van het kwarts dan verdampt daar wat materiaal en gaat de frequentie omhoog. Laat je het glimlichtje dansen op de aansluiting van pootje en elektrode (in de hoeken), dan verdampt daar materiaal wat ook neerslaat in het centrum. Hierdoor gaat je frequentie omlaag.

Verder: De temperatuur stabiliteit van een X-tal wordt bepaalt door de hoek van het kristalrooster en de gezaagde en gepolijste oppervlakken. Zaag je de plakjes bewust zo ongunstig mogelijk (zogenaamde Y-snede) dan kun je op een 10 Mhz X-tal wel 1500 Hz per graad verloop krijgen.
Maar bij de meest gunstige hoek heb je tussen -20 tot + 70 graad Celsius minimaal een verloop tussen -25 tot +25 ppm. En dat niet eens lineair maar volgens een 3e macht curve.
We maakten ook TCXO's, d.w.z. Een X-tal oscillator met een varicap in serie met het X-tal.
Proces: Eerst om de 10 graden C meten met welke spanning op de varicap de oscillator de gewenste frequentie afgaf, en meteen op de zelfde temperatuur een aantal NTC en PTC weerstanden precies meten. Al op alle temperaturen gemeten was, en de curves dus bekend waren, werden de waardes van 3 vaste weerstanden uitgerekend die samen met 2 NTC en een PTC een spanningsdeler netwerkje vormden waar bij elke temperatuur net de benodigde spanning voor de varicap uit kwam (nou ja, zo goed mogelijk). De installatie (die ik hiervoor mede ontwierp) stuurde 70 oscillatoren en hun beoogde NTCs en PTC's samen door hun temperatuur cyclus. Na productie was de stabiliteit binnen +/- 1.5 ppm. Een dat in de tijd dat er nog geen floppy disks voor computers waren, maar programma's en date op cassette-tapes moesten worden opgeslagen. Maar ach, het was al heel wat makkelijker dan ponsband.

Henry S.

Moderator

Op 20 juli 2013 19:52:45 schreef rob007:
Zoals geschreven ik ga er nog niet direct mee aan de slag maar heb dus een mooi kristal voor 1630kHz.
En als ik het goed heb zit je op MG met een raster van 9kHz dus misschien is het dan makkelijk als je ietsjes naar omlaag zou kunnen.

Met 1629kHz zit je in het raster, 1kHz is wel te doen. Niet iedereen zit trouwens in dat 9kHz raster uit te zenden. Het is maar net wat Piet P. in het schuifje heeft liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Henkzelf bedankt voor jou INFO!
Maar ik geloof dat ik daar niets van gaat gebruiken,
Misschien dat andere jou INFO wel kunnen gebruiken wie weet.
.
Ja Henry zou moeten kunnen toch?
En of het inderdaad ook nut heeft???
Misschien dat het signaal ooit nog eens op een autoradio moet binnen kommen?
Veel autoradio's hebben gloof ik wel die stapjes toch, Afijn wie weet.
Is er misschien nog een uitblinkend schema dat het beste is om te gebruiken?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Ik neem aan dat je maar één kristal voor de 1630kHz hebt?
Dan schema twee of drie van de bovenste rij.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Hugo,
Ja heb er helaas maar eentje.
Ik zal schema twee voor de lol eens maken, kijken wat het gaat doen.
Zat er trouwens ook aan te denken om het met een buisje te doen,
Afijn misschien doe ik dat dan ook nog wel. (maak ik er twee)

(en ja ik heb hier ook nog een stuk of 3 DDSjes)
maar op de een of andere manier.....het liefst kristal.

Dankjewel voor jullie antwoorden/gedane moeite.
Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 21 juli 2013 07:57:34 (15%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De bekendste transceiver die met het principe van een VXO werkte is wel de Icom IC202.
Daarmee had je een bereik van 200KHz per kristal, uiteraard op 144MHz en niet op middengolf !