Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

heeft eindhoven niet ooit de letter A gekregen omdat het de plaats met de meeste afdelingen en hoofdvestiging van philips was? voor 1955 ook al ,dat is alleen maar gegroeid tot de 90's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

1978 week 40, ik hoop vandaag even wat bij te gaan werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zowel A als AG staan voor Brugge,Belgie.

maartenbakker

Golden Member

Dat AG voor Brugge staat is heel erg duidelijk, maar waaruit trek je de conclusie dat A daar ook voor staat?

Edit: AH! Hasselt is dat, voorheen H.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 juli 2013 20:42:54 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb me waarschijnlijke vergist.

AH is een fabriek in Belgie.
http://i39.tinypic.com/29f7dop.jpg

A is een fabriek in Nederland

maartenbakker

Golden Member

Op 25 juli 2013 21:30:35 schreef Luckyboy:
Hier nog een paar:

MWX1220I
8670 000 52391
220X1SW/00
ASSEMBLED IN CHINA
DL4A0912251357
http://img1.lesnumeriques.com/news/8/8787/web2(2697).jpg

Mooi volledig. DL op basis van een servicemanual al eens genoteerd als BenQ/Qisda

Ook CG van TPV Polen staat er nog niet tussen:
20PFL3404/10
TCM1.0E LA
CG1A0813
Assembled in Poland
http://www.philips.nl/shared/assets/nl/LargeParagraphImage/productlabe…

Zou dit de TPV-afdeling van Lysomice zijn?

Welke vestiging het is, is me nog niet helemaal duidelijk. Gezien het chassistype zou dit de vestiging kunnen zijn die ooit door TPV van TCL is overgenomen (mogelijk dat hij daarvoor van Thomson was, dat weet ik even niet, dus nog genoeg uitzoekwerk). Het gaat in elk geval niet om Lysomice, bij mijn weten is dat uitsluitend Sharp Manufacturing geweest toch zeker tot de oprichting van TP-Vision en dat was pas in 2012.

SC5000
TTOA1108400188
Made in Austria
http://download.p4c.philips.com/sca/sca/110721/110721095818_76571.PNG

Sapcentrifuge HR1881
DA0009521 00018
Designed in Holland
Made in China
http://download.p4c.philips.com/sca/sca/110120/110120132909_71238.jpg

Het vervelende aan plaatjes van de Philipswebsite en andere afbeeldingen uit documentatie is, dat de letters eventueel "voorbeelden" zouden kunnen zijn. Ik noteer ze nadrukkelijk met bronvermeling.

Streamium mediaspeler NP2900/12
JG1A0884000830
MADE IN CHINA
http://www2.philips.de/filmaktion/media/img/serialno.jpg

Als dat een echt "voorbeeld" is, dan hebben we weer een leuke dubbele toewijzing te pakken.

22RC200/65S (Autoradio voor Peugeot)
FD0200420096074
Made in France
http://www.autoradio-radio-code.de/images/im0671439d1f1122904.jpg

Rambouillet

En VN wordt naast Hongarije nu ook al gebruikt voor China:
http://www2.philips.de/transformers/media/img/serialno.jpg
Ze weten bij Philips al niet meer wat ze doen :P
DA en VN zijn al dubbel gebruikt.

Ik hoop van harte dat het bij deze VN om een "voorbeeld" uit een hele hoge toverhoed gaat, maar het plaatje ziet er eng realistisch uit... Het viel me op dat veel dubbele gebruiken gaat om recycling van letters die niet meer in gebruik waren, maar dat zou bij VN en DA wellicht niet het geval zijn (indien DA een voorloper van Pace was en bij de overname door Pace vervallen is, dan is het gezien onderstaande toch geen dubbel gebruik).

Na bestudering van de servicedocumentatie van de HR1881/00 blijkt dat DA in dit geval gewoon een verzamelaanduiding is voor alle DAP (=kleinhuishoudelijk) fabrieken. Dat verklaart dus afdoende. Zulke codes komen meer voor (FF voor Japanse inkoop, etc.).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier nog een type plaatje

Type: PM4422
NC 9462 822 07741
No D1362
Made in holland.

Een D lijkt dus voor Nederland te staan, vrijwel zeker Eindhoven.

P.S. Uit Suresness Frankrijk komen ook de S-serie settop boxen.
Hier bekend van de bekende Canal+ ontvangers. Ik heb alleen geen voorbeeld van een echt nummer.

P.S. Maak je ook nog een lijstje van de /.. nummers?
Geven de doelmarkt aan voor normen en taal achtige zaken.

Hier al een voorschotje wat ik in mijn lijstje staat:
/00 Netherlands
/02 germany
/17 Generic USA??
/42 Hungary (Of Poland made in Tatabanya/Hungary ??)
/43 Slovakia
/44 Czech
/45 Russia
/53 Sweden
/58 Central europe (t.b.v. Settop uitzendingen via SAT)
/62 Turkey
/68 Malaysie
/71 Philipines
/91 Poland

-edit- Nog meer info:
Wat betreft de AH... voor productie uit Hasselt , niet altijd dus:
Het eerste cijfer is 0 voor Hasselt (AH0...) en 6 voor Tatabanya in Hongarije (AH6....). Het tweede cijfer is een revisienummer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Bij D had ik nog geen plaatsnaam staan, is in elk geval een fabriek van meetapparatuur en aanverwante artikelen. Eindhoven toegevoegd.

Ik heb zelf al een begin van een lijst van uitvoerings- en bestemmingsnummers, maar dat is een flink wespennest (verschilt per periode en per soort apparaat). Mocht je nog meer hebben, is dat altijd welkom en zal ik ook zeker verwerken, maar ik ga eerst even door met de landenletters.

Wat Hasselt betreft, weet je zeker dat dat cijfer erachter moet staan en niet ervoor? Ik heb in mijn lijstje onder andere 6AH staan, wat mijnsinziens een Poolse subcontractor moet zijn die in opdracht van Hasselt werkt. Kan zijn dat dat ook voor een Hongaarse subcontractor kan staan.

Ik heb 1A, 2A en 4A ook even in m'n lijstje gezet en vermoed dat daar ook zoiets aan de hand is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat van die AH0... en AH6 heb ik ooit direct van iemand van de ontwikkel club uit Hasselt gehad toen ik bij Philips werkte. Voor de settop boxen, de DSR, DSX en dat soort aanverwante nummers. (Voor de ingewijden: de M5 serie) weet ik dat dus zeker.
De exacte type nummers zou ik op moeten "graven" welke dat precies waren.

P.S. Uit Hasselt kwamen ook de eerste DVD spelers etc. maar daar heb ik geen historie van. (Ik begin hierover even te twijfelen of het niet alleen de CD players waren).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat zit wel dicht bij het vuur ja ;) Ik zal de info in elk geval in de lijst erbij zetten.

Kan het zijn dat die eerste DVD-spelers met KB begonnen? Die letters meen ik ergens in een servicemanual wel eens tegen te zijn gekomen.

Aanvulling wat betreft het gebruik van de 3-lettervermelding PLG waar Gadjo Dilo op wees: Op een promotieplaatje van een VSA komen deze letters voor zonder serienummer erachter en op een ander plaatje dat per abuis in dezelfde zip zit, staat op die plaats zo te zien LA ook zonder serienummer erachter. Zie http://www.ecat.lighting.philips.com/l/lighting-electronics/hid/hid-el…

@TA: Da's geen toeval (toeval bestaat niet :P), die link vond ik door te Googelen op het typenummer van de ballast die in jouw topic werd aangegeven ;) Ik had er niet aan gedacht om hem daar ook te melden omdat het type tenslotte al werd genoemd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 juli 2013 21:21:27 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Maarten, die link gaat naar een ballast voor een SOX-E18 Na-lamp. Is dat toeval of moet hij naar het betreffende topic toe?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kwam een exoot tegen op marktplaats, wat is hier het verhaal achter.. :) er staat england op het typeplaatje, wat zat daar van philips ?

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/KGrHqFqsFHMh4IgLBR9jRRsfKg60_85_zpsd60c7423.jpg

voorkant

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/KGrHqVqMFHTdTLq8BR9jRDF7g60_84_zpsda697445.jpg

er kwam ook een philips pr9113 voorbij, helaas geen typeplaatje van in beeld.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/T2eC16dHJGFFmuQ5nkBR9jpwRV2g60_84_zps731532ee.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

PW is in ieder gaval een instrument uit de wetenschappelijke catagorie, ben ik achter gekomen via een Geigerteller, die in in Rosmalen heb gescoored (PW4014)

Kan je een foto van de voorkant plaatsen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 29 juli 2013 12:04:17 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Transscriptie:

PW9420/00
9436 094 20001 (waarvan de laatste 5 cijfers handgeschreven)
110-240V 25VA (waarvan 25 handgeschreven)
GE374941 (waarvan 374941 handgeschreven)

Een laboratorium-meetinstrument (aansluitingen voor Pt100 en pH sensoren) kennelijk in kleine oplage gemaakt (met een hoog serienummer).

In elk geval had ik de letters GE nog niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 juli 2013 12:26:57 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toonfiets die op m'n werk ergens in een stelling stof staat te happen.

GM2308/02
D 5299 (mechanisch ingeslagen letters)
110-245V 50W 40-100Hz

Chassisdeel voor ouderwetse apparaatstekker achterop. Afdekplaatje met een gat waardoorheen 220 is te lezen. Hieronder zal een selectie wieltje voor de ingangsspanning te vinden zijn (niet losgeschroefd).

Geen overige informatie op de buitenkant te vinden. Foto's op verzoek.

Indien ECHT belangstelling kan ik hem na werktijd eens open schroeven.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Wat mij betreft hoef je die moeite niet te doen, althans ik verwacht geen belangrijke andere aanwijzingen te vinden dan dat het ding uit Nederland komt. Een 100% waterdichte bevestiging van de plaats van fabricage (waarschijnlijk Eindhoven) zou leuk zijn maar krijg je op die manier niet.

Ik zal LO trouwens nog even in de lijst zetten, over meetapparatuur gesproken. Hetzelfde LO dat door de historicus van Elektuur een keer voor Lorenz is uitgescholden in geval van een radiocommunicatiesetje (maar in dat artikel zaten wel meer interpretatiefouten geloof ik).

Overigens kwam ik op een paar recent verworven oudere meetapparaten ook vreemde letters tegen, die heb ik nog niet genoteerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 juli 2013 14:07:27 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb thuis nog een Philips PM3226 15MHz oscilloscoop staan.

Ik zal eens kijken welke letter(s) daar op staan.

Lucky Luke

Golden Member

Maartenbakker, heb je wat aan foto's van typeplaatjes van philipsapparatuur? Of zoek je vooral achtergrondinfo?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Foto's zijn naast achtergrondinformatie zéér welkom als bronmateriaal, omdat ik alles zoveel mogelijk wil onderbouwen. Van alleen de typeplaatjes ben ik al blij mee maar mag ook van het apparaat en zijn interieur (waaronder inwendige opdrukken en stickers) om in bepaalde gevallen de herkomst en de datum vast te kunnen stellen en eventueel om 12NC's aan onderdelen en apparaten te koppelen waar van toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan zal ik als ik thuis ben eens wat apparaten openschroeven en foto's maken.

Beneden staat een Philips TV:
32PFL8404H/12
VN2B0943104002
Q548.1E LA
ASSEMBLED IN HUNGARY

Er staan ook nog wat option codes bij, wat is dat?
Weet jij welk panel er in zit?

Hieronder de stickers en codes in mijn 16CT2216 CTX-E

Omdat ik tijdelijk geen fototoestel meer heb, kan ik geen foto's van de stickertjes maken en zal ik dus de codes van de stickers hier in tekst zetten.

Sticker op achterzijde kast:
PHILIPS
Philetta Royal 2216
16 CT 2216 - 22 S
Zulassung HH 19/82 Rö
FTZ 22/503 SE K
3122 125 37122

49W VHF+S+UHF
Made in Britain
BA00529 171177

In de binnenzijde van de achterkant van de kast staat er nog een code:
3104.304.0359/3

Op de lijntrafo hangt nog een stickertje:
36362
V8523 C PHILIPS

Sticker op de beeldbuis:
MULLARD A42-570X
COLOUR SCREEN
MADE IN AUSTRIA
Serial No: 72005 DO

Stickertje op de beeldbuisprint:
3104 307 28430
BA 00 529

Onder dit stickertje staat nog een code:
3104 303 3062.6

Code in blauwe opdruk op een kabel tussen lijntrafo en zuignap:
00455 22BA 516

Geel stickertje op andere printplaat met oa. het back-up batterijtje er op:
3104 308 50910
BA 00 528

Op de print zelf staat nog een code:
8204 004 03034

Sticker op luidspreker:
AD 44860 X8
2422 257 24602
MADE IN BELGIUM
522 2 Q2DD

Sticker op de tuner:
3112 218 53441
UV417 KR205223

Code op de hoofdprintplaat:
8204 004 04101

Code in beeldbuisprintplaat:
8204 004 0284 4

Maarten, Wat weet je erover te zeggen?

maartenbakker

Golden Member

Paneel zou ik in de documentatie moeten nazoeken. Als het goed is wijst de 2 van VN2B naar een uniek paneeltype voor dat toestel.

Optiecodes vertellen de firmware welke hardwareopties (type tuner, ambilight, ontvangstsystemen, geluid, etc.) in dit toestel aanwezig zijn. Soms kan je features activeren of uitzetten, maar het is ook goed mogelijk om een toestel te vernaggelen (als je geen beeld hebt of hij niet meer opstart is het lastig om de codes weer terug te zetten) door verkeerde codes in te voeren, dus altijd mee uitkijken!

Indrukwekkende waslijst van je CTX, daar is wel wat over te zeggen! Ik denk dat ik die voor wat betreft de 12NC's in het OM/12NC-topic ga bespreken al wordt het misschien tijd om dat topic in tweeen te splitsen.

Ten eerste de constatering: het toestel is gezien de Philetta-naam en FTZ-toelatingsnummer kennelijk ook voor de Duitse markt bestemd. Ik vermoed dat uitvoering /22 toendertijd stond voor PAL pan-Europees inclusief Duitsland ofzo. Toestellen alleen voor Duitsland wilden nog wel eens SECAM als extra'tje hebben en zouden misschien uitvoeringsnummer /02 gehad kunnen hebben.

BA = Croydon (toestel)
DD = Dendermonde (luidspreker)
KR = Krefeld (tuner)
V = Tilburg (lijntrafo)

Andere trafo's zullen WA of OP als fabriek hebben, neem ik aan.

Beeldbuisserienummer met letters erachter is typisch voor door Mullard gelabelde buizen, de letters zeggen niets over de fabriek. Dat zou Lebring moeten zijn. Zou je eens kunnen kijken of je de witte stempeling op de buis kunt ontcijferen? Zijn doorgaans 3 a 4 regels waarvan in mijn herinnering de 2e regel fabriek en jaartal geeft, de 1e regel de interne codering voor het type buis en de laatste regels mij onbekend zijn. Ik verwacht op de 2e regel dat er zal staan TL85 en de rest zou ik graag weten.

Wat betreft de 12NC's die je genoteerd hebt: de cijfers 04 op de posities 3 en 4 wijzen naar Belgie, ongetwijfeld Brugge. De nummers op de stickers zijn de nummers voor de compleet geassembleerde printplaten en modules dus verschillen per toesteltype. De nummers op de print zelf zijn voor de printlayout en bedrukking en zijn in principe hetzelfde voor de hele CTX range.

Kennelijk zijn het ontwerp en de productievoorbereiding voor het CTX-E chassis daar gedaan (voor het CTX-S chassis zal dat in Singapore zijn geweest). Croydon produceerde de CTX dus wel (Ik heb ook exemplaren gezien met de letters AG van Brugge) maar had er in dat stadium verder niet mee te maken. De ontwikkelafdeling zal toen druk zijn geweest met het 2A chassis en eventuele andere lokale ontwikkelingen of aanpassingen, ben even kwijt welke andere chassis dat nog geweest kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Prachtig topic... Hollands Glorie helaas is het meeste verkwanseld..

Op de beeldbuis staat nog een code in witte letters(ik kan het niet goed zien omdat die sticker erover plakt):

Het eindigt met:
277 B

Er zit nog een printje in met een mute-knop en een koptelefoonaansluiting, daar staat nog een code op:

3104 307 28410 BA 00 528

Ik zie nog een klein trafotje zitten, hier zit een witte sticker met een code op:
98591 OP 526

Op de PTC staat ook een 12NC:
2322 662 98017

Rond de beeldbuis zit een witte rubber met zwarte letters:
xxxxx PHILIPS 8519(xxxxx is onleesbaar)

Verder zie ik op rond de spoel nummers in rode en groene stift geschreven en staan er op de printplaten ronde stickertjes met een cijfer erin.

Dit topic is gesloten