Hi markce,

Nou... dat is dus ongelovelijk slecht, over een groot deel van het bereik slaat de oscilator af.
Dit komt natuurlijk door de grote verschillen tussne de twee delen.
Als ze gelijk waren geweest zou het kunnen werken, denk alleen dat aan de hoge kant van het bereik de schaal erg in elkaar gedrukt zal zijn.
Meer dan een Log potmeter.
Vuilnisman!!!! kan deze Piher potmeter ook mee?

Voor de liefhebbers zal ik een schema laten zien met b.v. een twee deks schakelaar met mooie stapjes (11 stuks)
Moet die gegevens eerst even opzoeken.

Gegroet,
Blackdog

Laatst nog Alps pot gekocht (die blauwe). Dat was een log en toch verrassend goed, maar als volume regelaar (10% gelijkloop is al mooi).

Ik heb nog een lin 10k stereo liggen van TT-electronics, was bedoeld om een tek generator te reviseren, maar de koop is gestrand. Model P260P bij Conrad (!) gekocht voor Eur 7.80

Is binnen een paar pct goed en gelijk:
Sectie A: 1k99 5k00 7k88 9k97
Sectie B: 2k00 5k04 8k00 9k97

Dat is dus binnen 2%

Toch maar weer het Elektor-ontwerp, met een enkelvoudige pot:
http://www.luidsprekers.org/LTspice/WBO.png
Met een LT1352 (3MHz,200V/us) is de 3de harmonische vervorming ca. 0,4% bij 100kHz.
Met een NE5532 ( 10MHz,9V/us) op een hogere spanning moet dat nog veel beter kunnen.
Met een gewone OpAmp (ca. 1MHz,1V/us) komt ie tot 60kHz met 3% THD, bij lagere frequenties wel een stuk minder THD.
Ik ga dat allemaal niet bouwen en meten, omdat ik 'm niet nodig heb, dat zal je zelf moeten doen.

Hi mtb,

Zoals ik al zij, spice is geen optie...
De ideale wereld bestaat niet, ik weet zeker dat de vervorming van de gelijkrichter in de lage frequenties niet is meegenomen.
Verder weten we helemaal niets van de regel karakteristiek, hoe snel ,bounce, vlakheid, enz.
Ook wou ik een twee opamp ontwerp, met goed gedefinieerde uitgangs impedantie.

Als ik 3 a 4 opamps kan gaan gebruiken, weet ik betere ontwerpen dan dit van "******".
Nogmaals 3 a 4 opamp's was niet het uitgangspunt.
De hier toegepaste schakeling met twee standen AGC geeft "Low Cost" uitstekende resultaten.

Ik gebruik ook Spice, meestal voor High en Low Pass filters, en b.v de stromen bij geschakelde voedingen,
zodat ik vast een indruk krijg voor ik het ga bouwen en testen.

Ik geloof het pas als ik echte waarden zie uit jouw schakeling.
Alles wat ik hier laat zien, zijn echte metingen niet mooier of slechter gemaakt.
Ook is ondertussen hier op het forum wel bekend welke apparatuur ik gebruik voor mijn metingen.
Dus met een beetje werk kan iedereen er achter komen wat mijn Audio Precision voor afwijkingen heeft.
Oja, hij zit ruim onder zijn specs, wat normaal is voor dit merk :-)

Deze generator is niet het summum wat sinus generatie betreft, als ik dat wil, dan pak ik het wel anders aan.
Ik vind het wel een leuk, simpel ontwerp met goede eigenschappen.
Deze generator heb ik ook helemaal niet nodig en als hij klaar is schenk ik hem of zoiets...

Gegroet,
Blackdog

PS plaatjes van de bouw van het prinje zijn onderweg, nog even geduld...

Dat van die minder goede ;) potmeters is een bekend probleem.
Meestal probeer ik stereo, of log, pots te vermijden.
En anders proberen wat te compenseren.

Dit topic is een beetje stilgevallen (jammer!) maar ik kwam vandaag iets tegen wat misschien wel relevant is.

http://electronicdesign.com/analog/rediscover-truly-tunable-hall-netwo…

Het gaat over een tunable notch filter wat heel goed bruikbaar is in low distortion oscillator (met maar 1 opamp ;-) ). Misschien handig voor een versie 2? Je hebt namelijk maar 1 potmeter nodig. De Hall filter kan je dan er tussen schakelen naar gelang het gewenste bereik.

Heb je nog wat constructie fotos?

*kuch*

Op 28 juli 2013 17:53:13 schreef Henry S.:
ipv een halve NE5532 zou ik in een stand alone apparaat een NE5534 gebruiken.

Is dit al gedaan?

Hi Squant, :-)

Dank je voor de link, deze kon ik nog niet.
En... ieder voordeel heeft zijn nadeel!
De oscilator heeft een klein regelbereik wat frequentie betreft.
Factor 10 ga je niet halen en dat is jammer.
Ik ga deze schakeling zeker een bouwen om wat ervaring er mee op te doen.

Het printje en het kastje ligt hier klaar, maar is nog niet heb er nog geen tijd voor gehad.
Deze week wel nog gekeken of ik een goede trafo er voor had, en ik voind een kleine rinkern die ook een 10 Watt versterker kan sturen.
Ik bedoel dus een eindtrapje er in zodat je ook luidsprekers of andere apparaten kan testen.

Henry S.

Wat let je de generator te bouwen met een NE5534 (TDA1034 mag ook) en de gegevens dan hier op het forum te plaatsen zodat wij mee kunnen genieten? *grin*

Gegroet,
Blackdog

Dan moet ik jouw meetbank erbij hebben >:) Maar zonder dollen... helaas is de todo hier al lang genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]