Kleine inbus en torx bits

Van Perl had ik inbus ook met halve mm(20j oud).
Het aantal engelse inbussleuteltjes was nog groter.Omdat op de kleine engelse inbussleuteltjes geen merktekens staan heb ik een schuifmaat die direct de breukgetallen laat zien(1/16" - 5/64" - 3/32 enz).Goed voor tuinsproeiers etc.

evdweele

Overleden

Een kennis van mij die zelf veel DIY doet, maar dan met houtbewerking, staat altijd met grote verbazing naar mijn gereedschapskoffer te kijken. "Waarom heb jij meer dan 40 schroevedraaiers?"
Dat een schroevedraaier in een schroef moet passen om de boel niet beschadigen is hem onbekend. Dat was ook duidelijk te zien aan de bevestiging van het snoer van zijn boormachine die ik voor hem repareerde: volkomen verrot gedraaide schroeven :'(

Toen ik 14 jaar geleden mijn huidige woning betrok moest ik van alle centraaldozen de schroefdraad optappen omdat er parkers in waren gedraaid (of geslagen, dat zou ook kunnen).

Er wordt wat afgeprutst in dit land...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fatbeard

Honourable Member

Op 15 september 2013 21:18:34 schreef fantomas:
... een schuifmaat die direct de breukgetallen laat zien(1/16" - 5/64" - 3/32 enz)...

:9~ Waar heb je díe vandaan? :9~
wilikookhebben...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
evdweele

Overleden

Ik heb zo'n digitale schuifmaat een keer bij HBM gekocht.
Het ding vréét alleen knoopcellen, ook als hij uit staat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

zo'n ding ( in gewone mm) heb ik ook 1 die knoopcel batterijen vrat. naar idee van tidak ada heb ik er een zilveroxide batterij ingezet die na een jaar nog werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een bitsetje van Wera (A-merk) met de algemene bits (kruis, pozi,plat, torx, inbus). Dit heb ik aangevuld met veiligheidsbits van Silverline (B-merk). Die Wera's zijn echt top, goede grip. Maar die Silverlines, die zijn ook goed en echt alle soorten bits zitten erbij.

Wat ik wel mis in het Wera setje zijn de wat kleinere maten. Dat is niet erg, die zoek ik er wel los bij.
Oja, zijn er ook magnetische bits (zodat de schroefjes blijven plakken)?

http://www.toolstation.nl/shop/Gereedschap%20accessoires/Bitsets/Wera%…
http://www.toolstation.nl/shop/Gereedschap%20accessoires/Bitsets/Veili…

//edit
Ik heb er een relatief simpele bitschroevedraaier bij:
http://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/handgereedschap/…

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op maandag 16 september 2013 11:30:52 (14%)

Ik zag hierboven wat adviezen om Belzer te nemen... helaas bestaat dat al jaren niet meer (is opgegaan in Sandvik, net als Dowidat) en dat is inmiddels Bahco geworden. Helaas is de kwaliteit een stuk minder dan vroeger, zelfs de laatste jaren van Belzer (halverwege jaren '90) was al een stuk minder. Heb diverse tangen die , hoewel amper gebruikt, een hoop chroom missen, het bladdert er af :(

Gelukkig dumpt de Bundeswehr thans complete magazijnen en dat staat veel op eBay.de ; allemaal kwaliteitsspul voor een grijpstuiver :)

GJ_

Moderator

Op 15 september 2013 22:35:26 schreef evdweele:
Ik heb zo'n digitale schuifmaat een keer bij HBM gekocht.

Vooral niet te verwarren met de echte HBM, fabrikant van echte kwaliteits meetapparatuur. (=Hottinger Baldwin Messtechnik)

rbeckers

Overleden

Op 15 september 2013 21:56:37 schreef evdweele:
...Er wordt wat afgeprutst in dit land...

De meeste "prutsers" hebben nooit geleerd om met goed gereedschap goed om te gaan. Vooral schroevendraaiers en zijkniptangen hebben dan een kort leven.

HBM (van de meetapparatuur) levert inderdaad kwaliteit. O.a. met de rekstrookjes en bijbehorende meetapparatuur heb ik goede ervaringen.

evdweele

Overleden

Op 16 september 2013 08:55:41 schreef GJ_:
[...]
Vooral niet te verwarren met de echte HBM, fabrikant van echte kwaliteits meetapparatuur. (=Hottinger Baldwin Messtechnik)

Zou om die reden de naam veranderd zijn? Meeliften op de reputatie van een ander? Voorheen was het gewoon Buitelaar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Ik denk het niet. Buitelaar is vooral van de low-budget gereedschappen. HBM heeft kwaliteits meetgereedschap. Ze vissen duidelijk in verschillende vijvertjes. Bovendien is een blik op Buitelaar spullen voldoende om te zien dat het niks met de "echte" HBM te maken heeft. Ik wil trouwens ook weer niet al te denigrerend overkomen waar het Buitelaar betreft, ik geloof dat ze best leuk spul hebben.

fatbeard

Honourable Member

Op 15 september 2013 22:35:26 schreef evdweele:
Ik heb zo'n digitale schuifmaat een keer bij HBM gekocht.
Het ding vréét alleen knoopcellen, ook als hij uit staat.

Inderdaad, maar die knoopcelletjes kosten dan ook weinig (regelmatig in de aanbieding bij de supermarkt: karton vol met allerlei maten w.o. 4 stuks van de goeie voor nog geen euro)... Ik heb er standaard drie extra in de schuifmaat doos zitten.

Maarrr... Wáár had je nou die breuken-schuifmaat vandaan? De digitale shuifmaten zeggen 'gewoon' 0.1875 wat zich met veel geheugensteun nog wel laat vertalen naar 3/16, maar bij 7/64 (0.109375) wordt het pas echt lastig...
Of was het soms een niet-digitale?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 16 september 2013 15:27:35 schreef fatbeard:
[...]

Maarrr... Wáár had je nou die breuken-schuifmaat vandaan? De digitale shuifmaten zeggen 'gewoon' 0.1875 wat zich met veel geheugensteun nog wel laat vertalen naar 3/16, maar bij 7/64 (0.109375) wordt het pas echt lastig...
Of was het soms een niet-digitale?

Zie de link die er bijstond: http://www.hbm-machines.com/producten/uitgelicht/hbm-digitale-schuifma…

fatbeard

Honourable Member

Mijn fout: ik had de HBM pagina niet goed gelezen...
Thanks!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
evdweele

Overleden

Op 16 september 2013 15:27:35 schreef fatbeard:
Maarrr... Wáár had je nou die breuken-schuifmaat vandaan?

Zoals gezegd heb ik deze schuifmaat bij Buitelaar gekocht.
Hij kan 3 verschillende aanduidingen weergeven.
http://www.uploadarchief.net/files/download/schuifmaat_hbm.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Ow, low budget gereedschap of niet, dat is toch wel een erg mooi ding!!!

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Op 15 september 2013 19:53:58 schreef GJ_:
Gereedschap slijt het hardste van uitlenen.

Er zijn twee dingen die je niet uitleend... Je gereedschap en je vrouw.

Schroevendraaiers e.d. heb ik van PB en Belzer. Steek/ringsleutels van Elora (vroeger een goed merk, weet niet hoe het nu is). Paar tangetjes van Knipex.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Heb ook dit setje van Tengtools.
http://www.gereedschapskoffer.com/tengtools-minischroevendraaiers-deli…
Gaat o.a. vanaf T5. Lekker compact.
Voor de rest eigenlijk alleen PB schroevendraaiers.

zit sinds 2009 in de PV.
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 september 2013 21:56:37 schreef evdweele:
[....]
Toen ik 14 jaar geleden mijn huidige woning betrok moest ik van alle centraaldozen de schroefdraad optappen omdat er parkers in waren gedraaid (of geslagen, dat zou ook kunnen).

Er wordt wat afgeprutst in dit land...

Als 12 jarig jongentje heb ik met verbazing staan kijken naar de electriciën, die bij ons thuis werkte. Hij ramde de schroeven van de zadels met een hamer in de balken. Ik heb veel van de man zijn fouten geleerd >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Toch is dat niet heel gek Tidak. Het is wat lomp, maar ik kan me voorstellen dat het prima vast zat en ook nog los te schroeven was later.

Vergeet niet dat er in die tijd geen accu-schroefmachine was, dit soort lompe dingen zijn dan eigenlijk handigheidjes die flink tijd besparen.

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Voor een vereniging waren wij een clubhuis aan het inrichten op de zolder van een 16de eeuws kasteel. Elektriciteit was er niet, dat legden we om kosten te besparen zelf aan.
In de eeuwenoude eiken balken waren schroeven niet in te draaien. De schroeven voor de zadels werden er dus ook met een hamer ingeslagen.
Bij de keuring sprak de keurmeester van het elektriciteitsbedrijf zijn waardering uit over de aanleg van de installatie. Maar hij keurde alles af omdat de schroeven erin waren geslagen en niet geschroefd.
Nadat we alle schroeven hadden vervangen door geschroefde schroeven werd de installatie goedgekeurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 september 2013 10:55:21 schreef Jochem:
Toch is dat niet heel gek Tidak. Het is wat lomp, maar ik kan me voorstellen dat het prima vast zat en ook nog los te schroeven was later.

Vergeet niet dat er in die tijd geen accu-schroefmachine was, dit soort lompe dingen zijn dan eigenlijk handigheidjes die flink tijd besparen.

Van de meeste schroeven waren de gleufjes (bijna) dichtgeslagen; alleen nog met een nijptang te verwijderen dus...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Volgens mij was dat meer regel dan uitzondering, het inslaan van schroeven.

Kan me eigenlijk niet begrijpen waarom het werd afgekeurd. Waarom zouden die zadels geschroefd moeten zijn.

Daar had ik een doorgestoken schroevendraaier voor, daar liep het staal door tot op het heft, klein stukje indraaien en dan de rest met een hamer. Daarbij blijven de schroefkoppen onbeschadigd. Dat heette een Amerikaanse schoevendraaier in vaktermen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!