OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

guidob

Overleden

Op 16 september 2013 20:06:46 schreef markce:
...
Misschien kunnen we een paar ruilen Guido?

Je zou nog kunnen gebruiken:

600
2141
2214

Ik heb echter alleen de OQ600 dubbel.

Wat ik niet heb is:

133
1134A
2206
2208
2226

Mail me anders even.

ik vind hier nog een on-108, staat al in t lijstje, maar nog niet dat het een npn silicium tor is.

En ook de on946 , PNP, to220 behuizing, exacte opdruk
PH ON946 m9037

e.e.a. komt uit dezelfde "aankoop" als de spullen van mijn eerdere posting.

Verder vond ik een papiertje: bfw96 = 95bfy

maartenbakker

Golden Member

Ik zie dat ik nog moet bijwerken...

Grappig, dat papiertje. De transistor die later BFW96 is geworden, was ten tijde van de ontwikkeling dus voorbestemd om in de BFY-reeks terecht te gaan komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nou, dit wordt het laatste, heb alles doorzocht denk ik:

ic, dil, 14 pin plastic, 115OM, papiertje erbij FRH101 = 115 OM
ic, dil, 14 p plastic , 206 OM
ic,dil, 16p plastic, 238 OM
ic, dil, 16p plastic, 242 OM

verder heb ik ook nog (heel)wat philips nummers(merk staat er niet op) dtl en ttl ic's, bij sommige van de ttl ic's staat zowel het philips nr als het 7400 serie nummer er op.
bijv "FJJ141 ARN1 7490 N" Dus niet alleen functioneel, ook electrisch zou het met de 7400 serie overeen moeten komen?

En als klap op de vuurpijl: "dingetjes" in een zakje, gemerkt OM200.

De "dingetjes" zijn zwarte plastic blokjes, ca 3mm in het vierkant en 1 mm dik. Uit 1 zijkant komen 4 heel dunne platte (vergulde?) draadjes. op de blokjes zit een klein geel stipje. Ik meet 1 of 2 diode-overgangen maar het lijkt niet als een mini brucel te meten, moet ik een keertje voor gaan zitten want het is te klein voor mijn meetpennen!
Ik heb tien van die dingetjes, ik ga er wel een keertje eentje opofferen en de huntron er aan hangen.
Ik post nog wel een keer een fotootje.

De "dingetjes" zijn zwarte plastic blokjes

OM200 was een versterketje voor een hoorapparaat. Normale uitvoering TAA263

maartenbakker

Golden Member

Het klopt inderdaad dat de Europees genummerde TTL-IC's equivalent waren met de Amerikaans genummerde overeenkomstige schakelingen.

Die OM200 hoef je niet op te offeren. Het gaat om een trarlingtonschakeling voor gehoorapparaten. De eerste generatie na de discrete schakelingen met de OC58 t/m OC60. Datablad was van minstens 1966 tot 1985 in de gangbare boeken van Philips aanwezig.

@markce: tegelijk! Overigens zijn de componentwaardes in de TAA263 wel degelijk verschillend. Het gaat dus om een "gelijksoortig" en niet equivalent IC, dat had ik in de startpost eerst ook fout staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 september 2013 23:29:50 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 september 2013 20:56:28 schreef maartenbakker:
Ha! Grappige fabrieks/datumcodes hebben die dingen. HUH?

Wat je ermee aanmoet:..

Die OMxxx met de goudkleurige cases (zijn relatief makkelijk te openen) er eentje opofferen en de chip reverse engineeren om te kijken wat het is?
Ik heb er de spullen niet voor om dat te doen, misschien hier op er CO iemand?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Volgens mijn databoek hebben de OM200/S2 en de TAA263 dezelfde componenten. De OM200 is low-noise. Het is een drietraps tansistor versterkertje met gemeenschappelijke emitter en open collector uitgang. De eerste twee torren hebben een collector weerstand (8k en 3K), dat is alles. Voeding 5V max, 5mA max. Versterking is typical 85dB.

aha dat is leuk! Hoe heet dat databoek precies en uit welk jaar komt het? dan kan ik eens kijken of-ie te downloaden is van de site van electronics and books.
Is niet heel toevallig dus, ik heb nl ook nog een paar OC55 en OC58, zijn hoorapparaat transistortjes, en ergens nog dioden in een gelijkvormige maar nog weer kleinere behuizing als die OC58. Helaas die dioden zijn zo klein, zitten ergens bij maar heb ze niet meer kunnen vinden......

[Bericht gewijzigd door Gerard Slikker op woensdag 25 september 2013 11:01:42 (48%)

Mijn data komt uit Philips SC5, 07-73.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 september 2013 10:58:46 schreef Gerard Slikker:
aha dat is leuk! Hoe heet dat databoek precies en uit welk jaar komt het? dan kan ik eens kijken of-ie te downloaden is van de site van electronics and books.
[....]

Kan je die link publiceren ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ik heb twee verschillende datasheets van de TAA263... eentje (Philips 1980) met collectorweerstanden van 8k en 3k, maar ook eentje van Mullard (1969) met twee keer 3k3.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

De OM200/S2 uit boek IC01N 1985 heeft ook 8k en 3k. Vandaar dat ik concludeerde dat hij anders was dan de TAA263.

Onderzoek bij radiomuseum.org leert dat er van andere fabrikanten oook nog min-of-meer uitwisselbare types bestaan voor de beide Philips-IC's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Volgens dit document is een ON921 gelijk aan een BFQ136. Daarbij gaat het om een UHF/SHF vermogensversterker.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Alweer even geleden wat buizenprototypes toegevoegd. Nu ook weer een paar OQ's erbij en bovenstaande van Henry.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vond nog wat om's hier.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20131109_091529_zps0ebe0287.jpg

weet niet waar ze uitkomen, zaten in een doos met diverse die ik via mp kocht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pax

Golden Member

Hallo allemaal,
laatst heb ik via MP een ex-Philips apparaat gevonden. Gezien de behuizing lijkt het me een apparaat wat voor intern gebruik bedoeld is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5141_.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5143_.jpg

Is er iemand die hier meer informatie over heeft?

Met vriendelijke groet,
cor / PA3Cor

PS Als het niet het juiste topic is dan hoor ik het graag!

maartenbakker

Golden Member

Opzich lijkt me dit een geschikt topic omdat het een exotisch Philipsapparaat is met nummers erop ;) De alternatieven zouden zijn het meetapparatuurshowtopic of een eigen nieuw topic. Hij is aan de 12NC en de letter D voor het (afwezige, anders mogelijk handgeschreven) serienummer te zien in elk geval gebouwd door de gebruikelijke meetapparatenfabriek, dus niet door een EBM-afdeling zoals je binnen fabrieken van Philips zelf veel tegenkomt. Kennelijk gaat het wel om een kleine of afwijkende serie gezien de typesticker en het uiterlijk.

Waar hij gebruikt is zou je aan de stickertjes op het front moeten kunnen zien, kan je daar eens een foto van maken? Ook kan de plaats van herkomst op MP een aanwijzing zijn (inventaris van Heerlen werd door een bepaalde verkoper verkocht bijvoorbeeld).

Ik verwacht geen typenummer, maar als dat er opstaat zou het onder het stickertje rechtsboven kunnen zijn.

Reconstrueren van een eventueel typenummer uit de 12NC levert iets op als Px0002/10 waarbij de x een M, R, W of een hele andere letter zou zijn. Niet een nummer waar iets mee op de markt kwam, lijkt me, vandaar en vanwege de benaming op de typesticker dat ik ook niet verwacht dat er verder ergens een nummer staat.

@testman: dat lijken hybrides gezien de opdrukken en afmetingen, maar zitten wel in een soort IC-behuizing?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@pax: misschien valt er met foto's van het binnenwerk nog wat te zeggen

Henry S.

Moderator

Ik kreeg gisteren ook een leuke op m'n tafel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/oq0005.jpg

Een OQ0005 CCD met d/c H9614 uit een 'LMS 5.1 reader'

http://www.uploadarchief.net/files/download/9418%20838%2000031r.jpg

Let op de ingeslagen cijfers.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

En op de manier waarop de resolutie is aangegeven. Leuk dingetje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Wat is dat voor 'n ding met die CCD? Barcode scanner ofzo?

This signature is intentionally left blank.
Henry S.

Moderator

Een 'reader', verder heb ik totaal geen informatie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
PE9SMS

Special Member

LMS zou kunnen staan voor Philips Laser/Magnetic Storage, zie laatste alinea:

http://en.wikipedia.org/wiki/VideoWriter

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Gezien de 12NC die bij S&I/T&M enz. hoort lijkt me dat iets minder waarschijnlijk, maar niets is onmogelijk.

Moest ik gokken dan is LMS5.1 de naam van de module of van het systeem waarin hij thuishoort. Niet van een afdeling of groep producten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."