De opgegeven reden voor het vervangen van printen is dat veelvuldig solderen voor vervangen van condensatoren en weerstanden aan oude printen geen betrouwbaar resultaat geeft. Zelf houdt ik het erop dat dat het er mooier uitziet na zoveel geld/werk.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Dat ben ik wel met je eens; mijn 303 heeft van die pertinax printjes (3 stuks, L, R en DC voeding)die hier en daar al wat verkleurd zijn. Vervangen door profi glasvezelprintjes ziet er idd. beter uit. Maar die draadboom (netjes om de paar cm bijelkaar gebonden, dat wel) waarvan de draadjes gewoon in de print gesoldeerd zijn vind ik ook maar zo-zo. Kortom; de 303 ziet er aan de binnenkant wat minder uit dan z'n uiterlijk doet vermoeden. Maar hij klinkt naar mijn mening prima en daar gaat 't me om dus laat ik 't zo 
Op 22 november 2013 20:38:47 schreef yocto:
Duits apparatuur, [.....] in de tijd dat dingen nog praktisch waren, toch de leider op het gebied en heeft zulke onzin met losse voorversterkers amper of niet gekend [....], mischien een of andere engelse fabrikant die een versterker bouwde en ging uitproberen, ding is wel een beetje ongevoelig he, ja idd, maakt niet uit zet het maar in de handleiding.[.....]
Ik heb werkelijk m'n best gedaan te begrijpen wat hier staat, maar helaas...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 22 november 2013 20:38:47 schreef yocto:
Ohja heb je weleens een buizenversterker(meestal zonder maar soms ook met bron!) gehoord die op half of meer volume staat, die vangen de vreemdste signalen op die je normaal nog niet eens gehoord hebt, denk dat het data op het lichtnet is.
Dit is echt grote onzin! Je beoordeelt toch de kwaliteit van apparatuur niet op het moment dat de apparatuur defect is!
Want met de verschijnselen die je daar opnoemt heb je het over een defecte versterker. Of het was een zelfbouw die door een prutser in elkaar is gebakken.
Ohja heb je weleens een buizenversterker(meestal zonder maar soms ook met bron!) gehoord die op half of meer volume staat, die vangen de vreemdste signalen op die je normaal nog niet eens gehoord hebt, denk dat het data op het lichtnet is.
Nog meer onzin dus. Ik heb dat inderdaad vaak gehoord en dan moest er gewoon iets in de versterker gerepareerd worden of waren er kabel verbindingen niet in orde.
Het verschijnsel wordt laagfrequent inpraten genoemd. In de versterker ontstaat dan min of meer per ongeluk een afgestemde kring bestaande uit een combinatie van per ongeluk aanwezige capaciteiten en inducties in de schakeling. Die afgestemde kring pikt dan een zender op die net op de frequentie van de kring zit. De in die kring ontstane Hf wisselspanning wordt dan gelijkgericht (gedetecteerd) door de in elke versterker aanwezige dioden. Dat kunnen buisdioden maar ook halfgeleider dioden zijn. En elke buis en elke transistor is ook een diode. Het aldus ontstane lf signaal wordt vervolgens netjes versterkt door de versterker en op die manier hoorbaar gemaakt.
Verder kan het vreemde signaal ook via het net- en speaker-snoer en elke ander kabel verbinding de kast binnentreden en daar per ongeluk gedetecteerd en versterkt worden.
Zeer berucht waren vroeger de electronische orgeltjes. Die zaten in een houten niet afgeschermde kast. Ongeaard en bevatten ook betrekkelijk lange bedrading en waren zeer simpel gemaakt. En dan zat zo'n orgel ook nog eens vol met afgestemde kringen. Eigenlijk een en al narigheid.
De reden dat jij waarschijnlijk denkt dat het bij transistor versterkers niet optreed is waarschijnlijk omdat moderne transistor versterkers gewoon zo doof zijn als een kwartel. Dit is overigens al in een vorige posting genoemd ook. Er zijn alleen nog knetter harde signalen beschikbaar voor een versterker. Gevoelige versterker ingangen zoals die van een md element of microfoon zitten niet (meer) op moderne versterkers. Het maakt nogal wat uit of je met signalen van 1mV of van 1 volt naar je versterker gaat. Het scheelt gewoon een factor 1000.
Ook heb ik het idee dat ontvangers (de antenne ingang dus) vroeger wat gevoeliger waren dan moderne. Selectiviteit juist weer wat minder. Ik heb wel eens wat zitten meten aan een hele oude zw buizen tv. (nog net geen hondehok). Werkelijk verbazingwekkend hoe gevoelig dat was. Maar ja woonde je in Den Helder en wilde je dan tv kijken (Alleen lopik bestond toen nog) had je wel een gevoelige ontvanger met een grote antenne nodig. Selectiviteit was niet nodig omdat er maar een zender bestond. Zo'n oude tv kan de (altijd lekkende gamma coax) kabel aansluiting van de buren ontvangen zonder de kabel aan te sluiten.
Tegenwoordig is de selectiviteit veel belangrijker dan de gevoeligheid. De signalen zijn immers knetterhard en het zijn er geen 1 meer maar veel meer stations geworden.
Denk nu niet dat ik iemand ben die buizen versterkers veel beter vind dan dat moderne spul. Dat is namelijk ook gewoon niet waar. Een moderne halfgeleider versterker heeft een prachtige rechte doorlaat band zonder rare bulten en andere zaken. De sinus die je nu in een eenvoudige versterker stopt komt er ook gewoon zo uit. Alleen een beetje groter. Bij een eenvoudige buizen versterker was dat bepaald niet zo. Daar zit een stukje vervorming in dat men nu toevallig mooi vind klinken. Maar het orkest klinkt wel gewoon anders thuis dan op het podium. Met buizen is het overigens ook echt wel mogelijk om een versterker te maken met een mooie rechte band doorlaat. Het wordt dan wel een groot, ingewikkeld en energie verslindend apparaat.
Duitsers hadden mischien al veel langer door om apparte lijn nivo uitgangen te gebruiken i.p.v de koptelefoon din stekker op een bandrecorder te benutten.
PS: DIN staat zover ik weet voor Duitse Industrie Norm. Er is een periode geweest dat alle (europese merken) stereo apparatuur, met DIN stekers waren uitgerust. Ergens in de jaren 70 ofzo is men langzaam overgestapt op de cinch of tulp stekers. Die zaten meer op de Japanse en Amerkaanse spullen. Was iets makkelijker solderen dan dat gewriemel met die DIN stekers. En de kanaalscheiding kon men beter maken. De pennetjes van de din pluggen zitten n.l. erg dicht bij elkaar.
Overigens is iemand die koptelefoon aansluitingen gaat aansluiten op ingangen van een versterker een prutser. Signaal niveaus en impedanties kloppen dan voor geen meter. En als leuk bijverschijnsel vaak brom, piep en andere narigheid.
De signaal niveaus op de din aansluitingen waren ook toen al gedefinieerd. Het is werkelijk uit de lucht gegrepen onzin wat jij allemaal verteld. Als jij het bouwen van een buizen versterker tot een goed einde wil brengen zou ik me eerst maar eens zeer goed verdiepen in de werking ervan en de reden waarom vrsterkers op een bepaalde manier zijn opgebouwd.
yocto
Dat is nou technisch Conrad
Dat heeft er toch totaal niks mee te maken dat het gedemoduleerd word, het gaat hier om de gevoeligheid.
Een kring die reageerd op zulke lage frequenties, normaal gesproken heb je daar flinke spoelen en capaciteiten voor nodig, dat is dus zeker al niet het geval.
Dat met zo'n orgel heet doorspetteren en heeft niks met demodulatie te maken, trouwens zo lang een transistor gebiast is word er niks gedemoduleerd zolang hij niet overstuurd wordt, een radiogolf is immers een wisselspanning.
Als al die "moderne"transistor versterkers zo goed zijn waarom hoor ik dan met mijn eigen oren het verschil tussen een pioneer versterker of een tripath.
Ohja selectiviteit heeft niks met buizen transistoren of bouwjaar te maken.
En het is pas sinds de laatste jaren dat goedkope transistoren buizen kunnen evenaren of overstijgen qua gevoeligheid ruis en bandbreedte, hoewel daar nog wel enige discussie in mogelijk is....
Ik weet namelijk nog helemaal niet zeker of jij wel meer weet dan ik dus hou voorlopig je mond maar tegen mij, die toon van jou hebben we hier niet nodig!
Ik denk dat je beter normaal kan gaan praten of anders jezelf uitschrijven en op fok kunt gaan zitten, daar zitten meer mensen met jouw mentaliteit.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@yocto:
Uit alles blijkt dat je of een heel dikke duim hebt, of je nog nooit in versterkertechniek hebt verdiept. Je kan beter ophouden met hier allerlei onzin te verkondigen.
Da's beter voor je eigen imago...
@hieronder:
2 dagen op het forum en dan al zo'n grote broek aan. Tjonge...
[Bericht gewijzigd door evdweele op (16%)]
yocto
heb je er weer een, hmm appart.
Jij hebt niks met mijn imago te maken.
Hebben jullie niet door dat je met je gedrag weleens andere mensen kan wegjaren of niet soms?
Ik heb nog even door de antwoorden van fietser gebladert nou daar staat ook veel onzin tussen zie ik al.
moet je nou eens lezen:
Genoeg redenen voor een enkele reis milieuvriendelijke afvoer naar het stort, denk ik zo.
Het is geen museumwaardig stuk dat koste wat kost behouden dient te worden, dus waarom hier tijd en geld aan besteden?
komt van die gast hierboven.
Verzuurde gekken als jou hebben bijna mijn club leven om zeep geholpen maar ik heb toen toch maar weer de moed bij elkaar geraapt om naar een andere club te gaan....
Wieber op met dat ononderbouwde afbreken van je want het lijkt erop dat dat het enigste is waar jullie echt goed in zijn, gasten als jou ken ik al langer dan vandaag als ik nog meer last van jullie ga krijgen ga ik klagen bij een mod want als dit zo door gaat ben ik hier zo weg en ik kan mezelf prima redden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heb je er weer een? Verzuurde gekken?
Misschien zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten dat je niet te hoog van de toren moet blazen als je in een voor jou nieuwe omgeving bent en nog moet wennen aan de vrijwel zonder uitzondering goed bedoelde postingstijl van anderen. Haantjesgedrag om er meteen tegenin te gaan ofzo? Je hoeft jezelf niet op die manier waar te maken.
De pikorde, zo die er al zou zijn, wordt hier inhoudelijk bepaald. Niet met machogedrag, ruzie maken of verongelijktheid voor zover ik weet. Het fijne van dit forum is juist dat dat weinig voorkomt. "onzin" is ongeveer het zwaarste woord dat hier valt en dat dien je ook niet persoonlijk op te vatten en als het niet klopt is dat een prima discussiepunt. Gewoon posten en zoveel mogelijk zinnige reacties plaatsen terwijl je onthoudt dat niemand altijd gelijk heeft, inclusief anderen en jezelf, is de beste oplossing.
Ik zeg het maar even, voordat je een reactie van een modje vraagt en teleurgesteld bent dat hij misschien niet bijzonder onder de indruk zal zijn.
yocto
Stelletje hippies
mod-edit: Onzin mag je achterwege laten, je hebt het tegen anderen over het 'Fok nivo'... blijkbaar is dat juist jouw nivo.
Ik ben weg hier
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]
O, jij "pikt het niet"? Jeetje, nu loopt het ons allemaal opeens spontaan dun door de broek hoor.
Je geeft nu op een wel bijzonder vervelende manier commentaar op mensen die hier in de loop der tijd al genoeg bewijzen hebben afgegeven dat ze iets zinnigs kunnen zeggen over elektronica en daardoor gerespecteerd worden.
Wie ben jij nou eigenlijk helemaal, dat je kennelijk serieus meent dat je enig recht kan ontlenen aan het simpele feit dat jij je - drie hele dagen geleden - op Circuits Online geregistreerd hebt?
Op 23 november 2013 01:52:07 schreef yocto:
........., die toon van jou hebben we hier niet nodig!
Dat geldt mutatis mutandis ook voor ons.
Als de bejegening je hier niet bevalt, kwel jezelf dan niet verder en kom hier gewoon niet meer.
yocto
jullie moeten eens op jezelf letten voordat je een ander een uitbrander geeft.
[Bericht gewijzigd door yocto op (81%)]
Kan yocto even op zijn postgedrag letten (of gewoon wegblijven als normaal discusseren niet mogelijk is)?
@hieronder: Helaas komt de onzin van één kant. En dat heeft verder niets met het postgedrag te maken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
yocto
Wil je dat tegen die andere twee ook even zeggen?
Met hun dikke duim
Jullie lijken mijn zussen wel weet je dat?
[Bericht gewijzigd door yocto op (24%)]
Op 23 november 2013 14:12:46 schreef yocto:
Jullie lijken mijn zussen wel weet je dat?
It runs in the family