Hoi,
Misschien een wat slecht geplaatste vraag maar ik vond geen andere categorie waar het in kon.
Wij zijn een Belgische fabrikant van elektrische verkeersverlichting.
Wij zijn onlangs gestart met de bouw van een nieuwe werkplek maar we hebben nog een probleem.
Onze componenten zitten nu allemaal in doosjes die in en rek geplaatst stonden maar dit ziet er helemaal niet uit. Hebben jullie misschien ervaring met een goed systeem om componenten in op te bergen.
Er moeten niet zo heel veel componenten in. We hebben meestal 10000 weerstanden in voorraad, om maar een idee te geven van de capaciteit.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt
10.000 weerstanden? van hoeveel verschillende waardes? allemaal hetzelfde vermogen?
(er waren pas heel mooie ladenkastjes in aanbieding in de Aldi, net te laat nu...)
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Raaco kastjes zijn hét geschikte opbergmiddel voor componenten.
Op 14 december 2013 18:57:20 schreef big_fat_mama:
10.000 weerstanden? van hoeveel verschillende waardes? allemaal hetzelfde vermogen?(er waren pas heel mooie ladenkastjes in aanbieding in de Aldi, net te laat nu...)
Ik zal het anders uitdrukken. Onze doosjes waar we nu momenteel alles insteken zijn 15*15*15
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als fabrikant zijnde gewoon hier kijken.
http://www.raaco.com/Home-1114.aspx
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
15*15*15
mm? cm? inch?
Neem me niet kwalijk maar ik mis hier enig professionalisme.
Of is mijn trolldetector gebypasst?
Zoniet: denk eens aan de aloude truc met de lucifersdoosjes, degelijk aanelkaar gekleefd.
Wat betreft raaco: dat is natuurlijk mooi spul, en best handig - maar toch niet ZO solide (ik heb hier zo'n stel kastjes, maar meer dan een laatje vertoont sporen van de soldeerbout...) en bovenal heel duur voor wat het is.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (33%)]
evdweele
Overleden
maar meer dan een laatje vertoont sporen van de soldeerbout
Wat doet een soldeerbout dan ook bij een magazijnlaatje?
Drie dagen water en brood voor die soldeerbout 
In een magazijn loop je over het algemeen niet met een hete soldeerbout rond te zwaaien... Zelfs bij een Raaco kastje dat boven mijn werkbank hangt komt geen soldeerbout in de buurt.
Tsja, we kunnen niet allemaal perfect zijn, natuurlijk. Nederig excuus hoor, dat ik maar een kluns ben.
Maar bij de professionele verkeerslichtenmaker t/s zal dit het punt niet zijn - als het budget het toelaat dan zetten ze maar de hele zwik vol met raaco, inderdaad.
evdweele
Overleden
Het woord "kluns" heb ik nergens genoemd. Ik heb misschien alleen wat meer geluk gehad of ben wat minder actief met de soldeerbout in de weer.
"Raaco" is een merknaam, maar er zijn allerlei klonen die door diverse bouwmarkten en o.a. Conrad worden aangeboden voor lagere prijzen.
Of er grote verschillen tussen de klonen en de originelen bestaan weet ik niet. Daarvoor ontbreekt mij het vergelijkingsmateriaal.
Ik heb een aantal van dat soort kasten van de Praxis. Het schuift niet allemaal even gemakkelijk, maar je kan er wat in opbergen.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (14%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar zoveel voorraad!... waarom toch? Bij Farnell heb je met 1 nacht je spullen op de deurmat liggen, zonder verzendkosten. Desnoods bestel je 1 enkele weerstand. Gevolg: minder voorraad (en dus kosten), minder opslag nodig (kan het toch weer met zo'n standaard Raaco kast).
En ehm... 100.000 weerstanden passen toch makkelijk in een luciferdoosje.. 0603, 0402, 0201 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb naar schatting 200000 weerstanden op voorraad. Die staan bovenop de conrad-raaco-cloon kastjes. (de maten zijn exact hetzelfde, de la-tjes in de conrad kastjes zijn van PolyCarbonaat, raaco gebruikt PolyPropyleen)
@trix hieronder: Inderdaad, voor deze toepassing is PP de betere kunststof.
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
EricP
mét CE
Voor 10000 weerstanden zie ik het probleem ook niet zo. Neem 100 per waarde. 100 waarden... 60 lades in 1 raaco kast... 2 kastjes. Klaar. Dan nog wat condensatoren. Wellicht wat halfgeleiders. En als je tussenschotjes gaat gebruiken, wordt het nog eens compacter.
Voor SMD wordt het een ander verhaal, maar die info ontbreekt.
Op 15 december 2013 09:13:20 schreef rew:
conrad kastjes zijn van Polycarbonaat, raaco gebruikt Polypropyleen)
daar zit inderdaad verschil in, de laadjes van raaco zijn wat buigzaam en daarmee slagvaster.
oke, dan doe ik de uitleg opnieuw. Wij hebben meestal 10000 weerstanden liggen per waarden. Wij kopen ze altijd aan per 10000(goedkoop). Wij hebben zo een 200 verschillenden waarden weerstanden.
Dus ik ben op zoek naar een goed systeem om 200 waarden van elk 10000 weg te kunnen steken.
Dit zijn allemaal standaard 1/4 watt weerstanden.
Verder hebben we ook nog een hele reeks IC's. Deze worden geleverd in een soort plastieken profielen( kan niet op de correcte benaming komen). Heeft daar iemand een goed opslagsysteem voor. Hebben toch ook wel een 200 tal verschillende IC's liggen. Meestal aangekocht in 500 per soort IC. Verder nog wat condensatoren etc. Wij hebben veel componenten maar niet dat er uitzonderlijke dingen tussen zitten. Het zijn allemaal vaak voorkomende componenten. Nu worden deze geplaatst in doosjes van 15*15*15 cm in een rek. Dit zit er natuurlijk niet zo deftig uit. Ik denk dat ik nu wel mijn best heb gedaan om jullie genoeg uitleg te geven en hopelijk kunnen jullie mij nog verder helpen.
en ps: als er een iemand op zoek is naar werk in de buurt van Kortrijk(belgie) wij zijn al een lange tijd opzoek naar een extra kracht
De "plastieken profielen" worden vaak "tubes" genoemd.
De manier van opslag is natuurlijk ook afhankelijk van je verbruik. Voor een productieomgeving wil je vaak wat anders als voor R&D of service.
Vaak werkt een getrapt systeem met bulk- en picklocaties het meest comfortabel.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (43%)]
evdweele
Overleden
10.000 weerstanden in een laatje van een Raaco kastje gaat misschien niet lukken.
Dan is er een alternatief als stapelbakken. Die zijn er van heel klein tot heel groot.
Ook die stapelbakken kunnen weer in een open rek of een afgesloten kast worden gezet of gehangen.
Blader eens door de website van http://www.manutan.nl/ (nee, ik heb geen aandelen). Of dit bedrijf ook in België levert is na te vragen.
als er een iemand op zoek is naar werk in de buurt van Kortrijk(belgie) wij zijn al een lange tijd opzoek naar een extra kracht
Hoe kan ik hierop ingaan? e-adres? webstek?
Of schrijf je liever zelf? karlchen9 at skynet punt be
Voor wat betreft de weerstanden: die zou ik lekker op tape in de originele doos laten zitten en dan de dozen op volgorde in een kast stoppen. Ze hebben al een mooi label aan de voorkant dus je ziet wat er in zit. Als je ze nodig hebt pak je de doos of trek je er een stukje uit, afhankelijk van hoeveel je er nodig hebt.
Dingen op reel: reels gegroepeerd en gesorteerd in een mandje of bakje achterelkaar en dan dat ook in een kast.
IC's e.d. die in een tube geleverd worden: korte stukken pvc buis (50 mm of groter) liggend naast of boven elkaar monteren en daar de tubes in steken. Denk aan de bouwmarkt bij de afdeling waar ze al die verschillende kleine houten profiellijsten e.d. opbergen.
Categoriseren, sorteren en labelen is het belangrijkste. Zodat als je iets zoekt je meteen weet waar het moet liggen.
Dingen voor productie zou ik indien mogelijk laten zitten in de originele verpakking en niet ze eerst overgooien in een raaco kast of in een andersoortig bakje.
En daar sluit ik me (als magazijnmeester) 100% bij aan, je wil het niet hebben dat je constant aan het ompakken bent. Alles moet direkt grijpklaar voor picklists zijn. De picklist zelf bepaalt of het systeem werkbaar is, bij een verkeerde routing kan je de picklist wel weggooien
.